DNA test/genetisk slægtsforskning.

Startet af Camilla Junge, 07 Jan 2012 - 22:36

Forrige emne - Næste emne

Camilla Junge

Jeg har forsøgt at google lidt om emnet og søge rundt her på siden, men føler ikke helt, mine spørgsmål konkret er blevet besvaret.

Jeg har kunnet læse mig frem til, man kan tage dna tests, der går på enten den mandlige eller kvindelige linje.
Nu er det sådan, at hvis jeg skulle have sådan en test, ville jeg ikke være interesseret i 'slægtsforskning' som sådan, men mere, hvis det var muligt (fx. via min mor) at kunne bevise eller få sandsynligheden for, en af hendes aner var fx. grønlænder, afrikaner, asiat eller noget helt andet.
Jeg har set et slægtsforskningsprogram på viasat history, hvor de har benyttet det, hvor en mand fik resultatet 73% caucasisk 20%sort og 7% indfødt amerikaner, eller noget lignende.

Er det muligt? Har I erfaringer med det? Og i så fald, hvor i verden skulle man henvende sig?

Miranda Thorgun Ottesen

Jeg fik for nogle år siden lavet en DNA-test hos http://www.igenea.com/
Man får ikke at vide mange procent af det ene og det andet man er, men hvilken genetisk gruppe man tilhører. Jeg tilhører f.eks gruppen undergruppen U5, der ellers stort set kun findes blandt finske samere. Så min mor's mor's mor's mor's... rigtig mange generationer tilbage må formodes at stamme fra Finland. Hovedgruppen U findes i Nordafrika, arabiske områder, i Kaukasus, men primært i Irland , Storbritannien, Sydfrankrig og baskiske områder.

Hvis du en dag vælger at få lavet en test, så vil det være en fordel hvis du har en helbror som den kan laves på. Da kvinder har 2 X kromosoner mod mændenes XY, så viser testen hos os intet om vores forfædres baggrund, men kun om mødrenes.

Miranda Thorgun Ottesen

#2
-Slettet-

Camilla Junge

Tusind tak for dit svar..
Så ved jeg ikke lige, hvorledes de har gjort i den udsendelse, jeg så.

Men nu er det desværre sådan, at jeg er enebarn, så jeg må vel nøjes med morens side, men det er i mit tilfælde også den mest interessante, hvis man kan tillade sig at sige det :-)

Miranda Thorgun Ottesen

Jeg syntes altid at den mødrende side er den mest interessante, det er trods alt de færreste der har en anden mor end de tror:)

Hvis din far, eller en bror til ham stadig lever, så kan de også bruges. Det samme gælder sønner af farbrødre.

Camilla Junge

Det kan der jo så selvfølgelig være noget om! :-)

Men jeg synes, det lyder interessant.
Hvad gav du for det, da du gjorde det?

Miranda Thorgun Ottesen

Jeg mener at jeg gav ca 1.000,- men det er nogle år siden, så jeg husker det ikke med 100% sikkerhed.

Eva Bjarnø

Jeg forstår ikke helt, at det kun er moderens side, der bliver undersøgt, Det er jo faderen. der bestemmer kønnet, det ene x kromoson kommer jo fra ham, men så er spørgsmåleet hvilket.. Derimod kan det siges at y kromosonet med sikkerhed kommer fra faderen og så kan man afgøre hvilken linje de kommer fra..
Hilsen Eva

Miranda Thorgun Ottesen

Jeg er ikke godt nok inde i arveanlæg, til at kunne forklare hvorfor det er sådan. Det er dog ikke fordi at man ikke kan se hvilket x-kromoson der kommer fra hvem, for det er den rene kvindelinje man får svar på hvor stammer fra.

Jeg vil antage at der er en del arvemasse der kun videreføres af børn af samme køn, men at drenge stadig får så meget arvemasse fra deres mødre, så at det kan bruges i testen

Mette Lund

Hej Camilla

Her er et link til en tidligere tråd om DNA/genetisk slægtsforskning:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,12213.0.html

Mvh.
Mette

Karsten Damén

Jeg kan (igen) anbefale at læse lidt på DIS-Norge:

http://www.disnorge.no/cms/dna-slektsforskere

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2399&sid=83ec5d3404e5804e0c0f58e1f81ed8c7

Læg mærke til de tre forskellige typer test der normalt tilbydes:

Citat fra DIS-Norge:

1. Y-DNA

Menn kan teste Y-kromosomet for å spore sin direkte farslinje (agnatisk linje). Bare menn har Y-kromosom, og arver dette omtrent uforandret fra sin far. En liten test (Y12) finner haplogruppe og har et tidsperspektiv på tusenvis av år, en mer detaljert test (Y67) kan finne treff innen noen hundreår. Les mer om de forskjellige Y-haplogruppene under Y-DNA.

2. mtDNA

Alle kan teste mitokondrie-DNA for å spore sin direkte morslinje. Alle mennesker arver sitt mtDNA nesten uforandret direkte fra sin mor. En enkel test finner haplogruppe, og en fullsekvenstest (FGS) kan finne treff med noen tusen års tidsperspektiv. Kjente linjer kan verifiseres. Les mer om de forskjellige mt-haplogruppene under mtDNA.

3. Family Finder eller Relative Finder autosomaltest

Alle kan teste et utvalg av 700 000 - 1 000 000 SNPs på autosomene for å spore slektninger i alle linjer innen fire-fem generasjoner og ofte mange flere utover det. I tillegg får man informasjon om etnisk opphav gjennom sammenligning med referansegrupper fra populasjonsstudier.


hilsen
Karsten

Camilla Junge

Tusind tak for jeres mange svar!
Trådene vil jeg dykke ned i, læse og prøve at forstå.

Det må være testtype nr. 3, jeg har læst, set og hørt om og også den, jeg er interesseret i.
Så det ikke bliver så generelt set og udvandet, men et mere konkret resultat man får.