Faderskabssag,AJ-journal Landsarkivet for Sjælland, George Emil Helms,f.2.3.1887

Startet af Birgit Djurhuus Wendelboe Jeppesen, 27 Nov 2011 - 14:57

Forrige emne - Næste emne
Hej,

Er der én, som vil være så venlig at foretage et opslag for mig på Landsarkivet for Sjælland, hvis det er muligt, inden flytning af arkivalierne til Rigsarkivet. Jeg forsøger at hjælpe en fjern Wendelboe slægtning i USA, som jeg har løbende kontakt med. Det er lykkedes at finde en del aner, men endnu ikke faderen til hendes farfar George Emil Helms.

Han er født på Den kgl. Fødselsstiftelse d. 2. marts 1887. Fødslen er fundet her:

Kirkebøger AO, Den kgl. Fødselsstiftelse, Sokkelund, København, 1886-1891, opslag 31.

Moderen hedder Marie Sofie Larsen, f. 4. august 1868 i København, hun bliver senere gift med Jørgen Christophersen.

I fødselsprotokollen er hans navn George Emil Larsen, det er det stadigvæk i 1911 i Folketællingen, men da han udvandrer til USA i 1912, har han ændret sit efternavn til Helms. Da han bliver gift i USA, oplyser han, at hans far hedder Emil til fornavn. Det er derfor nærliggende, at hans far hedder Emil Helms, men det er ikke dokumenteret.

Jeg har fået den oplysning fra Landsarkivet på Sjælland, at faderskabsjournalerne skulle befinde sig i Selvbetjeningsmagasinet, på Daisy fandt jeg, at opstillingen skulle være
51+Km1+1+306+05+04.

Arkivskaber: Statsamtet Overpræsidiet (Københavns Overpræsidium), AJ-journal, journal for faderskabs- og bidragssager, 1873-1973, de relevante løbenumre skulle være fra nr. 29 og opefter.


Venlig hilsen
Birgit Djurhuus


Judith Olsen

Hej Birgit

AJ-journalerne er tilgængelige på AO under "Andre Arkivalier".

Hvis du vælger AJ-journalen for 1887, journal nr. "2", er der f.eks. på opslag 107 omtalt en Maren Sofie Larsen. (AJ-jounal med register  1887 665  1887 1328)

Om hun er din ved jeg ikke
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Hej Judith,

Tak for dit svar. :-)

Nej, det er desværre ikke den rigtige. Jeg har nu været igennem alle AJ-journalerne på AO for 1887, og hun er der ikke. Det kan måske betyde, at sagen ikke har været anlagt i København, men jeg har slet ikke erfaring med faderskabssager, så jeg ved det ikke.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Lis B. Jensen

Hej

AJ-journaler i marts starter på opslag 521.

Du kan jo også prøve OJ-Jorunaler for at se om han står deri med navneændringen 1911-1912 - der er navneregister så det bør være overkommeligt. Se bagest i protokollen.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Hej Lis,

Tak for dine forslag. :-) Jeg har nu været OJ-journalerne igennem, og George Emil Helms/Larsen står der desværre ikke. Det er jo heller ikke sikkert, at han har søgt om navneændring.

Jeg har også været igennem navneregistrene for 1888 i AJ-journalerne, men ingen spor af Marie Sofie Larsen eller en Emil Helms. Måske har Marie Sofie Larsen af én eller anden grund ikke villet oplyse faderens navn.

Desuden har jeg også kigget alle navnene igennem i den første AJ-journal for 1887 fra opslag 521, men heller ikke her fundet noget.

Jeg ved ikke, hvor jeg nu ellers kan prøve at søge.







Hej Lis,

Tak for dit forslag. :-) Det kunne godt være ham, også aldersmæssigt, men jeg kan bare ikke se, hvordan jeg finder ud af, om det er det. En lille detalje: der står, han er ugift, men det må jo nok betyde, at han er samlevende med den kvinde, som er nævnt.

Jens Thomassen

Hej

Han kan sagtens være gift med Marie selvom der står ugift. Oplysningerne på kortet er registreret på forskellige tidspunkter i årenes forløb. Hvilket man godt kan se, når man studerer håndskriften nærmere.

Så det er formentligt en forglemmelse, at ugift ikke er streget ud eller ændret til gift.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Hej Jens,

Tak for dit svar. Ja, det kunne godt være en forklaring.

Er der en mulighed for, at faderens navn kunne stå i dåbsprotokollen? Hvis altså der er tale om en særskilt protokol og ikke den, som ligger på AO.

I kirkebogen for indførslen af fødslen (se mit første indlæg) er oplyst, at George Emil Helms er døbt d. 22. marts 1887. Da der ikke står nævnt en kirke, som der gør ved nogle af de andre børn, står dåben måske i den dåbsprotokol for Den kgl. Fødsels- og Plejestiftelse, som er nævnt i Daisy?

Hvis der er en chance for, at faderens navn skulle stå dér, er der så en, der vil være så venlig at hjælpe med et opslag på Rigsarkivet? Ifølge Daisy er det protokollen 1846-1925, 1883 5.5. - 1888 6.24., nr. 580C, arkiv nr. 259, Hovedprotokol for filialerne, afd.B.
Opstilling: 11+Næ1+*+10+07+03.

På forhånd tak.