Skuffebørn

Startet af Eva Bjarnø, 30 Nov 2011 - 20:14

Forrige emne - Næste emne

Eva Bjarnø

I bogen det 7. barn optræder begrebet skuffebarn. En ven af mig ville gerne høre om det fandtes. Min kilde på Rigshospitalet har spurgt sig for og fortæller, at skuffen stadig findes, nej den er ikke i brug, og min kilde vidste ikke hvornår den sidst havde været det.

Der er flere muligheder omkring det: At det var moderen som anbragte barnet der, eller at det var der, de børns , hvor moderen ikke ville oplyse noget om nogen, faderen og sig selv. papirer blev anbragt.
Jeg googlede det og fandt en side herfra, jeg tror dog ikke, at man ville gemme en skuffe der har været i brug i så kort tid.
Eva

Jørgen Jensen

hej Eva

Frederiks hospital i København, (Nu kunstmuseet), som lå i Bredgade, havde i gitteret en åbning, hvor uønskede nyfødte børn kunne blive anbragt. Hospitalet ansatte kvinder, som var i stand til at give barnet bryst. Det blev i nogle tilfælde misbrugt af kvinder, som så kunne die deres eget barn med fortjeneste.

På Rigshospitalets fødeafdeling er der et par mindetavler, der fortæller, at Classen skænkede nogle sengepladser til nogle elendige kvinder, -trods det dramatiske udtryk betyder det blot fattige kvinder.
Og disse sengepladser var netop på Frederiks Hospital.

Ja, det var så nogle løse bemærkninger pr. hukommelsen, så det skal nok skal under streng korrekturlæsning.

En anden slags skuffebørn var i arbejderhjem, hvor pladsen var trang og kommodeskuffen blev brugt som vugge (Arbejdermuseet i København). Endog papkassebørn. Det har min onkel, som var politibetjent 1944- 70 oplevet.

Venlig hilsen                    Jørgen



Knud Madsen

Hej Jørgen

"die deres eget barn" - der var vist ikke megen næring at hente?

V.h. Knud