Endnu flere arkivalier på Arkivalieronline

Startet af Erling Haagh, 21 Dec 2011 - 14:58

Forrige emne - Næste emne

Erling Haagh

21/12-2011
Endnu flere arkivalier på Arkivalieronline


I disse dage er der flere gange kommet nye arkivalietyper på Arkivalieronline. I dag fra Københavns Skiftekommission og i går var det Borgerlige ægteskabsprotokoller.

Arkivalieronline bliver jævnligt opdateret med flere arkivalier, både når det gælder kirkebøger og andre arkivalietyper. Vi supplerer med flere, efterhånden som de bliver klar til nettet, og evt. huller i rækkerne af f.eks. skifteprotokoller eller borgerlige ægteskabskabsbøger bliver så fyldt ud.

Under Københavnske skiftearkivalier, der omfatter Københavns Skiftekommission og Københavns Byret, er det i første omgang vigtige registre, der er publiceret.

Med hensyn til Borgerlige ægteskabsbøger er det indtil videre bøger fra Københavns, Frederiksberg og Gentofte Kommuner fra tidsrummet 1923-1960, som vi har lagt ud på nettet.

Flere og flere sognes kirkebøger kan ses til og med 1960, når det gælder fødsler, konfirmationer og vielser og til og med 1969 for dødsfalds vedkommende. I efteråret 2011 har vi koncentreret os om at publicere kirkebøgerne fra Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm. I 2012 fortsætter vi med jyske sogne.

John Nielsen

Hej Erling

Tak for oplysningen.
Jeg er allered på jagt i Ægteskabsprotokollerne, men foreløbigt faldt jeg i et hul mellem 2 bøger.

Hilsen John Nielsen

Erling Haagh

Ja der kan være huller, men det hele er endnu ikke på nettet, så de bliver lukket.

/Erling

Georg Brandt Christensen

Hej Erling
Dejligt at I fortæller hvad I går og laver. Lad os få lidt mere af det ;)

Ifølge nedenstående citat lægger I kirkebøger på op til 1960 og i denne forbindelse nævnes Lolland-Falster.
Desværre er der mange sogne i Maribo amt, Fugle og Musse herreder, hvor de nyeste kirkebøger er fra 1908 op til 1930 :-\.
Vi der forsker her vil så gerne se nogle meget nyere bøger. Hvornår tror du at I tager jer kærligt af Maribo amt - og specielt ovennævnte herreder?
Forhåbentlig inden I tager fat på det store Jylland.

Citat fra: Erling Haagh Dato 21 Dec 2011 - 14:58
21/12-2011
Endnu flere arkivalier på Arkivalieronline


....
Flere og flere sognes kirkebøger kan ses til og med 1960, når det gælder fødsler, konfirmationer og vielser og til og med 1969 for dødsfalds vedkommende. I efteråret 2011 har vi koncentreret os om at publicere kirkebøgerne fra Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm. I 2012 fortsætter vi med jyske sogne.


Glædelig jul og godt nytår til jer hårdtarbejdende i Viborg
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Erling Haagh

Nu kender jeg ikke hvornår hvad er scannet, men alle kirkebøger fra Sjælland + øer er næsten færdig, men pga. flytning fra LAK og udlån så er der enkelte huller, som bliver scannet så hurtig som muligt og inden der scannes fra resten af landet.

Men der går lidt tid fra scanning til de kommer på nettet, selv om de frivillige er meget hurtig, så skal cpr nr. også slettes.

Jeg vil også gerne udtrykke en stor tak til alle jer der hjælpe til, uden jer var der ikke kommet så meget på AO.

Glædelig jul og godt nytår til jer alle.

/Erling

Helle Rossini Hansen

Måske er det stadig for tidligt at stille dette spørgsmål, da AO ikke er færdig med at skanne skifteprotokollerne. Men på den anden side, hvordan holders der styr på hvad der mangler.

Jeg er meget begejstret for disse nye arkivalier, som vil være til rådighed på nettet. Især da jeg bor udenlands, og ikke har mulighed for at gå på arkiverne når det passer mig. Derfor syntes jeg også at det er vigtigt, at vi rosser de personer, som bruger deres fritid til at hjælpe os andre på vej, både med indtastninger og indslag i de forskellige forum.

I mit tilfælde drejer mit spørgsmål om Registreringsprokollen for Helsingør Byfoged, som starter i perioden 1832-1841. Den første bog der er skannet hedder nr. 5, og starter med folieside nr. 303. Jeg fandt desværre ud af at resten manglede, da jeg tilfældigvis ledte efter folieside nr. 166 og 209 i samme periode.

Skal jeg væbne mig med tilmodighed lidt endnu?, eller er AO interesseret i at vide, hvis man støder på noget der mangler.  Jeg syntes at jeg ville forhøre mig i dette forum først, før jeg sender dem en e-mail. Det kunne være til stor hjælp, hvis der var et sted man kunne følge fremgangen af dette nye projekt.

Tusind tak for Jeres kæmpe indsats.

Hav en rigtig god dag

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Betina Broen Kock

Citat fra: Georg Brandt Christensen Dato 21 Dec 2011 - 19:18
Hej Erling
Dejligt at I fortæller hvad I går og laver. Lad os få lidt mere af det ;)

Ifølge nedenstående citat lægger I kirkebøger på op til 1960 og i denne forbindelse nævnes Lolland-Falster.
Desværre er der mange sogne i Maribo amt, Fugle og Musse herreder, hvor de nyeste kirkebøger er fra 1908 op til 1930 :-\.
Vi der forsker her vil så gerne se nogle meget nyere bøger. Hvornår tror du at I tager jer kærligt af Maribo amt - og specielt ovennævnte herreder?
Forhåbentlig inden I tager fat på det store Jylland.

Citat fra: Erling Haagh Dato 21 Dec 2011 - 14:58
21/12-2011
Endnu flere arkivalier på Arkivalieronline


....
Flere og flere sognes kirkebøger kan ses til og med 1960, når det gælder fødsler, konfirmationer og vielser og til og med 1969 for dødsfalds vedkommende. I efteråret 2011 har vi koncentreret os om at publicere kirkebøgerne fra Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm. I 2012 fortsætter vi med jyske sogne.


Glædelig jul og godt nytår til jer hårdtarbejdende i Viborg

Hvorfor skal Jylland altid til sidst :-(. Jeg har sogne som endnu kun er nået til 1939 :-(, lidt snyd når københavnstrub allerede er ved 1960
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Georg Brandt Christensen

Hej Betina
Jeg er ret sikker på at årsagen til at de Sjællandske arkivalier kommer først på AO nu, er at Landsarkivet i København er flyttet til Rigsarkivet - og det er noget rigtigt skidt.

Rigsarkivet havde i forvejen ikke megen plads til nærarkiv materiale. Det er blevet meget værre nu. Derudover er det stort set samme personale på Rigsarkivet som før. Flere af disse medarbejdere erkender selv at de ikke kender meget til slægtsforskning og materialet fra Landsarkivet.

Den sidste hurdle er at der, stort set, ikke er parkeringspladser i nærheden af RA.

Alt dette gør at det er besluttet at få så meget af LAK materialet på AO så hurtigt som muligt, for ikke at blive blæst fuldstændig omkuld af de mange slægtsforskere der ellers ville bestorme RA.

Så vær glad for at I har de gode forhold på LAV og LAA - og derudover har I vel også Sjællandske og Københavnske aner så I også får fornøjelse af alle de materialer der bliver lagt på nu  ;)
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Betina Broen Kock

Citat fra: Georg Brandt Christensen Dato 05 Mar 2012 - 20:20
Hej Betina
Jeg er ret sikker på at årsagen til at de Sjællandske arkivalier kommer først på AO nu, er at Landsarkivet i København er flyttet til Rigsarkivet - og det er noget rigtigt skidt.

Rigsarkivet havde i forvejen ikke megen plads til nærarkiv materiale. Det er blevet meget værre nu. Derudover er det stort set samme personale på Rigsarkivet som før. Flere af disse medarbejdere erkender selv at de ikke kender meget til slægtsforskning og materialet fra Landsarkivet.

Den sidste hurdle er at der, stort set, ikke er parkeringspladser i nærheden af RA.

Alt dette gør at det er besluttet at få så meget af LAK materialet på AO så hurtigt som muligt, for ikke at blive blæst fuldstændig omkuld af de mange slægtsforskere der ellers ville bestorme RA.

Så vær glad for at I har de gode forhold på LAV og LAA - og derudover har I vel også Sjællandske og Københavnske aner så I også får fornøjelse af alle de materialer der bliver lagt på nu  ;)

Det hjælper ikke meget når der er ca 400 km til det LAK jeg skal bruge  ???
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Georg Brandt Christensen

Hej Betina
LAK står for Landsarkivet i København, som nu er omdøbt RA - Rigsarkivet.
LAA står for Landsarkivet i Åbenrå. Der er vist kun 36 km fra Nordborg til Åbenrå.
LAV står for Landsarkivet i Viborg.

Hvis ikke LAA har det ønskede materiale kan du bestille det til LAA.

Hvis det er arkivalier der ikke kan bestilles via Daisy er jeg sikker på at LAA vil hjælpe dig.

God fornøjelse
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Leif Sommerdal

Citat fra: Betina Broen Kock Dato 05 Mar 2012 - 19:53


Hvorfor skal Jylland altid til sidst :-(. Jeg har sogne som endnu kun er nået til 1939 :-(, lidt snyd når københavnstrub allerede er ved 1960

Til gengæld får I mange flere motorveje
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Tine Susanne Olsen

det kan jeg så fortælle dig at jeg mangler sogne her på sjælland hvor 1960 mangler  men de kommer vel på igen
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Betina Broen Kock

Citat fra: Georg Brandt Christensen Dato 05 Mar 2012 - 20:20
Hej Betina
Jeg er ret sikker på at årsagen til at de Sjællandske arkivalier kommer først på AO nu, er at Landsarkivet i København er flyttet til Rigsarkivet - og det er noget rigtigt skidt.

Rigsarkivet havde i forvejen ikke megen plads til nærarkiv materiale. Det er blevet meget værre nu. Derudover er det stort set samme personale på Rigsarkivet som før. Flere af disse medarbejdere erkender selv at de ikke kender meget til slægtsforskning og materialet fra Landsarkivet.

Den sidste hurdle er at der, stort set, ikke er parkeringspladser i nærheden af RA.

Alt dette gør at det er besluttet at få så meget af LAK materialet på AO så hurtigt som muligt, for ikke at blive blæst fuldstændig omkuld af de mange slægtsforskere der ellers ville bestorme RA.

Så vær glad for at I har de gode forhold på LAV og LAA - og derudover har I vel også Sjællandske og Københavnske aner så I også får fornøjelse af alle de materialer der bliver lagt på nu  ;)

Nej jeg har faktisk ikke en eneste ane der har været i nærheden af sjælland... alle mine er fra de Nordjyske marker... Jeg er bare så brand uheldig at bo i sønderjylland... Så jeg har noget i stil med 3-400 km til LAV :-[ Træls er det, men kan jo blive nød til at væbne mig med tålmodighed, selv om det ikke er min stærke side... :'(
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Hej Erling

Har en forespørgsel ang. Skiftearkivalier for Lollands Nørre Herred, hvor man har et hul 1834 - 1864.
Er det en forglemmelse, eller findes bogen ikke.
Jeg har for en del år siden gjort LAV opmærksom på uoverensstemmelser/mangler ved kirkebøgernes hoved og kopi-bøger, hvilket man dengang var helt ligeglad med. Jeg har et eksempel i Maribo Amt, Fejø kirkebog hvor der mangler en del vielser mellem 1856 og 1857, men som findes i kopi-bogen. De som
skulle være "uheldige" at lede efter disse, vil ikke kunne finde dem. Er det noget man tager højde for, eller bliver det stadig ignoreret.

Med venlig hilsen

Karen Haugaard

Betina Broen Kock

Citat fra: Georg Brandt Christensen Dato 06 Mar 2012 - 00:11
Hej Betina
LAK står for Landsarkivet i København, som nu er omdøbt RA - Rigsarkivet.
LAA står for Landsarkivet i Åbenrå. Der er vist kun 36 km fra Nordborg til Åbenrå.
LAV står for Landsarkivet i Viborg.

Hvis ikke LAA har det ønskede materiale kan du bestille det til LAA.

Hvis det er arkivalier der ikke kan bestilles via Daisy er jeg sikker på at LAA vil hjælpe dig.

God fornøjelse


Okay så blev jeg så klog hehe  ;)... De ting jeg skal bruge ligger i Viborg :-\... Daisy kan jeg ikke finde ud af, fatter ikke en bjælde af hvad der står der inde ???... Og Aabenraa ligger ca 2 timer væk med offentlige transportmidler...
Betina Broen Kock
Nordborg, Als Nørre Herred.

Forsker i min mors familie Olesen/Nielsen af Aalborg og omegn
og min fars familie Sørensen/Pedersen af Taars (Hjørring) og omegn

Egon Hansen

Det skal du ikke være ked af, vi er mange som hellere ville have bevaret det gamle bestillingssystem!
Det er ikke sikkert at det materiale du søger er registreret i Daysy endnu, men skriv til Landsarkivet i Viborg, de er vældigt flinke til at finde ud af hvad du skal bruge og hvordan du skal få det til Aabenrå, eller hvis der er et andet bibliotek eller arkiv  nærmere ved dig, som er godlkendt til hjemlån af arkivalier.
Mvh Egon

Erling Haagh

Hej Karen

Ved fejl og mangler så skriv til  arkivalieronline@saf.sa.dk

Mvh Erling

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Hej Erling

Tak, det vil jeg så gøre :)

M.v.h.

Karen