8 unge fra Oksbøl sogn, Nordals til USA i 1871

Startet af Bodil Madsen, 07 Nov 2010 - 16:45

Forrige emne - Næste emne

Bodil Madsen

Nedennævnte 11 unge mennesker i Udvandrerdatabasen, heraf 8 fra Oksbøl sogn i Als Nørreherred, foreviser deres billet den 4. maj 1871. De ville til Chicago i Illinois og sejle fra Hamborg.

Jeg søger ikke oplysninger om deres aner, men vil gerne vide om de kom til Amerika og i så fald hvorhen. Blot nogenlunde sikre oplysninger om en enkelt af dem, vil jeg blive glad for.

Jeg har kigget i mange amerikanske databaser, også købt en CD-rom med vielser i Illinois 1851 - 1900 samt rekvireret en "vielsesattest", som nu kun var en kopi af en side i en protokol, for at finde Ane (Anna) Kirstine Tinnesen.

Jeg har flere gange haft et gratis abonnement på ancestry.com og der kigget i rigtig mange skibsankomstlister samt lister med passagerer fra Hamborg. Men uden held.

Fødselsdatoerne og forældrene til de 8 fra Oksbøl sogn har jeg fundet ved dels oplysninger ved en af forældrenes død og derefter se i kirkebogen om den pågældende fik et barn med navn og alder som dem i  nedennævnte liste.



Heinrich Reinert, kontrakt nr. 1411
Andreas Broder Lorenzen kontrakt nr. 1412
Jeppe Jeppesen Hagenberg 25 år kontrakt nr. 1427

Ane Kirstine Tinnesen, 24 år, kontrakt nr. 1428.
Født 1.2. 1847 i Mels datter af Hans Christian Tinnesen og hustru Ellen Christensen

Andreas Hansen 18 år, kontrakt nr. 1429
født 21.9.1853 i Mels, søn Anna Hansen/Rasmussen (datter af Hans Rasmussen i Mels) og Andreas Clausen.

Mathias Christensen 19 år, kontrakt nr. 1430
Født den 15.3.1852, Melsmark, søn af Mathias Christensen og hustru Dorothea Kirstine.

Laurits Christensen, 17 år, kontrakt nr. 1431
født den 20. januar 1855 i Oksbøl søn af Lauritz Christensen (død 5.4.1891) og hustru Anna Maria Jessen (død 19.11.1860).

Magdalene Petersen 30 år, kontrakt nr. 1432
Født den 18. 10. 1841 i Mels, datter af Christian Petersen og 1. hustru Magdalena

Ane Kirstine Lassen 21 år, kontrakt nr. 1433
Født den 1.10.1850 i Mels datter af Christian Lassen og hustru Catharina f. Steg.

(Niels) skal være Nis Henriksen 20 år, kontrakt nr. 1434
Født n 4.1.1851 i Mels søn af Henrik Hansen og hustru Maren Madsen.

Henrik Henriksen 30 år, kontrakt nr. 1435
Født den 4.12.1840 i Mels søn af Henrik Hansen og hustru Maren Madsen og bror til Nis Henriksen

Af de sidste 8, der alle var fra Oksbøl sogn, var de 7 fra Mels.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen


Verner Bentsen

#1
Hej Bodil.

Hvis ovennævnte personer rejser fra Hamburg, er det kun for at komme til England og så fortsætte rejsen derfra.

Her er nævnt to, men alle rejser samme vej.

Name: Henrik Henrikson
Gender: Male
Age: 30
Estimated birth year: abt 1841
Date of Arrival: 22 May 1871
Vessel: Nova Scotian
Port of Arrival: Quebec, Quebec
Port of Departure: Glasgow, Scotland; Liverpool, England
Roll: C-4526

Tilføjet:
Name: Ane Roistine Fennyer (= Ane Kirstine Tinnesen)
Gender: Female
Age: 24
Estimated birth year: abt 1847
Date of Arrival: 22 May 1871
Vessel: Nova Scotian
Port of Arrival: Quebec, Quebec
Port of Departure: Glasgow, Scotland; Liverpool, England
Roll: C-4526

mvh
Verner

Bodil Madsen

Hej Verner!

Jeg er helt overvældet. Den oplysning har jeg søgt efter i 25 år. Tusind tak.

At de rejste til Quebec vidste jeg ikke. Det er der ingen, der har fortalt at de også kunne rejse den vej. Jeg har faktisk set i ankomster til Boston og mener også at jeg har set ankomstlister for det nævnte skib, men at fange at Ane Roistine Fennyer var hende, jeg søgte efter, det tror jeg aldrig, at jeg ville have gjort.

Du skriver "tilføjet" og så Ane Kirstine Tinnesen. Skal det forståes sådan, at de var et par?

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Lissa Pedersen

#3
Hej Bodil,

Kig engang her: http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=nosco. Der kan du se noget om skibet "Nova Scotian", bl.a. turen i maj 1871.

Her kan du søge på skibslister: http://www.collectionscanada.gc.ca/databases/passengers-quebec-1865-1900/001082-100.01-e.php

Fandt Henrik Henrikson:

Name: HENRIKSON, Henrik
Age: 30
Date of Arrival (YYYY/MM/DD) : 1871/05/22
Port of Arrival: Quebec, Quebec
Ship: NOVA SCOTIAN
Reference: RG 76
Microfilm: C-4526

Fandt også Ane.

Mvh Lissa




Verner Bentsen

Hej Bodil.

Først havde jeg kun nævnt Henrik Henrikson.

Da jeg så fandt ud af at Ane Kirstine Tinnesen var indført som Ane Roistine Fennyer, så tilføjede jeg hende.

Det er den eneste grund.

Mvh Verner

Bodil Madsen

Mange tak til dig Lissa for links-ne, så jeg også selv kunne prøve. Også mange tak igen til dig, Verner.
Med venlig hilsen
Bodil