Har jeg blåt blod i årerne eller ej? :o)

Startet af Helle Rau Hartmann, 29 Dec 2011 - 15:20

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

#60
Venter stadig på svar, der kan godt gå 14 dage fra nu af, inden jeg får svar på den undersøgelse jeg har bestilt, siger de på landsarkivet.

I øvrigt, så havde jeg faktisk overset, at Elisabeth Henriette Christiane von Deden blev indskrevet i kloster i Roskilde i 1763. (Hun er født 1759).

Jeg så på en gammel DIS tråd i det tidligere forum, at en anden spurgte til, hvor Elisabeth var blevet af, og nævnte, at hun havde fået et barn uden for ægteskab i 1787, samme år, som hendes egen mor døde (Anne Sophie Charlotte von Castonier)! "Dette barn havde hun ikke hos sig", skriver den anden bruger, og hentyder til Elisabeth, som hun ikke kan finde i folketællingen for 1787. Moderen døde i Rendsburg.

Det giver jo nogle perspektiver på den adelige frøkens skæbne. Stakkels pige.

finnholbek.dk ses, at Elisabeth blev gift (borgerligt) med sin Alexander Nielsen (Nygaard) den 1. december 1793 i Aulum Kirke.

Der står også som bemærkning: "Antagelig uægte efterkommere". (!)

Nu ved jeg godt, at man for ikke ret mange år siden brugte betegnelsen "uægte" om børn født uden for ægteskab, og jeg skriver også selv ordet tit, i forbindelse med min slægtsforskning.....men det er jo ikke fordi jeg selv synes, betegnelsen er i orden. At man bruger beskrivelsen "uægte efterkommere", om mennesker, der stammer fra dels adelige, dels ikke-adelige personer, som rent faktisk var gift, får mig altså til at grine. Helt ærligt, man skulle tro der var tale om krydsning af arter, lige som hest/zebra, eller noget i den retning! Det er jo nærmest grotesk. Jeg forstår efterhånden godt, at den kære Elisabeth foretrak at slå sig ned med en husmand og kalde sig for Lisse Deden.....

Hun døde i øvrigt selv i Timring den 29. september 1826, næsten præcist 2 år efter min Christen Christensens fødsel i Jelling, hvor hendes unge søn Christen Linde Alexandersen Nygaard befandt sig. Faderen Alexander Nielsen Nygaard var jo allerede død i 1813, nærmest samtidig med Christen Lindes storesøster Eulalia. Så både den unge Christen Linde og hans mor må have oplevet en vis ensomhed og sorg, og søgt efter nærhed og trøst, på det tidspunkt hvor de fik et "uægte" barn. Altså hvis vi antager, at Christen Linde faktisk er barnefaderen til min Christen.

Elisabet von Dedens forældre skulle i øvrigt nødig snakke selv - for jeg ser at de blev viet 25. maj 1759 i Fredericia Michaelis sogn. Lille Elisabeth blev født 16. september samme år....så deeet.

I min farbrors omtalte notater vedrørende sin slægtsforskning i denne gren skriver han et sted et citat, som han desværre ikke henviser nogen kilde til:

"blev gift borgerligt, blev udstødt af familien og måtte afgive sit navn, fik arvepart som bestod af herregården Grundet ved Vejles jorder, nuværende Hornstrup Mølleby, blev derfor kaldt Nygaard"

Jeg kan ikke rigtig få dette notat til at stemme, og antager at det er et sammensurium af nogle forvanskede rygter, men måske er der et eller andet gran af sandhed i det?


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Arne Feldborg

Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 09 Jan 2012 - 16:18
fordi jeg selv synes, betegnelsen er i orden. At man bruger beskrivelsen "uægte efterkommere", om mennesker, der stammer fra dels adelige, dels ikke-adelige personer, som rent faktisk var gift, får mig altså til at grine.

Det har du også misforstået. Eulalia blev født flere år før forældrene blev gift, derfor udtrykket "Uægte". Det har intet med adelig / uadelig at gøre.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Helle Rau Hartmann

#62
Nej jeg har ikke misforstået det.
Der stod intet om et uægte barn af Elisabeth på sitet.
Kun, at hun blev gift med Alexander Nielsen Nygaard, og at der sikkert var uægte efterkommere af dem.
Altså ikke-adelige, må man forstå.

I øvrigt forstår jeg ikke hvad du mener med, at det har jeg OGSÅ misforstået?

Hvis du hentyder til, at jeg på et tidspunkt skrev, at Eulalia ANGIVELIGT var Alexanders og Elisabeths barn, så vil jeg fastholde, at jeg ikke kan se at det skulle være et bevis for at hun var deres datter, at de flere år efter hun blev fundet som hittebarn, pludselig hævder at hun var deres.

Det er hun såmænd nok, men bevise det kan dokumentationen altså ikke, vil jeg påpege.

Jeg har netop bladret op og ned i alle indlæggene på denne tråd, og kan ikke umiddelbart få øje på noget, jeg skulle have misforstået.

Du virkede lidt fortørnet over, at jeg fandt det underligt, at Christen Linde Alexandersen Nygaard som ældste søn af en lille søskendeflok blev sendt alene til Jelling fra Timring, før sin konfirmation, mens lillebroderen blev på hjemegnen. Jeg vil fastholde, at det synes underligt, idet jeg ikke kan se hvorfor drengen skulle få det bedre i Jelling. Han boede jo ikke ligefrem på godset hos sine Lüttichau-forfædre eller noget - han blev bare husmand, og har formentlig bare været tjenestekarl forinden. Skulle det virkelig være bedre end at være hos sin familie på Nygaaard i Timring? Jeg vil også fatholde, at Christen Alexandersen og hans hustru i Hornstrup/Grundet By havde en særpræget husstand.

Men nu ved jeg jo så ikke med sikkerhed, om denne unge mand virkelig var biologisk far til sin kones søn, Christen Christensen. Måske får jeg det aldrig at vide. Jeg har ikke påstået at jeg har dokumentation for det, kun, at det er en mulighed, men at jeg ikke er sikker og gerne vil have det opklaret.

Her ses at Christen Alexandersen "kun" var husmand og daglejer:


Vejle, Nørvang, Hornstrup, Kirkebye Mark, et Huus, 34, FT-1834, C1375

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Alexander Nygaard   40    Gift       Huusmand og Dagleier  
Ane Else Njelsdatter   35    Gift       Hans Kone  
Christen Christensen   10    Ugift       Deres Søn  
Jens Jensen   3    Ugift       Et uægte Barn, underholdes af Moderen  
Laurs Jensen!!   65    Gift       Indsidder og Aftægtsmand  
Kjersten Njelsdatter   66    Gift       Hans Kone  
Petra Chathrine Kjerstine Pedersdatter   6    Ugift       Begge uægte Børn underholdes af Fattigwæsenet  
Laurs Laursen   11    Ugift       Begge uægte Børn underholdes af Fattigwæsenet


Og her ses vielsen af Christen Alexandersen og hustruen:

Christen Alexandersen Nygaard, 29 år, tjenestekarl i Aale, og Ane Else Nielsdatter, 27 år, tjenestepige i Hatting, bliver gift 16. august 1829 i Jelling Kirke.

Se AO, Jelling, Tørrild, Vejle, 1826-35, opslag 67.


Nu må vi se, om landsarkivet i Viborg kan hjælpe med udredningen.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Finn Holbek

Hej Helle

På min hjemmeside ses slægten von Deden som den er beskrevet i Danmarks Adels Aarbog (den er blandt mine egne aner).

Ved at følge diverse links i din tråd, fremgår det at der antageligt er (uægte) efterkommere af Elisabeth, hvilket jeg har bemærket i en notits. Det står dog helt for egen regning, adelsårbogen beskæftiger sig så godt som aldrig med andet end mandelinjer.

Så du skal ikke tillægge det anden betydning end at jeg personligt tror der kan være noget om snakken, nogen dokumentarisk værdi har det desværre ikke.

Med ønske om fortsat god jagt.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Helle Rau Hartmann

Hej Finn, ok, tak for forklaringen :-)

Som sagt, så er jeg mere end spændt på, hvad landsarkivet måtte ligge inde med at dokumentation på det ene og det andet i denne her familie, for spændende, dét er den i hvert fald, må man sige. Håber, den også er min. ;o)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Finn Holbek

kan godt forstå at du er spændt, held og lykke.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Helle Rau Hartmann

Mange tak.
Jeg poster resultatet her på tråden så snart det tikker ind.
Der går nok ca. 14 dage fra nu af, skrev de til mig i dag.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Annette Sass

Elisabeth Henriette Christiane von Deden,
hendes søn Johan Christian Alexandersen,
og hans søn Jens Johansen
er mine aner, og jeg har været glad for at få hjælp til at finde Christen Linde Alexandersen gennem denne tråd, og spændt på, om han har biologiske efterkommere.
Jeg kan bidrage med, at Elisabeth i 1787 er registreret på Astrup Hovedgaard i Grinderslev Sogn ved Limfjorden, som ugift conventualinde.

Iøvrigt er jeg ved at skrive en bog om Elisabeths liv, herunder hendes familie, hvor jeg fletter de historiske fakta ind i min egen fiktion over hendes historie. Er næsten færdig.

Har støttet mig bl.a. til Konrad Understrup/ Arne Feldborg vedrørende Eulalia.

/Annette

Helle Rau Hartmann

Hej Annette, tusind tak for bidraget.
Det lyder da fantastisk spændende med en bog om Elisabeth, sig endelig til når den kan købes :-)
Jeg finder også familien utroligt spændende, og der er bestemt stof til bøger i den.
Jeg er meget interesseret, selv hvis det viser sig at Christen Linde Alexandersen Nygaard ikke var biologisk far til min ane, Christen Christensen (Nygaard) fra Jelling/Hornstrup ved Vejle.

Hvis det viser sig at vi rent faktisk er beslægtede, skal du være velkommen til at få tilsendt flere oplysninger om efterslægten, incl. diverse fotos, hvis du ønsker det.

/Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lise Østerberg Bahr

Hej Helle m.fl.

Flere af disse slægter er også for mig temmelig spændende -

Har du prøvet at se på websiden:
Min farfars slægt 123.dk Bente Wounlund - hvor nogle af dem er nævnt ?? Måske der gemmer sig et og andet du kan bruge DER ! :)


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Helle Rau Hartmann

Også tak for dét tip.
Jeg har vist strejfet stedet på et tidspunkt, eller i hvert fald er jeg stødt på navnet og har også oprettet nogle af slægten Wounlund på mit træ - men jeg må hellere lige tjekke efter, om der er noget jeg ikke har opdaget i dén forbindelse.

Til Annette: Jeg har lige googlet Astrup Hovedgård, og fandt folketællingen for stedet i 1787, hvor Elisabeth ganske rigtigt opholder sig.

Dejligt!

Der står (med lidt småfejl, åbenbart sket i tydningen et sted): Elizabeth Henrique von Dedem, 29, ugift, for en tid lang sig på Astrup opholdende.


Men er du sikker på, at hun betegnes 'Conventualinde' ?
Jeg læser det her, som om titlen vedrører den efterfølgende kvinde på listen?

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Annette Sass

Ud for Elisabeth står der "ligesaa", og det må betyde at hun også er conventualinde ligesom Pelene von Gersdorff.
Iøvrigt betyder det ikke så meget andet, end at hun er indskrevet på Roskilde Frøkenkloster, som er et sted, hvor adelsfrøkener kan opholde sig.

"I 1699 fik to adelsenker kongens tilladelse til at købe stedet for at stifte et frøkenkloster. Formålet var at skabe et hjem med ordentlige rammer for unge adelsfrøkener, der ikke var blevet gift i en passende ung alder. Roskilde Adelige Jomfrukloster blev således det første egentlige protestantiske frøkenkloster i Danmark. "

Niels Ole Dahl

Hej
Jeg har på et tidspunkt været Graver/ Gartner på kirkegården  i Grenå , her havde vi en sten med titlen Conventualinde , i den forbindelse har jeg fået fortalt at en Conventualinde var en rigmandsdatter som stod for sin egen husholdning, den holder måske ikke helt stik , men alligevel er der nok lidt om det .
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Helle Rau Hartmann

Aha :-) Der kan man bare se.
Gad vide, om Elisabeth så var på "diskret ophold", eller om hun var på rekreation efter sin mors død (og måske også efter en "utidig" fødsel og de traumatiske omstændigheder i den forbindelse).
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Kathe Rasmussen

Iflg. min gamle Berlingske fremmedordbog fra 1938 saa er:

Konventualinde (lat)  Stiftsdame,  Beboer af et Frøkenkloster.

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke

Inge Hedal

Hej
Hov, hov – rolig nu, Helle!
Her kan du læse om Roskilde adelige Jomfrukloster: http://da.wikipedia.org/wiki/Roskilde_Kloster

Og her er, hvad ODS siger om ordet konventualinde:
Konventual-inde, en. (især emb.) medlem af et frøken-, jomfrukloster; stiftsdame; klosterdame (2), -frøken (2). EPont.Atlas.III.139. Leth.(1800).22. Trap.4III.62.

Det drejer sig ikke om nonner, men om adeligt fødte kvinder. Deres forældre lod dem indskrive til Vallø, Vemmetofte, Roskilde eller et andet sted, sådan at de kunne være sikre på, at der var sørget for deres døtre, hvis de ikke blev gift. Og det kunne så ske i omgivelser, der passede til deres stand.
Så længe de stadig havde håb om at blive gift, boede de ikke på det såkaldte kloster.
For ca. 25 år siden havde jeg en adeligt født kollega, der var indskrevet til Vallø. Hun fik ikke brug for at flytte ind. Hun blev gift, og ved brylluppet kunne hun for sidste gang bære det røde ordensbånd, der var tegn på, at hun var indskrevet til netop Vallø som adlig jomfru. Derefter måtte man gå ud fra, at hun ikke længere opfyldte kravet om jomfruelighed!
Din Elisabeth bor altså alle andre steder end i Roskilde adelige Jomfrukloster. Når det nævnes i folketællingen er det for at understrege hendes herkomst. Det betyder ikke, at hun bare er på "udgang" derfra.
Mvh. Inge

Helle Rau Hartmann

Hejsa, jow-jow, men nu var det ikke lige mig der kom med den om Roskilde adelige Jomfrukloster, jo :-)

Bortset fra dét, så må jeg nok indrømme, at jomfruklostre og konventualinder ikke lige er blandt mine spidskompetencer. Det er en meget fremmed verden for mig med adelige frøkener.

Jeg vil ærgre mig gul og blå, hvis min husmand Christen Christensen fra Jelling viser sig at have en blindspors-far, som jeg aldrig rigtig kommer videre med. Det ville være så spændende at dykke ned i Elisabeths verden.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Annette Sass

Jeg ved ikke, om dette kan hjælpe dig til at finde den rigtige Christen Christensen (barnefader), men jeg har i familien Nygaard en fætter til Alexander, som hedder Christen Christensen, med en søn der hedder Christen Christensen (født 1780).

Christen Christensen født 1780 i Timring - Forældre Christen Madsen i Kieldgaard
                                                                            Maren Christensdatter - far Christen Christensen
                                                     bror til Niels Christensen - deres far er også Christen Christensen

Hvis det er denne Christen (1780) som er din Christens far, - og som jeg desværre ikke kan spore længere end til Vildbjerg i 1787, kan det være en forklaring.

Christen (1780)'s far dør før 1801.
Han selv er sikkert tjenestedreng/karl et eller andet sted på dette tidspunkt. Måske er det på Hygum Mark ??


Helle Rau Hartmann

Hej Annette, mange tak - ja det var godt nok en massiv omgang Christen Christensen'er.
Det må jeg lige kigge nærmere på i mit træ.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#79
Hej igen, Annette,

Jeg skal lige tjekke med dig, om jeg har forstået forholdende korrekt. Altså:

Der er en gammel Christen Christensen (A).
Han er far til Niels Christensen (Nygaard) (A-1), Christen Christensen (Nygaard) (A-2) og Kirsten Christensdatter (A-3).

Niels bliver far til Alexander Nielsen Nygaard (A-1-A).
Christen bliver far til Maren Christensdatter (A-2-B.
Kirsten bliver mor til Michel og Anne Iversen (A-3-C1 og A-3-C2),
hvor Anne sidenhen sammen med sin mand Jens Jensen finder hittebarnet Eulalia (A-1-A-D1? Uægte datter af (formentlig) Alexander (A-1-A) og Elisabeth von Deden(D).

Alexander og Elisabeth får så sammen i deres ægteskab:
Christen Linde Alexandersen Nygaard (A-1-A-D2)
Johan Christian Alexandersen Nygaard (A-1-A-D3)


Christen Linde Alexandersen Nygaard (A-1-A-D2) bliver så gift med min ane, Anna Else Nielsdatter (Bierregaard) (E), og de har måske, måske ikke, sammen sønnen Christen Christensen (A-1-A-D2-E1)), som i hvert fald er søn af moderen, og født i Jelling 1824 som uægte, efter at der var blevet lyst til bryllup i Jelling kirke få måneder før fødslen mellem Anna Else Nielsdatter (Bierregaard) og en mystisk hr. Christen Christensen, sidenhen enten forsvundet ud i intetheden eller konverteret til Christen Linde Alexandersen Nygaard, som barnets mor jo bliver gift med 5 år senere.

Christen Linde Alexandersen Nygaard og hustruen Anna Else Nielsdatter (Bierregaard) får ingen børn i ægteskabet, hvor de bor i Grundet By, Hornstrup Sogn, Vejle, sammen med "deres søn", min ane, Christen Christensen (A-1-A-D2-E1)

I folketællingerne står Christen Linde opført lidt forskelligt, med et uddrag af sine efternavne, så at sige.

Til min Christen Christensen (A-1-A-D2-E1)'s konfirmation i Hornstrup står han i kirkebogen indført som søn af husmand Christen Christensen og hustru Anna Else Nielsdatter i Grundet By.

Her var det at jeg blev forvirret: For Anna Else blev jo IKKE gift med den udlagte barnefader Christen Christensen, karl på Hygum Mark, tilbage i sommeren 1824, før sønnen Christen Christensen blev født!

Til gengæld blev hun gift med Christen Linde Alexandersen Nygaard 5 år senere, og han bliver far for drengen. Måske er han så alligevel også den biologiske far, og identisk med den Christen Christensen i Grundet By, som er gift med Anna Else ved sønnens konfirmation? Eller?

Hvis vi nu antager at du har ret i dit forslag til min Christen Christensen (A-1-A-D2-E1)'s far, så er han - den mystiske barnefader og "bortrendte" hr. Christen Christensen, karl på Hygum Mark - søn af en søn til Maren Christensdatter (A-2-B) og hendes mand, som hedder Christen Madsen (Kielgaard) (F).

Er det korrekt forstået?

Det er en interessant teori, men igen, ærgerligt, at Christen Christensen er et så almindeligt og vanskeligt sporbart navn, og at vi p.t. ikke rigtig har andet på barnefaderen, end at han hed Christen Christensen og var karl på Hygum Mark, da drengen blev født i Jelling. (Hygum, og Hørup, hvor moderen var født og opvokset, ligger ved Jelling).
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS, umiddelbart kan din teori om fætteren fra Timring osv. synes lidt langt ude i forhold til en udlagt barnefader og karl på Hygum Mark, men jeg vil bestemt forfølge teorien, for helt utænkeligt er det jo ikke, at familien mere end én gang sender en ung knægt i tjeneste på Jelling-egnen. Det kunne man sagtens forestille sig - at Christen Linde Alexandersen Nygaard fra Timring-familien blev sendt derned, ligesom måske også den Christen Christensen fra samme familie - som du nævner.

I så fald vil det så alligevel være Alexander-Nygaard-familien jeg er beslægtet med via min egen Christen Christensen (Nygaard) fra Jelling/Hornstrup. Men altså i så tilfælde ikke adelslinien Elisabeth von Deden.

Håber stadig meget på at få identificeret karlen fra Hygum med sikkerhed i form af en faderskabssag eller lignende.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Annette Sass

Som jeg læser dig, ser det rigtigt ud, men det ER forvirrende med alle de Christen Christensen'er.
Er du sikker på, at den barnefader du har fundet, og dermed hans forældre er korrekte, så falder min mulige teori jo straks.
God jagt!

Annette Sass

Helt bortset fra "det blå blod", stødte jeg på nogle Bjerregaard, som jeg ville se om havde nogen relation til dig, (det havde de ikke), men jeg kan se i dit slægtstræ på My Heritage, at du har Anne Dorthea Nielsdatter som datter af Niels Christensen Nygaard.
Hun står i FT1787 Timring-Nyegaard og jeg troede også først, at hun var datter, men dels står hun ikke i kirkebøgerne, dels står hun ikke som arving efter Niels Christensen i Møltrup Gods Skifteprotokol 1785.
Navnesammenfaldet tror jeg derfor er tilfældigt.

Helle Rau Hartmann

Hej Annette,
Aha, så må jeg hellere lige pille hende af træet igen.
Mange tak for oplysningen.

Jeg har i øvrigt ikke fået svar fra arkivet endnu vedr. faderskabet til min Christen Christensen fra Jelling.
Men vender forhåbentlig snart tilbage med nyt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Annette Sass

Jeg har netop set, at der er en Christen Christensen Nygaard
f. 25.09.1780 i Hygum Mark - død d. 29.06.1858 i Hygum Mark

Hans forældre er:
Christen Owesen Smedsgaard f. 1743 og Bodil Christensdatter Sønderkjær f. 1738

- men det kan være een blandt flere muligheder. Det vil være umuligt at være sikker på noget som helst uden at der foreligger en fadderskabssag.

Spændende hvad du får af svar.

Helle Rau Hartmann

Hej Annette, tak for den spændende oplysning!
Det var dog et vældig pudsigt tilfælde, må man sige. Endnu en Christen Christensen Nygaard, og så endda på Hygum Mark. Det var da helt utroligt.

Noget af det sære her er, at min sikre ane, den uægte fødte Christen Christensen, ikke er døbt Nygaard, men begravet som Christen Christensen Nygaard, men jeg er så til gengæld sikker på hans død (i Vejle) og begravelse i Hornstrup Kirkeby, hvor også hans far/stedfar, Christen Linde Alexandersen Nygaard og hans mor ligger. Jeg er også sikker på hans fødsel i 1824 i Jelling.

Men dén Christen på Hygum Mark du nævner, kunne jo være en nøgle til alle de andre måske tilfældige fakta omkring min ane - som fx at hans mor bliver gift med en Christen Nygaard, som så måske rent faktisk er en ANDEN Christen Nygaard end drengens rigtige far!!! Du milde.

Jeg fik ikke lige så meget ud af svaret fra arkivet vedr. denne her sag, men til gengæld vedr. andre mysterier jeg ligger inde med.

MEN, jeg har planlagt selv at besøge landsarkivet i Viborg i næste uge - har ikke haft tid til det endnu. Så må vi se, om jeg kan få et endeligt svar på mit afgørende spørgsmål: HVEM er barnefaderen Christen Christensen på Hygum Mark, som der blev lyst for i Jelling Kirke sommeren 1824, hvorefter sønnen, min ane, Christen Christensen (Nygaard), alligevel fødes som uægte samme år i september?

Jeg kan næsten ikke vente - men må nok på forhånd skrue forventningerne en smule ned, eftersom min afdøde farbror formentlig allerede HAR været der. Han var ret ihærdig slægtsforsker for mange år tilbage, og jeg kan se af hans materiale, som jeg har arvet, at han må have brugt år på anerne til Christen Linde Alexandersen Nygaard og Elisabeth von Deden. Dét tolker jeg som om, han enten har fået bevis, eller har besluttet at der var tilstrækkeligt med indicier på, at han var barnefaderen.

Men JEG vil altså gerne se dét bevis. Og det finder jeg ikke i hans materiale, desværre.

Jeg vender forhåbentlig tilbage med en løsning i næste uge :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Arne Feldborg

Der er bare lige den hage ved det, at denne Christen Christensen ikke dør på Hygum Mark i Kollerup sogn, Vejle amt, og er iøvrigt heller ikke født der.

Han er født i Sønderby i Hygum Sogn i Ringkøbing amt, og død i Nygaard samme sted.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Helle Rau Hartmann

Nå ok, ja så er det nok bare et pudsigt navne- og stednavnesammenfald.
Jeg må væbne mig med tålmodighed, og håbe på at de har en faderskabssag liggende i Viborg, som kan kaste lys over sagen.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#88
Så har jeg været en tur i Viborg.
Men der findes ikke nogen faderskabssag på denne familie i 1824.

:(

Jeg så meget grundigt efter - tjekkede ALLE registreringer for året - 4 gange.
Intet.

Derefter fremlagde jeg for en erfaren arkivar ved skranken, hvad jeg havde i forvejen, helt konkret, på sagen.

Fødsel i Jelling, hvad der stod.
Konfirmationen, hvad der stod.
Begravelsesindførslen, hvad der stod.
Forældrenes data.
Forældrenes lysning i Jelling Kirke 1824, hvad der stod.
Vielsen 5 år senere, og hvad der stod.

Arkivaren gav mig ret i, at dette var en af de meget tricky sager!
Men dog ikke første gang han havde hørt noget lignende.
Ud fra den manglende faderskabssag, plus de data jeg havde i forvejen, og hans professionelle erfaring, mente han at det med stor sandsynlighed var den rigtige far jeg havde fat i.
Hans personlige teori, umiddelbart, var at parret har levet sammen eller været trolovede siden barnets fødsel eller ved førstkommende praktisk mulige lejlighed - mens barnet sandsynligvis er blevet passet af noget familie (moderens?) - indtil parret kunne blive gift. Hvorfor de ikke blev gift efter lysningen i 1824, kan man ikke vide. Der kunne være mange grunde - det ville ikke være første gang det er set.

Faktisk har jeg på mit slægtstræ et lignende eksempel - på samme familiegren, i øvrigt. Christen Christensen Nygaard (født 1824) blev nemlig selv plejefar for et barnebarn, min oldemor Mette Marie Bertelsen. Hun blev født den 19. juni 1876 - inden forældrene blev gift - og faktisk blev de først gift den 5. december 1880!

Pigen boede indtil da hos sin mormor og morfar (Christen Christensen Nygaard). Så formentlig har historien gentaget sig. At Mette Marie er parrets datter kan slet ikke diskuteres. Hun ligner - som alle sine efterfølgende søskende - sine forældre i dén grad. Og hele søskendeflokken ligner hinanden til forveksling, inklusive Mette Marie. I øvrigt var forældrene jo kærester hele tiden, selv om de ventede i årevis med at blive gift. Og mens deres første barn boede hos sine bedsteforældre, var forældrene ude at tjene - nøjagtig som tilfældet var med Christen Christensens forældre: Christen Linde og Ane Else.

Så er der jo også den lille detalje, at Christen Linde Alexandersen Nygaards bror, Christian, som gammel mand i ganske påfaldende grad ligner Christen Lindes angivelige søns datter - Mette Marie Bertelsens mor! Som sagt har de ret karakteristiske træk.

Men altså: Ud fra de helt konkrete data vi har på Christen Christensen og hans mor og angivelige far, har jeg ifølge arkivaren på Landsarkivet rent slægtshistoriemæssigt nok til at kunne konkludere, at min 'kongerække' af en ane-tråd er korrekt.


MEN: Der er p.t. ikke nogen endegyldig positiv dokumentation.
Til gengæld er der jo så heller ingen negativ dokumentation - dvs. en faderskabssag med navnet på en anden far end den mand, som barnets mor gifter sig med og bor sammen med - sammen med sønnen, min ane, Christen Christensen (Nygaard).

Så ja. Barnefaderen Christen Christensen er ifølge arkivaren på Landsarkivet med meget stor sandsynlighed lig med dén Christen Christensen, som ved sønnen Christen Christensens konfirmation er gift med drengens mor og bor i Grundet by, Hornstrup ved Vejle. Dvs. han er lig med Christen Linde Alexandersen Nygaard. At han ved lysningen og ved drengens konfirmation kaldes Christensen, KUNNE måske være en misforståelse, idet Christen Linde jo er opkaldt efter den på dén tid kendte kaptajn Christen Linde på forældrenes hjemegn. Måske har nogen af og til antaget, at min Christen Linde var en søn af kaptajnen.


At barnefaderen ved lysningen i 1824 i Jelling beskrives som en karl på Hygum mark, udelukker intet, selv om Christen Linde Alexandersen Nygaard havde en fin anerække. Som vi ved, var Christen Linde faktisk bare husmand i Hornstrup sidenhen, gift med min ane - og vi ved også, at han kom til Jelling som ganske ung, måske endda som ung dreng. Så han kan sagtens være identisk med karlen på Hygum Mark.
Sønnen, min ane Christen Christensen fra 1824, Jelling, blev også husmand.
Og var Christen Lindes bror Christian, som blev derhjemme på fødeegnen, ikke også bare husmand?
-----

Jeg vil dog en af de nærmeste dage - eller når jeg næste gang får tid til at rive en dag ud af kalenderen - tage på Landsarkivet igen, for at gennemgå alle sagerne fra 1824 til og med det år, hvor forældreparret endelig gifter sig. Og måske finder jeg i mellemtiden ud af andre interessante dokumenter at søge efter oplysninger i. Arkivaren mente IKKE, at et skifte efter Christen Linde ville give noget ud over det vi nu ved.

Jeg vil stadig meget gerne se en endegyldig dokumentation for faderskabet. Men som sagt, måske findes det ikke - af den simple grund at drengen hele tiden var hos sine forældre eller bedsteforældre, og at brylluppet bare trak ud af grunde vi ikke kender - fuldstændig på samme måde som da Christen Christensens eget barnebarn kom til verden.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Finn Holbek

Ser ud til at alt er overladt til din egen selvkritik, en svær situation  :-\

Jeg skal ikke dømme, men det er vel helt okay at du går ud fra at det er rigtigt, hvis du kan leve med tanken om at der en dag kommer "et øksehug" som vælter hele læsset.

Men under alle omstændigheder stor ros for din vilje til at undersøge alle muligheder, flot gået  :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk