Hvordan finder jeg en person i Tyskland?

Startet af Didde Bryde, 20 Nov 2011 - 15:02

Forrige emne - Næste emne

Didde Bryde

Hej

Min farfar er født i Flensborg d. 12.01.1905 og død d. 01.03.1978
 
(Han ligger/lå begravet ved Holdbøl kirke i Kruså)
Venlig hilsen
Didde Bryde

Gustav Jørgensen

Hej Didde
Hvad er det helt præcis du søger, hvis det er farfar´s far, så må du nok komme med et navn, men har du spurt rundt i familien, det er et godt sted at starte.
Mvh. Gustav

Kim Gade

Hej

Da din farfar har levet efter 1968, hvor CPR blev indført, kan du også få oplysninger om ham på ethvert rådhus i landet. Det er dog en betalingsservice. Da jeg aldrig har prøvet dette, kan jeg ikke fortælle, hvad de alt oplyser om. Men i hvert fald børn og sidste adresse. Sikkert også forældre. Men det ved andre sikkert. Det koster vist lidt over en halvtredser. Jeg går her ud fra, at din farfar havde dansk CPR-nummer, når han er begravet i Holbøl.

Men som Gustav også siger, så får du kun svar, hvis du afslører for os, hvad du gerne vil have svar på. Måske nogen kender familien.
Mvh.
Kim Gade

Didde Bryde

Hej.

Mange tak for jeres svar.

Jeg søger som sagt min farfar som hedder Jan Andersen som er født i Flensborg, jeg søger ham i kirkebøgerne, men har fået en mail adresse til et sted i Flensborg jeg skulle skrive til. Jeg håber de kan hjælpe mig.

Jeg kan ikke komme videre med at finde hans forældre før jeg er sikker på om de navne jeg har er rigtige og jeg ved at en fødsel i kirkebøgerne også er beskrevet med forældrenes navn (håber det samme gælder i de Tyske Kirkebøger)

Jeg vil prøve at søge om min farfars cpr.nr. for ja han må da ha' haft et når nu han er død i DK. Og det kan være jeg kan blive oplyst om noget mere om mine oldeforældre den vej.

Min oldemor hedder: Anne Marie Andersen (Jørgensen)
Min Oldefar hedder: Mathias Andersen

Men da de har danske navne går jeg ud fra de må være fra Dk og derfor stå i de dange kirkebøger. Jeg har hørt at min oldemor blev brædt inde i et hus. Men er usikker på om det passer og ved ikke hvor jeg skal søge efter dette. Jeg ved desværre heller ikke hvor de er døde eller hvornår. Jeg ved kun, at min farfar købte hans fars hus i Kjeldstrupskov på et tidspunkt som min farfar så bode i til han døde.



Venlig hilsen
Didde Bryde

Jens Thomassen

Hej

I følge www.krabsen.dk findes Kelstrupskov to steder i landet.:

Fundet: 2 forekomster

Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning

Kelstrupskov Holbøl Lundtoft Åbenrå  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Kelstrupskov Vissenbjerg Odense Odense  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.


Er det Kelstrupskov ved Holbøl, som er aktuelt i dette tilfælde.??
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Kim Gade

CitatJeg vil prøve at søge om min farfars cpr.nr. for ja han må da ha' haft et når nu han er død i DK.

Jeg tror, at du misforstod mig og ellers udtrykte jeg mig ikke klart nok. Du behøver ikke at have din farfars CPR-nummer. Du har hans navn, fødselsdato og mulige dødssted. Med de oplysninger kan du gå på rådhuset. Men han skal være i CPR-registeret. Og det er han, hvis han har levet i DK efter 1968. Den første tælling, som han kan være noteret i, er 1921. Der er han 16 og muligvis hjemmeboende. Har du nogen anelse om, hvor familien kan have boet dengang? Eller i 1925 eller 1930? Så kan du søge efter dem i en folketælling på AO og herigennem få oplysninger. FT-1921 Holbøl er på 133 opslag. Måske skulle du se dem igennem. Med mindre du da ved, at de ikke boede i Holbøl dengang.

Måske det lokale arkiv kender familien (ved ikke lige, om det er under Graasten). Spørg dem.

































































Mvh.
Kim Gade

Vivi Winther

Hej Didde, prøv at se FT 1930 Aabenrå, Holbøl fra opslag 108-122, det er området Kelstrupskov og der er flere Andersen også en Mathias og Tyskland, men ved ikke om du kan bruge det, det da forsøget værd.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Vagn Altmann

Du finder en Jan Andersen som tjenestekarl i Rønshoved i FT 1930 Aabenraa, Holbøl sogn opslag 103.

Fødseldatoen stemmer, men han er født i Oksbøl Sogn, se KB 1898-1927, Oksbøl, Als Nørre, Sønderborg opslag 15 nummer 5, her har du forældrene + en fadder som også hedder Jan Andersen.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Didde Bryde

Hej.

Tusind tak for jeres svar allesammen.

Vagn: Jeg sad lige akurat og fant min farfar hvor du har beskrevet det. Han er åbenbart ikke født i Flensborg. Men i Oksbøl.

Jeg har fundet ham i folketælling hvor han er tjhenestekarl, men har været i tvivl om det mon er ham, men det tror jeg når jeg kigger på de oplysninger der er om ham de forskellige steder.¨

Jeg har fået af vide af en kusine, at min farfars fars far, skulle hedde Jan Andersen, måske han er den ene Fadder? Kan du evt. hjælpe mig til at tyde resten af alt hvad der står, jeg har lidt svært ved at tyde det hele.

ViVi: det vil jeg prøve. Måske jeg kan finde dem der. Jeg aner ikke hvor de har boet, jeg ved kun at min farfar købte min oldefars hus i Kjeldstrupskov på et tidspunkt, men jeg har så også lige fået af vide idag af en kusine, at da min oldemor døde, flyttede min oldefar til Flensborg og bode og fik vidst flere børn der. Senere flyttede han til Kjeldstrupskov.

Kim: Jeg vil prøve at kigge i folketælling. Jeg har ingen anelse, for ved ikke hvornår man oldemor døde, min kusine kan ikke finde hendes død nogen steder, rygtet går på at hun døde i en husbrand, men jeg kan ikke finde noget på en brand omkring den tid det menes hun kan være død.

Jens: Det er Holbøl der er aktuelt. :)

Endnu en gang tak for jeres hjælp.

Venlig hilsen
Didde Bryde

Didde Bryde

Til VIVI.

Der hvor du sagde jeg kunne kigge i FT der har jeg faktisk fundet min farmor's mor og hendes mand, de er i opslag  117

Andersen Hans
Andersen Christina Margrethe
Andersen  Marie  Christine

Jeg mener nemlig også at min farmor og farfar boede på samme vej og der var der de fandt hinanden.

Dog er ingen af de ovennævnte min farmor, så jeg ved ikke hvor hun er på det tidspunkt, har dog fundet hende i kirkebøgerne osv. men hun er fra 1908 så det må være hendes søster som står med på her, altså Marie. Men aner ikke om hun har en søster. Det er total indviklet mht. min familie også fordi, at min farmor hedder det samme som sin mor og hun det samme som sin mor, men i kerkebøgerne mm. står hver person på en måde og finder man dem igen i kirkebøgerne i en anden sammenhæng, står de på en anden måde. Der er hele tiden byttet om på, christine, christina, margaretha, margrethe. Det er sku ikke til at finde ud af..

Den Mathias Andersen som du fandt er ikke den rigtige, han skal være fra d. April 12, 1879, Mjels

Venlig hilsen
Didde Bryde

Didde Bryde

Hej

Jeg har lige fundet min oldefar i kirkebøgerne. Det bliver mere og mere indviklet. Min Farfar hedder Jan Andersen, hans far og mor hedder Mathias andersen og Anne marie andersen, Min oldefars far hedder Jan andersen og min oldefars mor hedder Anne Marie Andersen. Er der noget at sige til at man bliver forvirret når de allesammen hedder det samme.

Men nogen ide om hvordan jeg finder min farfars mor i kirkebøgerne? Jeg ved ikke hvornår hun døde, ved kun at hun hedder
Anne Marie Andersen (Jørgensen)
Fødselsdato - sted    January 21, 1884
Egen

Men jeg kan ikke finde hende.

Hvor og hvordan finder man vielses attester på personer man ikke ved hvornår blev gift, der må vel stå hendes rigtige fødselsdato.?
Venlig hilsen
Didde Bryde

Jens Thomassen

Hej

Se kirkebogen for Egen sogn, Sønderborg Amt 1877 - 1902, opslag 84 nr. 3:

Den 21. januar 1884 er der født en pige ved navn Anne Margrethe Jørgensen.

Mon ikke det er hende.?

Hvorfra stammer dine oplysninger om navn og fødested.?

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Jens Thomassen

Hej

Citat:
Den Mathias Andersen som du (Vivi) fandt er ikke den rigtige, han skal være fra d. April 12, 1879, Mjels.

Ham finder du her:

Kirkebogen for Oksbøl, Sønderborg amt, fødte 1860 - 1897, opslag 49, nr.6.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Didde Bryde

Hej Jens.

Jeg har fundet mathias i kirkebøgerne, men tak :)

Mht hans køne, min farfars mor, så står der på min farfars fødsel i kirkebøgerne, at hun hedder Anne Marie, jeg har fødselsdags dato fra min kusine. Men hun siger hun har fundet hende, så jeg må se hvad hun har fundet. For synes det er mærkeligt jeg ikk kan finde hende.

Venlig hilsen
Didde Bryde

Helle Thor Hirschmann

For ikke så forfærdelig lang tid siden skulle jeg hjælpe en anden med at finde nogle oplysninger syd for Kongeåen.
En af mine veninder fortalte at der er en filmkopi af kirkebøgerne fra Slesvig-Holsten på Rigsarkivet.
Man skal have billedlegitimation for at få lov til at se dem og være bosiddende i Danmark. (Og kunne bevise det).
Nu ligger Rigsarkivet ikke lige uden for alles hoveddør. Men er vel noget nemmere at finde end div. sogne, som man skal rejse mellem.

Helle
Næstved



Didde Bryde

Hej Helle.

Tak for dit svar. Den person jeg søger er ikke født i Tyskland alligevel som skrevet. Men jeg får på et tidspunkt brug for måske at finde en halv søster/bror til min farfar og den eller de skulle være født i Tyskland.

Jeg har fundet min farfar som jeg troede var født i Tyskland, men det er han ikke. Men det menes at hans far flyttede til Tyskland efter min oldemor døde og der fik andre børn.

Men jeg vil prøve den vej hvis jeg får brug for det.

Endnu en gang tak.
Venlig hilsen
Didde Bryde