Skt.Matthæus Sogn, KB 1893-1896, opslag 152

Startet af Karsten Jacobsen, 09 Nov 2010 - 08:35

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Hvad står der egentlig ved nr. 749:

7. november

Eriksgade 2, 1.

Sylva
Eleonora
Kirstine
Nielsen
Jensen

Ugift f. Haslev
Anna Sofie Julie Jensen
Att.(?) i U.(?) t. Bevill. af 14/2 (190)1(?) //:(?)
Arb. Md. Anders Peter Niel-
sen og Hust. Anna Sofie
Julie Jensen (Moderen)
28

15. Februar 1895
22. October 1899

Pastor Gamborg
Hjemmet
?, Kirken

Faddere:
10 Md. Abel Katrinesgade 29, 3.
? Nielsen, ?, Halmtorvet 38, 3.
do Christiansen ?, Randersgade 7, 3.

Forældrene bliver gift i 1899, men jeg tolker ovenstående som, at Anders Peter ikke er far til Sylva, bl.a. fordi der skrives (moderen) efter Anna Sofie Julie. Der var vel ingen, der ville forveksle Anders Peter med "moderen"! Jeg tror derfor, bevillingen har noget at gøre med, at Anders Peter ikke er den biologiske far, men har adopteret pigen, som også skifter efternavn fra Jensen til Anders Peters efternavn Nielsen.

MVH
Karsten


Anne Mortensen

Att.(?) i U.(?) t. Bevill. af 14/2 (190)1(?) //:(?)

Her læser jeg:
Adt.
14/2 10 el. 11
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karsten Jacobsen

#2
Tak, Anne.

Der står sikkert adt., som du skriver, og adt. kan næppe være andet end adopteret.

Jeg kan godt få årstallet til (14/2 19)10, men 11 kan jeg ikke rigtig få det til. Jeg er dog noget overrasket, hvis barnet først skulle være adopteret i 1910 eller 1911, altså 15-16 år gammel. Derfor har jeg selv læst det som 14/2 (190)1 og så et par krimskrams-streger.

Jeg modtager gerne bud på fadderne, hvis nogen kan tyde dem.

MVH
Karsten  


Elin Madsen

Hej

Adt. i *H. t. Bevill. af 14/2

*se H i Herluf Trollesvej - fadders adresse ved dåben af nr. 748.

venlig hilsen
Elin


Karsten Jacobsen

Tak, Elin, for din yderligere tydning.

Det rigtige år er 1910. Det er jo ganske tydeligt(!) at læse, nu man ved det, men jeg er overrasket over, at Anders Peter adopterer en pige på 15 år. Hvorfor adopterede han hende så ikke ved ægteskabets indgåelse i 1899 eller de første år efter. Kan Sylva have boet hos sin far, som måske er død heromkring, men der er ingen far nævnt ved fødslen, så han har vel været ude af spillet fra start??

Jeg sidder netop nu med Københavns Overpræsidiums OJ-Journal for 1910 og under journalnummer 130 står:

"Arbejdsmand Anders Peder Nielsen andr. om gratis Bevill. til at adoptere et af sin Hustru - Anna Sofie Julie, f. Jensen, den 7/11 1894 udenfor Ægteskab født Barn, Sylva Eleonora Kirstine Jensen.
Vigerslev Alle 5,1.          + 5
O.C. Nr. 3266, Retshjælpen" (Jeg studser over denne bemærkning: hvad kan O.C. stå for??)

Overpræsidiet har gjort følgende notater i margenen:

"En Erklæring udlånt 3/2
Erklæringen indkom paany 4/2
Intet at erindre exp(?) 8/2"

Datoen den 14/2, som fremgår af kirkebogen, er slet ikke nævnt med et kvæk.

Jeg vil søge yderligere oplysninger i Justitsministeriets journal.

MVH
Karsten   

Karsten Jacobsen

Jeg har prøvet at få særlig fokus på fadderne ved at lægge dem til tydning i en selvstændig tråd:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,2617.0.html

MVH
Karsten