Hvem ved om

Startet af Aase Jensen, 03 Dec 2011 - 10:35

Forrige emne - Næste emne

Aase Jensen



Hej

Jeg er blevet spurgt om Odense Kirkegaard = Odense Assistens Kirkegaard?

men jeg blev svar skyldig, så er der en der ved dette.

Venlig hilsen
Aase

Jørgen Sørensen

Uden at kunne løfte sløret, er her en liste over indskrevne kirkegårde i Odense, om der er flere, er jeg ikke vidende om.
Prøv at søg i databaseb, hvis vedkomne ikke er begravet for så længe siden, at graven er sløjfet.

Herfra = http://www.dk-gravsten.dk/Odense-amt.php
Odense, Assistenskirkegården. Ansgar sogn. 
Odense, Den Jødiske Kirkegård. Ansgar sogn.   
Odense, Fredens kirkegård. Fredens sogn. 
Odense, Korsløkke kirkegård. Korsløkke sogn. 
Odense, Sankt Hans kirkegård. Sankt Hans sogn. 
Odense, Vor Frue kirkegård. Vor Frue sogn.
Venligst Jørgen - 2300

Peter Kristiansen

Hvornår? År 2011 - 1900 - 1800 - kirkegårde hedder forskelligt til forskellige tider - nogle bliver lukket - andre åbner....
M.v.h. Peter Kristiansen

Regelsen

Hej

Der findes 27 kirkegårde i Odense kommune.

Kirkegårde som Odense K. adn.:

•Assistenskirkegården 
•Dalum Kirkegård 
•Fredens Kirkegård 
•Korsløkke Kirkegård 
•Risingskirkegård


http://www.odense.dk/Topmenu/Borger/ByMiljoe/Natur%20Miljoe%20Baeredygtighed/Kirkegaarde/Kirkegarde/Dalum%20Kirkegaard.aspx
Venlig hilsen
regelsen

Aase Jensen



Hej Jørgen, Peter og Regelsen

Tusinde tak for svarene, som er sendt videre til Australien

Rigtig glædelig Jul :D
Aase

Mogens C. Fenger

Tak til alle for svarene.

Peter Kristiansen, I følge Odense Ansgar Sogns Kirkebog 1902-1914 Opslag 40 paa arkivalieronline blev Rasmus Fenger begravet paa Odense Kirkegaard den 19 Juni 1906. Saa hvilken kirkegaard er der tale om?

Med venlig hilsen,
Mogens
Brisbane, Australien

Peter Kristiansen

Ligesom i andre større byer i Danmark fik også Odense problemer med de middelalderlige kirkegårde omkring de store kirker (Skt. Knuds, Skt. Hans, Vor Frue). Der var pladsproblemer at slås med, kirkegårdene var fyldt op, og jordene mættede med lig - og specielt ved Skt. Hans var der fugtproblemer at slås med. Det fører til, at man i Odense i 1793 stiller forslag om en fælles kirkegård for alle Odense bys sogne. I 1805 forbyder man begravelse inde i kirkerne. Og 1809-11 anlægges Odense Assistens kirkegård, sydvest for byen, som ny kirkegård for hele Odense. Kirkegården er udvidet utallige gange, sidst 1947.

Byens næste kirkegård blev Korsløkke kirkegård ved Vor Frelsers kirke (øst for centrum), indviet 1908. Sidst udvidet i 1940'rne.

Fredens kirkegård er indviet 1920, og ligger nord for centrum, oprindeligt i Skt. Hans landsogn, men fra 1933 under kommunal administration.

Risingskirkegård, anlagt 1952-53 i Fredens sogn, - nordøst for centrum.

Kilde: Danmarks Kirker - hæfte om kirkegårde i Odense.

Senere er Odense kommune vokset og flere landsbykirkegårde er kommet indenfor kommunens grænser, men jeg er overbevist om, at Rasmus Fenger er blevet begravet på Assistens, som den eneste kirkegård i Odense i 1906.

M.v.h. Peter Kristiansen

Mogens C. Fenger

Peter Kristiansen,

Mange tusinde tak for det udførlige svar. Hvis Assistenskirkegaarden var den eneste kirkegaard i Odense i 1906 kan der vel ikke være nogen tvivl.....

Endnu engang tak,
Mogens

Mogens C. Fenger

Jeg har lige kigget paa et google kort, og da Ansgar Kirke ligger lige ved siden af Assistens Kirkegaard, og da det er den eneste kirkegaard i Odense i 1906, ja saa maa det være den, der blev kaldt Odense Kirkegaard i Ansgar Kirkebog.

Mogens