Den rette barnefader til uægte barn? Frederiksberg Sogn 1893

Startet af Birthe Nørskov Bonde, 26 Dec 2011 - 22:57

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nørskov Bonde

Min oldemor var født på en stor velhavende gård i Holbæk Amt. Hun fik et barn uden for ægteskab i 1893 og havnede i Midtjylland, hvor hun blev gift med en husmand og fik bl.a. min mormor, som var noget fåmælt om moderens liv. 

Jeg har nu fundet hendes første første barn - Hans Meinert Andersen, født 7. juli 1893 i Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt. (Opsl. 229 1892-94) :

Født 7. juli 1893 i Smallegade 15, 2., Frederiksbjerg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, hos Jacobsen, som barn af "Ugift Sofie Larsen, 25 Aar og d.u.B. Mejerist Anders M. Andersen, Smallegade 15" (må være moderens adresse!).
Døbt 6. august 1893 i Frederiksberg Kirke. Faddere: "Handelsmand Niels Sørensen og Hustru, Godthaabsvej 11. Moderen. Mejeribestyrer Anders M. Andersen, Linaa pr. Laven. Faderen har skriftlig samtykket i at Barnet bærer hans Navn".
"Jdm. L. Hansen – Timaandersdagen paa Herregaarden Hallebygaard i Sæby Sogn, Svebølle St."
"Frdleg. Fattigv. har ved Skr. af 8/12-93 meddelt at Fødsel og Daab er not. i Sæby Sogns Kirkebog if. Medd. fra Sæby Hallerslev Sogneraad. Jdm. Elise Olsen".

Sjovt nok er fødsel og dåb ikke noteret i Sæby Sogns kirkebog!

Mit problem er navnene mejerist Anders M. Andersen ved barnefaderen og Mejeribestyrer Anders M. (M. for Marius) Andersen ved fadder. Om det er den samme person eller 2 forskellige!!!? Umiddelbart ville jeg mene at det er to forskellige....???

Mejeribestyreren har jeg styr på. Han er født 2 år før min oldemor i Lading Sogn, Århus Amt, søn af Peder Andersen. Arbejder forskellige steder - bl.a. i Moselund Mejeri, Engesvang Sogn, Viborg Amt, hvor han får sit første barn i 1898 i et ægteskab indgået 1897. Blot ca. 20 km fra Oldemors hjem i Jylland, hvorfor jeg formoder at hun rejste herover for om muligt at indgå ægteskab med sin søns fader, hvilket ikke lykkedes. Hun blev selv gift i 1896.

Hvordan finder jeg ud af om det er den samme Anders M. Andersen, der er tale om i kirkebogen? (udover at lave en større slægtsforskning på mejeribestyrerens nærmeste aner om det evt. er fætre...) Findes der andre muligheder, der kan afsløre dette lille problem, så jeg måske kommer tættere på svaret, hvorfor oldemor forlod sin familie og rejste til Jylland med sit barn.

Håber mit spørgsmål giver mening!
Mange hilsner
Birthe

Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Anette Eriksen

Hej Birthe,

Har du fundet Hans Meinert Andersens konfirmation? Her kunne stå noget om faderen, som kan afklare om han er identisk med den mejeribestyrer, der er fadder. Jeg gætter på, at det er én og samme person - men gætterier er i denne sammenhæng ikke brugbare  ;D

God jagt!

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mette Lund

Hej Birthe

Han står i Sæbys kirkebog:

1892-1908, Sæby, Løve, Holbæk, Opslag 13, nr 0 (nederst).

Mvh.
Mette

Birthe Nørskov Bonde

Hej Anette
Jeg glemte at skrive, at kirkebogen for Thorning Sogn, Lysgård Herred, Viborg Amt stopper 1906 på AO, året før hans konfirmation. Så jeg venter med stor utålmodighed på at de efterfølgende kirkebøger bliver lagt på AO!!! Især når min mors familie kommer fra sognet.... :)

Hej Mette
1000-tak for din melding. Det havde jeg helt klart overset i iveren!!! 

Her er er faderen igen anført som mejerist Anders M. Andersen.
Så desværre kom jeg ikke videre faderen. Så jeg må vente på at tjekke konfirmationen, når AO offentliggør den pågældende kirkebog - eller jeg smutter på arkivet....

Mvh.
Birthe

Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Mette Lund

Hej Birthe

Under Hjælp til Opslag tilbyder Bente Lindhardt hjælp til opslag i Kirkebøger på Landsarkivet i København. Du kunne jo prøve at spørge, om Bente vil kigge efter din konfirmation.

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Jette Mejnertsen


Hej Birthe.

Det er godt nok et stykke tid siden, det her emne var oppe, men jeg prøver alligevel.

Jeg er interesseret i at høre om Sofie Larsen var født i 1868 i Brokøb ved Jyderup?

Jeg ved ikke meget om hende, men alderen stemmer på den Sofie Larsen, jeg har i min database.

mvh
Jette Mejnertsen
4340 Tølløse

Birthe Nørskov Bonde

Hej Jette
Undskyld den lange svartid!!

Min oldemor Sofie Larsen er født i Høed, Jyderup Sogn, Tuse Herred den 10. september 1867 som datter af gårdmand Jens Larsen og Birthe Meinertsen.

Jens Larsen er født i Brokøb 16. september 1837 som søn af Lars Pedersen og Karen Jensdatter.
Birthe Meinertsen er født 29. juli 1847 i Trønninge, som datter af Meinert Nielsen og Karen Larsdatter.
Dem har du nok uden tvivl i din database... ;)

Mange hilsner
Birthe
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)