Har jeg blåt blod i årerne eller ej? :o)

Startet af Helle Rau Hartmann, 29 Dec 2011 - 15:20

Forrige emne - Næste emne

Kim Melchior

Godt Nytaar allesammen.

Nu kender jeg ikke noget til hvordan DNA testing virker, men kunne det vaere en mulighed? Saa vidt jeg forstaar saa kan det ikke umiddelbart bevise en forbindelse,men det kan med sikkerhed modbevise en forbindelse.

Bare en tanke.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Helle Rau Hartmann

Ja det vil jeg også se at få fat i straks efter nytår. Håber det kan klare sagen op.
Men måske bliver jeg nødt til at affinde mig med, at den biologiske far til lille Christen fra 1824 fortaber sig lidt i det dunkle. En karl fra Hygum, hvor der kan være i hvert fald 2 mulige bud i lokalområdet.

Og ja, der er ikke noget underligt i opkaldelserne, selv om der måske ikke er biologisk slægtskab.

Og som du siger, Eulalia-historien er ganske velunderbygget. Selv om den også er meget dramatisk og underholdende!

Lidt ærgerligt, hvis det viser sig at være, som det ser ud, at Christen Linde ikke fik nogen biologiske efterkommere. Det er jo en familie med masser af spændende historier bagud, og dem er jeg da ked af at blive afskåret fra - sådan rent biologisk :o)

Jeg vender tilbage til denne tråd - senest lidt ind i det nye år, når jeg forhåbentlig har fundet nye oplysninger omkring den "uægte" Christen Christensen m.m.

/Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Hov, indslaget med DNA-testen så jeg ikke.
Ja jeg har også tænkt den tanke - og i dag er den jo ikke helt umulig.
Der findes faktisk slægtsforskings-systemer på nettet, hvor man kan indsende en prøve, og i det mindste få nogle overordnede svar på, hvor man stammer fra.
Men desværre er der jo nogle begrænsninger, som jeg har forstået det mest noget med, at man helst skal kunne teste i direkte mandlig linie bagud eller også den direkte kvindelige linie.
Og i min familie zig-zagger slægten jo lidt mellem far-datter, mor-søn osv.

Men det er da værd at undersøge, om det er muligt at få et hint.

Der findes jo nulevende efterslægt efter i hvert fald Johan Christian, jeg har endda i forvejen sporadisk kontakt via MyHeritage med nogle af dem. Måske kan jeg også endda indhente nogle supplerende oplysninger om de dunkle forhold omkring Christen Christensen og/eller Christen Linde Alexandersen ad den vej.

Skal prøves af.

/Helle
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Faldt lige over registreringen af Christen Christensens død i 1893, i Vejle.

Vi taler her om det "uægte" barn, Christen Christensen, født i Jelling 1824.

I kb for Hornstrup Sogn, 1892-1912, opslag 245, står der under døde og begravede:

1893, død den 23. december, Vejle
begravet Hornstrup Kirkegård den 29. december 1893.

Kristen Kristensen Nygaard

Enkemand efter Inger Katrine Petersen, husmand på Hornstrup Mark i Hornstrup, Nørvang Herred.
Død hos former Erik Petersen i Vejle (Horsensvejen B 32 K), 69 år, født 20. september 1824.


Her kaldes han altså Nygaard efter sin far/stedfar, Christen Linde Alexandersen Nygaard.

Men da Christen Linde jo blev gift med drengens mor, kan man nok ikke lægge så meget i, at han tager navn efter ham? Drengen blev jo kun døbt Christen Christensen ifølge Jelling Kirkebog 1824...

Desværre står der ikke, hvem han var søn af.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#34
Tidligere i tråden fandt en af jer på dygtig vis lysningen over parret Christen Christensen og Ane Else Njelsdatter, som fejlagtigt - eller i hvert fald uventet - stod opført i Jelling-Hover Kirkebog under opslagene fra 1803- 1814. Lysningen fandt jo sted den 3. juli 1824. Her har den unge pige ventet sig, for barnet Christen Christensens fødsel fandt sted den 21. september 1824, og står opført som uægte i kirkebogen (Jelling), så parret nåede altså ikke at blive gift.

Christen Linde Alexandersen Nygaard og Ane Else Njelsdatter står opført i Jelling Kirkebog under opslag 67, årene 1826-35, som viet den 16. august 1829.

Men her slår det mig så pludselig:

Kunne det tænkes, at både lysningen i juli og vielsen i august er indført i bøgerne meget senere (kopiering/afskrift), således at BÅDE lysningen OG vielsen er indført forkert?????

Man kan nemt tage fejl af de håndskrevne tal, 4 og 9.

Altså KUNNE det tænkes, at parret faktisk blev lyst over, som oplyst, i juli 1824 - og følgende viet den 16. august samme år?

Jeg ved godt, at barnet fødes i september, og står opført som et uægte barn. Men kunne det ikke tænkes, at præsten har gjort dette alligevel, fordi brylluppet stod så kort op til fødslen? Eller hvad?

Ved vielsen i 1829 står der, at gommen er 29 år, og bruden 27 år gammel.

Dvs. Christen Nygaard, som han kalder sig flere steder gennem tiden, burde være født ca. 1800, og bruden ca. 1802.

Men de er jo født henholdsvis 19. december 1794 og i det tidlige forår 1800.

Det synes jeg er en smule påfaldende.

Men så igen, alderen passer heller ikke helt, hvis vi siger at vielsen fandt sted i 1824. Det passer på Christen, som så ville være 29 år gammel, men ikke helt på Ane Else, som så ville have været 24 år.

Den reelle aldersforskel på parret er godt 5 år.
Ved vielsen opgives den kun som ca. 2 år.
Ved ft-1834 er den ca. 5 år (som korrekt, lige som sønnen Christen opgives som 10-årig, korrekt).
Ved ft-1840 er den ca. 3 år. Hvor begges alder dog tilnærmelsesvist er korrekte.
Ved ft-1845 er den ca. 3 år. Her er konens alder korrekt.
Ved ft-1850 er den ca. 5 år, som korrekt. Her er begges alder korrekt.

Ved Christen Christensens begravelse (altså sønnen fra 1824) i Hornstrup ved Vejle i 1893, kaldes han Christen Christensen NYGAARD i kirkebogen. Dog stavet med K (Kristen Kristensen Nygaard).

Ved hans mors begravelse i Hornstrup, 1865, står hun (Ane Else Nielsdatter) opført som Christen Nygaards hustru. Her står hendes far opgivet som en Niels Nielsen, men ved dåben står der, at han hedder Niels Bjerregaard. Så jeg går ud fra, at han hed Niels Bjerregaard Nielsen eller Niels Nielsen Bjerregaard, eller at han bare hed Niels Nielsen, men blev kaldt Bjerregaard.

Ved Christen Christensens konfirmation i 1838 står han opført som søn af Christen Christensen og HUSTRU Ane Else Njelsdatter. I Grundet by (Hornstrup).
Dét synes jeg peger stærkt henad, at hans forældre er gift? Altså at Christen Christensen (drengens far) ER identisk med Christen Nygaard, som han jo også kalder sig - lige som sønnen bliver kaldt ved sin begravelse.....

Nu har jeg fået tydningshjælp til Christen Christensens fødsel og dåb i Jelling, 1824:

Jelling Sogn, 1814-1826, opslag 21:

1824, 21 September
Christen Christensen

Hjemmedøbt
22 September,
Daab kundgjort
31 October

Ane Else Nielsdatter
af Hørup – af Bondestand
Til Barnefader ud-
lagt en Karl ved Navn
Christen Christensen
paa Hygum Mark.

Pigen Mette Maria Andersdatter
paa Hørup Mark bar Barnet;
Øvrige? Vidner vare Peder Niels(en)
Christen Jørgensen, Niels Nielsen
alle af Hørup, og Jørgen Christensen
af Kollerup Mark. Alle af Bondestand.

Et uægte Barn.



Dén registrering tyder jo på ingen måde på nogen "højædel" baggrund!
Dog skal vi her huske, at ved vielsen bliver Christen Linde Alexandersen Nygaard faktisk bare omtalt som TJENESTEKARL i ÅLE ! Mens bruden var tjenestepige i Hatting (ved Horsens).
(hvor var sønnen Christen så, hvis parret blev gift i 1829, og drengen allerede var 5 år gammel?)
Ved folketællingen i 1834 bor parret og sønnen i Grundet by, Hornstrup ved Vejle.

Åle og Hatting ligger begge lidt vest for Horsens. Åle længere mod vest, Hatting ganske tæt på Horsens.
Hornstrup og Grundet By ligger lidt nord for Vejle. Alle er de lokationer forholdsvist tæt på hinanden.
Jelling ligger lidt vest for Vejle, men med meget nære forbindelser til Vejle by.
Kollerup er tæt opland til Jelling.
Hygum ligger mellem Kollerup og Jelling (det er de helt små km vi taler om her, under 10, måske under 5 km).
Godset Store Grundet ligger i dag oppe på Vejle Nørremark, som forlængst er blevet en del af Vejle, oppe over bakkerne. Som nævnt sad von Lüttichau'erne på dette gods. Elisabeth von Deden er i nær familie med dem.

Men nå. Stadig må jeg finde mere dokumentation, som aftalt, efter nytår, for at få mere fast grund under fødderne - i den ene eller den anden retning.

Rigtig godt nytår til jer alle, og tusind tak for jeres fine og dygtige hjælp indtil videre!


/Helle














Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS: Hornstrup landsby hørte ind under godset Grundet.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PPS: Bjerregaard er en gård, som ligger/lå i Åle sogn!

Så Christen Linde tjente altså i Åle sogn, da han blev gift med Christen Christensens mor fra Hørup, hvis far hed Niels Bjerregaard og boede i Hørup ved Jelling.

Drengens mors og morfars familienavn stammer altså fra Åle ved Horsens.
Måske har Christen Linde ligefrem tjent på gården Bjerregård?

Hvor er det dog ærgerligt med det store, trælse hul i folketællingerne før 1834!
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Har fundet Ane Else Nielsdatter (lille Christen Christensens mor) som 1-årig i Hørup ved Jelling.

Ledte efter en far der hed Niels Nielsen eller Niels Bjerregaard, men fandt ham ikke.

Fandt dog en Niels Nielsen Bjerregaard på 38 år som gårdmand i Hørup 1840, gift med Karen Jepsdatter.

Fandt så på DA en Niels Nielsen i Hørup i 1834, hvor han var 31 år gammel.
Tænkte at han måske kunne være en bror til Ane Else.
Det viste sig at være korrekt.
Han var gift med en Karen Jepsdatter eller Jeppesdatter på 27 år og havde 4 børn, OG havde sin gamle mor boende, Maren Nielsdatter på 74 år.

Også i Hørup, fandt jeg så på DA en Niels PEDERSEN i 1801.
Der står ikke noget om navnet Bjerregaard, men han er 45 år gammel (dvs. født i ca. 1756), bonde og gårdbeboer, gift med MAREN NIELSDATTER på 40 år (dvs. født ca. 1761).
De har børnene Abelone på 16, Peder på 11, Ane Marie på 8, Bodil på 3 år, og ANE ELSE NIELSDATTER på 1 år.

Det passer jo med vores Ane Else, født i 1800.

Det passer også med, at Niels Nielsen Bjerregaard må være født året efter folketællingen i 1800, og er 1-2 år yngre end sin storesøster Ane Else. Det passer også med hans mor Maren på aftægt hos ham, som i 1800 var 40 år, gift med Niels Pedersen og mor til bl.a. lille Ane Else Nielsdatter på 1 år - og som i 1834 er 74 år.

Ane (Anna) Elses bror Niels Nielsen Bjerregaard er altså gårdmand i Hørup.
Endnu en bror, ham som ved ft 1801 er 11 år, fandt jeg som gårdmand i Hørup i 1840, 51 år gammel, gift med den langt yngre Ane Pedersdatter og nogle børn, hvoraf kun den sidste kan være deres fælles barn. De har mandens søster Abellone Nielsdatter på 54 år boende, hun er enke og forsørges af broderen. Hun optræder jo også i folketællingen 1801 på DA som 16-årig datter af Niels Pedersen og Maren Nielsdatter.

Så der er mange ukorrekte oplysninger rundt omkring. Også i kirkebøgerne.
Som det ses, kan Ane Elses far ikke have heddet Niels Nielsen, men derimod Niels Pedersen (og også Bjerregaard).

Der må også have været en Søren Bjerregaard. Han optræder som fadder ved Ane Elses dåb i 1800 i Jelling.

Og han optræder indirekte i sin datter Kirsten Sørensens skifte i Uhre i 1731, hvor den afdødes farbror Niels Bjerregaard i Hørup nævnes. Så der har været et par Bjerregaard-brødre i Hørup allerede tidligt.

Så har jeg fundet ved googling, et skifte på en Abelone Jacobsdatter i Hørup 1772, hvor enkemanden hedder Peder Nielsen Bjerregaard - børnene hedder Anne (16), NIELS (13), Jacob (8) og Søren (6).

Et sted på nettet finder jeg en Niels Pedersen Bjerregaard, enkemand i Hørup, som bliver viet udensogns med Karen Olufsdatter på Låge, 1773 i Grejs.

Men der dør i 1782 (skifte fundet på nettet) en Peder Nielsen Bjerregaard i Hørup, enken hedder Karen Olufsdatter, der er en søn, Niels på 5 år - og fra første ægteskab med Abelone Jacobsdatter er der børnene Anne (gift med Niels Knudsen i Hørup), Niels på 26 år, Jacob på 16 år, og Søren på 14 år.

Her ses lidt navneombytning vedr. Niels Pedersen/Peder Nielsen, men ellers ser pengene efterhånden ud til at passe fint vedr. Christen Christensens mor Anna Else Nielsdatter og hendes herkomst.

Så langt så godt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Arne Feldborg

Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 31 Dec 2011 - 01:49
Kunne det tænkes, at både lysningen i juli og vielsen i august er indført i bøgerne meget senere (kopiering/afskrift), således at BÅDE lysningen OG vielsen er indført forkert?????
Det ville være ret usandsynligt. Indførslerne står jo i kronologisk rækkefølge.

Men bortset fra det så bliver der lyst for Christen Nygaard og Anne Else den 18 juli 1829 (Jelling 1803-1814 opslag 133)

Alderen i de forskellige oplysninger skal man ikke altid tage for pålydende.

Det der undrer mest er sådan set, at Anne Else ved lysningen står som "Pige" og ved vielsen som "Tjenestepige". Det tyder ikke på at hun har et uægte barn, der burde have stået "Fruentimmer" eller lign.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Helle Rau Hartmann

#39
Ja lige præcist! Det har jeg netop også sagt til min mand i dag. For ganske vist har jeg ikke været med så længe m.h.t. slægtsforskning, og har fx ikke lige tjek på det med skifter og lægdsruller - men så meget har jeg da bladret i kirkebøgerne på nettet, at jeg har lagt mærke til, at når enlige mødre der ikke har været gift før, så bliver gift med en, der ikke er far til hendes barn/børn, så bliver hun gerne omtalt som fruentimmer - eller det fremgår på anden vis, at der ikke er tale om en "pige".

Tak for oplysningen om lysningen i 1829 - den var jeg ikke nået til endnu.
Nej så kan jeg godt se, at de må være blevet viet i 1829 som jo også er mest sandsynligt.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Skægt nok faldt jeg lige over endnu en Christen Christensen (Nygaard), født 25. september 1780 i Hygum.

Men jeg tror ikke han har noget med den unge Christen Christensen (Nygaard) at gøre alligevel, for han er vel lige lovlig gammel til at det kunne være ham, som var karlen og barnefaderen i Hygum 1824? Da må han vel formodes at have været langt inde i sit første ægteskab og slet ikke ansat som karl?

Som 64-årig bliver denne Christen Christensen Nygaard gift for anden gang i Engbjerg, 27. december 1844, (kb Engbjerg Sogn 1831-1891) som enkemand, med enkekonen Kirsten Knudsdatter Troldborg.

Forlovere: Knud Troldborg og Ove Christensen Nygaard.

Men pudsigt navne- og stedsammenfald.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Jens Jørgen Christensen

Hej Helle og godt nytår.

Kan du ikke lige samle op på hvad der er fakta og hvem som er hvem.
For nu synes jeg godt nok det er ved at køre der ud ad - som jo egentlig ikke var tråden.

Hilsen Jens Jørgen


K. Thidemann

Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 31 Dec 2011 - 15:11
Ja lige præcist! Det har jeg netop også sagt til min mand i dag. For ganske vist har jeg ikke været med så længe m.h.t. slægtsforskning, og har fx ikke lige tjek på det med skifter og lægdsruller - men så meget har jeg da bladret i kirkebøgerne på nettet, at jeg har lagt mærke til, at når enlige mødre der ikke har været gift før, så bliver gift med en, der ikke er far til hendes barn/børn, så bliver hun gerne omtalt som fruentimmer - eller det fremgår på anden vis, at der ikke er tale om en "pige".

Jeg mener det afhænger af præstens holdning - nogle sognepræster var fordømmende andre mere menneskelige.

Jeg har før set mødre blive viet som "pige" - men havde moderen flere børn blev hun betegnet som fruentimmer.

mvh K.Thidemann 9000

Helle Rau Hartmann

#43
Opsummering p.t. så nogenlunde:

Problemet er, hvem var barnefader til Christen Christensen, født 21. september 1824 i Hørup ved Jelling, datter af Anna Else Nielsdatter (Bjerregaard), hvor barnet står noteret i kirkebogen som uægte ved dåben i Jelling Kirke.

Barnefaderen beskrives her som en karl Christen Christensen på Hygum Mark.

Da Christen fra 1824 dør i Vejle og bliver begravet på Hornstrup Kirkegaard 29. december 1893, står han opført som Christen Christensen Nygaard. (dog med Christen og Christensen stavet med K).
Denne person er med sikkerhed min direkte ane.

Min farbror mente at Christen Christensen (Nygaard) var søn af sin mors ægtemand, Christen Linde Alexandersen Nygaard, født i Timring Sogn 12. december 1794, som søn af Alexander Nielsen (Nygaard) og Elisabeth Henriette von Deden.

Men problemet er, at der blev lyst i Jelling Kirke for Anna Else Nielsdatter og en Christen Christensen i juli 1824, og barnet blev født i september samme år, stemplet af præsten som uægte i kirkebogen.

Der blev så lyst igen for Anna Else Nielsdatter og Christen Linde Alexandersen Nygaard i Jelling Kirke i juli 1829, hvorefter brylluppet står i august 1829. På dét tidspunkt tjener Christen Linde i Åle (som kan være enten ved Jelling eller tæt på Horsens), og bruden beskrives som tjenestepige i Hatting (tæt på Horsens). Intet indikerer, at hun har et uægte barn.

I folketælllingerne står lille Christen opført som parrets fælles søn.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro, og vil meget gerne have opklaret, om Christen Linde Alexandersen Nygaard virkelig er barnets far.

PS: Christen Linde Alexandersen Nygaard er opkaldt efter sin fars arbejdsgiver på Møltrup Hovedgård i Timring, nemlig kaptajn Christen de Linde.

Christen Linde Alexandersen Nygaard kom tilsyneladende tidligt til Jelling, og hans mor Elisabeth havde familiebånd til Grundet Gods i Hornstrup. Christen Linde slog sig ned i Grundet by, Hornstrup, med sin hustru, Anna Else Nielsdatter. Han kaldte sig tilsyneladende mest for Christen Nygaard.

Både Christen Linde Alexandersen Nygaard og sønnen/stedsønnen Christen Christensen (Nygaard) blev begravet på Hornstrup kirkegård.

Her er min sikre anes dåb:

Jelling Sogn, 1814-1826, opslag 21:

1824, 21 September
Christen Christensen
Hjemmedøbt
22 September,
Daab kundgjort
31 October

Ane Else Nielsdatter
af Hørup – af Bondestand
Til Barnefader ud-
lagt en Karl ved Navn
Christen Christensen
paa Hygum Mark.

Pigen Mette Maria Andersdatter
paa Hørup Mark bar Barnet;
Øvrige? Vidner vare Peder Niels(en)
Christen Jørgensen, Niels Nielsen
alle af Hørup, og Jørgen Christensen
af Kollerup Mark. Alle af Bondestand.

Et uægte Barn.


(både Hørup og Hygum er ved Jelling, men der er slægtninge til Christen Linde Alexandersen Nygaard fra gamle dage som har fortalt, at hans far, Alexander Nielsen (Nygaard), af og til besøgte den unge søn i Jelling).
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PPS: Fadderne ved Christen Christensens dåb i Jelling, 1824:

Jørgen Christensen fra Kollerup er barnets mors svoger (søsters mand). Han er da 35 år.
Peder Nielsen og Niels Nielsen fra Hørup er barnets onkler(mors brødre). De er da henholdsvis 34 og 22 år gamle.
Jeg ved ikke hvilken relation der er til Christen Jørgensen fra Hørup, men han er da gårdmand, gift og 34 år.

Mette Maria Andersdatter, som bærer barnet, kan jeg ikke finde i Hørup.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lillian Larsen

Hej Helle

Da Christen Nygaard og Ane Else bliver gift i Jelling er forloverne Niels Bjerregard og Jens Nielsen
NB må være Ane Elses far - hendes bror Peder Nielsen kaldes i den originale folketælling Peder Nielsen Bjerregaard - denne bror har overtages gården efter Niels Pedersen og Maren Nielsdatter i Hørup - han er i folketællingen 1834 enke har været gift med een Terkelsdatter.
Har du tænkt den tanke at den omtalte barnefar (Christen Christensen) kan være død inden vielsen har fundet sted - der er jo ikke noteret forlovere i 1824.
Se tællingen 1845 for Vejle-Tørrild-Jelling og Skovbølle og skriv Bertel Themsen - her er een Christen Christensen 21 år der er født i Hornstrup sogn Vejle amt - det kan være din Christen Christensen der så ikke ved bedre end at han er født i Hornstrup og ikke i Jelling - hans mor og stedfar?? bor jo der hvor han også blev konfirmeret er født 21. september.
Hvis du fandt et skifte efter Niels Pedersen Bjerregaard eller hans kone Maren Nieldatter ville der her værer opl. omk. Ane Else - men måske har de været på aftægt da Peder åbenbaert overtager gården.

Hilsen Lillian

Helle Rau Hartmann

#46
Hej Lillian, ja det kunne godt være min Christen Christensen som 21-årig i Skovbølle.
Ærgerligt, at Christen Christensen er så ufatteligt almindeligt et navn.
At han opgiver sit fødested til Hornstrup kunne godt tænkes, når nu han er vokset op der med sin mor og far/stedfar.

Hvis barnefaderen Christen Christensen virkelig var så uheldig at dø efter lysningen i juli 1824 og inden et bryllup kunne stå, og inden barnet blev født den 21. september samme år, så er det da en mulighed - MEN, jeg forstår så bare ikke, hvorfor barnet stadig bliver noteret som uægte, og barnefaderen omtalt som "en karl Christen Christensen". Burde man ikke i så fald på en eller anden vis have taget hensyn til, at brylluppet allerede var sat? Og hvorfor mon ikke drengens far omtales som afdød på en eller anden måde sidenhen? Først ved drengens fødsel, siden ved hans konfirmation, hvor der bare står at han er søn af husmand Christen Christensen og hustruen Anna Else Nielsdatter, Grundet by? Dét får jo i hvert fald MIG til at opfatte det, som om konfirmandens far og mor er gift og bor lyslevende i Grundet by.

Jeg synes også stadig det er sært, at moderen omtales som tjenestepige i 1829, hvor hun bliver gift med Christen Nygaard.

Somme tider spekulerer jeg på, om Christen Linde Alexandersen Nygaard har yndet at lade som om, han var i familie med den fine Christen Linde på Møltrup i Timring, som han blev opkaldt efter? Eller måske har nogen antaget, at han var i familie med ham? Ved en misforståelse. Det kan godt være, at hans far Alexander Nielsen i Timring (som kaldte sig Nygaard efter gården), havde et flot navn og var gift med en adelsfrøken (von Deden), men han var dog stadig kun selv husmand, og hustruen Elisabeth Henriette von Deden lader heller ikke til at være gået så forfærdelig højt op i sin adelige herkomst. Hun kalder sig ved folketællingen for Lissi Deden, og hun er ganske frivilligt flyttet sammen med en husmand.

I den dokumentation for hittebarnet-Eulalia-historien, som blev posteret link til længere oppe i denne tråd, står der bl.a.:

"Det lader ikke til at Alexander og Elisabeth Deden straks efter Giftermaalet er flyttet ind i Nygaard; thi ved Folketællingen 1801 staar der under Nygaard (l Markhus): Allexander Nielsen, 46 Aar, Husmand m. Jord. Lisse Deden, 44 Aar, hans Kone, begge i 1. Ægteskab. Samt deres Børn: Christen, 6 Aar og Christian 3 Aar.

Denne 6-aarige Søn, Christen Linde, hører man siden ikke noget til, og jeg troede, han var død som ung, men fandt ham, dog ikke i Kirkebogen til 1815. En Kvinde af Slægten mener, at han kom til Jelling, hvor hendes Fader Alexander somme Tider besøgte ham."


Lyder det ikke lidt påfaldende? Jeg mener, at så ung en knægt bliver sendt til Jelling, mens hans lillebror Johan Christian bliver hjemme og bliver oldtudsegammel på sin fødeegn? "Man hørte aldrig siden noget til ham", Christen Linde, min mulige direkte ane.....lidt sært? Christen Linde var endda parrets ældste søn, og de havde kun de to....

Hvis Christen Linde på en eller anden måde ikke rigtig har været så tilknyttet sine forældre i Timring, KUNNE det jo tænkes, at han af og til har kaldt sig Christensen efter en anden, som han har set op til?
Det har jeg set før på andre grene i min slægt. Endda hvor det ikke-korrekte efternavn så er blevet givet videre til børnene og efterslægten.

Christen Linde Alexandersen Nygaard var ved giftermålet med Anna Else Nielsdatter tjenestekarl i Åle. Hvis der er tale om Åle ved Horsens (hvilket er sandsynligt, idet bruden var tjenestepige i Hatting tæt på), så ligger der faktisk en gård, Bjerregaard, i Åle, som kunne være dér, hvor Christen Linde tjener. Brudens far hedder Bjerregaard.

Jeg finder intetsteds dokumentation for, at Christen Linde har haft særlig megen omgang med sin egen familie fra Timring. Det er hustruens familie, der står optræder allevegne.

Sønnen/stedsønnen Christen Christensen bliver gift med Inger Cathrine Pedersdatter, som var tjenestepige på Store Grundet (ejet af Christen Christensens adelige mormors familie), og i Inger Cathrines familie ses dåbsfaddere med von-navne, som omtales "højædle". Hun blev født i Givskud, men voksede op i Hornstrup.

Den uægte fødte Christen Christensen (fra 1824) begraves 1893 som Christen Christensen Nygaard i Hornstrup.

Faderen/stedfaderen Christen Linde Alexandersen Nygaard dør 29. juni 1870 som aftægtsmand på Hornstrup Mark, står i kirkebogen for Hornstrup som begravet 5. juli 1870, "født i Timring Sogn, gift, 74 år". En af hans von Lüttichau-slægtninge dør i øvrigt sammesteds i april samme år, og de ligger begge begravet i von Lüttichau's familiegrave, ifølge min farbror.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS: Dén Alexander, som af en slægtning til Christen Linde siges at have besøgt ham somme tider i Jelling, kan ikke være hans egen far, da der så ville have stået "hans fader", i stedet for "hendes fader" (slægtningens fader Alexander). Der må så være tale om, at Christen Lindes brorsøn Alexander somme tider besøgte ham i Jelling.

Ergo: Alt tyder faktisk på, at Christen Linde Alexandersen Nygaard blev sendt til Jelling allerede som dreng, og at han sidenhen ikke rigtig havde samkvem med forældrene.

Derfor: Hvis han sidenhen har yndet at kalde sig Christen Christensen (Nygaard), så kan det have sine logiske årsager. Som sagt kan han have udset sig et andet faderbillede, som han har ment "ville ham".
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#48
I øvrigt, til LILLIAN: Du nævner at min Christen Christensen fra 1824 kan være ham, som i 1845 er i tjeneste hos Bertel Themsen i Skovbølle, Jelling - som 21-årig, og at han fejlagtigt har opgivet sit fødesogn som Hornstrup.

Dét er jeg ret overbevist om at du har helt ret i.

Alt passer dér, og der er ikke andre Christen Christensen'er født i Hornstrup som kan passe på denne unge fyr hos Bertel Themsen.

Dine oplysninger om moderens familie er også fuldstændig korrekte.
Jeg brugte selv en del tid forleden på at udrede den. Det var nemlig heller ikke helt let.
Tak for oplysningen om at broderen havde været gift med en terkelsdatter, dét navn havde jeg nemlig ikke fundet, men vidste godt at der havde været en tidligere hustru. De fik børnene Terkel, Cathrine og Ane Marie, fra 1822, 1827 og 1829. Med hustru nr. 2, Ane Pedersdatter, fik han sønnen Niels Peter Pedersen Bjerregaard i 1835. Denne bror til Anna Else lader til at have været en type, som påtog sig meget ansvar for familien. Han har fx sin og Anna Elses søster Abelone boende, efter at hun blev enke.

Igen ser vi, at min Christen Christensens mor, Anna Else Nielsdatter (Bjerregaard), har en omsorgsfuld familie. Modsat måske Christen Christensens fars familie (fra Timring).

Nu skal vi også huske, at Christen Linde Alexandersen Nygaards egen far, Alexander Nielsen Nygaard, jo faktisk DØDE i 1813, et år efter den yngste søns konfirmation.

Christen Linde blev ifølge min onkels notater konfirmeret i Timring Kirke i 1812.
Men dét er jeg ikke enig i - for jeg tror det er hans bror der bliver konfirmeret dér.
Der står Christian Nygaard. Dét må være lillebroderen Johan Christian.
Den spændende søster - hittebarnet Eulalia - bliver faktisk også konfirmeret i Timring Kirke med efternavnet Alexandersdatter Nygaard! i 1803.
Men jeg finder IKKE Christen Linde Alexandersen Nygaard som konfirmeret i Timring.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#49
Christen Linde Alexandersen Nygaards far Alexander dør altså i 1813, og moderen Elisabeth von Deden var da 54 år gammel. Hun dør i Timring som 67-årig. Christen Linde var 18 år ved faderens død.

Landsarkivet i Viborg har åbent fra i morgen, tirsdag.
Da vil jeg prøve at høre dem ad, om der kan skaffes nogle skifteoplysninger på Christen Linde Alexandersen Nygaard og på Alexander Nielsen Nygaard samt Elisabeth von Deden.

De må også kunne fortælle mig hvad jeg gør vedr. eventuelle lægdsruller.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Arne Feldborg

Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 02 Jan 2012 - 12:37
Lyder det ikke lidt påfaldende? Jeg mener, at så ung en knægt bliver sendt til Jelling, mens hans lillebror Johan Christian bliver hjemme og bliver oldtudsegammel på sin fødeegn? "Man hørte aldrig siden noget til ham", Christen Linde, min mulige direkte ane.....lidt sært? Christen Linde var endda parrets ældste søn, og de havde kun de to....
Nu skal du jo altså lige huske på, at dette er skrevet mere end 100 år efter det fandt sted, og fortælleren er formentlig hans brors barnebarn. Man kan vel ikke forvente, at hun ved alverden om sin bedstefars brors barndom, især når han jo netop ikke er vokset op på hjemegnen.

At han bliver 'sendt hjemmefra' i så ung en alder betyder ikke nødvendigvis, at man har skubbet ham fra sig eller hvad det er du antyder. Tværtimod kan det omvendte sagtens være tilfældet, nemlig at man via moderens familie har fundet et sted på Jellig-egnen, hvor han kunne vokse op i bedre kår end dem forældrene selv kunne give ham.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Helle Rau Hartmann

Ja det kan sagtens være, specielt når vi ved at faderen døde.
Dog ved jeg endnu ikke, hvornår drengen kom til Jelling.
Undrer mig lidt over at jeg ikke finder hans konfirmation i Timring, hvor jeg sagtens finder lillebroderens og søsteren Eulalias konfirmation.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#52
Ret sært også, finder jeg en Christen Bjerregaard konfirmeret i Kollerup ved Jelling i 1808.
Det passer med Christen Linde Alexandersen Nygaards alder - og jeg kan ikke finde nogen Christen Bjerregaard i Kollerup på noget andet tidspunkt. Optræder ikke i folketællingen for Kollerup 1801, har lige gennemgået den håndskrevne version.

Det er så her, man finder de 2 andre Christen Christensen'er, som kunne være mulige bud på barnefaderen til min Christen Christensen født i Jelling 1824.

Disse 2 familier er fra dels Fuglholt, dels Baumgaard i Kollerup Sogn FT 1801.
Den ene Christen Christensen er søn af en Christen Christensen, og må være født ca. 1797. (familien på Baumgaard).
Den anden Christen Christensen må være født ca. 1799, og burde vel egentlig ikke hedde Christensen??? Hans far hedder Jean Christensen, gift anden gang med Johanne Christensdatter på 29, som er gift 1. gang, så vidt jeg kan tyde.


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Lis Nielsen

hej helle.

Måske du når du er på landsarkivet skulle se om der evt var en faderskabssag vdr. lille christen, det kunne jo være at faderen fik kolde fødder og så bare stak af, det er jo set...

vh lis

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

#55
Nu har jeg bestilt professionel hjælp hos Landsarkivet i Viborg, og har tilbudt at betale dem for det ifølge deres normale timetakst. Håber de gider hjælpe, for ellers tror jeg ikke, jeg nogensinde får opklaret sagen - altså hvem der rent faktisk er den rigtige far til Christen Christensen, født i Jelling 21. september 1824.

Jeg vender tilbage her på tråden med resultatet, som forhåbentlig kommer til mig :-)

I øvrigt, dén Alexander, slægtning til Christen Linde Alexandersen Nygaard, som ifølge en slægtning for længe siden af og til besøgte Christen Linde i Jelling, må ifølge mit slægtstræ være Christen Lindes nevø, Alexander Johansen Nygaard, søn af Christen Lindes lillebror, Johan Christian (kaldet Christian).

Christen Lindes far, Alexander Nielsen (Nygaard), døde nemlig allerede i 1813, samtidig med Christen Lindes storesøster Eulalia og dennes lille nyfødte pige. Så min tiptip-oldefar, Christen Christensen, født i 1824, kan jo ikke have kendt sin måske-farfar.

Min Christen Christensen fra 1824 har været jævnaldrende med sin måske-fætter, Alexander, som er født i 1823, så mon ikke det nærmere var for at besøge fætteren, at Alexander jævnligt tog til Jelling, snarere end for at besøge sin langt ældre onkel?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Arne Feldborg

Citat fra: Helle Hartmann Nielsen Dato 04 Jan 2012 - 09:44
I øvrigt, dén Alexander, slægtning til Christen Linde Alexandersen Nygaard, som ifølge en slægtning for længe siden af og til besøgte Christen Linde i Jelling, må ifølge mit slægtstræ være Christen Lindes nevø, Alexander Johansen Nygaard, søn af Christen Lindes lillebror, Johan Christian (kaldet Christian).
Ja, det er korrekt. Det har der da vist iøvrigt aldrig været tvivl om.

Men netop dette, at den langt yngre Alexander op i sidste halvdel af 1800tallet besøger sin slægtning i Jelling tyder jo på, at der har nok hele tiden har været kontakt de to familier imellem.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jens Voigt

Lige en side bemærkning og det gælder til alle.
Hvis man støder på familiemedlemmer som er gårdejere eller godsejere i 1700 tallet, så er der en god chance for at man længere tilbage i tiden er i familie med de adelige.

Helle Rau Hartmann

Ok, tak for tippet :-)
Jeg afventer stadig at høre fra landsarkivet.
Håber de kan og vil hjælpe med at afklare min lille sag her.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS: Landsarkivet har lige skrevet til mig, at de starter på opgaven i næste uge, så jeg regner med at have svar om en uges tid, eller i hvert fald nok inden for 14 dage.

Jeg skal nok informere om resultatet her på tråden.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle