Dåb i Nautrup, Harre herred, Viborg amt 1710

Startet af Jacob Nørhaven Larsen, 17 Nov 2011 - 22:55

Forrige emne - Næste emne

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Torben
I mine noter har jeg skrevet at Christen Andersen er født ca. 1774 i Hjerk, (Harre herred, Viborg amt) men jeg ved ikke hvor jeg har det fra?!
Ellers har jeg noteret at han er død 27 Marts 1840 i Roslev og begravet 5 April 1840 i Roslev (Roslev KB opslag 162)

Jeg vidste ikke at han også var gift med Inger Erichsdatter. Har du en vielses dato på dem?

Vh Jacob

Torben Henningsen

Hej Jacob
Først er det meget usikkert om han er født i Hjerk, der er såvidt jeg husker 2 der kunne passe aldersmæssigt, men de får egne familier der kan følges bl.a. via FT.
Inger og Christen begge enkefolk bliver viet i Roslev Kirke 25-2-1827, opslag 115.

Mvh Torben
Venlig hilsen Torben Henningsen

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg må tilstå at jeg ikke har beskæftiget mig særlig meget Christen Andersen Hedegaard da det ikke er en direkte ane. Måske en af de andre der følger med på tråden kan hjælpe...
Vh Jacob

Ole Hjorth-Hansen

Hej

Jeg har nu været igennem Nautrup, Sæby og Vile kirkebog 1701-1813 endnu en gang, og kan supplere med følgende vedr. Beyer og Hannitz slægterne :

1715  opslag 25  Jens Skyldal gift med Ingeborg Sørensdatter af Vestergaard får et barn kaldet Mette,
her er Ingeborg Hannitz fadder (mon ikke hun er søster til Christen Sørensen hannitz ?)

1717  opslag 27 øverst  ved Christen Hannitz søn Peders dåb nævnes Ingeborg igen som fadder med tilnavnet Hannitz

1717  Mads Hannis død, opslag 152 øverst - - - (sandsynligvis også en bror til Christen Sørensen Hannitz ?)

1720  opslag 123  Viet Jens Jensen Tangelev med Maren Christensdatter Hannitz
Som forlovere er nævnt broderen Christen Hannitz og Ivar Norup
Det undre mig her, at hun ikke bliver kaldt Sørensdatter ! ???
Er de kun halvsøskende ???


1723  opslag 33 (se nr. 2 til venstre, lidt svært at læse) ,  født Jens Pedersen båret af Dorthe Beyers
(hun er sandsynligvis søster til Margrethe Jørgensdatter Beyer, der bliver gift med Peder Jensen af Vile, som Jann er inde på)
Dorthe Beyer er nævnt, som tidligere skrevet i 1733, 1734, 1735

1730  2. søndag i Advent  født Anne Jensdatter, Baaret af Margrethe Hannits,  Faddere :  Niels Beyer - - -
se opslag 38 forneden til højre
(Er Niels Beyer mon en bror til Margrethe ???)

1738  opslag 44  her nævnes Dorethe Hannitz (datter af Christen og Margrethe)
som fadder ved Peiter Friderich søn af Jørgen Pedersen Beyer og Agnes Margrethe.

1740  opslag 160   Onsdag d. 11 maj Peder Jensen Begravet 69 aar gl.,
(det er måske Dorthe Beyers mand, jeg har ikke fundet andre med dette navn senere i Vile.)

1752  opslag 60  Født Dorothea Jensdatter (Tangelev)
Baaret af Dorothea Hannitz (datter af Christen Hannitz)

1759  opslag 166  Døde : Jens Tangelevs hustru begravet 7. november 79 aar gl. (Maren Christensdatter Hannitz)

1769  opslag 79  Birgitte Beyers  Uægte barn Friderica Maria,
baaren af Madam Beyer, faddere Jens Thomas Norup, Søren Jensen, Christen Skræder, Maren Nielsens Else Christensdatter

1769  opslag 169  Begravet Anders Pedersens datter 8 dage gl. (Friderica Maria)
Jørgen Pedersen Beyers datter Birgitte blev senere i 1770 gift med Anders Pedersen

Ft. 1787  Visborg sogn, opslag 15 : Søren Christensen 75 år, Enke(mand), gift 2. gang,  selveier og møller
(antager jeg må være Chr. Hannits og M. Beyers førstfødte søn.)
Der findes ingen kirkebøger i Visborg før 1813, så hans død og oprindelige herkomst skal findes i et evt. skifte for at få en bekræftelse på, at han er søn af Christen Hannitz og Margrethe.

Margrethe Jørgensdatter Beyer og datteren Dorthe Beyer sidst nævnt i Bradepandegade i Viborg,  har jeg trods ihærdig søgning, desværre heller ikke fundet noget om deres videre levned.

Mvh.

Ole Hjorth
mvh.
Ole Hjorth (7870)

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej Torben.

Ved Christen Andersens trolovelse til Ane Sophie (Roslev 1774-1875 ops. 171) står han som "af Hjerk".

Tilsidst ved vielsesdatoen står, at "han skal i dag afgå til regimentet", så han har været soldat. Hvis han er født i Hjerk, må hans overførsel til lægdsrullen i Roslev kunne findes (for det var vel der C. og AS. boede?).

Venlig hilsen
Lisbeth Pallesgaard

Torben Henningsen

Hej Lisbeth
Jeg har sidste år brugt to besøg på Landsarkivet til at finde den rigtige via lægsrullerne uden resultat, som jeg husker det, er der rigtig mange "Christen" med Anders til far og nogen er fra Tøndering, der er kirkebogen ikke bevaret, men jeg mangler stadig at bestille hans eventuelle friseddel til indgåelse af ægteskab.

Mvh Torben
Venlig hilsen Torben Henningsen

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej igen Torben,

så er der nok ikke meget håb at hente i lægdsrullerne.
Formodentlig har du så også været omkring de ti børns faddere? Det ser ud til, at det mest er Roslev folk, men der er dog et par interessante, synes jeg:
Gårdmand Jens Andersen i Nannerup, Jebjerg. Han er med i 1820 (Anders),1821 (Mette Krstine) og 1824 (Anders Christian). Ved FT 1834 er han 54 år, så han kunne måske være en bror til Christen.
Svenning Hedegaard (1811) og Svenning fra Harre (1814). Han findes i FT 1801, 1834 og 1840 - der hedder han Svenning Christensen Hedegaard. Mon du har fundet ud af, hvor Hedegaard-navnet stammer fra?
Endelig er der Dorthe Andersdatter af Bajlum (gudmor for Thor 1818).

Venlig hilsen
Lisbeth

Torben Henningsen

Hej Lisbeth
Problemet med brødre er, at de næsten hedder det samme i flere familier, de får jo mange børn på denne tid, og navnene bliver brugt igen og igen.
Hedegaard navnet kan stamme fra flere forskellige sogne, og der er også en Hedegård i Tøndering:

Viborg, Harre, Tøndering, Tøndering Bye, , 4, FT-1787, B8220 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Hedegaard 50  Gift Hosbonde Bonde og Gaardbeboer    

Men det er jo ude i gætterierne og kirkebogen er desværre mangelfuld i Tøndering sogn.
Men som du skriver er der stadig muligheder der ikke er prøvet.

Mvh Torben
Venlig hilsen Torben Henningsen

Bodil Kristiansen

Hej til jer alle

Jeg har med stor interesse læst denne tråd om Thor Eriksen, hans far og efterkommere. Jeg har vist selv del i denne familie Thorsen/ Eriksen.

Erik Thorsen's datter Ane Sophie Erichsdatter er nok min ane, gennem Erich Christensen som er hendes søn med Christian Andersen.

Jeg har læst en slægtsbog om "Slægten Thorsen",  hvor mange af navnene i denne tråd ses. Bogen er på Lokalarkivet i Thorum.  Her ser jeg at faderen til Erik Thorsen står til at være Thor Jepsen som var gårdmand i Harre.

I denne bog er bla. også vist et skifte omhandlende Erik Thorsen som er nævnt i tråden. Hans hustru er Anne Margrethe Jørgensdatter.
Men jeg ser også i tråden en Erik Thorsen gift med Abel Margrethe Jørgensdatter Bayer.

Jeg er nybegynder i slægtsforskning og har måske rodet familierne sammen.  Mon jeg har fat i to forskællige familier der hedder Thorsen.


Venlig Hilsen
Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Bodil
Velkommen til tråden. Det lyder meget interessant med sådan en 'Thorsen' bog. Jeg har selv været på arkivet i Thorum en 3-4 gange, det var fordi Jan Nymann nævnte et notat om Thor Eriksen han havde fundet, men jeg fandt aldrig selv det notat, det eneste jeg rigtig kunne finde var et navneændrings dokument på Thor Pedersen Bak, altså hvor han sammen med flere i hans slægt tog navnet Bak. Denne Thor Bak var barnebarn til Thor Eriksen og er min tipoldefar.
Nu siger du så at der måske findes en bog om deres slægt- det skal da undersøges. Desværre skal vi et pænt stykke hen i November før jeg får tid til at tage derop.
Det at Erik Thorsens hustru hedder Anne Margrethe Jørgensdatter i Skiftet kan være en læsefejl i det oprindelige skifte og det var ikke altid at hun blev kaldt Beyer.
Jeg synes helt klart det er værd at undersøge nærmere og du skal have tak fordi du nævnte det.
Mvh Jacob

Jacob Nørhaven Larsen

Hej igen
Nu har jeg alligevel haft tid til at tage til Torum og jeg har fundet den omtalte bog om slægten Thorsen. Det er nok den Lisbeth har nævnt at hun har set en efterslægt til Andreas Thorsen i.
Det eneste jeg synes jeg kan bruge i den bog er skiftet fra Erich Thorsen der er mere fuldstændigt end det jeg fik fra Lisbeth og så et skøde for Thor Eriksen, hvor han køber et mindre landbrug i Thorum.

Bogen nævner at Erich Thorsen er søn af Toer Jepsen i Harre. Der findes ganske vist en Toer Jepsen i Harre men jeg har ledt i Harre kirkebog efter en søn der hed Erich/Erik uden held. Da bogen ikke nævner hvor de har det fra er jeg mest tilbøjelig til at tro at der er tale om et gæt og jeg tror mere på Jann Nymans forklaring om "Jerik Norsker".

Hvis nogen er interesseret i Skiftet eller skødet sender jeg det gerne vedhæftet i en email.

Forøvrigt, det er rigtigt at der står i skiftet at Erich Thorsens kone (enke) hedder Anne Margrethe, men ved hendes begravelse som de også har fundet i bogen står der tydeligt 'Abel Margrethe' og det gør der jo også i f.eks. folketællingen 1801 så der ingen grund til ikke at kalde hende Abel Margrethe. Forøvrigt får datteren Anne Sophie også en datter der hedder Abel Margrethe der tydeligvis er opkaldt efter Anne Sophies mor. Så ja, det er den samme slægt der er omtalt men man skal ikke altid sluge en slægtsbog råt, det har jeg lært af bitter erfaring :-).
Mvh Jacob

Bodil Kristiansen

Hej Jacob

Fik du også set supplement hæftet  til Slægten Thorsen, hvor Thor's hustru Maren er omtalt, samt hendes søskende og forældrene.

Der er flere tilføjelser til selve "hovedbogen"

v.h. Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Bodil
Jeg har også kigget i supplement hæftet. Jeg har fundet en række fejl når vi kommer tilbage til 3 x tip ane 36 og 37: Jens Jensen er døbt i Thorum (opslag 24) der står bare ____ Post Trinit. tallet foran er visket væk så vi har ikke en dato. Børnene Jens Jensen står der er døbt 18. søndag efter pinse, det skal være 18. søndag efter trinitatis: 13 Okt. 1754. Maren Jensdatter, der står hun er født 1. søndag efter pinse 1758, men det er 18. søndag efter Trinitatis 1756! (opslag 75). Anne Jensdatter her skriver man igen 11. søndag efter pinse men det skal være efter trinitatis.
Børnene med Birthe Christensdatter: Esper Jensen født 1764, man glemmer at skrive at hun er døbt 2. søndag i advent. Der står hun bliver begravet 19. søndag efter pinse men igen er det efter trinitatis.
Karen Jensdatter er født i 1766, det er 20. søndag efter trinitatis. Christen Jensen står der igen er døbt 19. søndag efter pinse 1768, det skal være trinitatis.

Ane 38 og 39 Jens Mortensen og Maren Jacobsen. Der står han er døbt 5. søndag efter pinse i 1728 men det er 5. søndag efter trinitatis. Der står han bliver gift 6 Maj 1765 men det er 6 Marts 1765 i Thorum (opslag 134). Der står Maren Jacobsdatter er døbt 20. søndag efter pinse men det er igen efter trinitatis. Børnene: Morten Jensen er ikke født i 1711 som der står men i 1771. Han bliver begravet i Thorum 21. søndag efter trinitatis 1771- ikke 23. søndag efter pinse som der står. (opslag 105).

Resten har jeg ikke gået så minutiøst igennem, men her kommer et par enkelte rettelser:

Ane 96 og 97 Anders Pedersen og Else Andersdatter. Deres datter Anna Andersdatter bliver født 1728.

Ane 98 og 99 Anders Nielsen Eschildsen og Anne Christensdatter, her kan jeg supplere med at Anne Christensdatter er døbt 25 April 1698 i Thorum (opslag otte)

Ane 146 og 147 Niels Jeppesen og Maren Christensdatter, de får en søn kaldet Oluf/Ole Nielsen født ca. 1660 og gift 17 Nov. 1695. Jeg får det til 1696 og det er i Selde sogn (opslag 30)

Det er hvad jeg har nået. Men alt i al er det et godt stykke arbejde der ligger her, meget bedre end i slægtsbogen det supplerer. De har bare glemt at læse korrektur inden de sendte det ud. Dette skrift er forfattet af nogle meget prominente folk inden for slægtsforskning, samlet af Ivar Kristoffersen fra lokalarkivet i Thorum, med bidrag fra Niels Bjøreng som vi bl.a. kender fra Fur samlingen, Jens V. Olsen der startede Fur samlingen, K. E. Jacobsen også fra lokal arkivet i Thorum og Asbjørn Romvig Thomsen der er ansat ved Landsarkivet i Viborg og selv har aner i bogen. Der er flere andre med forfattere, så hvis man bare lige tjekker datoerne i hæftet er der meget at hente.
Mvh. Jacob

Bodil Kristiansen

Hej Jacob

Tak for dine rettelser. Jeg har endnu ikke gået det så meget igennem som jeg kan se at du har. Men dejligt at få de rette fakta.

Jeg skal selv på Thorum arkivet i næste uge med Skive Slægthistorisk forening, så må jeg se om der er mere at hente der.

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Laila Cumberland Dahl

Hej Jacob.
Jeg har læst denne  tråd med stor interesse.   

Jeg er meget  interesseret i det Skifte og  skødet du nævner.


Erik Thorsen (Jerik) er min mands 3 x tipoldefar og Abelone Margrethe Jørgensdatter Beyer hans 3xtipoldemor.

   
Min mands      tipoldefar:     Peder Christian Thorsen -                     Født 16.12.1815 i Grinderslev)
                 2xtipoldefar:      Thor Erichsen (Kaldet Thor Norsker )    Døbt. 3.5.1790 i Roslev
                 3xtipoldefar:      Erich Thorsen  ( Jerik Norsker)             Født  ca. 1738 –
                                          Gift med Margrethe Jørgensdatter         Født 1777 i Handbjerg

På forhånd tak.

Laila Cumberland Dahl
DISmedlem



Jacob Nørhaven Larsen

Hej Laila jeg vil gerne sende skifte og skøde til jer hvis jeg får din emailadresse. Du kan skrive privat til mig, min email adresse kan du se hvis du klikker på mit navn.

Jeg kan fortælle at jeg har været på arkivet i Glyngøre og har fundet det dokument hvor Erik Thorsen blivar kaldt "Jerik Norsker". Det ligger i Lærer Kroghs store samling om spillemænd i Salling, det fylder 3 kasser på arkivet. Jeg har skrevet dokumentet (talen) af:

Udkast til tale ved Thor Baks 80 års fødselsdag, skrevet af Lærer Krogh fra Tøndering.:
"En af Sallings gamle spillemænd fylder paa Søndag 80 aar! Det er gamle Thor Bach fra Durup. – Det er ellers smaat med Spillemænd af den rigtig gamle skole nu, kun ganske faa er tilbage, men Thor Bach er en værdig Repræsentant for den gamle skole. Utallige er de balder og legestuer Thor har leveret musikken til, og utallige er de Valse, Polkaer og gamle folkedanse som Thor endnu kan huske. Faar han først fat i Fiolen er der næsten ingen ende paa dem; thi Thor er trods sin høje alder endnu aandsfrisk og – næsten – lige saa udholdende som i gamle dage.
   Desværre er det jo saaledes at vore Bedste og oldeforældres danse og danse musik nu er næsten helt forsvunden. En gammel spillemands bog fra 1860 er allerede en stor sjældenhed- saa ilde har man altsaa handlet med det, som dog for en stor del gjorde sit til at give vort Folkeliv sit præg. Saa meget desto skønnere er det at træffe en gammel spillemand som fuldt ud har bevaret kan huske de simple men herlige gamle melodier, som hvis alder for fleres vedkommende kan gaa helt tilbage til Folkevisen, og som gennem flere menneskealdre er blevet benyttet til dansen. Thor kan huske alle og derfor siger vi ham Tak! Fordi han har bevaret dem for eftertiden.
(Det næste er ret usammenhængende, nærmest som stikord til hans tale:)
   Fader P. C. Thorsen byggede laden på Hegnet. Bedstefar Thor Norsker fordi hans Fader (Jerik Norsker) var Nordmand. (Thor Bak) Opfødt på Hegnet Mølle hos Kr. Andersen der elskede musik. Yttrup første lærer – Kr. Kusk – Pæ Yole 80 aar var hans næste lærer. Chr. Møller   Hos E Gudiksen en 3 aar uden løn og lærer at spille – til Hegnets mølle igen – gift med Stine Kristensen hos præsten i Durup. Boede i Tøndering, Roslev paa Heden. Brøndgraver, 5 børn over hele Salling, Farlig stilling – i fare mange gange – Brønden skred sammen – spand paa skulderbladet – Sten i Hovedet.
Børn   Chr. Bak i Roslev, Else i Hestbæk, Chr. Bak gartner i Viby, Anton B. Smed i Grinderslev. Murer Ane Bertelsen i Roslev. Boede dernæst i Roslev og saa i Durup 1907 – 1919 og nyder nu Aldershvilen i sit hus i Durup."

Mvh Jacob

IngridSkov

Hej alle sammen.
Kan godt se tråden er gammel, men bare for at starte et sted.
Jeg er også efterkommer af både Beyer slægten og Erich "Norsker".
Hvor langt kom I alle dengang i 2012?
Mvh Ingrid Skov
is23439712@gmail.com


Citat fra: Ole Hjorth-Hansen Dato 28 Feb 2012 - 10:13
Hej slægtsvenner

Jeg er også ud af Beyer-slægten, og er efterkommer af Jørgen P. Beyer og Agnes Margrethes søn Andreas Jørgensen f. aug. 1739 i Vile.

KAREN : Agnes Margrethes død finder du på opslag 172

JANN : Du skriver at du påtænker at komme til Thorum i nær fremtid, du kan lige give mig et praj forinden, så vil jeg se om jeg kan komme. Jeg bor omk. 7km fra Thorum.

Mvh. Ole Hjorth


Citat fra: Karen Riberholdt Dato 18 Nov 2011 - 11:00
Hej Jacob.

Jo, den aftakkede under-officer, der dør 1777, er 'vores' Jørgen Pedersen Beyer. Datoen kunne jeg heller ikke læse i den originale kirkebog, dengang for længe siden. Jeg har fundet en stribe børn, hvoraf det er Andreas f. 1739, der bliver min ane.

Jørgen Beyers fætter, Jørgen Christian Hansen Beyer, finder man allerede fra ca 1734 i Lemvig, hvor han også dør 1792. Så der er altså ikke tvivl om, at det er 'vores' Jørgen, der dør i Vile.

Mvh Karen
Ingrid Bak
Herning