Cpr.nr. projekt i samarbejde med Statens Arkiver.

Startet af Susanne Bratløv, 09 Nov 2010 - 20:54

Forrige emne - Næste emne

Susanne Bratløv

Kære Alle.

CPR.nr. projekt 1.

Der mangler stadig at blive returneret enkelte nøgler. Der er indtil videre fundet 4.800 sider med cpr.nr. som Statens Arkiver er i fuld gang med at sløre, inden kirkebøgerne igen kan blive gjort tilgængelige på AO. Arbejdet forventes afsluttet inden nytår.

CPR.nr. projekt 2.

Dette projekt vil omhandle de nyere kirkebøger der var filmet, men endnu ikke lagt ud på AO. i foråret 2010.
Det vil blive et stille og roligt vinterprojekt med knapt 100 nøgler. Projektet gennemføres efter nogenlunde samme procedurer, som det første projekt var bygget op omkring. Statens Arkiver er ved at være klar til at sende de første nøgler ud til de hjælpere der allerede har indsendt en ny tavshedserklæring. Formentlig kan de første nøgler udsendes i løbet af næste uge.
Der vil følge en ny vejledning med nøglerne i denne portion, som skal følges nøje.

Håber meget I har tid, lyst og mod på endnu en opgave af denne art, så vi kan få endnu flere kirkebøger tilgængelig på Arkivalier Online.

Mange hilsner Susanne B. Fuglsang.

Marianne Jensen

Hej Susanne,

Herlig nyhed!
Ser frem til næste nøgle.
Venig hilsen
Marianne

Susanne Bratløv

Dejligt at høre Marianne :-)
;D

Mange hilsner Susanne B. Fuglsang.

Pia Christensen

Hej Susanne

Glæder mig til en ny omgang  ;D
MVh
Pia Christensen 9600

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer. Randers amt
Ingvardsen, Israelsen,
Jørgensen,Therkelsen,GivskovChristensen,Køpe,Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang

Birte Johnbeck

Glæder mig til den nye omgang

vh Birte Johnbeck ::)
venlig hilsen
Birte Johnbeck
www.birtebornholm.dk
www.123hjemmeside.dk/johnbeck

Inger Buchard

Hvad sker der med de 'frikendte' kirkebøger, der ikke indeholder cpr-numre? De gøres tilgængelige på AO efterhånden, men hvad med landsarkivernes åbne magasiner? Vil vi finde dem der igen, eller skal vi igennem en ansøgning ved skranken, før vi får dem i hånden?

Jeg forstod på Leo Vinther Pedersen, LAA, at de havde kirkebøgerne stående. De var åbenbart kommet retur fra filmningscenteret.
Hvor mange kirkebøger der faktisk findes på LAA efter 1880'erne, fremgår ikke af Daisy. Der må jo efter filmningen af de nyligt afleverede kirkebøger være langt flere end vi ved af. Jeg kan ikke se på Daisy, om f.eks. Ensted sogns kirkebøger efter 1898 er til stede på LAA.

Kort sagt: kommer de frikendte kirkebøger, der iflg. arkivloven er tilgængelige, tilbage til de åbne magasiner?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jørgen Sørensen

#6
Jeg formoder at bøgerne IKKE kommer frem lige foreløbig, de begynder ikke at rette i dem, og de indeholder stadig disse CPR numre.
Jeg kan tage fejl.
Jeg overså "De frikendte". De der er på AO er letlæselige, originalerne får nok samme skæbne som de tidligere KB.
Venligst Jørgen - 2300

Kurt Rasmussen

Hej
Jeg er med igen, har du en tavshedserklæring liggende til download.
Venligst
Kurt

Pia Christensen

MVh
Pia Christensen 9600

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer. Randers amt
Ingvardsen, Israelsen,
Jørgensen,Therkelsen,GivskovChristensen,Køpe,Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang

Kurt Rasmussen

Hej alle
Jeg har modtaget en erklæring.
Kurt

Lis B. Jensen

Hej Susanne

Jeg er også med på vognen til at gennemgå flere kirkebøger.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jørgen Sørensen

De/os der har sendt en underskrevet erklæring med den sidste nøgle, formoder, at den stadig er valid.
Er den ikke det, vil jeg gerne have besked om det, så jeg kan skrive en ny.
Venligst Jørgen - 2300

Susanne Bratløv

Kære Alle.

Det er rigtig dejligt at I stadig gerne vil hjælpe med det store arbejde det er at gennemse kirkebøgerne for Cpr.nr.

Mange tak :-)

Dem af Jer der allerede har sendt tavshedserklæringer med indsendelse af den sidste nøgle står på listen i Statens Arkiver.

I dette Cpr.nr. projekt 2, vil der ikke blive brug for så mange hænder som i første projekt da det drejer sig om ca. 100 nøgler. De første er blevet udsendt i slutningen af denne uge.

Da man ikke må rette/slette i officielle dokumenter, som en fysisk kirkebog jo er, kommer de nyere kirkebøger ikke tilbage i selvbetjeningsafsnittene på Landsarkiverne igen... - man har naturligvis mulighed for at se i en kirkebog i skranken.

Derfor er det også så vigtigt at vi får så mange kirkebøger som muligt på Arkivalier Online.

De jyske Landsarkiver er endnu ikke helt færdige med at registrerer deres materiale på Daisy, så der vil fortsat være en del "huller" i Daisy.

Mange hilsner Susanne B. Fuglsang.







Henning Rosthøj

Hej

Blot til orientering, jeg har i dag modtaget en ny omgange kirkebøger til gennemsyn,

Henning Rosthøj
MvH
Henning Rosthøj

Peter Kristiansen

Og ligeledes til orientering - der kom også en usb-nøgle med posten i går til mig. Så de er på vej ud!
M.v.h. Peter Kristiansen

Lis B. Jensen

Hej

Har modtaget nøgle og kode - gennemset og sendt tilbage - og jeg tager gerne en tørn mere.
I den første sending var der ingen CPR nr.

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Nancy Petersen

Jeg har også modtaget en ny sending - gennemset og sendt tilbage - og vil bare fortælle om noget, der fik mig til at spærre øjnene op.

Jeg havde gennemset side efter side - kirkebog efter kirkebog - bare ingen cpr-numre.
Og så er det jo lige før øjnene falder helt i.
Men pludselig var der en indskrivning, der så anderledes ud end de andre.
Skriften var med blokbogstaver mod ellers skråskrift - det var det, jeg først blev opmærksom på.
Dåbs"barnet" var født i Iran - have iransk navn - og forældrene, bosat i Iran, var også nævnt.

Da jeg så fik zoomet ind, kan det da nok være, jeg kiggede en ekstra gang!
Dåbsindskrivningen var foretaget i en kirkebog fra 1939 - dåbs"barnets" fødeår - men dåbsåret var 1986!!!

Der var også et cpr-nummer!

Nancy

Henning Rosthøj

Hej
Jeg har ligeledet returneret min usb nøgle,
jeg fandt  2 Cpr. numre bagerst i en kirkebog fra 1935, så de er der !


Henning
MvH
Henning Rosthøj

Aase Jensen


Hej
Ja, så er nøgle  nr. 4 afleveret, sammen med ny tavsheds erklæring
Glædelig jul til alle. ;D
Venlig hilsen
Aase Jensen

Carl-Johan Bavnhøj Madsen

Har modtaget en nøgle med 21 kirkebøger, er igang med nr. 2.
Indtil videre har fangsten været 15-20 sikre CPR. numre, det vare nok lidt inden de bøger bliver tilgængelige :(

Hilsen Carl-Johan
Carl-Johan Bavnhøj Madsen 8883

Henning Rosthøj

Hej

Så ser det ud til at vi kan gå i gang med en ny runde kirkebøger, har lige modtaget min
5 omgang og hvis de bliver lagt ud efterhånden som de er klar, så lysner det med tilgængeligheden

Henning
MvH
Henning Rosthøj

Jette Olsen

Hej
Jeg har fået mail i dag, at min 5 nøgle er på vej, gad vide hvor mange kirkebøger der mangler?
Venlig hilsen
Jette Olsen

Susanne Bratløv

Kære Alle.

Jeg har netop fået en melding om at de sidste nøgler i cpr. 2 er blevet udsendt fra Statens Arkiver idag.

I de nøgler de allerede har fået tilbagesendt, er der rigtig mange cpr.numre...

Tusind tak for jeres store arbejde, I gør i den grad en forskel :-)

Mange hilsner Susanne B. Fuglsang.


Frank Green

Hej Susanne

Studsede over hvorfor cpr-numrene kun bliver blændet delvist,og ikke helt.

Ikke fordi jeg vil stjæle min onkels identitet,men......
Og ja,han lever i bedste velgående.

Med Venlig Hilsen
Frank

Erling Haagh

Det er pga. at datoen er kendt :-)

/Erling

Frank Green



Tak for svar Erling   :)

Men blev lidt overrasket...  :o

Med Venlig Hilsen
Frank

Henning Rosthøj

Hej

Så ser det ud til at vi skal i gang med en ny omgang kirkebøger, har lige modtaget min 6
usb nøgle.

MvH
Henning
MvH
Henning Rosthøj