Kirstine Marie Jakobsen f. 29 oct 1901 på Fødestiftelsen, er der flere aner?

Startet af Erik Rudolf, 27 Nov 2011 - 08:15

Forrige emne - Næste emne

Erik Rudolf

Min mormor Kirsten Marie Jakobsen blev født på den Kgl. Fødestiftelse den 29 oct 1901, hvor hun fik barn nummer 1169 og oldemor fik  Moderens nummer 1185. Nu har jeg fundet ud af at det måske er muligt at finde ud af mere. Hvis der er en hjælpsom sjæl, der vil prøve at slå det op, vil jeg blive meget glad for hjælpen. Jeg er meget interesseret i at finde ud af hvem Moderen var (og faderen), hvem der tog sig af hende, mens hun voksede op og til sidst- hvor og når døde hun (Kirstine).  Hun blev viet 15 nov 1919 i Hørsholm til Jens Peder Jensen. De havde bare et barn, min mor, Edith Vera Sigrid Jensen f. 21 jun 1925 i Dalby Præstø Sogn. Ved morfars død er en helt anden person vist som efterlevende, denne person er vist som født i Rusland. Måske var de flove over forbindelsen til Fødestiftelsen? Morfar døde på alderdomshjemmet i Fakse d. 2 mar 1977. Jeg kender allerede alle afkom, og der er ingen informationer at hendte derfra. Jeg bor i udlandet og forventer ikke at komme tilbage til Danmark igen. Det vil glæde mig meget hvis der ville være een som ville slå op efter alle disse år havde jeg givet op. På forhånd tak erik rudolf.   :)

Erik Rudolf

Hej, jeg er ikke sikker på edikette, men jeg kan se at der er mange det har kigget på dette indlæg. Nu ved jeg ikke om der er nogen, der har kigget i opslaget, om der ikke var noget at se, eller hvad der var, måske ville bedst være glæmt. Var der nogen der prøvede?  Mange Tak   :)

Eva Bjarnø

Jeg tror ikke du har gjort noget forkert, 
Jeg kan ikke hjælpe dig, det er opslag 181 og der står bare barnets navn og de nævnte numre. "Et skuffebarn"
Eva

Erik Rudolf


Anne Mortensen

Ifølge vielsen i Hørsholm opslag 135 er  Kirstine Marie 18 år og tjenestepige i Vallerød, Hørsholm.

Har hun været i Frederiksborg amt under sin opvækst ?
Det kunne være en mulighed at søge hendes konf. i 1915 i Frederiksborg amt.
Her vil du ikke få hendes forældres navne, men forhåbentlig hvem hun bor hos ved sin konfirmation.

Her ser du sognene i Frederiksborg amt
http://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort/frederiksborg-amt

Du har selvfølgelig brug for hjælp til et opslag på Rigsarkivet og sker der ikke noget nu hvor juletravlheden indfinder sig så forsøg igen efter nytår at søge efter hjælp.

Her er linket fra Rigsarkivet om hvordan man søger i Fødselsstiftelsen
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning
--------------------

Husk at oplyse kirkebog og opslagstal til dine data.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Erik Rudolf

Tusine tak Anne, jeg havde håbet i mange år og så så jeg lige pludseligt at der var en tidsfrist på de låste kirkebøger, så mit hjerte sprang op i halsen. Jeg indsatte min anmodning om hjælp. Så ventede jeg - og til sidst kunne jeg ikke vente længere  så derfor det sidste indlæg. Mange tak for din gode vejledning, som jeg vil forfølge. Det er underligt som det sidder der efter tre generationer.  :) Jeg håber stadigvæk. erik

Erik Rudolf

Jeg fandt hende ved hendes konfirmation:
3 Oct 1915 Asminderød, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 1905-1917 opslag 100 nr 28.
Der var ingenting bare de to numre.
Jeg er så skuffet, det er næsten umeneskeligt den omhu der er udvist for at slette en person fra vores samfund. Det eneste jeg ikke har fundet er hendes død, den vil jeg lægge på anesøgning nu.
Mange tak til alle dem der gav gåd og hjælp.  :)

Vivi Winther

Hej Erik, ude i anmærkninger ved hendes vielse står der " Moderens tilladelse for bruden til at indgåelse af dette ægteskab", således tænker jeg må der jo ligge en tilladelse fra moderen??? Samt et vielsesbrev af 8 november 1919, de er ikke viet i kirken men i Præstens hjem.

kirkebogen
1892-1938 Hørsholm, Lynge-Kronborg, Frederiksborg opslag 135

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Erik Rudolf

Tak Vivi, det lyder godt, men hvad gør jeg nu? Hvorhen skal jeg rette min forespørgelse? Husk Jeg bor langt væk så jeg er lidt usikker.  Mange Tak  erik  :)

Vivi Winther

Hej Erik, jeg vil håbe der er nogen herinde der kan fortælle hvad man gør, for at finde en sådan tilladelse fra moderen?? Jeg ved det ikke :-[

En hilsen fra det kolde Danmark  ;)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Erik Rudolf

Tak Vivi
nu får vi at se, det blir nok ikke let, Måske en tur på Rigsarkivet?   :)

Jens Thomassen

Hej Erik

I udsætterprotokollen på Rigsarkivet står der følgende:

Nr. 644 Pigebarnet Kristine Marie Jakobsen.
Født den 29 Oktober 1901 under Nr. 1169 og døbt den 31. Oktober.

Udleveret den 8. November 1901.

til Moderen Caroline Christine
Jakobsen, ug. ei ff. født
i Ringsted 28/11, 79, Tjenestepige.

Tager til Rungsted
hos Grønthandler Jakobsen
med Barn.

Moderen Nr. 1185.

Der står ikke noget om, hvem faderen er.


Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Jens Thomassen

Hej

Rettelse:

Citattil Moderen Caroline Christine
Jakobsen, ug. ei ff. født
i Ringsted 28/11, 79, Tjenestepige.

Moderen er født i Rungsted den 28.11.1879.

Se kirkebogen for Hørsholm, Frederiksborg Amt, Fødte 1878 - 1891, opslag 83
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Poul Hurup

´- og nu hvor vi har moderen, så er der her morfar og oldefar mv..

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Vallerød By, Hus No. 2 2 Familie, 4, FT-1880, C6203
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Jensen 78  Gift Husmand, Væver  Hørsholm Sogn Frederiksborg Amt
Ane Kirstine Jensen 68  Gift Husmoder  Hørsholm Sogn Frederiksborg Amt
Lars Jacobsen 33  Gift Indsidder, Arbejder i Agerbrug  Hørsholm Sogn Frederiksborg Amt
Inger Christine 34  Gift Husmoder  Sverige
Carl Peter Jacobsen 6  Ugift Deres Barn  Hørsholm Sogn Frederiksborg Amt
Udøbt Pigebarn under et aar  Ugift Deres Barn  Hørsholm Sogn Frederiksborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Vallerød By, Et Hus, 6, FT-1890, C5949
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Jacobsen 42  Gift Husfader Arbejdsmand Vallerød
Inger Jacobsen 43  Gift Husmoder  Sverige
Carl Peter Jacobsen 16  Ugift Barn  Vallerød
Caroline Kristine Jacobsen 10  Ugift Barn  Vallerød
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Vallerød By, Et Hus, 6, FT-1890, C5949
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Jacobsen 42  Gift Husfader Arbejdsmand Vallerød
Inger Jacobsen 43  Gift Husmoder  Sverige
Carl Peter Jacobsen 16  Ugift Barn  Vallerød
Caroline Kristine Jacobsen 10  Ugift Barn  Vallerød
--------------------------------------------------------------------------------



Vivi Winther

Hej Erik, hvor er jeg glad på dine vegne, at nogen her i Danmark har fundet det du sådan ønsker dig  :) lige lidt info fra mig

Carl Peter, Caroline´s bror

kirkebogen 1847-1878 Hørsholm, Lynge-Kronborg, Frederiksborg opslag 87

vielse Lars og Ingrid

kirkebogen 1847-1875 Hørsholm, Lynge-Kronborg, Frederiksborg opslag 135

Godt Nytår som bringer dig held  ;)

Mvh

Vivi

"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Erik Rudolf

Tusind tak allesammen,
jeg er meget taknemmeligt til alle, der hjalp og gennemså kirkebøger samt folke-tællinger i Danmark og Sverige. Det har været noget jeg selv har drømt om at finde ud af i lang tid og tak til jer er det lykkedes. Jeg arbejder videre, som vi allesammen gør, vi vil jo gerne holde vores aner med hos os. Atter en gang tusinde tak. Erik  :) :) :) :) :) :)