Dåb i Nautrup, Harre herred, Viborg amt 1710

Startet af Jacob Nørhaven Larsen, 17 Nov 2011 - 22:55

Forrige emne - Næste emne

Jacob Nørhaven Larsen

Vil bare sige at jeg føler at jeg kommet lidt ud på det dybe vand med den anden vielse. Så jeg klapper lige hesten og ser hvad der evt. kommer frem i starten af Marts når der kommer arkivalier fra Rigsarkivet.

Har også lagt mærke til at der er flere der hedder noget med Erich Thorsen/Thor Erichsen, fandt bl.a. et dødsfald på en Thor Erichsen i Garnisons kirke 1767 på en mand der var 32 år gammel, så for ung til at kunne være vores Erich Thorsens far og for gammel til at kunne være hans søn...

Den der hjemmeside skal man nok også tage med et gran salt eller to: http://www.bossebus.eu/Hvide.pdf
Den minder mig om en gammel slægtsbog jeg engang fandt, der udmærkede sig ved at føre en slægt tilbage til Adam og Eva, jeg tror den klarede det på nogle og 70 generationer.
Vh Jacob

Karen Riberholdt

Ja, den 'bossebus' hjemmeside skal vi vist ta' med et gram salt, som du siger Jacob.

Men nu har jeg lige siddet og skrevet en lang, lang smørre om, hvorfor jeg er sikker på, at det er Jørgen Pedersen Beyer i Vile, der er far til de to børn, som du, Poul-Erik, nævnte. - og så pludselig 'PUF' forsvandt det hele, ligesom du også skrev, Lisbeth, at det var sket for dig. Øv.  Jeg vender tilbage en anden gang, - men nok ikke i morgen.

Og Lisbeth, ang. Erich Thorsens barn f. 1777.
Jeg tror, der står: 'som fød til Huuse hos Christen Andersen udi Bierte' osv, men den anden kirkebog
fra 1736-1806 er lettere at læse, se opslag 138.

Mange hilsener fra Karen

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej,

Til Karen. Jeg prøvede kb 1765-1800 inden P-E gjorde sit flotte fund. Somme tider står der forskelligt i præstens og degnens exp. Nu ved vi så, at Erich og Margrethe boede hos Christen Andersen i Bjert.

Prøvede lige at google "Thor Norsker". Frem kom en norsk efterlysningsside, hvor Jann Nymann i 2006 efterlyser Erich Thorsen. Det er JN, der har set "Thor Norsker" på et lokalarkiv, men hvilket? JN er tilsyneladende ikke i dette forum.

VH Lisbeth

Jacob Nørhaven Larsen

Jann Nymann er medlem af Dis danmark. Jeg har lige skrevet til ham privat, han vil sikkert være interesseret i at læse om Poul-Eriks fund.

Ellers har jeg prøvet at søge lidt tilfældigt på familysearch.org og fandt en Jørgen Beyer der skulle have fået et barn døbt i Sønder Nissum (Ringkøbing amt) 24 Juni 1693.
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XBCW-N5B

Efterfølgende har jeg forsøgt at finde den dåb i kirkebogen, men den er så utydelig at jeg ikke med min gode vilje kan finde sådan en dåb. Det skulle være Sønder Nissum, Ulfborg herred, Ringkøbing amt (1684-1774) ca. opslag 14.

Hammerum-herred.dk har også aftryk af kirkebogen hvor jeg også har kigget uden held:
http://www.hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=16&dir=522-01&size=100&ark=18

Det kan være der er  nogen her kan fortælle om det er mig eller familysearch der er noget galt med.
Vh Jacob

Karen Riberholdt

Hej igen

Ja, det er en utydelig KB. Dåben er på opslag 15, højre side, næsten nederst. Nogle af bogstaverne må man jo nærmest gætte sig til, men jeg mener, der står:
dito (24. juni) Døbte Corporal Jørgen Bayers
Barn ... Else

Mvh Karen

Jacob Nørhaven Larsen

Tak for tydningen. Nu er spørgsmålet så om den Else Jørgensdatter Beyer der blev døbt er lillesøster til Margrethe Jørgensdatter Beyer...?
Vh Jacob

Jann Nymann

Hej Jacob

Tak for din henvendelse vedr. Erich Thorsen

Jeg fandt oplysningen om Erich på Sundsøre Lokalhistoriske Arkiv i Torum, Viborg Amt.
Det er flere år siden, jeg sidst har arbejdet med denne gren af slægten ( Thorsen og Beyer ), men jeg kan huske at det var et håndskrevet dokument, med oplysninger om at Erich havde tilnavnet Norsker, fordi faderen var af norsk oprindelse. Jeg mener at jeg tog en kopi af skriftet, men kan efter ihærdig søgning ikke finde det. Dette var grunden til at jeg satte en forespørgsel i det norske slægtsforum, men jeg har aldrig fået nogen tilbagemelding derfra.

Jeg kan huske at jeg i sin tid brugte rigtig meget energi på at finde Thors fødsel og forældrenes vielse, så Poul-Erik og Lisbeth skal have stor tak for deres fund af disse begivenheder.

Jeg var i starten, også ved at gå galt med Jørgen Pedersen Beyer og Jørgen Christian Hansen Beyer, da de begge flere gange, kun benævnes Jørgen Beyer. 

Jeg mener at der må være søster mere til Margrethe Jørgensdatter Beyer og Hans Jørgensen Beyer, nemlig:

Vile 1733 Trolovet Peder Jensen af Vile med Dorthe Jørgensdatter udi Lille Schyldashus og Caverede fri som begge skyldeløs i alle tilfælde.

Vile 1734, Dom. 13 p. Trinit viet Peder Jensen og Dorothe Jørgensdatter Beyer udi Viile Kirche.

Sæby 1739, Dorothe Beiersdatter, begravet udi Sæby Kirkegaard - gammel 67 aar - af Grynderup.

Ovennævnte Dorthe må så være født ca. 1672, men hvor ???. Hun er jo gammel ved giftermålet, så der er selvfølgelig ingen børn og der er ikke fundet skifte på hende. jeg har heller ikke fundet andre oplysninger om hende.

Jeg har styr på alle Erich Thorsens 6 børn, bortset fra at jeg mangler hvor Ole er født ??.

Det er rart at der igen bliver rusket op i disse aner, da der jo stadig er mange uafklarede punkter, men det er virkelig godt med alle de gode indlæg der er kommet i denne tråd, så ved fælles hjælp kan vi nok komme lidt videre.

M. venlig hilsen
Jann Nymann



Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Jann Nymann

#37
Et supplement til ovst.:

Et af de andre punkter jeg aldrig fik opklaret er hvor Jørgen Pedersen Beyers hustru Agnes Margrethe er født og hvor deres bryllup fandt sted - er der nogen af alle jer dygtige mennesker der har fundet ud af det ???

Det må være hende der dør i Vile:
Død d. 25 April 1784 i Vile, Agnes Margrethe Beyer - 74 aar gammel.

Hilsen Jann Nymann
Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Jann
Tak for dine indslag. Jeg tror stadigvæk det er et af mysterierne hvor Agnes Margrethe er født, hvad hun hed til efternavn og hvor hun blev gift...
Var det Erich Thorsen eller hans søn (eller begge) Thor Erichsen der havde tilnavnet Norsker?
Hvis du har fundet det tilnavn på et dokument ved arkivet i Torum kan det vel findes der igen?

Der var rigtig mange militærfolk der kom fra Norge på den tid (f.eks. Tordenskjold) Norge hørte til Danmark indtil 1814 (så vidt jeg husker). Så det er meget sandsynligt at han kom der fra.
Vh Jacob

Karen Riberholdt

#39
Hej Jann og alle .

Den Dorothe har jeg også haft 'kig' på og har ledt efter mere om hende. Hun dukker pludselig op i kirkebogen i 1733, hvor hun også 3 gange (eller var det 4?) er fadder sammen med familien, og så også bliver gift. Da det jo ikke er fordi, hun var for ung til at være fadder før 1733, virker det som om, hun har været bosat et andet sted.
I 1735 opsl. 158 ser man: Dorote Beyers . dødfød Barn aborterit.
Jeg havde ikke fundet hende død.

Mvh Karen

Jann Nymann

Hej Karen og Jacob

Det var kun Thor Erichsen, altså faderen, der havde tilnavnet "Norsker". Jeg satser på at komme til arkivet i Torum på et eller andet tidspunkt, og så skal jeg nok finde det dokument igen og skrive hvad der stod lidt mere fyldigt. Jacob, det lyder ret sandsynligt med den norske tilknytning, især hvis det jeg husker fra teksten står til troende.

Med hensyn til Agnes Margrethe, så er hendes navn jo dansk, så hun må være gift i et dansk sogn.
Jeg har også søgt hende i Nygaards sedler uden resultat. En overgang søgte jeg via navnet Rhode, da jeg syntes at det optrådte i flere sammenhænge, men det gav heller ikke noget

Vedr. Dorthe Beiersdatter, så er hun jo for gammel til at det dødfødte barn kan være hendes, men hvor den omtalte Dorothe Beyer hører til kan jeg ikke umiddelbart se.   

M.v.h.
Jann
Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Karen Riberholdt

Godmorgen Jann

Nej, selvfølgelig kan en, der er så gammel, ikke være mor til det dødfødte barn.  Noget andet er, at jeg må ha' set mig blind på den KB, jeg kan ikke finde hendes død. Hvilket opslag er det?

Mvh Karen

Jann Nymann

Hej Karen

Du har ret, jeg har set helt galt med denne oplysning. Det er et gammelt notat og det må i stedet for, ved nærmere granskning, være opslag 156 og dermed ikke år 1739, men 1730 og ikke Dorothe Beyersdatter, men Pedersdatter, så det ændrer jo sagen. Dorthe og hendes mand må så være flyttet fra sognet og således dø andetsteds. Uha, uha den var grim, det må have været en sen aften - ja undskyldninger er der nok af.

Hilsen Jann
Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Ole Hjorth-Hansen

Hej slægtsvenner

Jeg er også ud af Beyer-slægten, og er efterkommer af Jørgen P. Beyer og Agnes Margrethes søn Andreas Jørgensen f. aug. 1739 i Vile.

KAREN : Agnes Margrethes død finder du på opslag 172

JANN : Du skriver at du påtænker at komme til Thorum i nær fremtid, du kan lige give mig et praj forinden, så vil jeg se om jeg kan komme. Jeg bor omk. 7km fra Thorum.

Mvh. Ole Hjorth

mvh.
Ole Hjorth (7870)

Jann Nymann

Hej Ole

Jeg skal nok kontakte dig når jeg skal til Torum - Det meste af min mors familie stammer fra sallingegnen,
så det kunne være, at der var flere fælles aner.

Hilsen Jann
Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Lidt spredte kommentarer:

Mht. til en evt. søster Else til Hans og Margrethe, tjekkede jeg lige, at vi ved, at Margrethe er født i Slesvig ( byen eller området?). Ved hendes anden vielse til Christen Sørensen i 1712 i Nautrup ops. 120 står der, at hun er født i SledsVig. Vi ved så ikke, hvornår. Jeg har Hans J. B. til at være født o. 1685 - måske regnet fra en aldersangivelse ved død - har ikke tjekket.
Mærkeligt nok kaldes Margrethe ikke enke.

Ang. Ole Erichsen har jeg fundet nogle Ole'er, som måske er vores, på trods af at alderangivelserne ikke passer helt sammen:
Har prøvet at finde hans fødsel, troede lidt på Hjerk, hvor han er ved FT 1801. Negativt! Jeg fandt hans konfirmation i 1805 i Harre / Hjerk (ops. 273) 18 år gl. Ingen far angivet!
Ved FT 1845 er der en Ole E. i Vium, Hjerk 56 år født i Grønning - hvor kb før 1813 jo er brændt :-(
Ved skiftet efter Erich Thorsen er Ole tilstede. Han er 22 år, men der står ikke, hvor han opholder sig.
Han må kunne findes i lægdsrullerne i Viborg.

Er nu meget spændt på, hvad Jacob kan "få ud af Rigsarkivet". Og ligeledes Sundsøre arkivet.

VH Lisbeth

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Lisbeth
Det er egentlig Karen der burde svare dig for det er hende jeg har informationerne fra. Margrethes anden mand Christen Sørensen Hannis/Hanniz/Hannitz er død i Viborg Sortebrødre sogn 1757, begravet 28 Nov. 1757 (ao opslag 245) der er skifte efter ham der viser at Margrethe stadig lever! Hendes død er ikke fundet men det må være efter 1757.

Hans Jørgensen Beyer er fundet død i Vile 1757, begravelsen er fundet i Nautrup / Sæby / Vile kirkebog opslag 166, 27 Feb. 1757 der står bare Hans Jørgens(en) død 72 år gammel hvilket giver et fødselsår der siger ca. 1685.

Jeg skal nok sige til når jeg har nyt vedr. de arkivalier jeg har bestilt, men der er 2 ugers leveringstid hvilket vil sige omkring 7 Marts.

Til Jann, jeg kunne godt tænke mig at komme med til Sundsøre lokal arkiv, hvis du gider at skrive inden du tager derop. Jeg har efterhånden et ret forgrenet træ af Salling aner så det kunne være der er flere sammenfald.

Vh Jacob

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej Jacob og - Karen,

tak for en interessant oplysning om Christen Hannitz og Margrethe. Mon Margrethe bliver i Viborg? Har desværre ikke tid til at grave i dag.

VH Lisbeth

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Lisbeth
Jeg kan sige med ret stor sikkerhed at Margrethe IKKE bliver i Viborg. Der er mange dygtige folk der har gået kirkebøgerne i Viborg igennem med tættekam uden at finde hende. Teorien er at hun er taget hen til et af børnene, måske til et af de steder hvor kirkebogen er gået tabt...
Vh Jacob

Jann Nymann

Hej alle

Jeg er på vej ud af huset, men kan lige give et par hurtige oplysninger:

Vedr. Ole Erichsen, er det ham der bor og lever i Hjerk.
Jeg begrunder det med, at ham og hans kone er med som faddere flere gange hos sin
søster Anne sophie Erichsdatter, hvor han står som boende i Vium, Hjerk sogn

Ole vies 1818 i Hjerk med Ane Nielsdatter

Børn: F. 1818 Else
         F. 1820 Niels
         F. 1822 Inger Marie
         F. 1823 Niels
         F. 1828 Mette Marie

Alle ovst. født i Hjerk

1845 dør Ane Nielsdatter i Hjerk
1866 dør Ole Erichsen i Hjerk

Det er lidt korte oplysninger - Jeg vender tilbage senere

Hilsen Jann

Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg kom til at se at Lisbeth nævner et skifte efter Erich Thorsen. Det tror jeg aldrig jeg har set. Er der nogen der har en afskrift af det, eller kan fortælle mig hvor jeg kan se det?
Vh Jacob

Jann Nymann



Til Jacob

Selvfølgelig kan du komme med til Torum - Min kone og jeg plejer at kombinere det med et besøg på Landsarkivet i Viborg. Jeg skal nok kontakte dig i god tid, men det bliver nok først om 14 dage.

Til Alle

Oplysningerne om Margrethe og Christen Sørensen Hannits ophold i Viborg står i bogen
Kært barn - Mange navne af Kristian Pedersen.
Citat: Da Christen Sørensen Hannits i 1757 døde, boede Christen og Margrethe hos datteren Dorthe
( Dorothea ) i Bradpande ( Et gadenavn ) i Viborg. De var da meget fattige.

Jeg var inde på Ft 1787 i Viborg, både i Lille Bradpande og Stor Bradpande for at se om datteren Dorthe skulle være nævnt i de to gader - men det var hun ikke. Hun kan jo være død, og vi ved heller ikke hvad hendes mand hed.

Det nytter så heller ikke noget at søge efter margrethe smst. da det åbenbart er gjort af andre dygtige personer.

Jeg kan anbefale jer at læse den ovenfor omtalte bog, der har 10 sider der detailleret fortæller om Margrethe og hendes liv med sine to ægtefæller Peder Nielsen Garver og Christen Sørensen Hannits
Liv som fæstekrofolk i Sallingsundhuset. Den kan sikkert lånes på biblioteket.

Hilsen Jann 
Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Lisbeth Balslev Pallesgaard

For mange år siden, da Karen og jeg forsøgte at rede trådene ud omkring de to fætre Jørgen, havde jeg også "fangarmene" ude andre steder. Jeg har en bunke kopier, men husker ikke, hvor jeg har dem fra. Måske nogle af dem fra Karen - bl.a. efterslægt til Andreas Beyer. Der er også kopi af skifte efter Erich Thorsen. På Skifteforvalterens vegne møder Søren Kiersgaard på Ryberggaard. Datoen er 28/3 1809. Den 14/2 (sic!) 1809 har forvalter Kiersgaard behageligst indberettet skiftet til en myndighed i Viborg.
Erich var jo aftakket rytter, men modtog dog pension - vel fra militæret. Jeg ved ikke, hvem der havde skifteretten i det tilfælde.
Hvor skiftet skal findes, ved nogle af jer måske?

VH Lisbeth

Jacob Nørhaven Larsen

Hej som jeg sagde har været på arkivet og kigget på de gamle dokumenter vedr. Rytter regimenter. Det har ikke rigtig givet de ventede resultater. Det eneste jeg har fundet er et egenhændigt brev fra Generalmajor Numsen skrevet i Randers 1781, det omhandler hans regiment. Jeg er ikke super god til at tyde skrifter men jeg synes ikke jeg kan se Erich Thorsens navn nogen steder.
Hvis nogen vil se det har jeg taget billeder af dokumentet som jeg gerne sender til dem der er interesserede. I kan bare sende en mail.

Vh Jacob

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej Jacob.

Jeg vil da gerne læse med...
Jeg prøvede at finde din mailadresse for at sende det, jeg har af Erich Thorsens skifte, men jeg har åbenbart ikke adgang til den ... er jo kun bruger.
Du kan sikkert læse min mailadresse, men ellers er den her: pallesgaard@stofanet.dk

VH Lisbeth

Jann Nymann


Hej alle

Her får I de linier der nævner " Thor Norsker " i den håndskrevne omtale 1931, af Thor Pedersen bak, der var en kendt spillemand på Sallingegnen:

Faderen P.C. Thorsen byggede laden på Hegnet - Bedstefar Thor Norsker, fordi hans fader var nordmand ( Jerik Norsker ) - Boede i Thorum.

Anerækkefølgen er således:

Thor Pedersen bak - F. 01.03.1851 i Tøndering

Hans fader:
Peder Christian Thorsen - F. 16.12.1815 i Grinderslev

Hans fader:
Thor Erichsen ( Kaldet Thor Norsker ) Dbt. 03.05.1790 i Roslev

Hans fader:
Erich Thorsen ( Jerik Norsker ) F. ca. 1738 - Gift med Margrethe Jørgensdatter 1777 i Handbjerg sogn.

Det kunne så være spændende at finde ud af hvor Erich er født i Norge, men som før omtalt, har min efterlysning i det norske slægtsforum ikke givet resultat.

Hilsen Jann




Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Jacob Nørhaven Larsen

Tak for det Jann.
Som jeg skrev til dig er Thor Pedersen Bak min tipoldefar. Der er en artikel i Skivebogen årgang 1970 om Salling spillemænd hvor Thor Bak er nævnt.

Jeg synes svagt at mindes at have set en Thor Norsker i Rybjerg kirkebog som fadder eller anden birolle, men jeg har ikke kunnet finde det igen så måske husker jeg forkert.
Vh Jacob

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej alle.

Det ser ud til, at det kan blive svært at komme videre med Erich T's fødested. Selvom det kunne lade sig gøre at finde ham i de militære stambøger, skulle oplysningerne i 1700-tallet være meget sparsomme om fødested  - fx blot "Norge" - og så er vi lige vidt.

Men jeg fandt tilfældigt i Roslev kb 1774-1815 ops. 174 - enkemand Peder Pedersen Nederbye fra Nannerup (vist Jebjerg sogn) og enken Margrethe Jørgensdatter Bejer i Roslev trolovet 23/5 1814 og gift 12/6.
Jeg prøvede at finde hendes ankomst til Grinderslev sogn, hvor hun jo døde i 1828 hos søn Thor - uden resultat.

VH Lisbeth

Jann Nymann

#58
Hej alle

Jeg havde Abelone Margrethes vielse til Peder Pedersen Nederbye i Roslev 1814, og kan supplere med Peders død:
Jebjerg Sogn. Død d. 12 dec. 1827 - Begravet d. 23 dec. ( opslag 203 )
Peder Pedersen Nederbye - 85 aar gammel - Gaardmand Jens Hjerks svigerfader i Nannerup.

Jeg kan heller ikke finde Abelone Margrethes afgang fra Jebjerg eller tilgang til Grinderslev, så det har man åbenbart " glemt ".

Hilsen Jann
Med venlig hilsen
Alice Nymann
maarslet@mail.tele.dk

Torben Henningsen

Hej Alle
Jeg har med begejstring læst denne tråd da jeg er involveret via Erik Thorsens datter Ane Sophie Eriksdatter gift med Christen Andersen, som senere bliver gift med Ane Sophies søster, Inger Eriksdatter.
Jeg har problemer med at finde ovennævnte Christen Andersen (Hedegaard) født, jeg har uden held bl.a. søgt via lægdsrullerne, men der findes desværre mange Christen'er  i området og nogle kirkebøger mangler fødte.
Håber nogen her måske kan hjælpe mig.

Jeg har Peder Nielsen Garber viet til Margrethe Jørgensdatter Beyer i Vile kirkebog 1707, opslag 116, mener ikke jeg har kunnet se denne oplysning i tråden.

Mvh Torben
Venlig hilsen Torben Henningsen