Kirkebog 1800-1815 Sædding Bølling Ringkøbing

Startet af Elsebeth Vienberg, 11 Nov 2010 - 13:54

Forrige emne - Næste emne

Elsebeth Vienberg

En Mette Iversdatter døde i juni måned 1808.

AO Sædding, Bølling opslag 19 nederst
Jeg læser:
Anden ? måske junidag blev Mette Iversdatter, Anders Povelsen gård.md. begravet alder 82 år.

Vil nogen tyde både tekst og mening for mig.
Er det begge personer der er begravet, eller er det kun Mette Ivesdatter.

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Arne Feldborg

Jeg er lidt usikker på datoen. Jeg har et andet sted set datoen refereret som den 9 juni, men i så fald er der tale om en betegnelse som jeg ihvertfald ikke lige umiddelbart kender.

Med lidt god vilje kunne man måske få det til Anden Piinsedag, som er den 6. juni det år. Men den foregående indførsel er den 9 juni, og der er også allerede en indførsel den 6 juni som er nævnt ved dato og ikke ved dagens navn.

Men ihvertfald:
Anden P....dag blev Mette Iversen, Anders Povel-
sens Hustrue begravet. æt (=alder) 82Aar.

Det er altså Anders Povlsens kone Mette Ivesdatter der er død (hun var gift første gang med Jens Jensen Smed). Anders dør vist året efter.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Peter Kristiansen

Men det kan vel ikke være så meget andet end Anden Pinsedag ?

Og en bagatel: hun hedder Mette Iversdatter
M.v.h. Peter Kristiansen

Elsebeth Vienberg

Rigtig mange tak, for svar og tolkning. Her er hvad min konklusion er blevet til.

Mette Iversdatter er født den 26. september 1726 i Anst, Ribe
Død  Anden Pinsedag (6.juni. begravet 9.juni 1808) Bølling Ringkøbing.

Hun blev ca. 1761 gift med Jens Jensen (Smed) født/døbt  5. april eller maj 1727, død 6. december 1767.
De fik en søn Jens Jensen (Nyegaard) født 8. november 1767 i Sædding, Bølling, Ringkøbing.
som blev gift med Karen Marie Lauridsdatter.

Mette Iversdatter gifter sig igen, efter 1.ægtemands død med Anders Povelsen.
De får en søn Jens Andersen døbt 3.december 1774 i Assing Ringkøbing.

Folketælling 1787, bor Mette Iversdatter og Anders Povelsen, samt deres søn Jens i Østerbye Bølling, Ringkøbing.
Folketælling 1801 er Mette Iversdatter og Anders Povelsen på aftægt hos Mette Iversdatter søn af første ægteskab Jens Jensen på Nyegaard, Veterbye Bølling Ringkøbing.
I denne folketælling er hun indskrevet som Mette Jespersdatter, hvilket er en fejl, som er indberettet til DDD Dansk Arkiv Data, som vil rette fejlen.

Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408