Saknar legalt fødehjem i Kbh

Startet af Eva Morfiadakis, 09 Nov 2010 - 19:26

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis



En ogift svenska föder 1909 ett barn i Köpenhamn. På 10-månadersdagen bor modern på Toldbodgade. Fadern är en frånskild dansk. Hans namn finns i födelseboken. I anmärkningskolumnen finns en anteckning att barnet saknar legalt födehjem i Köpenhamn.

Jag har varit på Landsarkivet. Det finns ingen alimentationssag. Antagligen lämnas barnet på barnhem eller plejehjem strax efter födelsen. Modern flyttar runt i Köpenhamn. Jag har funnit henne i FT 1911, 1921 och 1925 men barnet finns inte hos henne.

I FT 1911 har hon ett barn hos sig född 1906 i Köpenhamn. Detta barn har en annan far än barnet 1909. Inte heller för det barnet finns det en alimentionssak.

Jag var på stadsarkivet häromdagen för att försöka hitta barnet född 1909. Arkivarien hänvisade mig till ett register med personer som fått fattighjälp. I registret 1909-1913 fann jag att modern fått hjälp till sjukvård för barnet född 1906. Barnet hade tydligen epilepsi och skickades 1914 till epileptikerhjemmet i Nyborg. Men det fanns inga uppgifter att hon fått hjälp för barnet född 1909.

Jag undrar om någon kan förklara för mig vad saknar "legalt fødehjem" i Kbh betyder. Den unga arkivarien på stadsarkivet kunde inte hjälpa mig vidare. Finns det någon släktforskare som kan ge mig tips om det finns andra register attsöka i? Det finns ingen uppgift i födelseboken att barnet blivit bortadopterat. Kan det ändå ha blivit det? Jag vet att man kan fråga hos familjestyrelsen.

EvaM
Eva M

Inger Toudal

Hej Eva

Vedr. legalt fødehjem, se denne tråd i det gamle DIS-Forum: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,512707,513558.


Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Vedr. fattige børn, se følgende link til Fattigvæsenets arkiv på Stadsarkivet i København:

http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/fattigvesen/born.


Venlig hilsen
Inger

Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Hej Eva

Ser du er på forum i dag, gruppen Metode og teknik.

Kan du bruge de oplysninger jeg har givet dig i denne tråd?

Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Hej!

Tack för info. Jag hade redan funnit inlägget på DIS när jag googlade ordet. Sonen som den svenska kvinnan fick i några år tidigare i Köpenhamn måste också ha saknat legalt födehjem där, men för honom fick hon understöd.
Varför fick hon inget för nästa barn? Helt klart är att hon lämnade bort barnet, antingen till ett barnhem eller ett pleiehjem. Men var kan man hitta ingången?   
Eva
Eva M