Apoteker Sophus Johannes Holm f. 24. sep 1874 p. F.berg - er der nogle børn?

Startet af Arne Bjørn Jørgensen, 17 Dec 2011 - 17:06

Forrige emne - Næste emne

Arne Bjørn Jørgensen

Hej

P.t. er jeg ved at undersøge min oldemors bror Sophus Johannes Holm. Han er født den 24. sep 1874 på Frederiksberg, og han blev den 1. november 1905 gift med Gudrun Lauge.

I 1906 arbejdede han på Fr.berg Hospitals Apotek
I 1935 - 1935 var han på Verninge Apotek ved Odense
i 1935 -  1941 var han apoteker på Glostrup Apotek

Han døde i Glostrup den 10. september 1941.

Kan nogen hjælpe med følgende spørgsmål:
Fik ægteparret børn?
Hvor boede de efter giftemålet?
Hvor boede de, da han arbejdede i Verninge?

mvh Arne Bjørn Jørgensen

Vagn Altmann

Kender du dette registerblad?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2201107&searchname=polit_simple

I FT 1906 finder du familien på Østerbrogade 126,3 København opslag 227
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Arne Bjørn Jørgensen

Hej Vagn
Jo tak for svaret - den har jeg fundet, men på dette tidspunkt har de ikke fået børn. Mit spørgsmål er, om de senere får børn.

mvh Arne

Bjørn Marcher

Hej Arne,


Jeg kan ikke direkte svare på dine spørgsmål, kun give dig lidt input til hvad du selv kan undersøge:

Om de bor på addressen fra FT1906 ved FT1911 ....

Om de har fået døbt børn i det sogn Østerbrogade 126 hører til - og do. på Frederiksberg (hvis man antager han boede tæt på sit arbejde).

Om Sophus eller Gudrun er faddere til nogle af din oldemors børn. Her kunne deres adresse stå.

Om der er indrykket en dødsannonce i f.eks. Berlingske i september 1941. Her kunne børnenes navne stå.

Det kræver altså sammen en del arbejde, men det er jo en del af fornøjelsen ved slægtsforskningen.....

God jagt!

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Arne Bjørn Jørgensen

Hej Bjørn
Tak for de mange gode tip. Det var lige ved, at der var gevinst med børn født i Sankt. Jakobs sogn, men så var det en navnefælle til Sophus Johannes Holm, som boede nogle få numre for dem.

Så jeg leder videre.

mvh Arne

Bjørn Marcher

Hej Arne,


Har du et opslags nummer? Så ser jeg gerne på sagen......  Der er altså ikke mange med det navn i København!
Og de har øjensynlig boet både i nr. 126 og 144 ifølge Politiets Registerblade -  lur mig om ikke de kunne have boet flere andre steder....

Fortsat god jagt!

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Arne Bjørn Jørgensen

Hej Bjørn

Navnebroderen kan ses i kirkebogen for Skt. Jakob 1907-11 drengefødsler, opslag 16.

I min jagt på oplysninger har jeg nu fået kontakt med Folkebladet i Glostrup. I morgen tager jeg på deres arkiv, og der kan være omtale af apotekeren ved hans tiltrædelse den 18. maj 1935 og ved hans død - en nekrolog - den 10. september 1941.

I 1925 til 1935 er han indehaver af apoteket i Verninge. Dem har jeg også skrevet til, men endnu ikke fået svar fra.

Med venlig hilsen Arne

Anne Mortensen

Hans død ses

Glostrup 1930-1941
opslag 80

og 

Frederiksberg 1940-1944
opslag 111
med oplysning af årsagen til døden.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Arne Bjørn Jørgensen

Hej Anne
Jeg havde fundet hans død i Glostrup, men ikke i Frederiksberg. Tak skal du have. Den omtalte læge Kylling blev jeg selv behandlet af som barn!

I mellemtiden har jeg fundet ud af at hans storebroder Vilhelm Victor Emanuel Holm f. 3. mar 1872 i Valby også blev cand.pharm. og arbejdede som bryggeriinspektør i Næstved i 1899.

Desværre her jeg stadig ikke fundet nogle børn. Måske fik de ingen børn.

Mvh Arne

Bjørn Marcher

Hej Arne,


Det var da pudsigt, navnefællen hedder Johannes Sophus Holm, og bliver viet i Holmens sogn, 1904-1911 opslag 54. Han er da ungkarl, så det er ikke samme person - men kan vel være familie. Ved du om din apoteker var ud af Jacob Holms familie ? Se om Jacob Holm & Sønner på http://www.coneliand.dk/Danmarks%20aeldste%20forretninger/DAEF%20200-299/Side%20255%20Jacob%20Holm.html , hvor mange af hans sønner og efterslægt står omtalt.

Med den navnekombination skulle det næsten være familie.

Jeg arbejdede pudsigt nok for Jacob Holm & Sønner tilbage i 1980'erne.

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Han står i øvrigt omtalt kort på side 10 i en beretning om Glostrup Apotek, se

http://www.glostrupbib.dk/lokalhistorie/nyt-fra-arkivet-1/Nyt%20Fra%20Arkivet%2050_final.pdf

omend der ikke er oplysninger om eventuelle børn.....

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Arne Bjørn Jørgensen

Hej Bjørn

Ja. jeg har set det fine dokument om Glostrup Apotek. Desværre står der ikke meget om "min apoteker". Jeg har kontaktet apoteket, og de har ikke gemt yderligere materiale fra Sophus Holms tid, så der kan jeg ikke komme videre.

mvh Arne

Anne Mortensen

Indtil for et par måneder siden kunne man på nettet søge i Politikens aviser i år lang tilbage, men desværre skal man  nu have abonnement for at kunne søge - har du tilfældigvis dette og kan søge efter en dødsannonce ?

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Arne Bjørn Jørgensen

#13
Kære alle

Sagen er opklaret :)

Besøget på Glostrup Folkeblad gav intet, da de pågældende årgange var gået tabt ved en brand, men så fik jeg tilsendt et detaileret CV på Sophus Johannes Holm fra professor Poul Kruse, der redigerer Danske Apotekers Historie.

Desuden fandt jeg parret i FT 1930 i Verninge, opslag 17, hvoraf det fremgår, at de har 2 børn.

Når jeg får skrevet indlægget om dem, så kan det ses på min slægtshjemmeside:

http://www.akj-cbj.dk

Tak for jeres hjælp, og glædelig jul