hvordan gør man?

Startet af marianne kristiansen, 21 Nov 2011 - 16:31

Forrige emne - Næste emne

marianne kristiansen


Hej derude.
Jeg er fuldstændig ny bruger (været "slægtsforsker i 2 døgn") -og jeg har fundet  en fødselsattest fra 1874, som jeg tror kan være "min gren".
Jeg kan kun oversætte det halve af det.   
Se vedhæftede fil, hvis der er nogen, der kan oversætte resten for mig. Takker. Hilsen Marianne


[vedhæfting slettet af admin]

Hans Erik Steffensen

Hej Marianne.

Du spørger "hvordan gør man". Det bedste råd jeg kan give dig er at læse de 2 øverste felter i dette forum fra moderator. Følg de råd der er givet der, henvis til stedet (kirkebog eller folketælling) hvor du har fundet anledning til dit spørgsmål for eksempel: amt, herred og sogn samt opslags nr.

Transskriptionen af kirkebog du har fundet kan rettes til:
Faderen er huusmand; forældrene bor i Pythuus.
Fadderne er: Pigen Karen Laursen af Bærs i Estvad sogn, huusmandskone Ane Marie Nielsdatter af Vinkel sogn, Ungkarl Laust Christensen af Pythuus, aftægtsmand Christen Knudsen af Pythuus og huusmand Christen Hansen af Vinkel.
Bemærkningen i yderste højre kolonne: Konen i kirke 2. S. efter Hell. 3 konger 17. januar (skal være 18. januar i følge kalenderen).
Venlig hilsen og god jagt på anerne.
Steff

John Ahrenkiel

Hej

Velkommen i klubben, men pas på det er stærkt vanedannende :-)

Start med at angive kilden, som i dette tilfælde er

AO, Viborg, Fjends, Højslev 1874-1883, opslag 4, nr 17

Herefter skriver du alt det du selv kan tyde. Overhold originalens linieskift og stavemåde.
De fleste skriver det i lodrette kolonner, og så kan du selv kopiere det over.

Sådan f. eks.

8de October

Laust Christian
Laursen

døbt i Kirken
d. 22 Novemb.
1874

Huusmand Jens Laursen
og Hustru Anne Kirstine

Fortsæt på samme måde indtil du er nået hele vejen "over bogen"
Send et nyt svar, så skal jeg eller anden udfylde det du ikke selv kan.

mvh John

marianne kristiansen


TAK TAK OG MANGE TAK - for transcriptionen. Så kan jeg gå videre.   Utroligt, at I kan læse de gamle "kragetær". Tak igen. Det var meget venligt!.
mvh Marianne

Lissa Pedersen

Hej Marianne,

Er du begyndt at bruge folketællinger - www.ddd.dda.dk?

Her finder du familien i 1880:

viborg, Fjends, Højslev, Vinkelplet, Et Hus, 171, FT-1880, D3839
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Lausen 38  Gift Husfader, Husejer  Dommerby Sogn, Viborg Amt
Ane Kirstine Christensen 36  Gift Hans Hustru  Højslev Sogn, Viborg Amt
Laust Christian Lausen 5  Ugift Deres Søn  Højslev Sogn, Viborg Amt
Christen Knudsen 68  Enkemand Husfaders Svigerfader, der af ham forsørges  Gammelstrup Sogn, Viborg Amt

Og her er de i 1890:

viborg, Nørlyng, Romlund, Romlund Sogn Kirkebæk By, et Huus, 14, FT-1890, C3502
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Laursen 48  Gift Husfader Gaardmand Dommerby [Dommerby Sogn Viborg Amt]
Ane Kirstine Christensen 47  Gift Husmoder  Højslev [Højslev Sogn Viborg Amt]
Laust Christian Laursen 15  Ugift Barn  Højslev [Højslev Sogn Viborg Amt]

Har du brug for at finde stednavne, så er denne uundværlig: www.krabsen.dk

Mvh Lissa

marianne kristiansen

Jammen det er da helt utroligt, så hurtigt du kan finde ud af noget - og så er det endda "oversat". Mange tusinde tak Lissa!

marianne kristiansen

#6
Var tipoldefar tvilling? Det har vi aldrig vidst. Hvem kan tyde denne fødselsattest for en 3 døgns gammel nybegynder? Tak for hjælpen.
mvh Marianne


[vedhæfting slettet af admin]

Lissa Pedersen

#7
Hej Marianne,

Du skriver, at du har fundet en "fødselsattest fra 1874" - har du den fra www.arkivalieronline.dk?

Er Laust din ?

Dette kunne måske  være Lausts far, Jens Lausen/Laursen, med sine forældre og søskende i 1845, da der i 1880 og 1890 står, at han er fra Dommerby. Han må være født omkring 1841/1842:

viborg, Fjends, Dommerby, Dommerby, et Huus, 22, FT-1845, B4747
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laust Jensen 56  Gift  Huusmand lever af sin jordlod Flÿe sogn [Viborg Amt]
Mette Marie Christensdatter 34  Gift  hans kone Romlund sogn [Viborg Amt]
Christen Lausen 17  Ugift  "deres barn" Dommerby
Karen Laursdatter 10  Ugift  "deres barn" Dommerby
Jens Christian Lausen 8  Ugift  "deres barn" Dommerby
Jens Lausen 4  Ugift  "deres barn" Dommerby

Mvh Lissa

Svar på dit spørgsmål: Det er Jens og ikke Niels, du skal koncentrere dig om! Hans forældre er Laurs Jensen og Hustru Mette Marie Christensdatter.

Lissa Pedersen

#8
Her er de i 1840:

viborg, Fjends, Dommerby, Dommerby, , 20 en huus, FT-1840, B4806
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laust Jensen 52  Gift  Huusmand, lever af sin jordlod  
Mette Marie Christensdatter 32  Gift  hans kone [Laust Jensen]  
Christen Laursen 9  Ugift  "deres barn" [Laust Jensen]  
Karen Laursdatter 5  Ugift  "deres barn" [Laust Jensen]  
Jens Christian Laursen 3  Ugift  "deres barn" [Laust Jensen]

Og i 1834:

viborg, Fjends, Dommerby, Dommerby by, et huus, 5, FT-1834, B6109
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christian Mogensen 77  Enke(mand)  Huusmand  (måske Laurs' far?)
Laurs Jensen 45  Gift  Indsidder og Dagleir  
Mette Marie Christensdatter 25  Gift  hans kone [Laurs Jensen]  
Christen Laursen 3  Ugift  deres søn [Laurs Jensen]

Hvis Jens Chr. Mogensen er Laurs' far, så kunne Jens Chr. og hans familie være her - dog uden Laurs? Dette skal dog checkes:

viborg, Fjends, Fly, Flye by, , 23, FT-1801, B8074
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Christian Mogensen 45  Gift Mand Jordløs husmand 
Karen Lauridsdatter 43  Gift Hans kone   
Else Marie Jensdatter 11  Ugift Deres barn   
Dorthe Jensdatter 8  Ugift Deres barn

Lissa

PS: Husk at checke og finde de rigtige personer i kirkebøgerne!

Lissa Pedersen


Lissa Pedersen

Måske kan dette fra www.familysearch.org (den gamle version) være en ledetråd:

JENS LARSEN Pedigree
  Male     

Event(s):
Birth:  17 JAN 1842   

Christening:  23 JAN 1842   Dommerby, Viborg, Denmark
Death: 
Burial: 
   
Parents:
  Father: LAURS JENSEN  Family
  Mother:  METTE MARIE CHRISTENSDR

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. 
     
Source Information:
Batch No.:  Dates:  Source Call No.:  Type:  Printout Call No.:  Type: 

C206172  1813 - 1875  0053850   Film  NONE   
 

marianne kristiansen

Kære Lissa
Det er dog helt utroligt ! Jeg sidder her i tiiiimevis  - og vupti, så har du lige fundet en hel masse på 5 minutter. Jeg takker mange mange gange for info'en - som jeg kikker på imorgen. Det er så svært, at vide om det nu er den rigtige man finder frem til. De hedder det samme allesammen.
Vi skrives  ved imorgen.
Marianne

Lissa Pedersen

Hej Marianne,

Hvis du kigger i kirkebogen og finder Laurs Jensens fødsel i Fly sogn, så er det måske denne familie fra Familysearch. Du kan prøve at finde hans konfirmation og bryllup, måske er der informationer om hans fødsel og forældre osv.:

Family Group Record Search Results | Download | Print

Husband  Jens Christian Mogensen
Birth:     
Christening:     
Marriage:     
Death:     
Burial:     

Wife Karen Laursen Mogensen
Birth:     
Christening:     
Marriage:     
Death:     
Burial:     
 
Children

1.   Mogens Jensen
   <Male>   
   
   Birth:     
Christening:  02 MAR 1787  Of, Fly, Viborg, Denmark
Death:  03 JUN 1787   
Burial:     

2.   Laurids Jensen
   <Male>
   
   
   Birth:     
Christening:  05 OCT 1788  Of, Fly, Viborg, Denmark
Death:     
Burial:     

3.   Elsa Marie Jensen
   <Female>   
   
   Birth:     
Christening:  28 SEP 1790  Of, Fly, Viborg, Denmark
Death:  09 AUG 1830   
Burial:     
 
4.   Dorthe Jensen
   <Female>   
   
   Birth:     
Christening:  25 MAR 1793  Of, Fly, Viborg, Denmark
Death:     
Burial:     
 
5.   Kjersten Jensen
   <Female>   
   
   Birth:     
Christening:  16 JUN 1798  Of, Fly, Viborg, Denmark
Death:  16 SEP 1798   
Burial:   

Lissa

Lissa Pedersen

Her er en familie i Utah, som har Jens Christian Mogensen blandt deres aner: http://www.leavesonatree.org/getperson.php?personID=I11647&tree=Tree1

Prøv også at google "Jens Christian Mogensen"+Fly", så får du også nogle andre hits.

Lissa

marianne kristiansen

Hej Lissa
Puhh - hvor er det spændende. Jeg er helt ør alle de informationer. Tak skal du have.  Jeg søger videre ..  og har også fundet en "skifteretsattest fra Mariager" - mon man kan se den?

Min farmor (Addene Marie Kristiansen/Rasmussen)  (indtil nu har jeg kun set på min mormors gren) fortalte om nogle der var rejst til Amerika og var blevet mormoner - de havde været og besøge hende i Kbh; men min farfar "smed alt det gamle papir ud"... :o

Mange kærlige hilsner til dig,
Marianne


Lissa Pedersen

Hej Marianne,

Håber du kommer godt videre og får checket de forskellige personer - i kirkebøger, folketællinger m.v., dvs. finder ud af, om/at det er de rigtige, vi har fundet frem til. Spørg bare løs, hvis du har brug for mere hjælp.

Forstår jeg det rigtigt, at det er din mormors familie, du er i gang med her?

Jeg kender ikke meget til skifteretsattester, men prøv at læse her: http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

Hilsen Lissa

marianne kristiansen

Kære Lissa

Det er SÅ sødt af dig at hjælpe - det er dejligt at have fået en ny "venninde"  herinde.  Det er også rart at vide, at  man bare kan spørge igen - for dét kommer jeg nok til ...
Det er bare så spændende - men hold da op det er tidskrævende. Måske er der et "fif" , når man sådan kikker i kirkebøger og FT - men jeg ruller jo een side af gangen - så det tager jo en evighed.

Specielt bliver det sjovt, når man kommer så langt at man kan få noget at VIDE om dem - så det ikke blot er et navn + en dato.

Jeg kommer ikke vildt meget videre før i næste uge - jeg har SÅ meget at lave på arbejde.

Hvor længe har du været "slægtsforsker" og hvor langt er du kommet med dine aner?

Mange hilsner
Marianne

ps: jeg har skrevet til det link du sendte mig (hvordan du overhovedet fandt dét  - er mig uforståeligt!) - for Søren og Jørgen har måske allerede fundet ud af noget om "min" familie - men jeg har ikke hørt fra dem endnu.

Lissa Pedersen

Kære Marianne,

Kom du bare tilbage med spørgsmål. Der er mange her, som gerne vil hjælpe. Vi kan ikke lade være ;). Og ja, det er både spændende og tidskrævende - det ene tager det andet med sig, og mange gange er det en sej omgang at lede igennem kirkebøgerne ... og læse dem. En kombination af Familysearch, folketællinger, kirkebøger etc. samt at google kan ofte føre til noget. Et fif ved jeg ikke, om jeg kan give dig .... men når du f.eks. har fundet en person i en folketælling og måske også ved, hvilket sogn han er fra/født i (fødested er med fra FT 1845), så beregn hans/hendes ca. fødeår, så skal du (måske) ikke kigge så mange sider igennem. Er du før 1845 og måske ikke kender fødested, så tænk på, at folk ofte ikke flyttede så langt væk fra, hvor de boede, og prøv eventuelt at lede i de omkringliggende sogne.

Ja, det ville være rart, om kirkebøgerne og gamle papirer kunne tale, så man kunne få et "kig" ind i anernes historie og liv ... Nogle gange kan man være heldig at støde på historier om mennesker og egne, hvor ens egne aner kommer fra, og så kan man prøve at forestille sig, at disse havde de samme livsvilkår etc., som dem der fortælles om, eller som fortæller om deres liv. Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men HUSK at spørge de ældre i din familie, hvad de kan huske og har oplevet .. og skriv det ned - det er guld værd. Jeg har selv slægtsforsket i omkring 15 - 16 år. I starten med besøg på Landsarkivet for Sjælland og Rigsarkivet i København og senere på internetttet. Det er jo rigtigt dejligt, at man kan bruge internettet så meget, når man går på arbejde og kun har tid om aftenen. I nogle grene af mine aner er jeg kommet langt tilbage og i andre grene er jeg gået i stå, men man kan (nok) ikke regne med at kunne finde alt.

Du kommer blot tilbage med spørgsmål ... god fornøjelse med din slægtsforskning!!

Hilsen Lissa

marianne kristiansen

Hej igen

Jeg kunne ikke dy mig -  jeg måtte liige prøve min bedstefars gren også.
men her går jeg da helt i stå. Jeg har fundet hans fødselsattest - og vielsesattest. Men jeg kan ikke finde tilbage til hans forældre.
Jeg vedhæfter hans fødselsattest - hveraf fremgår det at han (Christian pedersen 17.01.1900, cementfabrikken Dania, Randers, onsild, Falslev) at hans forældre er fyrbøder/landmand Rasmus Christian Pedersen + Ane Kirstine Kristensen 41 år. Dvs. så må hun være født ca. 1858.

Jeg har kikket i FT 1860 der var Rasmus ikke , Christian er heller ikke konfirmeret i 1910-1912, ikke i FT 1850 i Falslev, 1835-1856 heller ikke finde familien.

Jeg kan se at de blev gift 17.nov.1925 i østertørslev (Christian + Elvine Alfrida Pedersen, f. Laursen 24.04.1904)

Jeg har også kikket i 1858-1883 ørsted - for at finde Ane Kirstine (fødsel?ingen; konfirmeret?ingen ... men jeg fandt et mystisk navn Hollandbjerg .. og dét navn står også at læse på Christians fødselsattest.

Hvad siger en erfaren slægtsforsker at man bør gøre nu? kikke i ??

Mange hilsner
Marianne


[vedhæfting slettet af admin]

Lissa Pedersen

#19
Kære Marianne,

Jeg tror, at du skal kopiere dit indlæg over i en ny tråd, ellers får vi rodet det hele sammen her .. og det er ikke så godt.

Hilsen Lissa

Lissa Pedersen

#20
Prøvede lige at tyde det, som du ikke kunne tyde.

Pige Mette Elisabeth Pedersen
Bode, Ørsted Sogn, Husmand
Iver Larsen Hustru, Hollandsbjerg
Husmand Iver Larsen, do
Arbejdsmand Morits Berg Pe-
dersen, Assens (?) Mark og Bar-
nets Fader

Hollandsbjerg er i Ørsted sogn, Randers amt.

Lissa


Lissa Pedersen

#22
Kære Marianne,

Måtte lige give dig denne, så har du lidt at gå efter:

randers, Rougsø, Estruplund, St. Sjørup, St.Sjørup, 5. Hus, Ft 1890, A7510
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Pedersen Frisk 61  gift Husfader Husmand Vivild
Ingeborg Jensen 51  gift Husmoder  Estruplund
Kristian Nielsen 8  ugift Plejesøn  Holbæk
Rasmus Hendrik Nikkelsin 61  ugift Under fattigforsørgelse  Voer
Anton Pedersen Frisk 21  ugift Søn Karl Estruplund
Rasmus Christian Pedersen 28  gift Husfader  Estruplund
Ane Kjerstine Kristensen 33  gift   Holbæk
Mette Elisabeth Pedersen 5  ugift Datter  Estruplund
Peder Hansen Pedersen 2  ugift Søn  Estruplund
Jens Anton Pedersen under 1 År  ugift Søn  Estruplund

Rasmus Kristian Pedersen finder du også i FT 1880.

Lissa

PS: Prøv lige at kigge på opslag 62 - den første på siden - i Holbæk sogn, Randers amt. Der er en Ane Cathrine Christensen f. 18.8.1858. Kunne det være hende?

Inge Hedal

Hej Marianne
Bare for at spare dig for evt. frustrationer: Når der står Holbæk som fødested for moderen, er det mest sandsynligt, at det er Holbæk sogn, Rougsø herred, Randers amt - ikke det Holbæk, de fleste af os først kommer i tanker om.
Mvh. Inge

Lissa Pedersen

#24
Så er der lige et par oplysninger mere:

Rasmus Christian Pedersen og Ane Kirstine Christensen blev viet 13. marts 1885 (samme dag, som deres datter Mette Elisabeth blev døbt) i Estruplund sogn, opslag 6. Rasmus er f. i St. Sjørup, Estruplund sogn d. 3.7.1861, opslag 46 - forældre Peder Christensen og Maren Sørensdatter, og Ane Kirstine Christensen er f. 16.5.1856 i Holbæk sogn, opslag 53 - forældre Christen Sørensen og Christiane Nielsdatter.

Glem venligst dette fra mit tidligere indlæg: Prøv lige at kigge på opslag 62 - den første på siden - i Holbæk sogn, Randers amt. Der er en Ane Cathrine Christensen f. 18.8.1858. Kunne det være hende?

Her er en hjemmeside, hvor du kan gå lidt længere tilbage: http://www.lisegerd.dk/PederNielsenChristensen/f1.htm - dog er Ane Kirstine Christensen ikke med her - men det må være den rigtige Christen Sørensen og Christiane Nielsdatter, hvilket deres datters dåb (Ane Marie Christensen født i Nørager sogn) bekræfter.

Her er en side mere: http://familytreemaker.genealogy.com/users/h/a/n/Agnete-B-Hansen/WEBSITE-0001/UHP-0288.html

Hilsen Lissa

marianne kristiansen

Kære kære Lissa

Uha hvor bliver det spændende nu - jeg kan slet ikke forstå hvordan du kan finde frem til alle disse informationer - jeg læse og læse. 1000 1000 1000 tak !

Når du skriver  Christiane Nielsdatter (det har vi aldrig vidst at hun hed!) "ikke er med længere", så  kan jeg huske min afdøde mormor engang sagde: min bedstemor var malkepige på en stor (herre-)gård og hun frøs ihjel på en mark i snestorm, da hun skulle over og malke. Hjemme lå mange små børn.

Jeg skal have alle disse mennesker du -søde Lissa- nu har fundet printet ud og sat op i et "træ" sammen med mine informationer.

Jeg glæææder mig vildt til i julen at vise min eneste gamle moster alle disse sider.

Mange knus til dig,
Marianne

Lissa Pedersen

#26
Kære Marianne,

Jeg skriver - hvis det er det, du mener: "dog er Ane Kirstine Christensen ikke med her" - dvs. at ejerne af hjemmesiden nok ikke kender til hendes eksistens. De har koncentreret sig om deres egne aner. Sådan må det være, hvis vi ellers har fat i de rigtige personer.

Christiane Nielsdatter er død den 30. december 1866, så der har måske været en snestorm?

Hilsen Lissa

Lissa Pedersen

Kære Marianne,

Kan du ikke lige skrive til mig privat (tryk på mit navn for at få min mailadresse), så vil jeg også sætte din familie op på en tavle for at holde styr på dem, hvis jeg skal hjælpe yderligere, dvs. skriv dit navn, dine forældres og bedsteforældres navne (mormor/morfar, farmor/farfar), og de årstal du kender.

Hilsen Lissa