Tysker Piger

Startet af Lis Nielsen, 20 Dec 2011 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Lis Nielsen

Hej.....

Jeg har i min familie en "tyskerpige" der fik to børn med en tysk soldat og jeg tænker på om der evt. er et kartotek over disse piger, jeg ved at nogle af dem blev straffet/interneret efter krigen.....
Er der mon nogen der har kendskab til et register over pigerne, hvis ja hvor skal jeg evt starte med at lede.....

Vh Lis

Kim Melchior

Hvis denne diskusion bliver mere end generel bedes alle svar sendes som private beskeder.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Lis Nielsen

Jeg har med vilje ikke skrevet navne mm....det eneste jeg håber på at finde ud af er om der måske er et register over disse piger og hvor jeg finder det.....Jeg tror alle vi er klar over at dette er et meget følsom emne...I min familie er det ihvertfal men "MEGET STOR HJEMMELIGHED"..

vh Lis

Inger Buchard

Der er en forening for krigsbørn http://www.krigsboern.dk/ hvor du kan møde folk med erfaring i at søge.
Men der findes ikke noget kartotek over kvinder, der fik børn med medlemmer af besættelsesmagten; af og til står der i kirkebogen, hvem faderen var, af og til har der været en faderskabssag - brug Krigsbørnforeningen til at få hjælp.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lis Nielsen

#4
Tak Inger, det var lige det svar jeg havde brug for...Jeg har prøvet at finde dem i kirkebogen men problemet er at jeg bare ikke kan finde dem og så er nordjylland jo rimelig stor!!!! og der er ingen der rigtig vil ud med sproget i familien, men de lever så jeg ved de ihvertfal er født;)....prøver af denne vej.

Vh Lis

Leif Sommerdal

Citat fra: Kim Melchior Dato 20 Dec 2011 - 16:23
Hvis denne diskusion bliver mere end generel bedes alle svar sendes som private beskeder.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Skal vi ikke overlade forum-politi arbejdet til vores udmærkede moderatorer, så vi slipper for dette unødige hyleri i så mange indlæg
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lis Nielsen

tak Leif...du skrev det jeg tænkte det...da jeg da synes mit indlæg var holdt meget neutralt.

vh Lis

Leif Sommerdal

Velbekomme Lis.

Jeg synes, at du gør det meget sobert samt giver udtryk for, at du er meget bevidst om emnets følsomhed.

Jeg ønsker dig al mulig held i din svære søgen samt en glædelig jul
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lis Nielsen

mange tak Leif. Jeg løber jo nok ind i en 80 års regel men så må vi tage den derfra og vente en 20 år tid  ;) og en god jul til dig også...

vh Lis

Vibek Bogner

Hej Lis.

Mange af disse børn blev født  Århus Sankt Johannes sogn,.

Vh. Vibek Bogner.

Lis Nielsen

takker Vibek. prøver at lede der ....

god jul

vh Lis

Eva Bjarnø

Jeg vil gerne gøre lidt PR for Lotte Tarp's gode selvbiografi: "Det sku' nødigt hedde sig", Lotte Tarp var et af de børn, hvis far var tysk soldat.
Bortset fra det er det en fremragende bog.
Og for god ordens skyld hun er desværre død.

Ole Hingebjerg

Hej Lis Nielsen

Prøv at kigge i kirkebøgerne for Silkeborg og Viborg 1940 til 1946.
Du kan også prøve at finde ud af, hvor Tyskerne havde deres garnisioner (belægninger). Derefter gennemgå de respektive kirkebøger for tilhørende sogne  :).

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens