Mandskab på Valkyriens togt til Vestindien 1915-1917

Startet af Rene Pryning, 30 Dec 2011 - 14:46

Forrige emne - Næste emne

Rene Pryning

Hej,

Rygtet vil vide at en slægtning var med på dette togt.
Men hvordan får jeg det bekræftet ?
Der må være nogle mandskabs/mønstringslister fra marinen, men hvor og hvad skal man lede efter ?

Jeg søger selvfølgelig at få bekræftet historien og lidt om hvilken rolle han havde ombord.
Jeg har læst de bøger jeg kan finde om dette togt, men ikke stødt på hans navn.
Internettet er også gennemtrevlet uden held.

Personen er denne:

Villy Halfdan Valther Sejersen

Født: 2-3-1896, Sankt Johannes, Sokkelund, Københavns Amt, DNK
Døbt: 5-4-1896, Sankt Johannes, Sokkelund, Københavns Amt, DNK
Ægteskab: Olga Laura Louise Mertins
Død: 22-6-1975 i en alder af 79 år

Og ifølge en folketælling fra 1916 er han i Dansk Vestindien på det tidspunkt, så der er nok noget om historien.

Er der nogen der kan hjælpe med svar eller med hjælp til hvordan jeg kommer videre, så vil jeg være taknemmelig.

Mange hilsener

Rene Pryning


Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Rene Pryning

Tak, den har jeg søgt igennem også (synes jeg) men uden held.

Andre forslag ?


Rene Pryning

tak for links. Jeg har dog besøgt dem alle en gang før   ;)
Som tidligere skrevet, har jeg ikke kunnet finde noget på internettet om navne på mandskabet.
Heller ikke i de links.

Måske skal jeg også nævne at jeg har læst de to bøger:

Dagbog ført ombord i 'Valkyrien' på togt til dansk Vestindien. : Kommandoen hejst fra 8/11 1915 til 10/5 1917. af S.Chr.Jul. Nielsen

I orkanens øje : beretninger fra Orlogskibet Valkyriens togt til Dansk Vestindien 1915-1917 / af Signe Trolle Gronemann og Rikke Vindberg

Jeg tror at svaret skal findes på et arkiv.
Men hvor og hvad skal jeg lede efter ?

Mange hilsener

Rene

Jørn Christiansen

Hej Rene
Prøv, at finde hans stambog på Rigsarkivet, der står måske hvilke skibe han har gjort tjeneste på.
Jeg fandt min farfars stambog, som viste, at han havde været med som artillerist på Gejser den 23. november 1905, da Gejser eskorterede kongeskibet til Oslo med den kommende kong Haakon ombord. http://www.christrup.eu/Dokumenter/Anton/anton_rasmus_christiansen.htm
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Kathe Rasmussen

Hej Rene Pryning;

I 1974 var der en artikel i et blad kaldet "Viking" som omhandler "Valkyrien's" rejse til West Indien 1915-1917.  I lokal historie bogen "Lundehøje By Krambes Havn",(som ligger i Fuglse Herred. Maribo Amt)  forfattet af min broder Christian Kristensen og Helge Clausen, er der uddrag fra bladet Viking.  Jeg ved ikke om der er en komplet mandskabsliste i selve bladet Viking, den er ihvertfald ikke gengivet her i bogen... men lad mig lige gengive lidt af teksten, i.e.:

"Med kort varsel, som det hed, blev både ekvipering og udtagelse af besætning en besværlig opgave. Fra "Peder Skram" hentes to 15 cm kanoner, fra "Gejser" en redningsbåd.  Mandskabet ca. 175 mand, fremskaffedes ved udtagelse fra andre skibe, og selve chefen, kommandør Henri Konow, blev frakommanderet "Herluf Trolle.  For de værnepligtiges vedkommende havde størstedelen meldt sig efter eget ønske.  Mandskabet var meget blandet.  Et ikke helt lille antal var straffede gaster samt andre, der ikke havde afsonet deres straffe, men kom til det på togtet.  De mange diciplinbrud om bord skyldtes vel for de fleste gasters vedkommende almindelig "tropekuller", men med den i hast sammenskrabede besætning, måtte man tage vilkårene, som de kunne blive. 

Der er et par sider mere samt en del billeder, - saafremt det er noget, som Du kan bruge, saa laan bogen paa biblioteket - en af marinesoldaterne, Ivar Pedersen, var fisker fra Krambes havn, og jeg gik i skole med hans tvillingedøtre.

Jeg kan ikke spørge forfatterne, da Helge Clausen døde for flere aar siden og min broder blev bisat den 3. december 2011.

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke

Jørgen Green

Hej Rene

Hvis han er halv- og helbefarende sømand (udskrevet fra sørullen) så skal du på Daisy bestille:

Arkivskaber: Marineministeriet
Arkivserie:  Stamrulle over Sørullemandskab

for det år, hvor han blev udskrevet.

Hvis han var udskrevet fra lægdsrullen, så skal du på Daisy bestille:
Arkivskaber: Marineministeriet
Arkivserie: Stamruller, Lægdsrullemandskab
for det år, hvor han blev udskrevet.

I stamrullen vil det fremgå, hvornår og med hvilke skibe han har sejlet.

Herudover kan du bestille skibsjournalen for det pågældende skib, hvor du kan læse om togtet.

Arkivskaber: Marineministeriet:
Arkivserie: Skibsjounaler.
Her skal du så bladre frem til det relevante skib og år og bestille skigsjournalen.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Rene Pryning

Tak Jørgen,
Det kunne godt se ud til at jeg skal en tur på arkivet.

Jeg kan se flere lister fra Valkyriens togt i daisy.
Gætter på at jeg så bare skal bestille dem alle.

Tak til alle jer andre også.

Mvh

Rene