Fødselsstiftelsen moder nummer

Startet af Hans Jørgen Hvidberg, 01 Jan 2012 - 17:09

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Hvidberg

Mon mon, der skulle være en eller anden der kan hjælpe.
Vi har en, eller rettere min hustru har en forfader , det er indtil nu hendes ældste i den gren, som vi ikke kan komme længere med indtil videre, og han er født på fødselsstiftelsen.

Hvad vi ved er:
Født på Kgl. Fødselsstiftelse 7-1-1816, KB 1813-16 opsl. 64 barn 97 ingen forældre er skrevet.
Mor nummer 97 og barnet Jørgen Danielsen som er min hustrus mormors morfar nummer 98.
Vi ville så gerne finde ud af hvem søren der er hans mor og eller far så vi kan komme videre.

Det er altså ikke fordi vi ikke gider tage på arkivet (slet ikke) og bare ønsker andre skal gøre vort arbejde, nej men hustruen er stadig arbejdsramt og vi bor i sydsjælland og hendes hverdag starter kl 0420 -  så med toget kl 0600 og hun er hjemme igen ca 1730-1800.
Så fri skal hun også have.
HVis en eller anden kan finde ud af hvem der er forældre til Jørgen Danielsen vil vi blive dybt taknemmelige.

Venlig hilsen
Hans Jørgen og hustru

Leif Sommerdal

Jeg skal ikke tage sorgene på forskud, men jeg har haft samme oplevelse med en ane.
På trods af flere besøg på RA og assistance fra arkivaren har det været mig umuligt at føre denne ane længere tilbage en til henden fødsel i 1838.

Hensigten med Fødselsstiftelsen var jo at sikre anonymitet for forældrene samt for at afværge en grum skæbne for barnet.

Så i sidste ende har jeg stillet mig tilfreds med dette - og priser mig lykkelig over at stiftelsen eksisterede - eller havde jeg nok ikke været til
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

Undrede mig lige over I kendte han fødselsdato indtil jeg fandt denne FT - det er vel ham

kbhv, Smørum, Værløse, Lille Værløse bye, et hus, 78, FT-1845, B5199
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rasmus Nielsen 41  Enkemand  husejer og daglejer Frederiksberg
Jørgen Danielsen 29  Gift  Inderste og daglejer København
Margrethe Christensdatter 24  Gift  hans kone København
Karen M. Jørgensdatter 1  Ugift  deres barn [Jørgen Danielsen] København
--------------------------
Hvad står der ved hans vielse ?
Har i søgt og fundet hans konf ?
---------------------------

Håber der en der skal på RA og hjælper jer - det kunne jo gå bedre end hvad forrige indlæg beskriver.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jesper Skov

Det er vel ham, der er konfimeret i Gladsakse.

Gladsakse, Sokkelund, København 1813-1841 opslag 211

i så fald ingen forældre nævnt.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Hans Jørgen Hvidberg

det her ser rigtigt ud. Super, mange  tak for hjælpen
nu har vi noget mere at gå efter.

Vh/Hans Jørgen

Hans Jørgen Hvidberg

I farten glemte jeg da lige et svar til Anne Mortensen - sorry.

Jo vi har ham som gift, og grunden til vi fandt ham på føds.stiftelsen er at i Alm jvn register opslag 1813-1816 opslag 122 er han nævnt så det kan læses.

Margrethe Christensen er også lidt af et problem hun er født samme sted men med forældre nævnt, hun nævnes både som Gunild Margrethe Larsdatter og som Margrethe Christensen/Christensdatter - faderen skulle hedde Christian Larsen og være fra Hillerød ! Jo tak, men det er nok bare at søge videre.
Gunnild Margrethe fundet i Fødselsstiftelsen i KB 1817-1820, opsl. 80 barn 193, mors nummer 200.

Vi er også lidt nervøse for at vi ikke kan finde noget via registret over mødre, men for søren vi håber.
Som skrevet før er det hustruens ældste ane i den gren indtil videre.

Venlig hilsen og tak
Hans Jørgen