Hjælp til at finde Søren Andersens far Søren Andersen

Startet af Birgitte Fristrup, 13 Dec 2011 - 18:30

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Fristrup

Efter her på siden at opleve god hjælp til at komme videre, lægger jeg nu denne "sag" ud:

Søren Andersen (1). Født 11-03-1849 i Kolding Sct. Nikolaj, Vejle (opslag 100). Hans mor er Christine Dorthea Trokmann/Trochmann og hans far nævnes som værende Søren Andersen.
Det er hans far Søren Andersen (2), som jeg ikke kan komme videre med og søger hjælp til.

Søren Andersen (1) er her som 1-årig:
Odense, Vends, Asperup, Asperup By, 1 hus, 21, FT-1850, C0501
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Pedersen 41  Gift  Væver, husfader Heri sognet [Asperup]
Birthe Kath. Hansdatter 48  Gift  hans kone Heri sognet [Asperup]
Johanne Kirstine Nielsen 18  Ugift  deres børn Heri sognet [Asperup]
Maren Kirstine Nielsen 10  Ugift  deres børn Heri sognet [Asperup]
Søren Andersen 1  Ugift  Plejebarn Kolding

og her som 30-årig:
Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, St. Jørgens Forstad 50c, stuen, 2791, FT-1880, B0082
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Andersen 30  Gift tømrer, husfader  Kolding
Rasmine Christensen 27  Gift hans hustru  Odense
Karen Kirstine Petrine Andersen 1  Ugift deres datter  Odense
udøbt pigebarn under 1 aar  Ugift " [deres datter]  Odense

Søren Andersen (1) konfirmeres 12-03-1863 i Rorslev, Odense (opslag 67, nr. 4). Her nævnes hans mor og plejefar.
Ved hans vielse 03-11-1877 i Odense Vor Frue, Odense (opslag 201) nævnes hans mor og adresse.
Ved hans død 27-04-1935 i Thyborøn, Ringkøbing (opslag 124) nævnes hans mor også.

Der er i familien et par gamle historier om Søren Andersens (1) forældre. Sikkert bare humoristiske indslag, men der kan jo nogle gange være et eller andet om snakken!!! En af dem er at han på en eller anden måde var et resultat af noget i sammenhæng med Horsens Statsfængsel (men det kan ikke være rigtigt, da jeg mener at have fundet ud af, at fængslet først åbnede i 50-erne) og at hans far emigrerede (her har jeg ikke kunnet finde en passende Søren Andersen).

Der er en Søren Andersen, som i årene omkring 1849 rejser frem og tilbage mellem Odense og Bramdrup, Vejle. Jeg synes dog at alderen er lidt for "springende" til at jeg kan være sikker på at det er ham. 

Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

En fejl i ovennævnte!! En Søren Andersen rejste mellem Kolding og Bramdrup.
Jeg må vist genfinde denne Søren Andersen.
Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Denne sag optager mig virkelig meget.
Jeg har tænkt på om fængselshistorien kunne være relateret til Kolding Arrest. Findes der et register fra 1848 – 49 over indsatte?


Ellers tumler jeg meget med Tilgang og afgang Kolding Sct. Jørgen / Bramdrup.
Problemet er, at der i FT er 2 Søren Andersen`er  i Bramdrup, født ca. henholdsvis 1828 og 1830.

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup, Hviidsminde Skovhuus, 12, FT-1834, A4142
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Jespersen   34    Gift      Leiehuusmand og Dagleier   
Anne Hansdatter   41    Gift      hans Kone   
Hans Andersen   10    -      deres Barn   
Barbara Andersdatter   8    -      deres Barn   
Søren Andersen   6    -      deres Barn   
Marie Kirstine Andersdatter   3    -      deres Barn   

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup, Trindholm 1 Huus, 16, FT-1834, A4142
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Andersen   43    Gift      Huusmand og Dagleier   
Else Christensdatter   56    Gift      hans Kone   
Søren Hansen   17    Ugift      deres Barn   
Christen Søegaard Hansen   11    -      deres Barn   
Søren Andersen   4    -      et Pleiebarn   
Rasmus Sørensen   39    Gift      Inderste og Dagleier   
Kirsten Marie Nielsdatter   36    Gift      hans Kone   
Anne Dorthe Rasmusdatter   11    -      deres Datter   

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup Sogn, Christinelund, 1 Huus, 13, FT-1840, C8620
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Jespersen   40    Gift      Dagleier og Leiehuusmand   
Anne Hansdatter   47    Gift      Hans Kone   
Barbara Andersen   14    Ugift      Deres Børn   
Søren Andersen   12    Ugift      Deres Børn   
Maren Kirstine Andersen   9    Ugift      Deres Børn   

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup Sogn, Rosenlund, 1 Huus, 17, FT-1840, C8620
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Andersen   49    Gift      Dagleier   
Else Christensdatter   63    Gift      Hans Kone   
Johanne Sørensdatter   39    Ugift      Deres Datter   
Søren Andersen   10    Ugift      Pleiebørn hos fornævnte   
Anders Jensen Pedersen   4    Ugift      Pleiebørn hos fornævnte   

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Brandrup mark, et hus, 21, FT-1845, A0021
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Andersen Krog   54    gift      hmd.dagl.   her
Else Chrestensdatt.   68    gift      hans kone   Seest
Johanne Sørensdatter   44    ugift      datter   Smidstrup
Søren Andersen   15    ugift      hendes søn   Colding
Anders Jensen   10    ugift      hendes søn   her

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup Mark, 23, en Gaard, Bramdrupdam, 23, FT-1850, C9406
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Christensen   44    Gift      Gaardmand, Huusfader   Smidstrup Sogn, Veile Amt
Mette Pedersdatter   36    Gift      Hans Kone   Smidstrup Sogn, Veile Amt
Kirsten Marie Sørensen   14    Ugift      Deres Børn   Bramdrup S.Veile Amt
Dorthe Sørensen   12    Ugift      Deres Børn   Bramdrup S.Veile Amt
Mette Kirstine Hansen   23    Ugift      Tjenestefolk   Alminde Sogn, Veile Amt
Søren Andersen   20    Ugift      Tjenestefolk   Kolding
Jørgen Peter Johansen   27    Enkemand      Bødker   Høien Sogn, Veile Amt

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup, Huus, 53 F2, FT-1860, D5614
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Andersen Krogh   30    Gift   Huusfader. Dagleier      Kolding
Ane Margrethe Petersen   27    Gift   hans Kone      Eltang S Veile

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Bramdrup Sogn Bramdrup, Et Hus, 8, FT-1880, c8855
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Søren Andersen   49    Gift   Husfader Inderste Dagleier      Kolding Vejle Amt
Ane Magrete Andersen født Pedersen   46    Gift   hans Kone      Lildballe Eltang Sogn Vejle Amt
Ane Marie Andersen   19    Ugift   deres Børn      Bramdrup Sogn Vejle Amt
Hansine Petrine Andersen   11    Ugift   deres Børn      Bramdrup Sogn Vejle Amt
Abeline Kristine Andersen   7    Ugift   deres Børn      Bramdrup Sogn Vejle Amt

:P Det er virkelig svært at holde tungen lige i munden!!!!

Jeg har gennemgået afgang / tilgang i Kirkebøgerne Bramdrup sogn, Vejle 1833-1854 og Kolding Sct Nikolaj sogn, Vejle 1837-1852 og har fundet følgende:
Navnet er selvfølgelig Søren Andersen.

- Nov. 1845: Afgang fra Bramdrup, 15 år, Håndtering: Søren Hansen, til Kolding (KB Bramdrup, opslag 34, nr. 313).
- Nov. 1845: Tilgang til Kolding Sct. Nikolaj, 15 år, tjenestedreng, fra Bramdrup (KB Kolding Sct. Nikolaj, opslag 40, nr. 160).
- Nov. 1846: Afgang Kolding Sct. Nikolaj, 18 år, tjenestekarl, til Bramdrup (KB Kolding Sct. Nikolaj, opslag 88, nr. 108).
- Nov. 1846: Tilgang til Bramdrup, 18 år, tj på Hvidsminde, fra Kolding (KB Bramdrup, opslag 14, nr. 21).
- Nov. 1847: Afgang fra Bramdrup, 18 år, fra Hvidsminde, til Dyrehaugegaard, Kolding (KB Bramdrup, opslag 35, nr. 24).
- Nov. 1847: Tilgang til Kolding Sct. Nikolaj, 17 år, tjenestekarl, Hvorfra anført ?? (KB Kolding Sct. Nikolaj, opslag 47, nr. 82).
(Min kendte Søren Andersen (1) undfanges sommeren 1848).
- Nov. 1849: Afgang fra Kolding Sct. Nikolaj, 19 år, tjenestekarl, til Bramdrup (KB Kolding Sct. Nikolaj, opslag 94, nr. 48).
- Nov. 1849: Tilgang til Bramdrup, 20 år, tj f Søren Christensen, fra Dyrehaugegaard, Kolding (KB Bramdrup, opslag 16, nr. 114).
- Maj 1851: Afgang fra Bramdrup, 21 år, tj f ? Hans Krogh, til Kolding (KB Bramdrup, opslag 38, nr. 124).
- Maj 1851: Tilgang Kolding Sct. Nikolaj, 23 år, tjenestekarl, og så i øvrigt gerne hjælp til sammenhæng i hvad der i øvrigt står her ???? (KB Kolding Sct. Nikolaj, opslag 59, nr. 67).
- 14. nov 1851: Tilgang til Bramdrup, 21 år, ??? H Krogh, fra Kolding, som anmærkning står: Han var i Sadelmagerlære i Kolding men måtte på Grund af Svagelighed forlade denne Profession (KB Bramdrup, opslag 19, nr. 195).

Nu er det så jeg tror, at det er Søren Andersen (2) (plejebarn, født i Kolding) som er far til "min" Søren Andersen (1).
Kan nogle af jer bekræfte eller afkræfte det?
Og vil det under alle omstændigheder være for usikkert, til at jeg kan gå videre derfra?
Kan jeg få hjælp af andre kilder / registre?
Eller skal jeg acceptere, at jeg ikke kan komme længere med den gren af slægten?

Det var en ordentlig smøre – med en risiko for enkelte små fejl!!!  ;)

Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Birgitte Fristrup

Hov - flere spørgsmålstegn bliver til smiley med spørgsmålstegn - håber at I forstår meningen?
Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Egon Hansen

I 1834 må disse "Søren Andersen" være optaget i Lægdsrullerne  idet sogn hvor du har fundet dem i folketællingen.Så kan du følge dem begge frem fra "rulle til rulle" og se om een af dem passer bedre til beskrivelses af den udlagte barnefader.og så får du også bekræftet (eller afkrægftet!) fængselshistorien

og så har du formentligt Sørens far og fødested i tilgift , men du skal nok regne med mindst et par timer, eller måske mere på RA's selvbetjeningsmagasin.

Mvh  Egon

Birgitte Fristrup

Jeg kender intet til lægdsrullerne (nybegynder, som indtil nu har brugt KB og FT).
Betyder det at jeg rent fysisk skal til Landsarkiv i Kbh.?
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland

Egon Hansen

Faktisk ja!, det vil sige,. LAK er lukket, og alle arkivalier overført til RA i Rigsdagsgården (indgang i Provianthuset!)
Der skulle være kopi i Viborg, men jeg ved ikke om det hele er med, og om det ligger på film, med mulighed for hjemlån til godkendt læsesal. Det har jeg aldrig prøvet, jeg kan så godt lide de tykke protokoller og den hjælpsomhed man møder -
Mvh Egon

Birgitte Fristrup

Så må jeg vist planlægge en KBH. tur i 2012. En dag i Rigsarkivet bliver uden tvivl en oplevelse. Og jeg kan se at der er instruktion for nybegyndere hver formiddag, så det skal nok gå.
Hilsen Birgitte
Venlig hilsen
Birgitte Fristrup
Fræer - Nordjylland