Læser jeg forkert?

Startet af Leif Sommerdal, 09 Nov 2010 - 09:55

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

I KB over fødte kvindekøn 1896-189 8, Skt Matthæus, Sokkelund, København opslag 362 nr 620 læser jeg moders navn som Erikka Olifan - er det helt hen i vejret - kunne det være Olsson - eller noget helt andet.
Jeg kan ikke finde hende.

Mvh
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Det er overvejende sandsynligt, at der står "Olsson".
Sådan tænkte jeg også da jeg var inde og se siden -ved dit sidste indlæg (uden at sende).

Nu var jeg så inde igen og prøvede, om der skulle stå noget i vielsesprotokollen under den 27/4-94 (var det vist), da de havde fået kirkelig velsignelse.

Jeg fandt en anden her:
samme sogn, KB 1892-95, viede, opslag 238,
hvor "Olsson" meget ligner "dit".
nr. 131: Ida Fredrika Lovisa Olsson.

Så jeg er i grunden sikker på at det er det, der står.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Leif Sommerdal

#2
Tak for inputtet.
Jeg er stadig i tvivl. Hvis jeg kigger i samme KB som du foreslog, ser jeg i opslag 235 mellem 116 og 117 en pige, der helt klart hedder Rasmussen - igen et dobbelt-s, men her fremtræder de 2 s'er ens.

Det er nok en god ide at se mere af KB'en igennem for at blive helt sikker i skrifttydningen.

Foreløbig tak for indsatsen - yderligere input modtages med begærlighed
Leif Nielsen

Nu har jeg også kigget i politietsregiserblade. Her fandt jeg en Erika Olsson - og dt skrevne navn ligner til forveksling det i KB http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1734244&limitstart=30

Jeg må vel slå mig til tåls med, at hun måske var svensker.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)