Oplysninger om dig

Startet af Mette Fløjborg, 28 Sep 2010 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Mette Fløjborg

Kære forum!
Her kan du læse om, hvorfor det er vigtigt, at kende oplysninger om dig, og hvad vi bruger dem til.
http://www.slaegtogdata.dk/aktuelt/oplysninger-om-dig
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Helge Bay

Hej Mette

På den side, som du henviser til ovenfor står der bl.a.:

Citat:
"Emailadresse bruger vi til at styre, hvilke sider du har adgang til, f.eks. i forum, hvor medlemmer af DIS-Danmark kan se alle 10 forumgrupper."

At det er praktisk, at foreningen har min mail-adresse er klart. Jeg vil jo også gerne kunne modtage meddelelser og også DIS-Nyt, hvis den ellers nogensinde udkommer igen.

Derimod forstår jeg ikke, hvorfor den absolut skal stå usløret  i profilen. Har alle medlemmer i det hele taget en mail-adresse?

Jeg forstår heller ikke, hvad mail-adressen har med mine adgangsrettigheder på hjemmesiden at gøre. Jeg er ikke it-expert, men når man logger ind med brugernavn (Medlemsnummer) og kodeord, burde det være tilstrækkelig til at identificerer mig som medlem.

Hvad nu hvis jeg skifter mail-adresse? Kan jeg så ikke logge ind på siden mere?

Med venlig hilsen

Helge


Mette Fløjborg

Hej Helge!

Du står ikke helt 'utilsløret' i profilen. KUN MEDLEMMER kan søge dig og se DELE AF din profil på siden:
http://www.slaegtogdata.dk/foreningen/medlemmerne
Følgende oplysninger vises om dig:
Billede (hvis du har indsat et)
Navn
Postnummer
Email
Hjemmeside (hvis udfyldt af dig)
Forskningsfelter (hvis de er udfyldt af dig)

Dvs. din emailadresse og de andre oplysninger bliver ikke vist på hele Internet, men kun for dette eksklusive selskab ;). Hvis du IKKE ønsker at blive vist sådan, kan du fjerne hak i 'Vis i søgning' på MIN SIDE. Så vil du slet ikke blive vist for andre i søgninger.

I forum kan kun medlemmer og registrerede brugere se din emailadresse (og skrive til dig) via den lille kuvert neden under dit navn i de indlæg du skriver. Hvis du fjerner 'hakket' i 'Vis i søgninger' som beskrevet ovenfor, vil andre medlemmer og registrerede forumbrugere ikke kunne se denne lille kuvert.

Skift af emailadresse foregår i din brugerprofil på MIN SIDE øverst til højre på forsiden. Det er dit brugernavn og dit kodeord, der skal bruges til at logge ind med, men vi vil også kende din emailadresse, hvis du vil have adgang til de 'lukkede' sider.

Medlemmer uden emailadresse kan altså ikke logge ind på medlemssiderne. Hvis de ikke har en emailadresse, har de nok heller ikke Internet. Det er et valg vi har gjort, at foreningen vil kende emailadressen, hvis medlemmet eller brugeren vil have adgang til vores lukkede sider.

Jeg håber, at jeg fik svaret på det hele  :)
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Berit Hansen

Hej Mette!

Du skriver:

I forum kan kun medlemmer og registrerede brugere se din emailadresse (og skrive til dig) via den lille kuvert neden under dit navn i de indlæg du skriver. Hvis du fjerner 'hakket' i 'Vis i søgninger' som beskrevet ovenfor, vil andre medlemmer og registrerede forumbrugere ikke kunne se denne lille kuvert.

Mht. den lille kuvert, er det så meningen, at man selv kan se den? Hakket er fjernet i 'Vis i søgninger'.

Venlig hilsen
Berit Hansen

Jørn Christiansen

Hej Mette

Når jeg søger i medlemslisten på dig finder jeg din profil, men hvis jeg trykker på dit navn til venstre for dit indlæg din besked så får jeg denne melding:

En fejl er opstået!
Du kan desværre ikke læse enhver profil. 


Den samme besked får jeg ved alle andre, bortset fra mig selv.

Hvis jeg søger på "Helge" er der 24 profiler, og der er Helge Bay ikke med, men han har jo fjernet hakket i "vis i søgning".
Der må være en anden måde for at skjule sin e-mail adresse for det er kun de 7 af de ovennævnte  24 Helge profiler der viser en e-mailadresse
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Jens Peter Lieberkind

Mon ikke det bare betyder at det kun er 7 af de 24 Helger der har logget ind her på den nye side og således har angivet en email-adresse?
(Kan DIS risikere at få en anmeldelse til datatilsynet på nakken fra Anders Samuelsen?)

Noget helt andet er, at "medlemssøgningen" ikke kun finder medlemmer, men også ikke-medlemmer registreret som brugere.

Helge Bay

Hej Jørn

I de første kaotiske dage her på siden forsøgte jeg forgæves at slette min mail-adresse i min profil, men det lykkedes ikke, da det åbenbart er et "Must". Bl. a. har jeg nok fjernet det "Hack" i "Mine indstillinger" i den tro, at jeg derved kunne skjule mail-adressen.

Der står ikke nogen forklaring til hvad "Hacket" betyder, og indtil nu var jeg ikke klar over, at man derved ikke kunne finde mig i medlemslisten. Det var ikke min mening at "skjule" mig, så det bliver rettet.

Mvh.

Helge

Helge Bay

Hej Mette

Tak for dit svar.

Personlig har jeg ikke noget imod, at min email-adresse står i min profil. Det gør den også på det gamle forum, og der har jeg selv i sin tid skrevet den på, men der er den som en ekstra sikkerhed skrevet med snabel a som erstatning for @. Det er jo en kendt sag, at enhver internetside kan hackes.
Det er mig bekendt, at kun medlemmer kan se min profil, dvs for tiden er det kun mig selv og vel også webmaster, men det er vel kun en foreløbig nødløsning.
Det der har irriteret mig, er, at man uden at spørge eller orientere medlemmerne har lagt mail-adresserne ind i profilen.

Du skriver, citat:
" Medlemmer uden mail-adresse kan altså ikke logge ind på medlemssiderne. Hvis de ikke har en emailadresse, har de nok heller ikke Internet. Det er et valg vi har gjort, at foreningen vil kende emailadressen, hvis medlemmet eller brugeren vil have adgang til vores lukkede sider."

Det er altså et valg I har gjort, men det begrunder jo ikke hvorfor I har truffet det valg. Hvis det er for at identificere os, når vi bruger siden, forstår jeg det ikke, for I burde jo kende alle medlemmer fra medlemsfortegnelsen med navn, postadresse osv; og vi logger jo ind med medlemsnummer.

Og det vil altså sige, at medlemmer uden mail-adresse ikke kan bruge hjemmesiden. Er du sikker på, at alle medlemmer har en mail-adresse?
Jeg ved fra tidligere, at kun en del af medlemmerne fik tilsendt DIS-Nyt, fordi de ikke havde angivet nogen mail-adresse, men du må jo kunne se ud fra medlemsfortegnelsen, om alle har det nu. Det ville i den forbindelse interessere mig at vide.

Med venlig hilsen

Helge

Verner Bentsen

Hej Helge.

Emailadressen skal bruges, hvis du under "MIN SIDE" ønsker en ny adgangskode tilsendt.

Mvh Verner

Helge Bay

Hej Verner

Du skriver:
"Emailadressen skal bruges, hvis du under "MIN SIDE" ønsker en ny adgangskode tilsendt."

Det er vel selvindlysende, men skal den derfor stå i min profil?

Desuden var det slet ikke mit spørgsmål.
På den side, som Mette henviser til står der:

Citat:
"Emailadresse bruger vi til at styre, hvilke sider du har adgang til, f.eks. i forum, hvor medlemmer af DIS-Danmark kan se alle 10 forumgrupper."

Og det er det jeg slet ikke forstår, og som mit indlæg (ikke "Besked") handlede om. Men jeg håber at Mette kan forklare mig det.

Med venlig hilsen

Helge

Arne Feldborg

Citat fra: Helge Bay Dato 02 Okt 2010 - 23:36
Citat:
"Emailadresse bruger vi til at styre, hvilke sider du har adgang til, f.eks. i forum, hvor medlemmer af DIS-Danmark kan se alle 10 forumgrupper."

Mange af den her type Fora er indrettet sådan, at mailadressen er den eneste helt sikre og entydige identifikation på en brugers identitet, bla. fordi det er den adresse der skal gå svar tilbage til i tilfælde af problemer med brugernavn og / eller password.


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lis Steengaard Hansen

#11
Hej Berit

du skriver:

Citat fra: Berit Hansen Dato 02 Okt 2010 - 13:12

Mht. den lille kuvert, er det så meningen, at man selv kan se den? Hakket er fjernet i 'Vis i søgninger'.


Den lille kuvert er ikke ved dit indlæg , så der er ingen mail adr. der til dig .


Venlig Hilsen

Lis Hansen

Berit Hansen

Hej Lis Steengaard Hansen.

Tak for dit svar.

Venlig hilsen
Berit Hansen

Mette Fløjborg

Svar til Berit:
Ja, man kan altid selv se kuverten - også selvom 'Vis i søgninger' er fravalgt.

Svar til Jørn:
Fejl er opstået, men desværre ikke løst. Den er under løsning :)

Svar til Jens Peter:
Vær rar at skrive direkte til mig med et eksempel.

Svar til Helge:
Du brummer over, at vi har valgt at andre medlemmer kan se din emailadresse i Medlemssøgning (www.slaegtogdata.dk/foreningen/medlemmerne), hvis jeg har forstået dig ret.
Forklaringen er enkel: Hvis medlemmer søger hinanden nytter det ikke noget, at der kommer et navn og et postnummer og måske et flot portræt frem. Der skal også være en mailadresse, så søgeren og den søgte kan komme i kontakt med hinanden. Det er en af de bærende idéer bag foreningen, at vi er et bindeled mellem medlemmer. Hvis et medlem ikke ønsker at blive vist med email, kan dette ikke specifikt vælges fra, men man kan fravælge at blive vist i søgninger (og vist mail i forum) ved at fjerne 'hak' i 'Vis i søgninger' på MIN SIDE. Er du utilfreds med den beslutning, er du velkommen til at sende en mail til hjemmesideudvalgets formand, Henning Karlby karlby@dis-danmark.dk.

Medlemmer uden mail kan sagtens bruge hjemmesiden. Den åbne del. Hvis man vil se medlemssider, er kravet, at man skal identificere sig med emailadresse.

Vi har IKKE lagt medlemmernes email ind, det gør I selv (tvunget) første gang I logger på. Det har vi gjort for at sikre, at vi får opdaterede mailadresser.

DIS-nyt er et emailbaseret nyhedsbrev for medlemmer og sendes derfor kun til dem, der opgiver deres emailadresse.

Kære alle!
Pyha denne tråd breder sig lidt nu, synes jeg - eller også er jeg bare bagud med at svare  ;). Jeg har haft nogle travle dage - med 1400-2000 gæster på hjemmesiden pr. dag, er der selvfølgelig nogle imellem, der skal have hjælp til at logge ind osv. Skriv endelig direkte til mig, hvis I har konkrete problemer.
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Helge Bay

Hej Mette.

Tak for dit svar. Jeg forstår fuldt ud, at du for tiden har meget om ørene.

Citat:
"Du brummer over, at vi har valgt at andre medlemmer kan se din emailadresse i Medlemssøgning (www.slaegtogdata.dk/foreningen/medlemmerne), hvis jeg har forstået dig ret."

Nej, der har du helt misforstået mit indlæg. Jeg skrev: "Det der har irriteret mig, er, at man uden at spørge eller orientere medlemmerne har lagt mail-adresserne [usløret] ind i profilen."
At vi så, som du skriver, ren teknisk selv gør det uden at vide det, når vi logger ind første gang, ændrer ikke ved den kendsgerning.

Du bekræfter at medlemmer uden mailadresse ikke har adgang til medlemssiderne. Det vil da sikkert interessere dem, som ingen har. Det er måske grunden til at nogen har problemer med at logge rigtig ind som medlem på hjemmesiden.

Citat:
"DIS-nyt er et emailbaseret nyhedsbrev for medlemmer og sendes derfor kun til dem, der opgiver deres emailadresse."

Det er mig bekendt. Jeg henviste netop til DIS-nyt for at begrunde min formodning om, at ikke alle medlemmer har en mail-adresse.

Med venlig hilsen

Helge

Mette Fløjborg

Kære alle!
Jeg har ikke andet at tilføje, end at jeg hjælper alle ind på hjemmesiden, som skriver/mailer/ringer til mig. Hidtil er jeg ikke blevet kontaktet af nogen uden emailadresse, der har ønsket adgang til medlemssider.
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Berit Hansen

Hej Mette!

Tak for dit svar på mit spørgsmål vedr. kuverten!

Venlig hilsen
Berit Hansen