Hvordan tyder jeg kildeangivelserne i FamilySearch?

Startet af Rune Stjernholm, 30 Nov 2011 - 23:49

Forrige emne - Næste emne

Rune Stjernholm

Jeg søger hjælp til at tyde de kildeangivelser, der fremkommer ved søgning i FamilySearch. Jeg har nærstuderet et par gamle indlæg vedr. batch- og filmnumre, men synes endnu ikke det står helt klart for mig, hvordan jeg skal gribe tingene an.

Et konkret eksempel: Jeg søger at få oplyst, hvor Mette Kirstine Stjernholm er død.

FamilySearch angiver, hun skal være død den 12. september 1928, men fortæller ikke hvor. Bør jeg kunne finde svaret i kildeangivelserne?

De tre resultater i FamilySearch angiver i øvrigt uafhængigt af hinanden, at hun skal være født hhv. i Aarhus, i Jyllinge og på Bornholm. Hvordan fremkommer så modstridende oplysninger, når hun faktisk er født i Fjaltring v. Lemvig?

AO, Fjaltring/Vandfuld/Ringkøbing 1839-1851, opslag 30 no. 5

--------------------------------------------------------------------------------

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
   
Mitti Kirstine Stjernholm

Event(s):
Birth:  06 AUG 1851 Aarhus, Denmark 
Christening: 
Death:  12 SEP 1928   
Burial: 
Marriages:
Spouse:  Unavailable  Family

Source Information:
Film Number:  184211     
Page Number:  869     
Reference number:  19807


--------------------------------------------------------------------------------

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0

Mitti Kristine Stjernholm

Event(s):
Birth:  06 AUG 1851 Jyllinge, Kobenhavn, Denmark
Christening: 
Death:  12 SEP 1928   
Burial: 

Source Information:
Film Number:  183550     
Page Number:  64     
Reference number:  2248


--------------------------------------------------------------------------------

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
   
Mitte Kirstine Stjernholm
   
Event(s):
Birth:  06 AUG 1851 Jylland, Bornholm, Denmark
Christening: 
Death:  12 SEP 1928   
Burial: 
Marriages:
  Spouse:  Christian Peter Hansen  Family
 
Source Information:
Film Number:  184642     
Page Number:       
Reference number:  31226


--------------------------------------------------------------------------------
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
   
Christian Peter Hansen

Event(s):
Birth:  02 JUN 1844 Aaker, Bornholm, Denmark
Christening: 
Death:  16 JUN 1924   
Burial: 
Marriages:
  Spouse:  Mitte Kirstine Stjernholm  Family
 
Source Information:
Film Number:  184642     
Page Number:       
Reference number:  31226 


--------------------------------------------------------------------------------

Tak for enhver hjælp!




Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Jesper Skov


Anne Mortensen

Ved alle de viste eksemp. vises denne bemærknbing:

Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.


Oplysningerne er ikke afskrevet fra en kirkebog - der er heller ikke henvisning til sogn/kirke - de er indsendt af et medlem af kirken.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rune Stjernholm

Jesper og Anne, tak for jeres uddybende forklaringer!

Tilbage havde kun været at ønske, at de velmenende kirkemedlemmer, der har bidraget med oplysninger, ikke kun havde oplyst hvornår, men også hvor Mette Kirstine og Christian Peter Hansen døde.

Men sådan er der jo så meget... :-\

Endnu en gang tak!
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Egon Hansen

Jeg er ikke god til engelsk, men efter hvad jeg har fået oplyst skulle medlem af "kirken" kunne få de submitteroplysninger som vi andre "dødelige" ikke kan få!.
Nu ved jeg jo ikke hvor du geografisk er plaseret men mormonkirken har slægtshistoriske centre, altså steder hvor man, (før internettet tid) kunne søge oplysninger udover dem som stod på mange arkiver på microkort.
Prøv det center du har nærmest til.
Iøvrigt er den mange indlæsninger af den samme person, men med forskellige oplysninger, kun endnu et bevis på utroværdigheden af oplysninger i Familysearchs registre, når der ikke er et batchnummer med eet af de kendte bogstaver.
Hvis man som retrtroende mener at ens egen salighed er afhængig af hvor mange slægtninge man får indberettet er det jo fristende at skrive hvad man tror man husker-.
Nå newj det sidste må jeg ikke skrive, vi skal jo holde en urban tone her på trådene--- men når man mange gange er løbet ind i deres vilde påstande er det svært at holde sig på måtten

Mvh Egon

Mvh

Peter Bøjesen Jensen

Citat fra: Egon Hansen Dato 01 Dec 2011 - 22:01
Nå newj det sidste må jeg ikke skrive, vi skal jo holde en urban tone her på trådene--- men når man mange gange er løbet ind i deres vilde påstande er det svært at holde sig på måtten

Mvh Egon

Mvh

kan ikke lige lade være med at kommentere dette.

Man ser jo efter min mening mange registeringer på familisearch. som ikke helt er dokumenterede. Dette hænger jo nok sammen med hvad slægtsregistreringer betyder for mormornerne.

Men man ser jo også mange fejlagtige oplysninger andre steder. Et andet meget dårligt eksempel synes jeg er geni.com.

Det eneste som jeg mener, at der er at gøre, er selv, at forholde sig til de originale kilder. Brug andre hjemmesider, som guider til , hvad der kan være aktuelt, men undersøg det selv.

Jeg må indrømme, at jeg for nogle af min slægtsgrene har videreført oplysninger, som jeg ikke selv har checket endnu. Men har kun gjort det i situationer, hvor jeg har haft en rimelig fornemmelse af, at der stod en seriøs forsker bag. Forhåbentlig når jeg også selv, at følge op på disse oplysninger.


Mit bedste råd er. Brug andres oplysninger med fornuft. Efterforsk selv, om tingene stemmer. Det er jo det, som er det spændende ved slægtsforskning. Hvor ville det dog være en kedelig interesse, hvis man bare kunne slå et navn med fødselsdato op på google og så få alle data og aner serveret med det samme.

Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Birthe Hollingbery

Jeg er selv lige løbet ind i et problem, idet jeg hos FS har fundet datoer på to bryllupper i Ledøje i henholdsvis 1800 og 1804.

Problemet er bare, at kirkebogen for Ledøje i den periode ikke har medtaget bryllupper (eller trolovelser),

Datoerne er rimelige nok i forhold til andre data; men hvor får vedkommende medlem sine præcise datoer fra?

Jeg har indført disse datoer med en bemærkning om, at jeg ikke har kunnet verificere dem.

Venlig hilsen
Birthe




Kim Melchior

Hej Birthe,

Hvis der kun er angivet årstal,så er det fordi mormon kirken har sagt at at som en regel vi kan regne med at et ægtepar er blevet gift året for det første kendte barn er født.

Så hvis du for eksempel ser et barn i 1801 folketællingen der er 10 år gammel, så kan du regne med at forældrene blev gift ca 1790.

Det samme er for øvrigt tilfældet i forbindelse med alderen af forældrene. Der har mormon kirken sagt at man kan regne med at en mand er 25 når han bliver gift og en kvinde 21.

Dette kan lede til følgende resultat: Du finder en tidlig indførsel i kirkebogen hvor der for eksempel står at Jens Pedersen er 67 da han dør i 1701 og at han var søn af Peder Nielsen og Karen Jensdatter. Du finder også hans kones død som følger: Maren Jensdatter død 1702, Jens Pedersens enke, datter af Jens Olsen og Kirsten Pedersdatter. 

Ved at bruge ovenstående beregninger kommer du til følgende resultat:

Jens Pedersen er født 1624 (1701-67)
Hans forældre er viet 1623 (året for det første kendte barn var født)
Hans far Peder Nielsen er født 1598 (25 år gammel da han bliver gift i 1623)
Hans mor Karen Jensdatter er født 1602 (21 år da hun bliver gift i 1623)
Hans kone Maren Jensdatter er født 1628 (4 år yngre end Jens Pedersen)
Maren Jensdatters forældre Jens Olsen og Kirsten Pedersdatter er gift 1627
Jens Olsen er født 1602 (25 da han bliver gift i 1627)
Kirsten Pedersdatter er født 1606 (21 da hun bliver gift i 1627)

Men det slutter ikke her du kan muligvis også finde følgende:

Niels og Mrs Niels, Peder Nielsens forældre, er gift 1597 (året for Peder Nielsen er født)
Jens og Mrs Jens, Karen Jensdaters forældre, er gift 1601 (året før Karen Jensdatter er født)
Ole og Mrs Ole, Jens Olsens forældre, er gift 1601 (året før Jens Olsen er født)
Peder og Mrs Peder, Kirsten Pedersdatter er gift 1605 (året før Kirsten Pedersdatter er født)

Niels er født 1572 (25 da han blev gift i 1597)
Mrs Niels er født 1576 (21 da hun blev gift i 1597)
Jens er født 1576 (25 da han blev gift i 1601)
Mrs Jens er født 1580 (21 da hun blev gift i 1601)
Ole er født 1576 (25 da han blev gift i 1601)
Mrs Ole er født 1580 (21 da hun blev gift i 1601)
Peder er født i 1580 (25 da han blev gift i 1605
Mrs Peder er født i 1584 (21 da hun blev gift i 1605)

Og vi kan finde alle disse oplysninger på Family Search og spekulerer over hvor alle oplysningerne kom fra siden kirkebogen først begyndte i 1700.

Dette er forklaringen.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Birthe Hollingbery

Hej Kim

Tak for din redegørelse.

Jeg har dog lige med skam at melde opdaget, at jeg ikke har været grundig nok i min søgen - der mangler simpelt hen 22 sider af kirkebogen for Ledøje på Arlivalieronline i den givne periode. Det var jeg ikke opmærksom på i første omgang. Jeg går ud fra, at microficherne ligger på Landsarkivet.

Venlig hilsen
Birthe

Egon Hansen

Ja ,men skynd dig, de lukker på fredaqd 9/12 kl 12, og når de to arkiver lægges sammen bliver der ikke plads på læsesalen til de microfiche som burde være på AO!
Men mange lokalarkiver har inversteret i Microfiche fra deres område før det hele ! kom på AO
Mvh Egon

Birthe Hollingbery

Hej Egon

Tak for din omsorg. Jeg kendte dog godt til det forventede sammenlægningskaos, hvor vist selv de ansatte ikke ved, om de er købt eller solgt.

Jeg vil dog i første omgang forlade mig på de data FS har angivet og så se hvad fremtiden bringer.

Jeg har noteret mig, at det lokalhistoriske arkiv i Ledøje - Smørum ifølge deres hjemmeside opbevarer de for mig relevante kirkebøger; så tak fordi du henviste til den mulighed.

En passant vil jeg bemærke, at vi skal være utrolig glade for det kæmpe arbejde, mormonerne har lagt i deres hjemmeside. Jeg har ikke fundet reelle fejl endnu.

Venlig hilsen
Birthe

Egon Hansen

Tillykke med at du er sluppetfor reelle fejl i FS!

Jeg har her een af de rigftigt slemme! Christen Simonsen, født 1725 +/- 2: all resurse Denmark
8 ! gange Christen Simonsen, født 1723 og 1725 i Aasted,Hjørribg amt allene i IGI, 3 af navnene har som kilde forskellige 6 chifrede numre, altså noget som skulle være tilgængelige for kirkens medlemmer, de øvrige er kilden absolut anonym.
eet af de sekschifrede filmnumre, angiver endda forældrenes navne!
Dertil kommer endnu en IGI som mener at Christen skulle være født i nabosognet Skæve, også med forældrenavne, og dåbsdato. Her er kilden et 7 chifret nr, men uden kirkebogsangivelse.
Det er eet af de numre vi før den nye udgave af søgebasen, kunne komme i forbindelse med, og som gav ca 400 navne, fra hele verden, uden at jeg har kunnet beregne hvem af de nævnte der var i familie, eller hvordan, med Christen
For at gøre forvirringen fuldkommen er der een i Ancestral (med navn og adresse på indberetteren ( her kunne vi i gamle dage bestille en film hjem til låns på eet af de slægtshistoriske centre, ligeledes med et utal af navne, hvorom der stod at de var "relatives")
Nederst på listen kommer Pedigree Resurce File.
Her ere Christen Simonsen indlæst af 5 forskellige familier. For at se mere skal man dog købe CD-R ere.
De fleste af indlægene oplyser også Christen Simonsens kones navn, Margrethe Thorsdatter og Christens død i 1780.
Det er bare det at der er ingen Christen Simonsen født i Aasted mellem 1708 og 1729, og ham som blev født i 1729 blev aldrig gift og han blev betydeligt ældre!
Parret, Christen Simonsen/Margrethe Thorsdatters søn Peder, født 1751 er min ane, derfor har netop denne indførsel haft min interesse, men jeg kunne nævne adskelligt flere eksempler på meget vildledninger i FS

Mvh Egon