Tydning af kirkebog - Birkerød 1814-1837

Startet af Annagrete Mogensen, 06 Jan 2012 - 15:59

Forrige emne - Næste emne

Annagrete Mogensen

Hej - kan jeg få lidt hjælp med tydning af fødslen af Ole Christensen - AO-Kirkebog Frederiksborg, Lynge-Kronbog, Birkerød 1814 - 1837 opslag 120 den 25. apri. 1837.

På forhånd tak og med venlig hilsen
Annagrete Mogensen

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Annagrete.

Jeg prøver:
År og dato: 1837 d. 25 April.
Navn: Ole
Dåbsdato: 25 Mai
Forældre: Huusmand Christen Olsen og Hstr. Dorthe Larsdatter i Birkerød.
Faddere: Jens Sørensens Hustru, Ane Kirstine Pedersdatter, Hans Jensen?, Jens Nielsen og Peder Andersen.

Folketællingen 1840 siger: Birkerød, 51, Hus
Christen Olsen 38  Gift  Arbeidsmand 
Dorthe Nielsdatter 39  Gift  hans Kone 
Niels Salomonsen 11  Ugift  Deres Børn 
Ole Christensen 3  Ugift  Deres Børn 
Lars Christensen 1  Ugift  Deres Børn

Selv om folketællingen siger at moderen hedder Dorthe Nielsdatter, og fødslen siger Dorthe Larsdatter, så tror jeg, at det er den samme.

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Annagrete Mogensen

Hej Jens - Tak for dit svar - jeg blev i tvivl, da jeg så, at Dorthe i FT hed Nielsdatter og i kirkebogen hed Larsdatter. Ind i mellem bliver man lidt forvirret, for den gode Dorthe hedder nemlig også Dorthea af og til. Det er mine tip,tip oldeforældre, så jeg vil gerne have lidt mere at vide om dem. Jeg har prøvet på, om jeg kunne finde ud af, hvornår Christen og Dorthe bliver gift, men det er ikke rigtig  lykkedes endnu. Det må være mellem 1835 og 1837, da Dorthes 1. mand Salomon Larsen dør i 1835, og min oldefar Ole Christensen bliver født i 1837. Christen og Dorthe (Dorthea) bliver skilt mellem 1850 og 1860. Det har jeg fundet ud af iflg. DDA FT for henholdsvis 1850 og 1860.

Endnu engang tak for din hjælp.  :D

Mange hilsner
Annagrete