Hjælp til at finde fader til uægte barn, Sønderjylland

Startet af Christian Leth Nielsen, 27 Nov 2011 - 01:34

Forrige emne - Næste emne

Christian Leth Nielsen

Kære alle

Jeg ville høre, om der er nogen der ville kunne hjælpe, evt. ved besøg på landsarkivet i Sønderjylland, med at finde faderen til et uægte barn (født i 1881), måske ved gennemgang af faderskabssager?  Jeg er bosat i udlandet og har derfor ikke mulighed for at komme forbi selv! Jeg har moderens navn og barnets fødselsdato.

Mvh.


Christian Nielsen

Vivi Winther

Hej Christian, der er kommet nye opslagsmuligheder på Arkivalieronline.dk det hedder andre arkivalier, måske det kan hjælpe dig. Har du nogle opslag på moder og barn fra kirkebøger, således kan man se der hvad der står??

her er et link til dig

http://www.sa.dk/ao/

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Inger Buchard

Læg lige data ind her, indtil nogen kommer til LA Aabenraa og kan slå op i formyndersagerne for fødesognet - for det er dér, der skal ledes.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lars Erik Bryld

Citat fra: Inger Buchard Dato 27 Nov 2011 - 11:10
Læg lige data ind her, indtil nogen kommer til LA Aabenraa og kan slå op i formyndersagerne for fødesognet - for det er dér, der skal ledes.

Hov! Hvad er det for nogen? Dem står der ikke noget om i Worsøes bog som jeg kan finde.

Jeg har da selv et par barnefædre på de kanter, som jeg ikke ved så forfærdeligt meget om, og de skal måske op af skuffen igen, så.

Inger Buchard

Jo, han gør: s. 96 og 98 iflg. stikordsregisteret. I hvert fald er det sådan, at hvis du på Daisy søger
Vormundschaft , vil du se, at sagerne ligger under Amtsgericht med detaljer i (enkelte) sogne.
De par sager, jeg har kigget på, handlede dels om at få den biologiske far til at betale gildet, dels om tildelingen af en formynder, der fulgte barnet og regelmæssigt indberettede til Amtsgericht om myndlingens forhold. Eventuelle ønsker om forhøjelse af børnebidrag gik også omkring Amtsgericht.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Leth Nielsen

Kære alle

Tak for de mange, hurtige kommentarer.  Her er detaljerne:

Barnets navn er Christen Jørgensen Rasmussen Nagel, barn af Pauline Nagel.  Han blev født 12 november 1881 og døbt den 2. december i Aastrup Kirke.

mvh.


Christian

Vivi Winther

Hej opslaget i kirkebogen er her

1871-1927 Åstrup, Haderslev, Haderslev opslag 26 nr. 28

Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Lars Erik Bryld

Citat fra: Inger Buchard Dato 27 Nov 2011 - 12:01
Jo, han gør: s. 96 og 98 iflg. stikordsregisteret.

Stikordsregisteret tænkte jeg selvfølgelig ikke på at kigge i  :-X

Til min ynkelige undskyldning er formyndersagerne dog kun nævnt bisætningsvist under afsnittet om skifter - der står ikke andet end tilgængelighedsfrist og at de nogle gange kan supplere skifterne.