Har jeg blåt blod i årerne eller ej? :o)

Startet af Helle Rau Hartmann, 29 Dec 2011 - 15:20

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Tak skal du have - ja det er en lidt træls én - jeg er jo ikke helt tryg ved det heller, så længe der ikke er fundet endegyldig dokumentation for enten det ene eller det andet. Er han barnefaderen eller er han ikke.

Håber stadig at falde over nyt på Landsarkivet.

Kom jo også lige til at tænke på, at der IGEN blev lyst over moderen og hendes kommende ægtemand forud for det endelige bryllup. Synes ikke helt om det  :-\

Det ER lidt øv, hvis jeg aldrig kan få det opklaret helt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Annette Sass

Lad os antage, at Christen af sig selv drog hjemmefra uden at blive konfirmeret, på grund af konflikter i hjemmet, - så kunne det vel blive vanskeligt efterfølgende at blive gift i folkekirken.

Eller - Hans svigerfamilie kunne være imod et ægteskab, som det var tilfældet med Alexanders mor i forhold til Alexander og Elisabeth. Han har ikke været i stand til at forsørge en familie.
Der går historier i Timring om, at en bondesøn og en adelsfrøken "løb bort sammen" for at blive gift, og at der blev lyst for dem, men brylluppet fandt aldrig sted.
Man tror, at det var Alexander og Elisabeth.
Der blev lyst for dem igen i forbindelse med brylluppet i 1793. - En lysning gælder ikke evigt.

Jeg tror du er på rette spor. Der kan være mange forklaringer på det udskudte giftermål.
Og ja, jeg tror også på, at historien gentager sig.
Der har været mange hormoner i den familie! ::)

Var Christens svigerforældre ikke medlemmer af "De stærke jyders samfund" forløberen for "indre mission ?

Er gårdejer Jørgen Jensen - "Lillekongen i Uldum"og hustru Karen Mortensen ikke en del af dine aner? De har forbindelse til Bjerregaard og Åle.

En tilknytning her, kan have haft betydning for at Christen og Ane Elses hjem åbnes for dårligt stillede børn og viksne, som igen kan have givet den nødvendige økonomi for familiens egen opretholdelse, og Christens forsørgerevne/mulighed for giftermål.

Jeg prøver selv at grave lidt i mulighederne, men har ikke fundet noget sikkert - endnu.

Helle Rau Hartmann

#92
Hej igen, Annette, tak for oplysningerne, der ligger flere spændende ting og teorier i dem. Jeg vil prøve om jeg kan komme lidt videre ud fra dét.

Ja jeg tror også en hel del på, at historien har gentaget sig her - det ser jeg som nævnt tidligere også på flere af mine andre slægtsgrene. Og ikke mindst på denne gren.

Jeg vil da være forfærdeligt glad hvis du finder et eller andet, som kan hjælpe til med opklaringen af sagen.

Med hensyn til Lillekongen i Uldum, så synes jeg umiddelbart at familien siger mig et eller andet - men jeg kan p.t. ikke lige finde dem i mit materiale. Graver lidt i det.

Jeg kendte ikke til De Stærke Jyders Samfund, det må jeg lige sætte mig ind i. :-)

Ved heller ikke, om jeg skal lægge noget i, at familien slår sig ned i Grundet By (Hornstrup) ved Vejle.
Der er selvfølgelig detaljen med, at Lüttichau-familien og Grundet er tæt knyttet. Men ellers kan jeg ikke få øje på en naturlig forbindelse til stedet. Manden kom fra Timring i Nordjylland, og konen kom fra Jelling-egnen vest for Vejle. Hornstrup ligger nord for Vejle, men tæt på byen. Parret blev begravet i Hornstrup (det hedder i dag Hornstrup Kirkeby - og jeg har stadig ikke været en tur derude for at lure på gamle gravsten).

Vi tales ved :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Østerberg Bahr

#93
Hej.

Uden at forstå historien helt, vover jeg alligevel at give et input.

Da jeg også kender til een Nygaard forbindelse i slægten - og nærlæser for en sikkerheds skyld senere, men så har jeg da givet mit input - eller forsøg med Østerberg / ABILDTRUP grenen - et gæt.


Har også set Hartmann i slægten, og selv savner  INPUT udefra omkring BRAMMER/Bahr slægt evt. Åbenrå - med tilknytning til USA - BAHR / GERKENS slægt (vores Ludwig Bahr ) og Brammer får ALEXANDERSEN børn:

Alexandersen/ Gerkens / Brammer / Bahr - fam. relationer:

Jacob Heinrich Brammer 1868-1935
og hustru
Marie Margarethe Bahr 1875-1932
Barn:
Annemarie Alexandersen


Anne Marie Alexandersen 1902-1944
hendes forældre:

............................................
Peter Alexandersen 1865-1952
Anna Catharina Lorenzen 1870-1934

ægtefælle:
KARL WERNER BRAMMER 1898-1979

MARIE Margrethe Bahr er datter vores ane Joachim Ludwig Bahr 1842-1910 og hustru
Anne Elise Gerkens 1849-1912

barn:
Jabob Heinrich Brammer 1868-1935.

Håber jeg fik sat dem rigtigt på plads. se ancestry.com

Måske du finder noget på NATASHA.SLAEGT.DK selv om denne webside synes helt gået i stå.

Har du i øvrigt set på NLFam.Book. v. 1.3. slægtsbog, Nis-Edwin Lilst-Pedersen kap. 4.3.
Hvor også  Christian Bahr (ca. 1650 -1719) står. Hertugelig kanslisekretær og senere herredsfoged i Højer. Karen Bendixdatter (ca.1636-1669)....

med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

....

og det er også Treshow slægt... der har jo lige været en lang TRÅD med TRESHOW slægt.
Eggers slægt. m.v. Krohn slægt. Röönfeldt slægt osv. lang lang forskning.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Helle Rau Hartmann

Hej Lise Østerberg, mange tak for dit input.
Det vil jeg da lige nærstudere, både dine oplysninger og sikkert interessante henvisninger til links.

Jeg er ikke nået så meget længere med denne her gren siden jeg oprettede tråden her, for jeg savner de sidste helt afgørende oplysninger som dokumentation for faderskabet i mit svage led i ane-kæden, den angivelige søn af Christen Linde Alexandersen Nygaard: Christen Christensen Nygaard.
Måske finder jeg aldrig det afgørende dokument.

Har været en tur på Landsarkivet i Viborg, men fandt intet. Arkivaren dér mente at faderskabet måtte være ok, ud fra mine oplysninger, men der foreligger ikke nogen faderskabssag som bevis. Sandsynligvis fordi forældrene VAR et par, men bare først giftede sig 5 år efter sønnens fødsel. Denne tradition er gået videre i samme slægt, i øvrigt. Historien gentog sig næsten magen til m.h.t. Christen Christensen Nygaards barnebarn, som er min oldemor.

Men jeg er startet op på en ny mulig vej til at afgøre, om jeg er i slægt med Christen Linde Alexandersen Nygaard eller ej, nemlig de nye dna-tests inden for slægtsforskning.
Jeg har købt den udvidede version med dét der hedder Family Search. Dvs. som jeg har forstået det, vil man med stor sandsynlighed kunne afgøre om 2 nulevende personer har en fælles forfader inden for x antal generationer.
Så mangler jeg bare, at en anden person med samme aner som Christen Linde Alexandersen Nygaard køber samme test via fx MyHeritage, og deler resultatet med mig :-)

At Christen Linde Alexandersen Nygaard er blevet opkaldt efter faderens arbejdsgiver, kaptajn Christen de Linde, kommer formentlig af, at den ene af kaptajn Christen de Lindes 2 hustruer var en Lüttichau (Sophie Hedevig von Lüttichau), og så vidt jeg lige husker kusine til Christen Linde Alexandersen Nygaards mormor (Anne Sophie Charlotte von Deden, datter af Eva Maria von Lüttichau, som var søster til Wolf, der var far til Sophie Hedevig von Lüttichau).

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Østerberg Bahr

#96
Hej Helle.


Jeg kendte faktisk både en- Linde og en Lüticau - for nogle år siden. Det havde været sjovt med min nuværende viden omkring disse slægter og min egen slægtsforskning nu.

mindst 4 generationer i Flensburg (MØLLERSLÆGTER) og også på Fehmern.

Vi hari indgifte i slægterne: ZEPELIN, WALSLEBEN, BÔHL, FEHRING, HINSELMANN på sidelinien. og nogle fantastiske "historier" omkring slægten fra Flensburg og i Mecklenburg (Dargun) egnen - tilbage i tiden.

Faktisk har jeg p.t. kontakt til USA grene - må se hvad det bringer.
Jeg så faktisk en dame med samme ærinde som dit i dag, er det jeres fælles projekt ??

Med venlig hilsen
Lise Østerberg BAHR




Lise Østerberg Bahr

#97
fortsat....

Nogle af de "fine" grene af vores Bahr slægt er bl.a.:

Sophia Elisabeth Henriette (1798) /

og

Johann Friedich von Zepelin, søn af Melchior Johann von Zepelin zu Dargun  og Charlotte Magdalene født Walsleben.

Heri indgår på anetavlen - slægten - Oeynhausen, Rabe, Dessin, Bong, Plessen, Blücher m.fl.

Med venlig hilsen
Lsie Østerberg Bahr

Helle Rau Hartmann

Hej igen, Lise, det lyder fantastisk spændende, og det vil jeg da se at få opdateret i mit træ.
Og ja, man får altså godt nok nogle fantastiske historier med i købet på disse grene, man kan ikke komme udenom at det ikke er helt det samme med alle de her slægtsgrene som man har flest af, husmand Jensen efterfulgt af daglejer Hansen osv. osv. osv. Der er ikke helt samme kød på.

Og nej jeg ved ikke lige præcist hvem det er der har et fælles projekt med mig, bortset fra at det måske kunne være en jeg har skrevet lidt sammen med herinde på DIS for ikke så lang tid siden.

Hvis du har lyst, kan du fortælle mig hvem hun er på min mail: cyber@virturama.dk

Det kan næsten kun være hende jeg tænker på, vil jeg tro.
Vi har nu ikke et fælles projekt som sådan, men vi er blodsbeslægtede hvis min anerække holder, og vi er da vældig interesserede i hinandens slægtsarbejde. Jeg synes det lyder interessant at du netop er stødt på nogen i dag med samme ærinde som mig, og jeg er ret nysgerrig :-)

Du er også meget velkommen til at holde kontakt med mig omkring slægtsforskningen via min mailadresse herover.

Glæder mig til at høre mere fra dig.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Østerberg Bahr

#99
Hej Helle.

Jeg skal se om jeg kan finde vejen til det igen.  Det var en lyseblå side, med linier på div. indlæg.

Startende med, jeg er nået til..... Johan Christian Alexandersen Nygaard.

( Hammerum herred - slægtsforskningsinfoside og lokalhistorie  - og noget om et hittebarn.

Feldborg skulle være den rette at spørge.  Ellers vender jeg nok tilbage til spørgsmålet om nogle dage.

(der er nævnt en Nygaard hos Østerberg men ikke såvidt jeg ved hos Bahr. Dog en masse fornemme slægter på deres hjemmeside: Ikke via min Østerberg gren så vidt jeg ved, det er det jeg forsøger at hitte ud af) og der kan jo være mange koblinger mellem slægter finder man hurtigt ud af).


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Helle Rau Hartmann

Hej alle som i sin tid har været inde over denne tråd!

Nu har jeg endeligt svar på gåden, om jeg har blåt blod i årerne eller ej - og om det i så fald stammer fra Elisabeth von Deden og Alexander Nygaard i Timring, via parrets ældste søn, Christen Linde Alexandersen Nygaard.

Og JA, det endelige svar er positivt.

Jeg har valgt at gå en utraditionel vej, ved at bestille en autosomal DNA-test for både mig og en kendt efterkommer af lillebroderen til Christen (Johan Christian Alexandersen Nyaard).

Da denne helt nye teknologi kun formår at fastslå sikkert slægtskab i direkte linie op til 6 generationer tilbage i tiden, havde jeg et lille problem, idet der ganske vist netop er 6 generationer mellem den anden testede person og de potentielt fælles aner, mens der er hele 7 generationer ned til mig.

Derfor fik jeg også testet min far, da det i så fald ville være på hans side, at matchet skulle findes.

Resultatet er netop kommet, og vupti, min far optræder fint placeret på listen over DNA-matches med Johan Christian Alexandersen Nygaards efterkommer!

Mængden af delt DNA svarer fint til det forventede niveau som 6. fætter/kusine.

Så vupti - gåden er løst én gang for alle med et snuptag, og jeg kan med sindsro beholde min aneliste.


/Helle Hartmann Nielsen
Jerlev, Vejle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Hans Poulsen



Hej Helle

Jeg henviser dels mit eget indlæg tidligt i denne tråd dels til din anden tråd om samme emne:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=42706.0

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helle Rau Hartmann

Hej igen, Hans, jeps.
Jeg forstår godt din skepsis.
Den er sikkert opstået fordi du antager, at jeg har bestilt en test af, om jeg og den anden efterkommer er beslægtede.

Det er imidlertid slet ikke tilfældet.

Jeg har ikke bestilt en test af eller vurdering af, hvorvidt jeg og en anden person er beslægtet eller ej.

Det jeg har gjort, er at bestille 3 individuelle DNA-tests, fra 3 forskellige kundeprofiler.
En for mig selv. En for min far. Og en for Johan Christian Alexandersen Nygaards efterkommer.

Testene er bestilt fra 3 forskellige e-mail-adresser og udgør 3 forskellige, helt uafhængige køberes DNA-profiler, uden nogen som helst angivelse af en forventet relation.
Resultaterne kommer blot til at indgå i én stor, fælles og international gen-database.

I denne gen-database vil der så være DNA-profiler, der matcher med hinanden.

Hver kunde har sin egen profil at gå ind på.
Når jeg går ind på min fars profil, har han dér en liste over de personer i databasen, som matcher ham.
Ud af mange tusinder, har han 20-25 matches.

Én af disse er mig, en anden er efterkommeren af Johan Christian Alexandersen Nygaard.

Listen viser kun de sikre matches.

Det samme gælder når jeg går ind på den anden testpersons profil.
På hendes liste optræder min far, sammen med en række andre personer, deriblandt én, som også optræder på min egen match-liste.

Så nej, jeg har ikke 'bestilt' en bekræftelse af slægtskabet. Det viser sig bare helt ad sig selv :-)

Du og andre slægtsforskere kan roligt begynde at file lidt på jeres skepsis over for DNA-tests i genealogisk regí.



Mange hilsener
Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle