Skifte & Ligsynsattest - findes hvordan ?

Startet af Anne Karatas, 07 Nov 2010 - 15:32

Forrige emne - Næste emne

Anne Karatas

Hej

Jeg har forsøgt at søge på min tipoldefars skifte og ligsynsattest,
der henvises til begge under anmærkninger i Glostrup kirkebog for hans død.
Nils Hansen f. marts 1830 Kongsted sogn. (nøjagtig dato ikke mulig at læse)
Død 25/12-1889 i Glostrup sogn

Skifteattest   27/12-1889
Ligsynsattest  2/1 -1890.

Jeg har forsøgt at søge i DAISY, men måske gør jeg det forkert ? ???

Mvh Anne

Thestrup-Bjørn

Skifteprotokoller findes på Landsarkivet.


Måske skulle du lige bruge lidt tid på biblioteket - der er utrolig mange rigtig gode fagbøger om slægtsforskning.
Deri vil du finde svar på mange af de spørgsmål, jeg i dag har set, du har stillet.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Anne Karatas

Hej

Tak. Jeg har allerede en sådan bog.
Men da jeg ikke kunne finde det ud fra bogen, måtte jeg jo høre om jeg gjorde noget forkert.
Evt. i søgemetode.

Og mit bibliotek har allerede leveret fine bøger om de steder mine forfædre har boet.

Jeg har planlagt at besøge landsarkivet. Ville bare gerne have bestilt inden jeg ankom. Jeg ved jo ikke hvordan det fungerer. Om de er lige så imødekommende som på det lokal historiske arkiv hvor jeg bor.

Mvh Anne.

Jens Thomassen

Hej

Kender du denne vejledning fra Statens  Arkiver.?

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

Du kan ikke finde frem til det aktuelle skifte via Daisy. Du kan finde den bog eller pakke skiftet befinder sig i.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Jørgen Sørensen

Venligst Jørgen - 2300

Anne Karatas

Hej

Tusind tak for svar, jeg var bange for at bestille forkert og ulejlige dem med slæb af tunge bøger.
Men derinde fik jeg lidt opstarthjælp med Daisy, og nu kan jeg finde noget deri  ;D

Så jeg fandt mit skifte - det er utrolig stort at kunne læse om sine aner på dem måde.
Klart tiden værd, og landsarkivet på sjælland er et sted jeg nok skal komme lidt oftere ;D

Mvh Anne