DDA Søgning på personer i FT

Startet af Georg Brandt Christensen, 10 Nov 2010 - 18:55

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Hej alle
Der er sket store forbedringer af Person søgefaciliteterne.

Man kan nu, for FTårene, søge på:
=,
større end >,
mindre end <
lig med eller større end =>
lig med eller mindre end =<

sammen med mulighederne for at anvende 2 sorteringskriterier, kan man nu nemt få en oversigt over hvor mange personer, med et bestemt navn, der har været hvorlænge i et bestemt område.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Anne Mortensen

Man kan nu, for FTårene, søge på:
=,
større end >,
mindre end <
lig med eller større end =>
lig med eller mindre end =<


Det forstår jeg ikke helt hvad man skal bruge det til ???

Men her til aften kan man ikke søge FT 1880 i København, man får automatisk FT 1885 selvom overskriften ser således ud:

Udtræk fra DDD   Amt : kbhv 1880
---------------------------
Har skrevet en mail til ddd.dda og meddelt dette.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eli Lothardt Dahl

Hej Anne

Hvis man ved, at en person er født ca. 1846, kan man nøjes med at søge 1845 og større. Så undgår man FT 1787 til 1840. Det er fordel, som jeg ser det.

Men hvis man kun vil søge i en Ft, skal man huske at skrive"=".
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Berit Hansen

Hej!

Jeg har også været på DDA i dag og jeg kunne overhovedet ikke finde ud af det nye!

Mon der er én, der på almindeligt dansk, kan forklarer, hvordan man nu søger?

Jeg fik nogle år frem som jeg ikke søgte på og på en søgning kom der slet intet frem.

Så jeg vil meget gerne hjælpes! Har ikke haft problemer med det før!

Venlig hilsen
Berit Hansen

Eli Lothardt Dahl

#4
Hej
Jeg prøver:

i det gamle system kunne vi enten søge på alle år eller på et enkelt år.

nu kan vi søge på alle år, et bestemt år, eller begrænse søgningen til nogle år.

Hvis man ikke gør noget, søger man på alle år.

Hvis man vil søge på et enkelt år, skal man bruge "="

Hvis man ved, at den man søger er død i 1848, kan man søge på "<" end 1850

Hvis man ved, at den man søger er født i 1848, kan man søge på ">" end 1845

Man skal nok lige vænne sig til det nye system.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Berit Hansen

Hej Eli!

Tusind tak for dit svar og redegørelse.
Jeg har nu kopieret og udskrevet det, så det ligger ved siden af computeren til brug, når
jeg er på DDA.

Jeg skal indrømme, jeg havde vanskeligheder med at forstå det nye, men nu kan jeg godt se,
det nok bliver nemmere at finde personer.

Igen, tak skal du ha'!

Mange hilsner
Berit Hansen

Anne Mortensen

Takker for svar.
Har også kopieret dit svar til hjælp.
------------------------------

Opdagede nu, at man ikke kan nøjes med at trykke på årstal f.eks. 1845 ud for  Omfatter  så får man automatisk 1880.
Man skal bruge = for at få det rette årstal/folketælling.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lauge Jensen

Hej Eli

Tak for din forklaring. Nu faldt tiøren også hos mig.
I første omgang havde jeg slet ikke bemærket ændringen.

Det havde egentlig været rimeligt, hvis DDA var kommet med den forklaring.

Hilsen

Lauge

Jette Nielsen

Hej Eli

Mange tak for din forklaring,som jeg også har printet ud.

Det havde sparet nogle klik, hvis man ikke skulle bruge "omfatter"
hver gang man skal søge i en folketælling.

Venlig hilsen
Jette Nielsen

Leif Sommerdal

Desværre ser det ikke ud til at ændringen er testet ordentligt.
I går fik man sql-fejl på forespørgsler, i dag ser det ud til at der ikke returneres nogle resultater i mange sammenhæng.

Det virker lidt amatøragtigt.

Med venlig hilsen
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Georg Brandt Christensen

Hej Carsten Nielsen
Desværre skriver du ikke hvilken sql-fejl du har fået.
Man får nedenstående sql-fejl hvis man har angivet samme sorteringskriterie i begge sorteringsfelter, f.eks. FTår i begge felter:

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'

  A column has been specified more than once in the order by list. Columns in the order by list must  be unique.
/asp/Soeg_dk_enkel_sp.asp, line 329


Jeg har i dag foretaget flere søgninger som har givet de forventede resultater.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Leif Sommerdal

Citat fra: Georg Brandt Christensen Dato 19 Nov 2010 - 15:20
Hej Carsten Nielsen
Desværre skriver du ikke hvilken sql-fejl du har fået.
Man får nedenstående sql-fejl hvis man har angivet samme sorteringskriterie i begge sorteringsfelter, f.eks. FTår i begge felter:

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'

  A column has been specified more than once in the order by list. Columns in the order by list must  be unique.
/asp/Soeg_dk_enkel_sp.asp, line 329


Jeg har i dag foretaget flere søgninger som har givet de forventede resultater.



Hej Brandt Christensen,

Jeg går ud fra, at det ver mig du skrev til.
Jeg skrev netop, at i dag returneres der ingen rækker-
At det så er resultatet af en sqlcode 100 er jo en anden sag.  ;)

Mvh
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Tidligere slog jeg blot folketællingsåret op, men der står jo tydeligt nok at begge søgemuligheder skal anvendes! Jeg skal ikke tage stilling til fordele eller ulemper.
Jeg har et helt andet problem: Folketælling 1787, Hjørring amt Dronninglund herred, Torslev sogn.
Jeg slår op på Maren Svendsdatter. Hun anføres som indsidder, gift, og har sin yngste dreng hos sig. Det oplyses at manden tjener, men ikke hvor.
Det havde jeg fundet længe før dolketællingerne kom på DDA. Men når jeg kun ved at manden hedder Berthel(eller Bertel) Christensen og ikke kan findes i Torslev sogn var det jo en temmelig vanskelig opgave! Hurra for DDA tænkte jeg. Nu søger du på Berthel, både med og uden h, i nabosognene, i hele herredet, ja sågar i hele amtet! uden held !
Er der begrænsninger i søgemulighederne, eller gør jeg noget forkert?  Fra 1771 hvor parret bliver gift til 1782 hvor den yngste søn døbes er parret fæstere på Try Søndergaard, men i 1787 er der et andet navn(Bertel Svendsen, Rarens bror) på Try Østergård.
1794 er parret igen samlet, nu som fæstegårdfolk på Fladholt i Karup (Under Hørbylund) og i ft 1801 er familien forøget med endnu en datter fødr 1788  i Torslev sogn!
Hvor finder jeg manden i 1787?

Anne Mortensen

Kan du ikke vise den FT 1801 du nævner ?
----------------------------------

Check på AO om det er rigtigt at han er ugift ?

hjoerring, Dronninglund, Torslev, Skerne, , 97, FT-1801, B6766
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Laurs Simonsen 53  Gift Husbonde Selvejerbonde og gårdmand 
Charlotte Amalie Jacobsdatter 31  Gift Hans kone   
Inger Marie Larsdatter 7  Ugift Deres datter   
Bertel Christensen 41  Ugift Tjenestekarl   
Malene Laursdatter 20  Ugift Tjenestepige   
Kirsten Jensdatter 11  Ugift Tjenestepige   
Chresten Pedersen 79  Enke(mand) Inderste Nyder ophold fra stedet
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Hansen

Ja undskyld, men det var altså i 1787 jeg søger Berthel Christensen. Jeg skrev udtrykkeligt at i 1801 var familien samlet på Fladholt i Karup sogn.!
Mvh Egon

Leif Sommerdal

#15
Hvor gammel skulle han være i 1787?

Du vrøvler jo lidt:
Citat fra: Egon Hansen Dato 26 Dec 2010 - 21:29

1794 er parret igen samlet, nu som fæstegårdfolk på Fladholt i Karup (Under Hørbylund) og i ft 1801 er familien forøget med endnu en datter fødr 1788  i Torslev sogn!
Hvor finder jeg manden i 1787?


og
Citat fra: Egon Hansen Dato 26 Dec 2010 - 22:42
Ja undskyld, men det var altså i 1787 jeg søger Berthel Christensen. Jeg skrev udtrykkeligt at i 1801 var familien samlet på Fladholt i Karup sogn.!
Mvh Egon
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Jeg ved ikke hvem det er som vrøvler! Berthel Christensen blev gift i 1770 og familiens andet barn blev født på Try Østergaard i Torslev sogn i 1773, hvor Berthel havde denne gård i Fæste. Han er født før kirkebogen er bevaret, Jeg har ham ikke i folketæling 1787, men i 1801 opgives han til at være 60 år.
Det sidste barn j
eg har set døbt fra Try Østergaard er 16 september 1781.
Johanne er døbt 6 april 1788 i Torslev, men født i Marens indsidderhus i Try.
Hvorfor kan jeg ikke finde Berthel(eller Bertel) i DDA 1787? Mangler der nogle personer i Folketællingen eller kan DDA ikke klare at søge en person i et større område?
Mvh Egon

Anne Mortensen

Ja undskyld, men det var altså i 1787 jeg søger Berthel Christensen

Jeg har hele tiden søgt en alder på Berthel, men nu endelig oplyser du dette - ca. 60 år i 1801.

Derfor kunne du have vist FT 1801 som jeg bad om bl.a for at få hans alder.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kathrine Tobiasen

Hej Egon

Det er set før, at der mangler personer i en folketælling. Den forklaring kan bestemt ikke afvises.

Men det kunne måske også tænkes, at din Berthel var rejst uden for det større område, du har søgt i?
Eller at han ved en fejl er indført under et andet navn? At hans alder er anført helt forkert?

Måske er du en dag heldig og støder på ham  :)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Egon Hansen

Hej alle.
Først til Anne: Hvorfor sender du mig folketælling Torslev 1801, nåe jeg har fortalt at Manden på dette tidspunkt var fæster på Fladholt? Og med hensyn til alder så kan der jo desværre være
ret stor afvigelse mellem de enkelte folketællingslister og evt aldre opgivet i kirkebøgerne.
Jeg ved derfor ikke hvilken nytte du (og andre) kan have af folketællingerne, men jeg har lige slået efter  i AO. 1801. Karup, Dronninglund , Hjørring opslag 10 Fladholt. og 1787. Torslev, Dronninglund, Hjørring opslag 15, 21 familie
Til Kathrine.
Jeg har læst om fejl og mangler i 1787 folketællingen på Manø og andre småøer. Har I konstateret noget tilsvarende i der østlige Vendsyssel? Jeg har kun søgt Berthel som gift mand, og selv om han har måttet forlade familien midlertidigt, da de har måttet flytte fra deres fæstegård, har han haft forbindelse med familien. når konen får et barn i 1788.
Med den fejlmargin der er på aldersangivelser i folketællingslister vil det også blive vanskeligt at finde den rette, hvis han er ført under et andet navn, eller evt som ugift, med mindre jeg i hvert enkelt tilfælde skulle læse korrektur på DDA!
Leif Carstens bemærkninger taler for sig selv, og jeg har ikke yderligere kommenrarer dertil.
Mvh  Egon Hansen

Anne Mortensen

Til Egon.

Jeg lader dig i fred med din slægtsforskning.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Hej Anne.
Det ser ud til at du syntes det er lettere at spille fornærmet end at læse mit spørgsmål, om hvorfor du sender mig en udskrift af folketællingen for Torslev 1801 og vil have mig til at finde ud af om en tjenestekarl på Skerne er gift i originalen på AO, når jeg udtrykkeligt har skrevet at Berthel og hans kone og børn er samlet på Fiadholt i Karup på dette tidspunkt .
Mvh Egon

Leif Sommerdal

Hej Egon,

Der var vist kun en der blev fornærmet.
Jeg synes du skal læse tråden igennem igen - og overveje, hvorfor du ikke ønskede at svare på de spørgsmål, som Anne og jeg fandt relevante.
Det er nu meget lettere at hjælpe, hvis du ikke holder kortene tæt til kroppen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

Det ser ud til at du syntes det er lettere at spille fornærmet end at læse mit spørgsmål,

Fornærmet ikke et spor, det ligger ikke til mig, men jeg lader andre hjælpe dig når jeg ikke udtrykkeligt som du skriver forstår hvad du ønsker.  ???

Forøvrigt for at få den rette hjælp skulle du skrive et indlæg i Aneefterlysning hvor mange vil se det.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Hansen

Hej Anne.
Spørgsmålet har kørt i både metode og teknik og i aneefterlysning.
Berthels "forsvinden" omkring 1784-85( den nye familie på Try Østergaard  har i 1787 et barn på 2 år, født på Østergaard).er  jo under stavnsbåndet, og selv om Berthel på dette tidspunkt er ud over den officielle bindingsalder( jeg har lige fundet ham konfirmeret 1757 som 18 årig) var han jo alligevel ikke en "fri" mand, især ikke hvis han var sat fra gården på grund af gæld!
Desværre er der ikke bevaret nogen fæsteprotokol fra Ormholt eller Hørbylund, så "alle kneb gælder" og det ser da heller ikke ud til at moderator har noget imod at jeg også benytter dette Forum til at søge flere læsere.
Mvh Egon