Udsætterprotokol vedr. Poul Pedersen født 1901

Startet af John Pedersen, 06 Jan 2012 - 19:48

Forrige emne - Næste emne

John Pedersen

Jeg søger forældrene til min farfar Poul Pedersen.
Den kongelige fødselsstiftelse, Sokkelund, København 1900-1901.Opslag 159.
Barnets nummer 950
Moderens nummer 966.
Født.5.september 1901
Døbt 11.september 1901
Poul Pedersen.

Desværre er der ingen oplysninger om forældre, og jeg leder derfor efter en hjælpsom sjæl, der har tid og lyst til at gøre et opslag i udsætterprotokollen. Jeg håber selvfølgelig at kunne få nogle oplysninger om de biologiske forældre. Hvem var de?
Med venlig hilsen og godt nytår
John Pedersen

Vivi Winther

Hej John, moderen er 21 år, men dette er jo ikke til meget hjælp hvor er din farfar boet som barn og evt. hvor er han konfirmeret?? Der kan evt ligge brugbar info.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Vivi.
Han har i den første tid opholdt sig i Høje Tåstrup hos en plejefamilie. Plejefar er  C.B.Jensen og han er  konfirmeret i Holstebro. Under hans konfirmation i kirkebogen står kun navnet på plejefar og hans fødselsnummer på fødselsstiftelsen.
Med venlig hilsen
John Pedersen

Vivi Winther

Hej John, ved hans konfirmation står der under forældre :

"fødende no 966  plejesøn hos Avlsbruger CB Jensen"

som jeg tolker det er han ikke adopteret men i pleje, denne CB Jensen er det måske noget familie??? Poul´s fødsels nr er ikke nævnt ved konfirmationen. Er der samme beskrivelse ved hans vielse og død??
Det er måske pga at han er plejesøn han ikke har skiftet navn til Jensen??


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Vivi
Vielsen for Poul Pedersen findes her:
1917-1931.Haderup,Ginding,Ringkøbing. OPSLAG 199.
Her står om Poul Pedersen, at han er søn af P.N. 966 A.

Jeg tror desværre ,at der er gjort alt for at slette ethvert spor, der kan føre til Poul Pedersens biologiske forældre.
Jeg er uendeligt glad for ethvert forsøg på at hjælpe mig.
Jeg har ikke nogen udskrift fra kirkebogen vedr. Poul Pedersens død. Han døde 1985. Var da bosiddende i Tim pr. Torsted, men skal være bisat i Skælskør.
Tak Vivi

Med venlig hilsen
John Pedersen

Vivi Winther

Hej John, ved vielsen ser det ud som om han stammer fra Aulum Sogn, jeg forsøgt at se om jeg kunne spore ham der til via fødsel nr eller navn, dog uden held. Der er ikke nævnt hans plejefar ved vielsen således formoder jeg, at have ret han ikke har været adopteret men kun i pleje. Hvad dækker CB over af navn ved du det?? Umiddelbart vil jeg tro det er en mand, men er han ikke gift eller er det moderens fader?? Ja mange spørgsmål, spændende den dag sandheden bliver fundet i København  ;). Du kan til enhver tid få oplysninger om ham på dit lokale folkeregister mod betaling ca 50 kr, da du har alle data på ham, og det er din farfar.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Vivi.
Jeg har oplysninger på plejeforældrene. "C.B." står for Christian Bendt. Disse er jo selvfølgelig døde og det er deres børn også. Ved du noget om hvorvidt der lige efter 1900 eksisterede regler der sørgede for at registrere forholdene omkring børn, der kom i pleje, eller om plejeforældre var noget biologiske forældre og plejeforældre ordnede internt og helt privat.
Poul Pedersen kom fra fødselsstiften til plejeforældrene i Høje Tåstrup og siden rejste familien til Aulum.

Vivi Winther

#7
Hej John, nej jeg kender ikke til reglerne omkring dette. Jeg kan blot se ud af min familie "en stor rodet en" er der børn på fattiggård, børnehjem, i pleje og børn der er adopteret, ved adopteret står der gerne adoptionsbevillingen under dåben, ved pleje ser det ud til det er noget man selv aftaler, men som sagt kender jeg ikke reglerne.
Er det ham her


http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1543827&searchname=polit_simple

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Vivi
Ja, det er det, det er. Det er ham :)
Med venlig hilsen
John Pedersen

Mette Lund

Hej John

Jeg vil godt kigge i Udsætterprotokollen næste gang, jeg kommer på Rigsarkivet. Jeg håber det bliver i kommende uge, men kan ikke love det.

Mvh.
Mette

John Pedersen

Hej Mette

Også tak for din velvilje.
Med venlig hilsen
John Pedersen

Vivi Winther

Hej John, det ser mærkelig ud for her står han som typograf og ugift ingen børn i 1907, det bliver vist Mette der skal give det gode svar :)

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Vivi.
1892-1895.Sct.Mattæus,Sokkelund,København. Opslag 77 (375)
Med venlig hilsen
John Pedersen

Vivi Winther

Hej John, hvordan man kan skrive forkert fødselsår ved vielsen undre mig se Hanne´s fødsel her, hun er født 3 juli 1867 ved vielsen står der 27 Nov 1870

1860-1891 Herlev, Sokkelund, København opslag 52 - nederste-

her er lige nogle opslag fra DDD

København, Smørum, Værløse, Kirke Værløse Vester, 1 Gaard, 37, FT-1870

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Poul Frederiksen   34   Gift   Huusfader   Gaardeier   Kirkeværløse, Kbh. Amt
Bodil Kirstine Jensen   33   Gift   Huusmoder [Poul Frederiksen]   -   Sigerslevvester, Fdb. Amt
Caroline Marie Laura Frederiksen   6   Ugift   Barn   -   Herløv, Kbh. Amt
Jens Johannes Frederiksen   4   Ugift   Barn   -   Herløv, Kbh. Amt
Hanne Pouline Frederiksen   2   Ugift   Barn   -   Herløv, Kbh. Amt
Frederik Olsen   55   Enkemand   Svigerfader   Aftægtsmand   K. Værløse, Kbh. Amt
Hans Frederiksen   21   Ugift   Broder   -   K. Værløse, Kbh. Amt
Maren Kirstine Frederiksen   14   Ugift   Søster   -   K. Værløse, Kbh. Amt
Udøbt Pigenarn   1 !!   -   Barn   -   Kirkeværløse, Kbh. Amt


Poul Frederiksen   44   Gift   Husfader, Gaardeier      Kirkeværløse Sogn
Bodil Kirstine Jensdatter [Frederiksen]   43   Gift   Hans Kone      Sigerslev Vester Sogn, Frederiksborg Amt
Karoline Marie Frederiksen   16   Ugift   Deres Datter !!      Herløv Sogn, Frederiksborg Amt
Jens Johannes Frederiksen   14   Ugift   Deres Børn      Herløv Sogn, Kjøbenhavns Amt
Hanne Pouline Frederiksen   12   Ugift   Deres Børn      Herløv Sogn, Kjøbenhavns Amt
Ane Magrethe Frederiksen   10   Ugift   Deres Børn      Kirkeværløse Sogn
Sofie Augusta Frederiksen   8   Ugift   Deres Børn      Kirkeværløse Sogn
Frederik Emil Frederiksen   6   Ugift   !!      Kirkeværløse Sogn



Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Tak Vivi. Ja jeg kan godt se, der ved vielsen er noget galt med datering af fødslen. Det er rigtignok underligt.
Med venlig hilsen
John Pedersen

Mette Lund

Hej John

Jeg må desværre skuffe dig med, at der ikke var oplysninger at hente i Hoved-/Udsætterprotokollen. Den eneste oplysning, der er i Hovedprotokollen er, at barnet er "udgaaet med Moderen" d. 14. sept. Ingen henvisning til nummer i Udsætterprotokollen, hvor oplysninger om forældres navne og evt. plejeforældre normalt ville kunne findes.

Så det ser ud til at moderen bare forlod stedet med sit barn. Jeg spurgte i vejledningen på arkivet, om der var andre muligheder for at finde moderens navn, men det mente de ikke umiddelbart.

Mvh.
Mette

Birgit Boserup Lundsmark

Hvis moderen boede i København, er der måske en mulighed i "plejebørn på landet" på STA.
Birgit Boserup

Eva Morfiadakis

I FT 1906 Høje Taastrup opslag 147 finns CB Jensen. Han har en son som heter Poul Jensen och en dotter Margrethe f. 1903.

Eva M
Eva M

Vivi Winther

Hej John, lige nogle opslag der skal ses på

1892-1903 Høje Tåstrup, Smørum, København opslag 117 no 5   "i huset hos CB"  i anmærkninger står der indført i Alm. Hosptal kirkebogen kan ikke finde hende...
Har de haft andre tjenestepiger der har været ugifte og fået børn???

Alfa Margrethe Karen Marie Jensen - Hanne og CB´s datter

1903-1934 Høje Tåstrup, Smørum, København opslag 65

Hvor mange børn havde de selv?? Hun er født 3 Juli 1867, viet i 1892 og hvis første barn er fra 1905 så er hun 38år og han er 34år!!!
Hanne står også som 35 årig ved fødsel, stadig mærkeligt.. Hanne er ud af en søskendeflok på 11, kender du denne del af familien??


Hanne´s fødsel
1860-1891 Herlev, Sokkelund, København opslag 52 - nederste -

Mvh

Vivi






"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Mette

Tak for din indsats og undskyld den sene respons. Det er en stor hjælp at få afklaret, at mor og barn forlod fødselsstiftelsen, og at der ikke er yderligere oplysninger at hente fra fødselsstiftelsen. Så kan jeg roligt forlade det spor.
Der er gjort ALT for at slette enhver tilknytning til mor (og far). Det er min erfaring, ligegyldigt hvad jeg foretager mig. Plejeforældre og deres børn er døde for længe siden. Der er der ingen dokumenter, der har overlevet.

Mange tak

Med venlig hilsen
John Pedersen

John Pedersen

Hej Birgit Boserup
Det lyder som en spændende nyhed. Kan du fortælle mig, hvorledes jeg får adgang til "plejebørn på landet"?

Tak for forslaget.

Med venlig hilsen
John Pedersen

John Pedersen

Hej Eva

Der er rigtignok tale om Poul Pedersen i folketællingen for H.Tåstrup. Poul "Jensen" er en skrivefejl fra optællerens side.

Med venlig hilsen

John Pedersen

John Pedersen

Hej Vivi
Ja du har fundet en tjenestepige hos C.B.Jensen, der har fået et barn udenfor ægteskab i starten af 1903. Muligvis har Poul Pedersens mor været tjenestepige hos C.B.Jensen lige før Poul Pedersens fødsel i 1901, eller hun har haft ophold på adressen. Hvorledes jeg skulle kunne komme videre og undersøge den tråd, kan jeg dog ikke lige finde ud af. Havde der været en folketælling i det sene efterår 1900, så havde jeg muligvis været bedre stillet.
C.B. og Hanne fik tidligt i ægteskabet en datter, der imidlertid døde. Herefter "fik" de flere år senere Poul Pedersen, men derefter følger i hurtig rækkefølge flere ægtefødte børn.

Plejefamilien har jeg styr på, men der er ingen dokumenter bevaret vedr. Poul Pedersen.
Med venlig hilsen
John Pedersen

Vivi Winther

Hej John dette (citat fra dig) er måske det bedste  indtil videre


Vielsen for Poul Pedersen findes her:
1917-1931.Haderup,Ginding,Ringkøbing. OPSLAG 199.
Her står om Poul Pedersen, at han er søn af P.N. 966 A.

men der skal virkelig være en der kan fotælle hvem P.N. er  :), da hun jo har taget ham med hjem, og hvad tid er han så kommet til C B og Hanne??  Undre mig over at der kun står "Plejeforældre C B Jensen" og ikke hustru Hanne er nævnt ved hans konfirmation??
At navnet i FT er forkert har jeg ofte set, selv fødsels datoen kan være forkert.

Har du forsøgt folkeregisteret på borgerservice om de kan give dig nogle oplysninger, da han først er død 1985 har han jo cpr nr og du har alle datoer på ham så det skulle være enkelt at få det koster omkring 50 kr. du kan bruge dit lokale borgerservice.  :)

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Mette Lund

Hej Vivi

Jeg tolkede egentlig bare "P.N." som "Protokol Nummer", men det kan da godt være, at jeg tager fejl.

Mvh.
Mette

Vivi Winther

Hej Mette,  :) sådan havde jeg ikke tænkt, æv hvis du lige skulle få ret nu jeg troede det kunne være den biologiske moders navn. Jeg undre mig der ikke ved vielsen står hans plejeforældres navn er det normalt??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Vivi.
Jeg har fået Poul Pedersens fødselsattest på borgerservice. Der er han også opført anonymiseret med sit nr. fra fødselsstiftelsen.

Med venlig hilsen
John Pedersen

Vivi Winther

Hej John, så er snart alle muligheder brugt, der er den med plejebørn på landet og en evt. faderskabssag, kan ikke huske om det er undersøgt om der har været en faderskabssag.

Jeg bliver ved at falde tilbage til at der kun står "plejeforældre C B Jensen" og hans hustru ikke er nævnt, kunne det tænkes at det er hans søn, som han har fået plejetilladelse til?? I Politiets registerblad  står han på et tidspunkt som ugift og bor alene   8) men er gift.

Moderen har taget barnet med sig hjem, men hvor er hjem, det undre mig dette ikke er nævnt??

Hvad er det der bliver overset  ??? ???

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

John Pedersen

Hej Vivi
En fadersskabssag har der ikke været talt om. Jeg ved, at plejeforældrene har holdt sammen i hele deres ægteskab, og at Poul Pedersen er opvokset hos dem. Poul Pedersen havde selv en bestyrket mistanke om, hvem de rigtige forældre var. Men beviserne...DE mangler, og dem er vi desværre ikke kommet nærmere.

Med venlig hilsen og tak for din store hjælp og interesse.

N.B. Jeg håber og håber at tavsheden vil blive brudt, eller at der alligevel er en læk et sted og beviserne dukker op. Jo mere tid der går jo sværere bliver det jo desværre. "Plejebørn på landet" er en mulighed, men jeg mangler oplysninger om denne instans.

John Pedersen

Vivi Winther

Hej John,  :) har vi været bare lidt i nærheden af hans mistanke??

Mvh


Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"