Input ønskes til metode om ægte og uægte familie

Startet af Frank Hansen, 10 Nov 2010 - 11:29

Forrige emne - Næste emne

Frank Hansen

Jeg har ved flere tilfælde fundet børn i slægten, der er født uægte. Det er jo helt naturligt...

Der er i KB som regel angivet udlagte barnefædre, men hvis moderen gifter sig med en anden mand end den biologiske far, hvem er så faderen? Jeg tænker ikke i juridisk forstand, men anemæssigt...

Principielt forsker jeg kun i lige linier, dvs. mor, far og søskende bagud, men ved uægte børn som beskrevet ovenfor, får jeg "flere" fædre til samme barn, så hvem forsker man så i, den biologiske eller den ny fars aner?

Hvad gør I, og hvilke tanker har I gjort jer?

Lars Jørgen Helbo

Hvad er forskellen på "juridisk forstand" og "anemæssigt" ?
Skal "anemæssigt" forstås som biologisk?

Hvordan kan du vide, at den udlagte barnefader også er biologisk far? (ud fra hvilke biologiske kilder mener jeg). "Udlagt barnefader" er et rent juridisk begreb. Det bygger jo udelukkende på moderens vidneudsagn.

Thestrup-Bjørn

#2
Hej Frank!

Du skriver: hvem forsker man så i, den biologiske eller den ny fars aner?

Hvis du vil lave en "rigtig" anetavle, er det selvfølgelig den biologiske far (= den udlagte), du har blodfællesskab med og derfor ham, du forsker i.

Der er dog intet til hinder for, at du også kan forske lidt i stedfaderens aner. Men han vil altså ikke være at finde på det uægte barns anetavle.
Til gengæld forekommer stedfaderen (og eventuelle halvsøskende) på det uægte barns moders (og morforældres) efterslægtstavle.

Det uægte barn er arveberettiget efter stedfaderen, hvis stedfaderen adopterer det. Kan dog også arve ved testamente.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Leif Bærtelsen

Det eneste udgangspunkt som du har er kirkebogen. Er der en udlagt far er det ham som 'hænger på' at være den biologiske far.
Usikkerheden ved udlagte fædre som biologiske fædre er ca. lige så stor som sikkerheden for at ægtefællen er den biologiske far til 'ægte' børn.
Du kan i dit tilfælde med større sikkerhed sige at det ihvertfald ikke er den mand som moderen gifter sig med, som er den biologiske far.

Jeg har selv en del udlagte fædre i min forskning som jeg betragter som de biologiske fædre, og hvis linier jeg forsker videre i.

I nogle tilfælde vil man kunne se i kirkebogen under publice absolverede om der er nævnt noget om leiermål eller besovelse af moderen.
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger