Dåb Dybe, Vandfuld, Ringkøbing 1857

Startet af Preben Dammeyer, 11 Dec 2011 - 14:31

Forrige emne - Næste emne

Preben Dammeyer

Dybe 1842-1862, opslag 14, nr. 87

Vi søger forståelsen for, hvad der står i 4. linje under faddere. Det slutter med "Knudesgd" - og ganske rigtig, findes der en Knudesgaard i Dybe sogn; men hvad skal vi tro, der står foran "Knudesgd"?

Tak for al god hjælp.

Preben

Asger Berg

Hej Preben,

Mit bud er:

Pet. Chr. Knudesgd

Der må nok altså være en Pet(er) Chr(istian/en) eller Chr(istiansen/istensen), der kalder sig Knudesgaard eller hører hjemme på Knudesgaard.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Preben Dammeyer

Tak Asger Berg
for dit venlige svar. Jeg havde en anelse om det samme; men hvor er det godt at blive bekræftet i sine antagelser.

mvh

Preben

Kirsten Didriksen

Hej Preben.

Her er et bud på "dine" faddere!


Fkt-1850; Dybe - ; 44; Gaarden Knudesgaard
238; Peder Christian Offersen; m; 40; gift; her i Sognet; ; Gaardmand, Huusfader
239; Mariane Bertelsdatter; k; 33; gift; Engberg Sogn, Ringkjøbing Amt; ; hans Kone
240; Offer Pedersen; m; 73; gift; her i Sognet; ; Huusfaderens Fader, der af ham forsørges
241; Sidsel Christensdatter; k; 75; gift; her i Sognet; ; Huusfaderens Moder, der af ham forsørges
242; Mads Bertelsen; m; 28; ugift; Engberg Sogn, Ringkjøbing Amt; ; Tjenestekarl
243; Mads Chr: Nielsen; m; 29; ugift; her i Sognet; ; Tjenestekarl
244; Karen Christine Jensen; k; 30; ugift; Vandborg Sogn, Ringkjøbing Amt; ; Tjenestepige

  Fkt-1850; Dybe - ; 72; Gaarden Lille Heerup
392; Jens Chr: Larsen; m; 31; ugift; Harboøer Sogn, Ringkjøbing Amt; ; Gaardmand, Huusfader
393; Lars Jensen; m; 64; gift; Harboøer Sogn, Ringkjøbing Amt; ; Huusfaders Fader, Aftægtsmand
394; Birgithe Christensdatter; k; 64; gift; Ramme Sogn, Ringkjøbing Amt; ; Huusfaders Moder, Aftægtskone
395; Christiane Larsen; k; 21; ugift; her i Sognet; ; Huusfaders Søster, Tjenestepige

  Fkt-1855; Dybe - - ; 72; Grd. Lille Heerup
374; Jens Christian Larsen; ; 37; ugift; Harboør S., Ringk. A.; Lutheran; Gaardmand, huusf.
375; Lars Jensen; ; 69; gift; Harboør S., Ringk. A.; Lutheran; Aftægtsmand
376; Birgithe Christensdatter; ; 69; gift; Ramme S., Ringk. A.; Lutheran; Hans kone
377; Jens Peter Christensen; ; 60; gift; Ramme S., Ringk. A.; Lutheran; Tjenestefolk
378; Christiane Larsen; ; 26; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Tjenestefolk


Knudesgaard og Heerup (Herup) ligger 2-3 km fra hinanden men derfor kan de jo godt være Faddere. Jeg er ret sikker på at der står Jens Heerup før Peder Chr. Knudesgaard.

Håber du kan bruge det til noget.
Venlig hilsen Kirsten

Preben Dammeyer

Hej Kirsten.

Tusind tak for dit venlige indlæg den 11. december 2011.

Min henvendelse og forespørgsel er ikke mit eget foretagende, men noget jeg har hjulpet min bror med. Da jeg havde besvaret min brors henvendelse med det, Asger Berg svarede med, følte jeg mig ude af sagen. - Det var jeg åbenbart ikke, men tak Kirsten. Nu med mere end en måneds forsinkelse sender jeg dit indlæg videre til min bror.

Med venlig hilsen

Preben