Slægt, Stourn i Tyskland omkr. 1758

Startet af Birgit Elise Waarsøe Rasmussen, 18 Nov 2011 - 13:14

Forrige emne - Næste emne

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hvordan søger jeg i Tyskland ?   Mener at have læst et sted her i et forum, at det koster penge at søge i Tyskland.
Det drejer sig om Albertine Ulricha Margretha Stourn. I FT 1845 Snøde, Langeland Nr. Svendborg, opsl. 8,
står at hun er født i Stuttenhof ved Hamborg. Jeg har prøvet på FamilySearch, men her kommer kun dåben af hendes 2 døtre frem.
I følge FT 1834, 1840, 1845 og 1850, skulle hun være født omkr. 1758. Der er slet ikke nogen overensstemmelse i disse 4 FT, om hendes alder. Så hendes alder er et gæt.
Hun bliver gift 1796, d. 23. marts i Bøstrup Kirke, Langeland Nr. med Laus Nielsen.  Her står ikke noget om hendes herkomst.
Er der én der en løsning ?
Venlig hilsen Birgit

Kathe Rasmussen

Hej;

Albertine Ulricha Margretha Friderichsdatter Sturm er født i Rüttenhose ved Hamburg - hun er min tiptipoldemor.  Ved FT 1845 bor hun som aftægtsenke hos datter-datteren gift med Georg Kristian Goldermann, Sadelmager.

Rüttenhose ved Hamburg tror jeg er korrekt, eftersom der paa samme tidspunkt (iflg. Fyns Historie)  paa Taasinge boede en Anton Sturm, Klædefabrikør/væver, som ogsaa var født i Rüttenhose, død 5/8/1845 88 aar gammel - aldersmæssigt mener jeg at han kunne være broder til Albertine.  Væveren gik fallit med forretningen paa Taasinge, hvorefter Baron Lehn paa Hvidkilde ansatte ham og startede en væverstue til Anton Sturm i Pasop, Sørup Sogn, Svendborg Amt.

Jeg har desværre ogsaa løbet panden mod muren m.h.t. Albertine's fødselsdag.

Det er nyt til mig at Albertine Sturm og Laurs Nielsen havde mere end to børn, i.e. datteren Catrine Larsdatter født 1796 og min ane Lars Nielsen født 1801.  Min ane var slotsgartner først paa Oreby Gods og derefter Lungholm Gods, her paa Lolland, begge godser var ogsaa ejet af Baron Lehn.

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke, Lolland

                         

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej Kathe
Tusind tak for din henvendelse. Det var faktisk et indlæg, som jeg ikke stillede så store
forhåbninger til, da det er en person syd for grænsen.
Jeg vil meget gerne udveksle oplysninger med dig. Jeg har en del om Goltermann-slægten.
Kan vi ikke maile, da det måske bliver for meget her i forum. Jeg deler selvfølgelig gerne
oplysninger med andre også.
Min mail: povlras@tdcadsl.dk
Venlig hilsen Birgit

Inger Buchard

Jeg kan ikke findet noget Rüttenhose i Tyskland, men et Rotenhuse - kan det være dét, der er ment?
Det ligger nord for Neustadt/Holstein og må høre under kirkebogskontoret i Neustadt. Dér kan I få foretaget kirkebogsopslag - mod betaling.

Har I nogle kildehenvisninger, så man kunne se nærmere på stedbetegnelsen?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej Inger
Tak for din henvendelse.
Af kildehenvisninger har jeg kun FT.
FT 1801 Snøde opsl. 13, nr. 14, siger ikke noget
FT 1834 Snøde opsl. 14, siger ikke noget
FT 1840 Snøde opsl. 3, siger heller ikke noget
FT 1845 Snøde opsl. 8, læser jeg det som "Stuttenhof ved Hamborg"
FT 1850 Snøde opsl. 17 læser jeg "Tyskland"
   ....  og spørg mig ikke om hvorfor hun er i FT 1850 i Bøstrup ???
FT Bøstrup opsl. 34   læser jeg "Holstein"

Om Kathe Rasmussen har noget mere konkret, må hun vide.

Albertine er ikke i min slægt, men jeg arbejder med hende for en anden.
Om vedkommende vil betale for yderligere oplysning, må vise sig.
I så fald, må vi kunne finde kirkebogskontoret i Neustadt, på nettet.
Kathe har henvendt sig til mig privat, så jeg vil lade det gå videre til hende også.
Med venlig hilsen Birgit

Inger Buchard

Ja, der er jo ikke meget at hente.
FT 1845 Snøde opsl. 8, læser jeg det som "Stuttenhof ved Hamborg"
Første bogstav i "Stuttenhof" er ikke S-; de ser anderledes ud, se nedenfor f.eks. Sidsel Jensdatter.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Ja hej igen Inger.
Nu prøver jeg at svare igen. Lige før blev mit svar væk. Min sesion var udløbet stod der. Mærkeligt.
Du har ret i at det ikke er et S, alle de andre S'er er tidstypiske.
Det kunne snarere ligne et D, og med prikken over u'et, kunne der stå: Düttenhof, og er der mon noget der hedder det?
Prikken bruges jo også over hendes barnebarnets navn, så der står Stürm
Det er måske for langt ude med disse gætterier.
Venlig hilsen Birgit

Kathe Rasmussen

Hej Birgit og Inger;

Det er dog træls - jeg har lige skrevet et langt indlæg og saa forsvinder det bare.  Det ville være lykken at faa det gamle DIS Forum tilbage. Ses i morgen.

Kathe