SAGEN OPKLARET Oline Marie Aaquist

Startet af Ole Aaquist Johansen, 01 Okt 2010 - 21:21

Forrige emne - Næste emne

Ole Aaquist Johansen

Jeg begik den fejl, at jeg forvekslede Scønebeck i Varde med Olines mand i Kolding.
Jeg beklager den ulejlighed, det har måttet forvolde.
:-[


Blot til orientering - hvis nogen skulle være interesseret: Oline levede det meste af sit liv sammen med ægtemanden Johan Conrad Frederik Schønebeck i Østergade i Kolding, hvor de drev frisørsalon. Sammen fik de 4 børn - det ældste døde efter 3 uger. Efter JCFs død i 1912 og efter FT 1916 er Oline flyttet til Odense, hvor hun dør 12/11 1915. Begravet i Kolding.

mvh Ole Aaquist Johansen

---------------------------------
Min tipoldefars lillesøster Oline Marie Aaquist er født i Randers Skt. Morten d. 12. juni 1849 (AO - Randers Amt - Støvring Herred - Randers Skt. Morten - 1844-1850 - opslag 163 - nr 44)

Hun bliver gift med Johan Conrad Frederik Schønebeck 27. marts 1871 i Randers Skt. Morten. Han er født i Kolding Skt. Nikolaj 20. maj 1846.

Iflg. DDD finder vi Johan Conrad i Varde FT 1890 - 37 år - Skovbogade 190 - men med hustruen Sophie Schønebeck - samt 3 børn.

Jeg har fundet frem til, at Johan Conrad har været gift 3 gange:

Oline Marie Aaquist som ovenfor anført - 1 barn - Emilie Frederikke Schønebeck født 30. november 1872 Kolding Skt. Nikolaj - død d. 23. december 1872 samme sted.

Nielsine Christine Jensen - 2 børn - Cathrine Frederikke Schønebeck født 8. december 1875 i Varde og Conrad Scønebeck født 17. april 1877 i Varde.

Sophie Friedl - født 21. juni 1852 i Varde - 1 barn - Alfred Schønebeck født 9. april 1886.

Det er muligt, at der er flere børn ind imellem, som jeg ikke har fundet. Men sidste hustru Sophie er samme Sophie, som er angivet i FT 1890 iflg. DDD.

Men: Hvad bliver der af den første hustru - min tipoldefars søster Oline Marie Aaquist?

Jeg har søgt i Randers, i Kolding og i Varde. Og via DDD i flere amter. Uden held.

Mest sandsynligt kunne være, at hun er død i forbindelse med datteren Emilie Frederikke Schønebeck fødsel 30. november 1872 - og i hvert fald inden Johan Conrads næste barn med hustru nr. 2 fødes i 1875.

Men jeg finder ikke Oline Marie Aaquist nogle af stederne.

Skilsmisse? Eller anbragt på en institution et eller andet sted? Eller.......?

Egtl ved jeg ikke, hvordan I andre skal hjælpe mig, men der er SÅ mange gode erfaringer samlet i DIS, så jeg håber...
;)

Mange hilsner

Ole Aaquist Johansen, Ramløse

Anne Mortensen

Iflg. DDD finder vi Johan Conrad i Varde FT 1890 - 37 år - Skovbogade 190 - men med hustruen Sophie Schønebeck - samt 3 børn.
Denne FT kender du, men så kan andre se famlien:

ribe, Vester Horne, Varde Købstad, , Skovbogade 190, , FT 1890, B5673
Conrad Schønebeck 37  gift Husfader Barber Kolding
Sophie Schønebeck 37  gift Kone  Varde
Cathrine Schønebeck 14  ugift Datter  Varde
Conrad Schønebeck 12  ugift Søn  Varde
Alfred Schønebeck 3  ugift Søn  Varde
Henrik Jensen 16  ugift ej i Familie barberlærling Randers
-----------------------------------------

Jeg har fundet frem til, at Johan Conrad har været gift 3 gange:
Oplys kirkebog og opslagstal for vielse nr. 2.
Jeg har ikke fundet den i Varde eller Varde landsogn.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Oplys også opslagstal denne vielsen som jeg ikke finder i Sankt Morten
Hun bliver gift med Johan Conrad Frederik Schønebeck 27. marts 1871 i Randers Skt. Morten
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ole Aaquist Johansen

Jawohl!
Tak for din assistance.

Vedhæftet en opstilling - Johan Conrads 3 hustruer og tilhørende børn med kildeangivelser.
Mit hovedspørgsmål er stadig: ER der nogen, der er stødt på Oline Marie Aaquist og hendes skæbne?

mvh Ole Aaquist Johansen

[vedhæfting slettet af admin]

Anne Mortensen

Hej

Har læst dit svar.
Har ikke og vil  ikke åbne vedhæftet fil.

Spørger kun om hvor blev hun viet ?
Er klar over du ønsker at kende hendes skæbne, men et sted skal vi jo begynde.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ole Aaquist Johansen

27. marts 1871 Randes Skt Morten.
AO - Randers - Støvring - Randers Skt. Morten 1860-1875 - opsl 265

mvh Ole