Aadum/Oddum i Ringkøbing amt 1600 - 1700 tallet

Startet af Egon Hansen, 06 Jan 2012 - 19:54

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg samlede for en del år siden nogle oplysninger om bondeslægter i landsbyerne (og enestegårde!) i Aadum sogn, dels fra literarur, Viuf Sørensens gårdhistorier på lokalarkivet, dels ved mine egne undersøgelser, og mener at kunne påvise flwere unøjagtigheder i slægtsbøger.
Jeg søger derfor kontakt med andre som har forsket i samme område, for at udveksle erfaringer og "lukke huller" tavlerne.
Mvh Egon

Jens Eg

Hej Egon Hansen

Lyder interessant - på hvilken (arkiv) har du fundet Viuf Sørensens gårdhistorier ?

Der er jo stor diskution omkring  "Maren  Nielskone", der var i Lassen og Visti slægten.
Senere  BIndesbøl, Aadum  (Øjm) sogn.
Mange ville bestemt have, at hun var datter fra Nørholm, Niels Strangesen Bild.

Men der er ingen dokumentation for det, men alligevel er der flere, der skriver det "af", og jo flere, der har det, jo mere "rigtig" bliver det.   Men med hende er jeg i hvert fald stoppet i denne gren.

Du kan evt. maile mig direkte  - så måske kan vi finde fælles løsninger.

På vores arkiv er der 3 store kasser arkivmateriale fra Viuf Sørensen. Jeg har flere gange besøgt ham og han har hjulpet mig med diverse sager.  Det var inden han flyttede til Viborg. Hans sager blev efter dødsfaldet delt i hvert fald mellem Ølgod og Thisted arkiver.  Måske også flere steder.

Må jeg evt. høre nærmere, hvad og hvorledes. (Klick på navnet, så har du mail adr.)
I Aadum forbindelse med Lindy, medens min gode "hjælper" i Ølgod lige er død i 2011  ("Bette Christian")
--- er ret godt lokal kendt i området.
Mvh
Jens Eg

Kathrine Tobiasen

Hej Egon

Jeg vil også melde mig blandt interesserede. Jeg har arbejdet med herredsfogedslægten, som Jens Eg nævner, og har desuden anetråde tilbage til Rabæk (1700-tallet).

Vil gerne være med til at udveksle oplysninger.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Egon Hansen

Hej Jens
Det nytter ikke at klikke på navnet, jeg har ikke ret til at se din profil!
Vi har før skrevet sammen, om bl a "Lille Christian".
Jo det er i een af Rabækslægtsbøgerne at "forfatteren" tillader sig at ville føre Maren Nielsdatters slægt tilbage til Valdemar den store, "hvis nogen ville betale for det!", og det er også o den slægtsbog jeg har fundet de fleste fejl iøvrigt, bl.a. i afsnittene om Hans Christensen på Bundsgaard og hans svigersøn som overtog gården. HC datter døde tidligt og svigersønnen blev gift yderligere to gange og der rodes gevaldigt rundt mellem børnene af de tre ægteskaber, og en gammel aftægtskone, som der i bogen udnævnes til at være enke efter Hans Christensen, selv om HC's kone hed Mette pg vat død før HC!
Altså, vi to er enige om at Maren ikke stammer fra Nørholm, og det gør Niels Clausen på Noes heller ikke! men hvem er hun så?
Og jeg kunne også godt bruge oplysninger om flere kvinder fra Herredsfogedslægten!
Et andet sted jeg har fundet fejl er i et biografisk leksikon, hvor en vis cilingeniør Knud Rahbeck, gøres til efterkommer af Christen Hansen på Rabæk, men den "forkerte" Christen Hansen, således at Christen Hansen bliver barnebarn af Christen Christensen Præstbro istedet for Christen Iversen Rabæk.
Det var oprindelig den fejl der satte mig i forbindelse med Lindy på Aadumarkivet, hvorfra jeg fik de første af Viuf Hansens gårdblade, og senere har jeg fået flere fra Viuf selv, kort før han døde. ( jeg fik i hvert fald ikke svar på nogle fllere forespørgsler).
Senere har jeg gennem Hammerum-herred, fået klarlagt Christen Hansen Bundsgaard på Rabæk, hans kones afstamning fra Egvad sogn, men jeg mangler her at få rede på om Christen Jensen Debel, som var gift med Christen Iversens datter, og som testamenterede hans part af gården til konens brodersøn , var i familie med Christen Hansens svigerfar i Tarm.Jens Jensen Debel jun.
Hvis f.eks. CJ Debel var bror til JJ Debels far, så der kunne ligge en (skjult) aftale om at Jens Jensens datter Karen skulle giftes med den 13 år ældre brorsøn til Christen Jensens kone, så gården på den måde "arvedes" af slægtninge til både  Christen Jensen og hans kone!
Nå nu er jeg kommet så langt ud på fantasiens overdrev at jeg måske ikke er den rette til at kritisere andre slægtsbøger!

Egon Hansen

Hej Kathrine
Vore mails har krydset, men kom bare frem med dine oplysninger. Min Christen Hansen (i 1787 kaldet Bundsgård i modsætning til Christen Hansen Gundesbøl) var søn af Christen Iversens yngste søn Hans som giftede sig med Niels Boels datter Mette og med hende fik Bundsgaard.
Christen Hansens yngste søn kom til Gammelgaard i Skarrild.og dennes ældste datter giftede sig med Søren Pedersen fra Brande, og kom til at bo i Kokborg i Thyregod sogn.
Jeg har set i slægtsgårdsarkivet at deres efterkommere stadig havde gården under navnet Rahbæk Sørensen!
Hvor kommer du ind i slægten?

Kathrine Tobiasen

Hej Egon

Mit udgangspunkt i Aadum er ægteparret Jes Sørensen (ca. 1698-1740), sønnesøn af Peder Pedersen Møller og Apelone Eskesdatter i Tarm, og Maren Christensdatter (1695-1767), datter af Christen Jensen Rabæk, som igen er søn af Jens Christensen og Maren Vistisdatter.

Min ane er Jes og Marens søn Jes Jessen Rabæk, som bliver fæster og senere selvejer i Janderup, Ribe amt. Jeg har på et tidspunkt lånt slægtsbogen over Visti Madsen Rabæk, men har ikke forsøgt at følge op på disse grene, der for mig er sidespor.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Egon Hansen

Hej
Jeg har en anetavle, som jeg engang har fået tilsendt i forbindelse med min søgning af de ældre led af herredsfogedslægten.
Den går på Jes og Marens datter, Karen som bliver gift med Jørgen Akselsen fra Vittarp, og deres svigersøn , Niels Jensen, der overtager ejendommen  i Vittarp, og vid datter Karen bliver gift med Enevold Jensen (eller Jessen) i Stoustrup,
De har igen en datter ,Kirsten Kathrine som gifter sig med Frands Madsen, ligeledes født i Stoustrup, og efterkp,,er af den fæster Mads Nielsen som var på Bundsgaard, før Niels Boel købte gården til selveje i 1732.
Jeg har også nogle efterkommere af Christen Jensens datter Anne, som fører mig til Jens Anton Nielsen Rahbeks kone Mette Christensdatter. Det er fra en slægtsbog som ligger på det kongl Bibliotek, men ikke kan hjemlånes, men vi kan købe kopier der.
En gren af Jens Antons mødrende slægt fører også til Jes og Marens Karen og Jørgen Akselsen, gennem deres datter Maria.
Endelig har jeg en anetavle fra Henrik Andreasen. Hans kone fører sin anetavle tilbage gennem Christen Jensens datter Mette, gift med Anders Pedersen i Ørbæk i Hoven, Deres datter Anne bliver gift med en mand fra Omvraa i Sdr Omme. de  næste generationer finder han i Kokborg i Thyregod.
Fælles for disse lister, er at jeg ikke har kontrolleret data, men bevarer dem fordi de alle fører tilbage igennem Jens Christensen og Maren Vistisdatter, som også er mine aner.
Du kan se mere om hvad jeg har fra Aadum i mit svar til Jens Eg.
Jeg har også en debat igang på hammerum-herred, med Ruth Neumønster, om Christen Jensens døtre.
Mvh Egon




Kathrine Tobiasen

Har sendt Egon diverse oplysninger om Aadum-slægterne.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Mads Pagh Nielsen


Hej Egon,

Det lyder meget interessant - alle oplysninger om Aadum-slægterne modtages med glæde, og jeg udveksler også gerne de - om end sikkert få - oplysninger jeg har med andre.

Jeg har et par anegrene, der kan føres tilbage Rahbek'erne og herredsfogedslægten - begge via Christen Hansen Bundgaards søn Mads Christensen Rahbek (døbt 20. nov 1780 - opsl. 34 nederst i KB for Aadum Sogn - her kaldet 'Mats').

Se evt. vores families slægtshjemmeside: http://dinenielsen.dk//pedigree.php?ged=dine&show_full=1&talloffset=1&rootid=I282

En betydelig del af det, som jeg har skrevet ind om denne del af slægten, har jeg baseret på andres arbejde og diverse slægtsbøger, og det skal dermed retfærdigvis siges, at jeg stadig mangler de mere direkte kilder for at underbygge flere af sammenhængene.

Mvh.

Mads Pagh Nielsen

Egon Hansen

Hej Mads.
Tak for mailen og den store anetavle. Hele Præstens forslægt er ny for mig, hvor har du den fra? Jeg ville gerne have kilden før jeg fører den ind i min, eller rettere min kones anetavle,
Til gengæld har jeg lidt om Christen Ivarsens aner faderen, Ivar Madsen, var selvejerbonde i Stoustrup, nævnes i matriklerne 1664 og 1688, men menes født i Gundesbøl ca 1634 som søn af Mads Christensen, selvejer i Gundesbøl og hustru Birgit Ivarsdatter . Mads skulle være født ca 1600 og nævnes i 1634.
Mads er søn af selvejerbonde i Stoustrup,født ca 1570, død 1614.
Birgit er datter af Ivar i Gundesbøl
Ivar Madsens kone skulle være datter af en Christen i Stoustrup, formentligt født omkring 1640.
Jeg har mine oplysninger om denne  slægtfra nogle blade som nu afdøde Viuf-Sørensen i Viborg.
Desværre har jeg problemer med at vedhæfte en fil med min anetavle, men jeg håber du kan finde ud af min mail.
Det glæder mig at du også kan tælles blandt dem som ikke tror på oplysningen om at Niels Lassens kone skulle være adelig.
Min anelinie skiller ud med Christen Hansens yngste søn, Niels Christensen Rabæk,født 1788, som ejede
Gammelgård i Skarrild. Hans ældste datter blev gift med Søren Pedersen fra Brande. De boede i Kokborg, og Ham og hans søn fik en mindeplade for hedeopdyrkning, og frugttræsplantning.
Søren Pedersen og hans søns efterkommere havde stadig gården da Dansk Slægtsgårdsforening samlede gårdhistorier, under navnet Rabæk Sørensen.
Du ved vel at Christen Hansen fik gården i Rabæk ved et testamente fra sin faster og hendes mand, Christen Jensen Debel, som havde overtaget den og frikøbt den, efter hendes far, Christen Ivarsen?

Mvh Egon

Ruth Neumeister

Kathrine skrev:
Mit udgangspunkt i Aadum er ægteparret Jes Sørensen (ca. 1698-1740), sønnesøn af Peder Pedersen Møller og Apelone Eskesdatter i Tarm, og Maren Christensdatter (1695-1767), datter af  Christen Jensen Rabæk, som igen er søn af Jens Christensen og Maren Vistisdatter.

Mads Pagh:
På din slægtshjemmeside har du:
Christen Iversen i Rahbæk (1664-eft. 1719) gift med Karen Jensdatter (ca. 1665-?), datter af Jens Christensen og Maren Vistisdatter.

Hvor har I informationerne fra, at Karen Jensdatter og Christen Jensen er søskende?

Hilsen
Ruth

Egon Hansen

 Hej Ruth.
Jeg ved godt at vi ikke kan gå sikkert længere tilbage end som kirkebøgerne rækker. og alligevel kommer der stadig literatur om forhold hvor fremtrædende personer kædes sammen.
Det mest seriøse kilde har for mig været H.K.Kristensens bog "Nørre Horne herred" som indgående behandler de gamle herredsfogedslægter, og dernæst nogen af Jens Abildtrups bøger.
Men lad os bare begynde med børnene af Christen Jensen og Christen Iversen i Aadum. Skal vi undlade at tro på at Jens Christensen som kom til Ahlergaard i Borris, eller Mads som er udnævnt til at være Knud Lyhne Rahbeks stamfar var børn af Christen Iversen, fordi de var født før kirkebogen for Aadum er bevaret, eller den ældste søn, Ivar, som jeg havde glemt, men som jeg blev gjort opmærksom på i vores dialog på hammerum-herred?
"Alle"! mener at vide at Christen Ivarsens kone var datter af præstesønnen Jens Christensen og Maren Vistisen., og at Christen Jensen var søn af samme, så mon ikke vi her er på nogenlunde sikker grund.
Ellers må vi forkaste hele historien om herredsfogedslægten. Ja herredsfogederne er vel godt nok dokumenteret, men slægtsforholdet imellem dem, og ikke mindst deres koner!
Der vil jeg altså tage forbehold med hensyn til Niels Lassens kone, Maren Nielskone, som en af de mere fantasifulde "slægtsforskere" vil føre tilbage til Valdemar den store!
Bortset fra at der er flere usandsynligheder i det slægtsforløb, har jeg en slags "bevis" for at tråden knækker allerede i første led, idet Niels Clausen på Noes er af en hel anden slægt end Strangesen'erne på Nørholm.
Tro mig eller ej, Karen Iverskone og Christen Jensen er søskende, derimod tror jeg ikke at de to som var fæstere på Rabæk samtidig med Jens Christensen er i familie med Jens og Maren. 
Jeg er også enig med Kathrine i at der ikke er tilstrækkelig dokumentation for den anerække som Mads har for Jens Christensens mor kan holde.

Mvh Egon

Ruth Neumeister

Tak for udredningen.
Jeg skriver Karen og Christen ind som søskende, og må se at få lånt nogle bøger om Rahbækslægten i Aadum.
Hvilke bøger vil I foreslå, når det gælder disse to søskende?

Ruth

Mads Pagh Nielsen


Hej Egon,

Skal beklage min sene besvarelse - men igen tusind tak for de nye informationer!

Forslægten til Aadum-præsten er ganske givet for udokumenteret. Allerede for ca. et år siden gjorde Erik Rahbek Østergaard mig venligt opmærksom på det samme, og det er egentlig blot en tanketorsk fra mig, at jeg stadig har dem på anelisten!

Er ganske enig mht. "Maren Nielskone" - Kathrine Tobiasen havde et glimrende indlæg i bladet for nogen tid siden herom, og jeg kender heller ikke til noget, der skulle føre Marens ophav til Nørholm (min tipoldefar arbejdede dog som håndværker på netop Nørholm det meste af sit liv, men han findes i en helt anden gren af slægten, som ikke har noget med hverken Rahbek eller herredsfogederne at gøre)!

Det er generelt svært at sige meget med sikkerhed, når det gælder slægtninge så langt tilbage i tiden, og her kan vi kun stole på de få kilder der er og være kritiske. Selv kirkebøgerne i nyere tid kan jo ind i mellem indeholde unøjagtigheder og deciderede fejl, der kan føre til de helt forkerte aner, hvis der ikke sammenholdes med andre kilder.

Bedste hilsener,

Mads :)

Egon Hansen

Tja-e --- Slægtsbog for Jens Christian Pedersen som jeg citerede i h.h har Christen Jensen som søn af Jens Christensen og Maren Vistisdatter, og næsten alle bøger om Rahbeck slægten siger at Christen Iversen fra Stoustrup var gift med en datter af samme, og så vidt jeg husker mener H.K. Kristensen det samme i "Nørre Horne Herred", lige som de sider som Viuf Sørensen har efterladt på Aadumarkivet, om de enkelte gårde i sognet, og Abiltrups bøger om herredsfogedslægten er også enig, kun var abiltrup udkommet før Bue Kaae udgav Hegelunds ammanakker, og afslørede at herredsfoged Niels Lassen var blevet henrettet i 1600!
H.K. er ret spydig om Abiltrups ukendskab til herredsfogedens skæbne!

Mvh Egon

Vera K. Madsen


Hej.
At "mange er enige" giver efter min opfattelse alligevel ikke rigtigt reel dokumentation for slægtsskaberne!!
Men jeg synes forsknig og forsøg på udredning er yderst interessant.
Mads Pagh: Jeg kan se, vi har fælles aner i Lyne/Kvong (i hvert fald Glibstrup). Jeg vender nok tilbage.
M.v.h.
Vera

Egon Hansen

Hej Vera

Selvfølgelig er gentagelser ingen garanti for rigtigheden, Se bare overfor om Niels Lassens kone.der beviseligt er forkert.
Men er oplysningerne om Christen Ivarsens ældste sønner forkert fordi de er født før kirkebogen er bevaret?
Jeg har valgt at tro på at oplysningerne om Jens Christensen Ahlers ophav er vel underbygget, og det fremgår jo også af kirkebøgerne at han er bror til Visti Christensen i Kodbøl !
Med venlig hilsen
Egon

Erik Rahbek Østergaard

Som tillæg til hvad Mads Pagh Nielsen skriver om Aadum præstens forslægt, vil jeg gøre opmærksom på følgende tråd: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,595679,595679 som netop handler om nogle spor efter denne forslægt, der kunne være interessant at grave mere efter.

Egon Hansen

Hej Erik
Tak fordi du prøver at "sparke" den gamle tråd frem igen.
Desværre er jeg ikke så skrap til de gamle skrifter at jeg tør gå ind på det skifte.
Men jeg kan se at jeg har haft "æren" af at afslutte den tråd. med et spørgsmål som jeg stadig venter på muligt svar på! nemlig om der er en forbindelse mellem Christen Jensen Debel på Rabæk og så Karens far, Jens Jensen Debel junior i Tarm? Er Jens junior brorsøn til Christen Jensen.?
Så kunne de to have aftalt at Christens kones brorsøn og Jens's datter skulle giftes så gården kunne blive i begge ægtefællers familie!
Fri fantasi?, Ja men lidt "kød" på slægten!
Mvh Egon

Marlon Henvit

Tilgiv min danske grammatik Jeg skriver dette ved hjælp af Google oversætte så mit sprog er engelsk. Jeg bruger ofte et forum for engelsktalende deltagere, men i dag da jeg lavede en google søgning efter Christen Ivarsen denne tråd dukkede op. Jeg tror, ​​Christen Ivarsen kan være en forfader til mine. Min slægt er som følger: Christen havde en søn IWER født 1684 døde 14 juli, 1765. IWER havde en søn, Jens Iversen født 31 mar 1715 døde 30 Juli 1783. Jens blev gift Elsken Pedersdatter i 1769. Hun blev født 29 November 1750 og døde 2 April 1830. De havde en datter, Karen Jensdatter født 19 Februar 1772 og døde 30 maj 1851. Den 21 August 1798 Karen gift Thomas Hansen født 29 December 1771 og døde 16 November 1837. Den 15 maj 1807 datteren Else Catharine Thomsen blev født. Hun døde 15 oktober, 1878. Hun giftede sig med smeden Christen Eskesen Schmidt fra Rødding den 7. oktober 1832. Deres datter Caroline Christensen Schmidt blev født 19 November 1838 og døde i Minnesota, USA den 1. maj 1914. Hun blev gift med Jacob Mattiasen Handevitt 22 oktober 1858. Jacob blev født 24 September 1829 og døde formentlig i Minnesota mellem 1905 og 1910. Deres søn Mathias Handevidt var min bedstefar født 13 februar 1864 i Rødding. Han ankom i USA i 1882 og et stykke tid efter, at navnet blev Henvit. Alt dette kan jeg bekræfte fra online sogn optegnelser. Alt dette er undtagen fødslen af ​​IWER Christensen som denne dato er ikke en del af sognet rekord. Så jeg ved virkelig ikke, om Christen Ivarsen og Karen Jensdatter, hvor hans forældre.

Jeg har fundet et par modstridende stamtavler online og jeg er ikke sikker på, hvad de skal tro. Kan nogen hjælpe mig?

Marlon Henvit
Reno Nevada, USA

Egon Hansen

Hej i det fremmede.
Jeg håber du kan få en oversættelse,sa jeg kun kan udtrykke mig på dansk
Hvis diverse kilder taler sandt, havde Christen Ivarsen  tre sønner født før der er bevaret kirkebog for Aadum sogn, Ivar, som så skulle være din Ane, og som også tæller flere andre familier blanst sine efterkommere (Flere har deltaget i trådene her i slægt og data), Jens som gifter sig ind på Ahlergaard i Borris, of har en meget stor efterslægt i flere slægtsbøger, og som beviseligt er bror til Visti Christensen som du finder i kirkebogen, samt Mads eller Mathias, hvorfra den kendte danske forfatter Lyhne Rabæk nedstammer, og så pigerne Birgitte og Christine Marie og min ane Hans, som er den yngste jeg kender.
Læs også de tidligere indlæg her i tråden, de gør op med nogle af de forkerte teorier.
Christen Ivarsen er ud af en selvejerslægt i Stoustrup, Aadum sogn, og Karens mor var datter af Visti Lassen og dermed ud af den gamle herredsfogedslægt
Mvh Egon 

Marlon Henvit

Hej Egon,

Tak for dit hurtige svar. Google translate hjalp mig, og jeg vil nu studere dit svar og skrive mere senere.

Tak og venlig hilsen

Marlon Henvit
Reno, Nevada USA

Marlon Henvit

Hej Egon,

Så du fortæller mig søskende til Ivar Chrisensen er: Jens, Visti, Mathias, Birgitte, Marie Christine og Hans, er det korrekt?

Med hensyn til Ivar selv, jeg har hans navn ved fødslen af ​​sønnen Jens Iversen 31 marts 1715. Jeg har hans død 14 juli, 1765. Men jeg ved ikke om det var den eneste Ivar Christensen i Aadum på det tidspunkt. Jens Iversen var fra Stoustrup.

Er der et navn for den hustru Ivar Christensen? De dør omkring en måned fra hinanden i 1765, men intet navn er givet til hende. Familie Search.Org har et ægteskab for Ivar Christensen og Anne Nielsdatter 16 jul 1705 i Gjellerup, Hammerum, Ringkøbing. Jeg kunne ikke finde pladen. Jeg spekulerer på, om dette kunne være parret?

For nogen tid siden fandt jeg på et websted navnene på forældrene til Ivar Christensen. Far Christen Ivarsen og Mor Karen Jensdatter. Da Christen moderselskab som Iver Madsen og NN Christensdatter. Karens forældre blev givet som Jens Christensen og Maren Vistidatter. Jeg har ikke medtaget denne i min stamtavle, da jeg ikke kender, hvis hjemmeside det var, og jeg ved ikke, hvordan man kan kontrollere oplysningerne. Men det er navne, der er nævnt i denne tråd. Er de troværdige?

Endelig har jeg ser du har en kæmpe fordel over mig i de slægtsspørgsmål bøger, der er nævnt. Jeg har den ulempe, placering og sprog. Jeg spekulerer på, om nogen af ​​disse bøger er tilgængelige i dette land. Måske gennem mormonkirken. Jeg får brug for titler.

Tak for at læse alt dette.

Marlon Henvit
Reno, Nevada USA

Egon Hansen

Hej-
Det var først for få måneder siden at jeg opmærksom på at Christen Ivarsens havde en søn der var ældre end Jens som giftede sig ind på Ahlergård. Jeg burde vel have regnet med at der måtte være en dreng opkaldt efter sin farfar. Men at denne dreng også havde en efterslægt, fik jeg at vide enten her i DIS Danmark eller også i <www.hammerum-herred.dk>.
Jeg har kun så meget efterslægt, som jeg har skullet bruge for at skeldne de enkelte grene, og intet om Ivar, eller hvem han var gift med.Jeg tror nok den som har mest om efterslægten som kalder sig Rahbek" er Erik Østergaard Rahbek.
Christen Ivarsens forslægt har jeg fra en slægtsforsker, H. Viuf Sørensen, som har efterladt sine papirer på lokalarkivet i Aasum.
Med hensyn til bogtitler, se et af mine tidligere indlæg her i tråden.
Mvh Egon
Din liste over Christen Ivarsens børn svarer til det jeg har. Marie Christine var gift med Christen Jensen Debel. og de overtog Christens part af den store gård Rabæk. De havde ingen børn og testamenterede gården til Marie Christines brodersøn ,Christen Hansen.
I folketællingen 1787, var Rabæk delt i 4 lige store dele

Marlon Henvit

Hej Egon,
Tak for din tålmodighed med mig. Jeg tror nu vil jeg sætte en stopper for dette. Tak din din hjælp.

Marlon Henvit
Reno, Nevada USA

Egon Hansen

Der er jo et forum her på Dis-Danmark " find relatives in Denmark" .Vi ved jo at Ivar stadig har efterkommere i Danmark, som har givet sig til kende i diskusioner om herredsfogedslægten og spec Karen Christen Ivarsens slægt. Prøv det
Mvh Egon

Erik Rahbek Østergaard

Det er spændende at Marlon Henvit, en efterkommer til Iver Christensen fra Rabek, dukker op.

Som Egon nævner, har jeg ganske meget om Rabek-efterslægterne. Det meste er fra slægtsbøger
og slægtsider på internettet, men da jeg tilstræber at notere mine referencer, kan jeg som
regel henvise til hvor mine oplysninger stammer fra (men desværre ikke altid).

Marlon spørger til en navn på Ivar Christensens hustru.
Jeg har noteret flere navne:
Maren Andersdatter, født 1689 i Stoustrup, død 1765 i Stoustrup, men desværre ingen kilde herfor.
Det andet navn er Karen Jensdatter og stammer fra Vardesyssels aarbog 1997 side 83:

www.vardesyssel.dk/Aarbog%201997web.doc

VARDE  &  VESTER HORNE  HERREDS
SKØDE- OG PANTEBOG-1 1742-93,
MED  TILHØRENDE REGISTER

Pag. 29b-30a: Iver Christensen af Staustrup med hustru Karen Jensdatter udi i Oddum sogn.
Revers fra hans forældre og søskende (faderen er Christen Iversen Rabeck).

Men Iver Christensens moder hed også Karen Jensdatter.

Erik Brejl, der selv er efterkommer af Iver Christensen, og som har bidraget meget til slægtsforskningen,
anfører imidlertid ikke Ivers hustrus navn på sin slægtsside: http://www.brejl.dk/ .
Du finder også mange indlæg fra Erik på slægtsforum for Hammurum Herred: http://www.hammerum-herred.dk/news.php

Samlet må man vel sige, at der er megen tvivl om hvem Iver Christensens hustru var.

På Familien Bjørnholts hjemmeside: http://bjørnholt.net/ finder man mange efterkommere til
Iver Christensen: http://bjørnholt.net/p/7871.htm inklusiv Sønnen Jens Iversen, som Marlon
er efterkommer af, men intet om Jens Iversens efterkommere. Så det er nok en endnu ikke
efterforsket gren, som jeg heller ikke kendte til.

mvh.
Erik

PS: der findes andre Rahbek-efterkommere i Nevada.


Egon Hansen

Ja så må vi håbe et Marion stadig står på listen over de som skal orienteres, når der kommer nye indlæg! Jeg har ikke set efter om hun har benyttet mit sidste råd. som jeg først fik sendt efter at hun havde meldt fra.
Jeg har lige set Egils aneliste, men jeg må indrømme at den ser noget uoverskuelig ud, med alle de fyrstenavne, uden henvisning til hvor de hører hjemme i slægten.
Jeg kunne få mistanke om at han måske også har ladet sig lokke af forslagene fra ham der ude i Allingeskovby.  Jeg kan altså ikke nære mig for at tare i blækhuset, hver gang jeg ser nogen som viderebringer det sluder. Jeg syntes det er en skandale at nogen forlanger penge for noget som absolutr ikke hænger sammen.

Mvh Egon

Erik Rahbek Østergaard

Ja jeg noterede mig også at "min kilde" manglede "en kilde".
Egon, jeg havde nok lidt på fornemmeren, at du ville reagere.

mvh.
Erik