Hulgaarden i København

Startet af Birgit Mariane Hulgaard Cancilla, 25 Nov 2011 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Jeg ved det her om Hulgaarden og Hulgårdsvej i København:

Gården lå lige udenfor grænserne af Københavns Kommune i slutningen af 1800tallet. Politikere og ledende embedsmænd på Rådhuset foretog en del opkøb af større og mindre gårde lige uden for bygrænsen for at sikre byens vækst fremover - de fleste arealer indenfor den daværende grænse var enten bebyggede eller lå på private spekulanters hænder. Man ønskede også at bygge store sammenhængende sociale byggerier og anlægge grønne arealer som modsætning til de meget tætbebyggede kvarterer på Nørrebro og Vesterbro. I 1898 købte borgmester Borup så de tre gårde: Østergård, Vestergård og Hulgaard. Både borgmesteren og Hulgaarden (som var den største af de tre) har fået en vej opkaldt efter sig.

Jeg har fået fra Københavns Museums billedarkiv billeder af Hulgaarden som den så ud lige før den var revet ned i 1918.

Men hvem var Hulgaard ... Hulgård som gaarden var opkaldt efter?  Jeg vil gerne få hjælp til at finde oplysninger om ejeren af gården Hulgaard og håber der er nogen der vil hjælpe.

Med venlig hilsen,
Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Eva Morfiadakis


Kan du inte titta i FT? Jag har googlat lite och funnit att gården bör ha legat i Brönshöj, Utterslev. Tittade i FT 1890 (på slutet finns Utterslev) men kunde inte finna någon gård benämnd Hulgaard. Det finns en gård som ser ut som Hujgaard eller Kujgård. Det är en Hansen tror jag som har gården.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.lokalhistorie.webbyen.dk/

Här kan du kanske finna någon som känner till gården.

Eva M
Eva M

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak for dit svar ... jeg kan ikke forstå meget af det ... undskyld ... jeg bor i Canada og siden jeg kom med min familie til Canada i 1957 har jeg ikke brugt Dansk meget så Dansk er svær nok.  Måske du taler Engelsk?  Eller kan du oversætte til Dansk?

Med venlig hilsen,
Birgit

Eva Morfiadakis

Couldn't you look in a census? I googled a bit and found that Mayor Borup bought these farms on behalf of the Copenhagen city council in 1898. The farm Hulgaard should have been in Brönshöj, Utterslev. I looked in census 1890, Utterslev is among the last images but couldn't immediately find a farm called Hulgaard. There is a farm that look likes Kujgaard or Hujgaard. The owner is named Hansen, I think.

Maybe you can ask at the link I suggested.

By the way the surname Hulgaard appears in other part of Denmark according to Family Search.

Eva M
Eva M

Birgit Mariane Hulgaard Cancilla

Tak Eva for tid og hjælp.

Ja jeg ved godt at der er Hulgaard familie i andre steder og jeg har følgt mine Hulgaard rødder så langt tilbage som jeg kunne med hjælp fra mange i DIS.

Fra Københavns billedarkiv fik jeg sendt billeder af gaarden Hulgaard(Hulgård) før den blev nedlagt samt et billede af et gammel kort der viser gaardens lokale.

Det er gårdens navn der interesserede mig ... er den opkaldt efter en med efternavn Hulgaard?  Hvorfor navnet Hulgaard?

Tak for din link til Lokalhistorisk Selskab for Brønshøj, Husum og Utterslev.  Jeg sender dem en email.

Med venlig hilsen,
Birgit