Hjælp til opslag LA Viborg , Dannebrogsmand Andreas Carstensen

Startet af Niels Ole Dahl, 05 Jan 2012 - 12:52

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Dahl

Hej, måske en der har tid til at lave et opslag for mig .

Jeg mangler en dekorationsdato på min Tipoldefar Andreas Carstensen f.13-5-1840 i Varnæs , mener at have set han blev dekoreret omkring februar 1924 , årstallet er jeg sikker på , han dør den 7 november 1924. 

Han deltog i krigen 1864.

Mener at der på La i Viborg står nogle mapper i en reol til venstre i læsesalen .

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Niels Ole.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men på Rigsarkivet i København har de nogle opslagsbøger
"Hof- og Statskalender" fra vist nok 1850 og frem.

Der kan du gå ind under "Dannebrogsmænd", finde han navn og datoen for dekorationen.

Når du har datoen, kan du sende en mail til Ordenskapitlet, Kongehuset, med de relevante oplysninger, og så har du mulighed for at få en levnedsbeskrivelse (hvis den findes) og kopi af "diplomet".

Mail: ATH@kongehuset.dk
- og en arkivar, Asbjørn Thyssen Hansen, vil hjælpe med at de oplysninger, de har på ham.

Jeg har en ane, som blev Dannebrogsmand 6/10 1850, efter han havde deltaget i 3-års krigen.

Håber det er en hjælp.

Hilsen Anni

Niels Ole Dahl

Hej Anni

Tak for din input , jeg bor på Djursland.

Jeg har skrevet med Asbjørn , så den side af sagen har jeg styr , mangler blot dekorationsdatoen og
håbede på der sidder en på arkivet i viborg eller københavn , som ville lave et opslag for mig.

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Niels Ole.

Hvis du kan vente til efter onsdag, så kan jeg godt forsøge at finde datoen til dig på Rigsarkivet.
Jeg skriver forsøge, for Rigsarkivet og Landsarkivet for Sjælland er lige åbnet efter de er blevet slået sammen på Rigsarkivet.
Jeg var der i går, og jeg måtte opgive at finde det frem, jeg kom for, da det var svært for vejlederen at finde ud af, hvor arkivalerne stod efter flytningen.


Niels Ole Dahl

Jeg venter da gerne -) , kommer ikke selv til Viborg foreløbig , så det ville være dejligt . Vær opmærksom på  at efternavnet kan være stavet med C og K .

Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Ole.
Nu prøver jeg at skrive igen.

Da jeg ville sende mit brev til dig med billeder af kalendrene vedhæftet, sagde den at det kunne ikke sendes - måske fordi de var for store - tilbage.
Da jeg trykkede på tilbage var hele brevet sletttet.

Jeg har fundet én Andreas Carstensen - ingen andre hed Carstensen - heller ikke stavet med K.

I kalenderen fra 1928 stod han ikke.
Den næste kalender var fra 1916,  og der fandt jeg én med det navn, dekoreret 27/9 1897, men han er fra Musse Herred.

Den næste kalender var fra 1906, og dér fandt jeg igen én med det navn - den samme mand og samme dekorationsdato.

Jeg ledte i de endnu tidligere kalendre, men jeg fandt ingen andre med det navn.

Jeg håber alligevel, at det er den rigtige ane.

Jeg vedhæfter billederne til din mail, og håber, at det lykkes.

Hilsen Anni.

Niels Ole Dahl

Hej Anni

Tak for hjælpen , det er desværre ikke den rigtige , men jeg kigger på det næste gang jeg kommer til Viborg da jeg ved at jeg har set datoen der på et tidspunkt . Han bliver dekoreret i 1924 som veteran formodentlig i anledningen af at det er 60 år siden slaget på Dybbøl , min Farbror som i dag er 83 år har set hans levnedsbeskrivelse i forbindelse med et Højskoleophold i Sønderjylland , hvor det var hængt nogle billeder op på opslagstavlen og han kunne jo straks se det var hans oldefar og han kan huske noget af indholdet . På hans gravsten på Sønderbjert kirkegård , står der også Dbmd.
så der må jo være noget om snakken -) , jeg vedhæfter lige gravstenen.
Men rigtig mange gange tak for indsatsen.

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com