Findes der en dansk "dödbok" som den der findes i i Sverige?

Startet af peter tjerring, 17 Dec 2011 - 14:00

Forrige emne - Næste emne

peter tjerring

Hej
Jeg har svärt ved at forske i det östjydske. Kan man med hjälp af födselsdata finde dödsdatum?
Tack på forhånd
PT//

Jesper Skov

Du er nok nødt til at uddybe, hvad du mener med "dødebog", og hvornår i tiden, vi er.

Det er bedre at skrive konkrete ting, du ønsker hjælp til.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

peter tjerring

Jo vi har  vi ett register med 7.500 000 poster på döde fra 1901-2009 som er en stor hjälp når man mangler en tråd ende.
I Köbenhavn kan man jo anvende politiregistret til at finde frem personer i FT , men jeg har ikke klart for mig om der findes noget lign i exempelvis Aarhus
Jeg leder efter Marius Pedersen som var verkförer og som var gift med Rasmine Andersen * 29-12 1889
i Aarhus. Sikkert udvandret 1911 til USA men senere vendt hjem igen. 'De fik 2 dötre Ebba & Lizzie.
MVH
PT//

Eva Morfiadakis

Eva M


Leif Thor Olsen

Hej Peter.

Er de to døtre opvokset i Danmark? I så fald hvor? De oplysninger kan måske hjælpe med til opklaring af  data om farens død - eksempelvis dødsannonce i en lokal avis.

Mvh. Leif

John Nielsen

Hej Peter

Der findes ikke en dødebog som i Sverige, men der er stadig en del muligheder.

De oplysninger du har givet er det alle dem du har ?

Hilsen John Nielsen

peter tjerring

Jo
Begge voksede op i Aahus og Ebba var födt 13 Apr 1914. Hun döde 06 Oct 1996
Julius var verkförer på Sabroes fabrikker i Aarhus
Jeg har oplysniger om en adresse Spanien 10 (C?)
håber det kan hjälpe. Fortäl gerne hvordan man kringler sig frem til et resultat
mvh
PT///

Jesper Skov

Jeg er lidt i tvivl om, hvilken oplysning du søger.

Der fødes en Ebba Gerda Pedersen 13. april 1914 (Århus Sankt Pauls 1913-1916 opslag 245) til forældre
Maskinarbejder Julius Albert Pedersen og Rasmine Marie Andersen.

Er det den rigtige familie?
Er det faderens ophav du søger, eller familiens videre skæbne?


Med venlig hilsen

Jesper Skov


peter tjerring

Jo det er den rigtige familie. Tak for tipset men desvärre står der kun alder i födselsregistret og familien genfindes ikke på FT 1911 o 1916 på adressen Odensegade 22.
Jeg skal bagud i slägten. Julius var min hustrus morfar.
MVH
PT//

John Nielsen

Hej Peter

Så er det heldigt at Århus har årlige folketællinger med fødselsdato og fødested.
Jeg vil slå det op når jeg kommer på Erhvervsarkivet engang i januar.

Hilsen John Nielsen


tina seibæk

hej. findes der et link til den svenske dødebog? mvh tina

peter tjerring

Til Henrik
Tak for länken men den viser 0 uanset hvem man söger på??
Til Tina
Jeg skal undersöge sagen om länke till dödebogen. Återkommer
PT//

peter tjerring

Hej igen Tina
Vi har adgang til registret via lokalforeningerne i DIS Sverige. Man kan gå in på lokalforskerstuerne og slå i databasen.
Har man meget slägt i Sverige vil man måske ofre 500 kr. Ellers er det vel en oplagt opgave for slaegtogdata.dk at ha tilhånde for sine medlemmer

Her er länken til svenska riksarkivet som administrerer databasen
http://www.svar.ra.se/?uidRedirectGUID={50A75D3A-BD3A-4768-B3BE-71E8DB10C2B4}&uidWebshopitemGUID={7FEB5DAD-E286-4A8B-93D0-61EA61F94149}&b=&gclid=CLzs0MjDjq0CFWRYmAodKEKJlw

Eva Dahlberg

Hej Tina! Databasen är en dvd som Sveriges Släktforskarförbund givit ut (inte SVAR-Riksarkivet). Både Sveriges Släktforskarförbund och SVAR säljer den i sina webbshopar.
Släktforskarförbundet finns på adress www.genealogi.se - Bokhandeln i toppen på sidan.
SVAR-adressen fick du av Peter.

DVD:n (som är den femte i raden och kom augusti 2010) täcker 1901-2009, men det är perioden 1947-2009 som är komplett, perioden 1901-1946 är volontär-arbete och är ca 70 % klart (så det saknas i en del områden - arbete pågår ute i landet för att komplettera, nästa version väntas 2013). Sveriges dödbok innehåller datum för född och död, födelseförsamling (födelseland), uppgift om var man dött (församling och adress), civilstånd (änka/änkling/gift/ogift och ofta datum).

Det finns även cd med Begravda i Sverige från gravregister (version 2 kommer 2012) som inte innehåller födelseförsamlingar etc, det finns ju även gravregister på Internet (t.ex. hittagraven.se, gravar.se), och cd med Sveriges befolkning 1970, 1980 och 1990 från mantalsregistret (de innehåller inte uppgifter om familjekopplingar och inte födelseland om man är född utanför Sverige av integritetsskäl). Alla säljs av båda webbshoparna jag nämnde.

Hälsningar,
Eva Dahlberg

tina seibæk

hej. tusind tak til jer begge to for oplysningerne :) mvh Tina

John Nielsen

Hej Peter

Så har jeg været på Erhvervsarkivet.
Familien er nævnt på adressen i Århus vejviseren 1913-1914-1915.
Jeg har taget 3 fotos af folketællingen 1914, og sender via mail.
Der er både fødselsdato og sted for alle tre.

Hilsen John Nielsen