Tinglysningsprotokoller, en by i Rusland????

Startet af Birgit Elise Waarsøe Rasmussen, 15 Dec 2011 - 00:05

Forrige emne - Næste emne

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej derude
Jeg er begyndt at opdatere registreringer af samtlige gårde, huse ejendomme o.s.v. i Nørre Søby Sogn.
Jeg har gennem mange år søgt oplysning på Tinglysningen i Odense og Svendborg, i forbindelse med slægtsforskning, men det eksisterer jo ikke mere. Alt skal være digitalt nu og foregår i Holstebro.
Som erstatning bruger jeg registreringsprotokollen på LA i Odense, men den rækker ikke længere end til omkr. 1850.  D.v.s. at jeg har et "hul" derfra og frem til 2012.
                                Er der noget jeg kan gøre ???????
.............brandforsikringspr. eller lign. Samtlige Matr. nr. og sidste ejer henter jeg på www.ois.dk.
Jeg ved godt at dette kan være "et råb ud i intetheden" men forsøger alligevel.
Jeg er så heldig, at beboerne her i byen er yderst samarbejdsvillig med oplysninger.
Venlig hilsen   Birgit

Thestrup-Bjørn

#1
Der er flere lokalhistoriske arkiver, der har Realregistre (så vidt jeg husker på film)
- har du prøvet et arkiv, der dækker Nørre Søby sogn?


For et stykke tid siden gik jeg et igennem for et landsogn (på Sjælland) - det havde i hvert fald år 1942 med.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kristiansen

Men de håndskrevne tinglysningsprotokoller må da være afleveret til Landsarkivet - man kan da ikke bare smide dem ud??
M.v.h. Peter Kristiansen

Christian Konstmann Autzen

For hertugdømmet Slesvig findes disse bøger (grundbøger/grundbuch) på landsarkivet i Aabenraa. Og så skulle Rigsarkivet vist nok også have disse bøger på film (?).

Den jeg har set i, begyndte omkring 1743 og sluttede vel omkring 1950.

Sådan er det vel så også for resten af landet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej Thestrup-Bjørn
Jeg er i meget tæt kontakt med vores Lokalhistoriske Arkiv, og det er arkivets materiale jeg skal opdatere.
Registreringen er mll. 20 og 25 år gammel, så der er jo sket meget siden.
Arkivar Jes Nørgaard på LAO, har forhørt sig om alle disse tinglysningsbøger, da han gerne vil have dem på arkivet. Det har ikke været muligt at få noget tilsagn om dette, og heller ikke hvor de opbevares.
Til Peter - nej, alle disse håndskrevne tingbøger er ikke afleveret på Landsarkivet. Jes N. frygter at de bliver destrueret når de er digitaliseret. Vi syntes begge, at det jo da er DANEFÆ
Jeg har fra anden side fået at vide (ikke dokumenteret) at samtlige tingbøger blev læsset i store lastbiler og kørt til et depot i Jylland. Man må så håbe, at de bliver digitaliseret efterfølgende.
Til Autzen - jeg har også set sådanne tidlige indførsler af tinglysning fra først i 1700-tallet, i forbindelse med min slægtsforskning.
Jeg vil meget gerne vide hvad der skal ske videre fremover med tingbøgerne, men hvem kan give svar på det?
Venlig hilsen Birgit

Inger Buchard

Jeg var til et fyraftensforedrag på LAA sidste år, hvor arkivlederen meddelte, at tinglysningskontorerne destruerede papirprotokollerne, når de var digitaliseret. Arkivlederen sagde nogenlunde ordret, at det var første gang i forvaltningshistorien, at en primærkilde blev destrueret og erstattet af en afskrift.
I Vejledningen på http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/tinglysning_-_en_vejledning står bl.a.:
I perioden 1993-ca. 2000 overførtes alle gældende oplysninger til et elektronisk system.
Hvordan arkivbrugerne herefter får adgang til oplysninger fra tingbøgerne, står der ikke noget om, men det var da værd at spørge et tinglysningskontor om.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej Inger -  tak for svaret
Ja, nu søgte jeg lige selv et svar også.
Jeg har lige netop talt med sekretæren på Tinglysninskontoret i Hobro. Hun sagde også at alle tingbøger var makuleret. De var alle på microfilm nu. Vi kan rette skriftlig henvendelse til Allan Poulsen, Tinglysningen, Majsmarken 5, Hobro, og få en aftale om at komme til Hobro og selv læse film. Han vil så vejlede os.   Det koster 175 kr. for hver film, så hvis jeg skal registrere et helt sogn, kan det blive temmeligt dyrt.  Det var også uvist hvor meget hver film indeholdt.
Hun kunne ikke svare på om det blev lagt på nettet. Og hvis det gjorde, vides det ikke hvornår.
Venlig hilsen Birgit

Inger Buchard

Så ligger tingbøgerne på Arkivalieronline - vi har just gennemgået vores hus' historie og kankonstatere, at overgangen til digital tinglysning ligger langt tilbage. Men: spændende læsning

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Steffen Andersen

Brandprotokoller kunne være en mulighed. De kan nok udfylde nogle af de huller du har.
Hvis du på Daisy søger på
arkivskaber Åsum
arkivserie    brand

Under brandforsikringsprotokoller er der for Nørre Søby
3 protokoller for perioden 1819 til 1952
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej Steffen
Jeg opdagede lige at du havde skrevet til mig.
Mange tak for oplysningen.
Hilsen Birgit