Dåb i Nautrup, Harre herred, Viborg amt 1710

Startet af Jacob Nørhaven Larsen, 17 Nov 2011 - 22:55

Forrige emne - Næste emne

Jacob Nørhaven Larsen

Vile / Nautrup KB 1701- 1774 opslag 16 sidste post i højre spalte. Jeg får det til:

1710
Den ............... efter trinitatis blef Peder Nielsen Garvers barn hjemmedøbt kaldet Jørgen Beyer og den 21 søndag efter trinitatis holdes daaben for menigheden her i Nautrup kirche, baaret af præstens hustru. Fadderne, Hans Jørgenson Beyer, Niels Jenson Gløng, Olle Christenson Hellegaard(s) Frue, Fru Loylmans? datter Anne Malene, Præstens datter Dorethe Vending.

Er der nogen der har rettelser eller andre bud på ovenstående? Evt. nogen der kan vriste en dato ud af den første hjemmedøbning?

Vh Jacob

Nancy Petersen

Den 15 Søndag efter Trinitatis blef Peder
Nielsen Garvers barn Hiem(m)edøbt Kaldet
Jørgen Beyer og Dend 21 søndag efter Trin.
til videre Daabens Confirmation for
MenigHeden her i Nautrup kirche,
baaret af Præstens Hustrue.
Faddere, Hans Jørgensøn Bejer, Niels Jensøn
Gløng, Olle Christensøn Hellegaard(s)
Frue, Løytnants Daatter Anne Malene,
Præstens Datter Dorethe Vending.

Vh
Nancy

Jacob Nørhaven Larsen


Karen Riberholdt

Jeg  har skrevet 15. Søndag efter Trinitatis, og det for så længe siden, at det var den originale KB jeg så i Viborg, og den var tydeligere at læse i.  - jeg har nogle af fadderne lidt anderledes:   
... Olle Christensen Hellegaard, Frue Lojtnans Daatter Anne Malene, Præstens Datter Dorethe Vinding.

Nu ved jeg jo ikke, hvilken 'Jørgen Beyer', du leder efter, men du skal være opmærksom på, at hans fætter bliver hjemmedøbt samme år d. 26. November. Her er faderen Hans Jørgen Beyer og drengen døbes Jørgen Christian, men han bliver med tiden også nogle gange kaldt 'Jørgen Beyer'.

Jørgen Pedersen Beyer er min ane, men jeg har for en del år siden arbejdet meget med disse to drenge for at få udredt hvem, der var 'min'.

Mvh Karen

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Karen
Tak for dit svar. Jeg har et døds år på Jørgen Beyer i den efterfølgende KB fra Nautrup opslag 169: 1777, men jeg kan ikke se nogen dato. Mener du ikke det er "vores" Jørgen Beyer?

Vh Jacob

Karen Riberholdt

Hej Jacob.

Jo, den aftakkede under-officer, der dør 1777, er 'vores' Jørgen Pedersen Beyer. Datoen kunne jeg heller ikke læse i den originale kirkebog, dengang for længe siden. Jeg har fundet en stribe børn, hvoraf det er Andreas f. 1739, der bliver min ane.

Jørgen Beyers fætter, Jørgen Christian Hansen Beyer, finder man allerede fra ca 1734 i Lemvig, hvor han også dør 1792. Så der er altså ikke tvivl om, at det er 'vores' Jørgen, der dør i Vile.

Mvh Karen

Jacob Nørhaven Larsen

Tak for afklaringen. Min egen gren går gennem Abel Margrethe der blev gift med Erich Thorsen, Rytter. Men deres vielse kan jeg desværre ikke finde.
Mvh Jacob

Linda Bak Hansen

Jeg vil gerne "blande" mig i denne tråd, da jeg også har aner i denne slægt.

Erich Thorsen, Rytter er min 3 x tipoldefar på min "mormors" side. Jeg ved at han var gift med Abelone Margrethe Jørgensdatter Beyer og fik bl. a. sønnen Thor Eriksen, som er min 2 x tipoldefar.

Jeg har heller ikke kunnet finde deres vielse, som du skriver Jacob, og har i det hele taget svært ved at komme længere tilbage. Dette skyldes tli dels at jeg har svært ved at tyde div. kirkebøger og folketællinger.

Thor Eriksens datter Aboline Kirstine Thorsdatter (min tipoldemor) bliver gift med Peder Pedersen Korsgaard, Ø. Grønning. Jeg har også været ved at se efter forindelser i de tråde, der har kørt med navnet "Korsgaard", desværre uden held.

Skriv hvis det har interesse, det jeg har skrevet. Måske kan jeg bidrage med den smule, jeg har fundet frem. Jeg har ikke slægtsforsket så længe, kun et par år.

mvh
Linda B. Hansen - 4681
medlem 9742
Hilsen
Linda B. Hansen - 4681

Jacob Nørhaven Larsen

Hej Linda
Jeg har fået en del hjælp fra Karen Riber lidt højere oppe i tråden.
Nu ved jeg bl.a. at Abel Margrethe Jørgensdatter Beyer's Farmor og Farfar har været kroværter på Pinenhuskro ved Glyngøre. Du kan læse om det i denne bog du kan bestille hjem fra biblioteket:
"Kært barn - mange navne : Pinenhus" af Kristian Pedersen

Kristian Pedersen er leder på Glyngøre lokalhistoriske arkiv og meget vidende om slægter i nordvest salling, så snart jeg har lidt tid og det passer med arkivets åbningstider, suser jeg op og snakker med dem.

Ellers vil jeg foreslå at du skriver privat så jeg kan fortælle hvad jeg ellers ved om slægten...

Venligst Jacob

Poul-Erik Dahl

Hej alle , hej Linda  :)  kære grand-kusine

Måske et brugbart spor ?

Ikke at jeg kan løse gåden om vielsen for Erich Thorsen Rytter og Anne Margrethe Jørgensdatter, men jeg er lejlighedsvis faldet over dem i Sahl sogn, Ginding Herred, Ringk. Amt 1736-1806 , dåb, opslag 138.
22.  december 1778 får de døbt en søn Thor der. Han dør sandsynligvis som spæd/lille  idet de jo får endnu en søn Thor i Roslev 1790.

Han (Erich Thorsen) er tilknyttet Numsens Regiment  (Frederik (von) Numsen (10. februar 1737 - død 1802 i Rusland) ) og der er folk blandt fadderne fra Rydhave

Så måske er der noget at hente i disse sogne, Sahl, Sevel, Ryde osv.

mvh
Poul-Erik

Jacob Nørhaven Larsen

Det var da interessant og tak for indslaget. Prøv så at se Nautrup-Sæby-Vile (Harre Herred, Viborg amt) KB 1774-1813 opslag 169 (Tak til Karen Riber for hjælp til at finde ham)
Endnu en Thor (datoen utydelig) der bliver begravet 10 mdr. gammel i 1778. De må have fået ham først, dernæst taget til Sahl og fået en Thor mere...

Forøvrigt på den side i Nautrup-Sæby-Vile KB (opslag 169) findes også Jørgen Beyer's død i Vile, der står han var 70 år, men det passer ikke. Hans dåb er fundet i den forgående KB opslag 16 (nederst til højre) (døbt 21 Søndag efter Trinitatis 1710 i Nautrup kirke)

Vh Jacob

Jacob Nørhaven Larsen

For lige at få det hele med kan jeg fortælle at der i Vile 1780 bliver begravet endnu en Thor. Altså Thor nr. 3. Nautrup-Sæby-Vile opslag 171. "Thor, Erich Thorsen barn af Vile gl. 6 uger."

~Jacob

Poul-Erik Dahl

Hej Jacob

Ja, jeg har 3 stk Thor's i mine papirer , men har ikke det hele ved hånden lige nu :

lidt usikker på årstallene her

ialt 6 børn
                                        født       -            død
Thor Eriksen                 1777     -    1778   
Thor Eriksen                 1780    -     1780   
Inger Erichsdatter                 1782 -   20.12.1844   
Ane Sophie Erichsdatter    Roslev ? 1783   -   ? 28.10.1826   
Ole Erichsen            -         
Thor Eriksen         Roslev 1790   -   Møgeltorum, Torum 16.03.1880   

nå, du nåede lige at skrive imens :-)

Jacob Nørhaven Larsen

Ja men nu har vi altså 4 x Thor hvor de første 3 er døde.
Hvor skulle Inger og Ane Sophie være begravede?
Vh Jacob

Poul-Erik Dahl

Hej igen Jacob

Tja, måske har vi kun 3 stk Thor. ? ? Måske jeg har kigget forkert med årstallet i Sahl sogn. Hvis han nu er født 1777 , død 1778 i Vile . Én mere død i Vile 1780 og så ham i Roslev som jeg stammer fra.

Jeg må hjem i mine notater og se hvad jeg har om Inger og Ane Sophie.  Men når jeg har datoerne, MÅ jeg have noget mere vil jeg tro. (afhængig af hvorfra jeg har disse data )

mvh
Poul-Erik

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Kære familiemedlemmer.

Lidt bidrag:

Abelone M. - hun blev vist kaldt Margrethe / Grethe - fik et barn Oluf døbt i Vile 26/8 1770, ops. 80. Erich er vist ikke faderen.
Så har jeg noteret en Ole Erichsen født o. 1786 (FT 1801 tj.dreng i Bajlum by, Hjerk, 15 år).
Jeg har 3 Thor'er:
1. død 1778 i Vile 10 mdr. gl. ops. 169
2. født i Vile 1780 (ops. 12) og død 6 uger gl. (ops. 171)
3. født 1790 i Roslev. Døbt i præstegården 3/5 (ops. 30). Død 1780 i Møgeltorum, Torum (ops. 120)

Inger døde i Møgeltorum, Torum 20/12 1844. Ane Sophie i Roslev 28/10 1826.

Det lyder interessant med Sahl - det må undersøges. Der er jo plads til flere børn mellem Ane Sophie og "vores" Thor.
Poul-Erik, hvor har du fundet Erichs tilknytning til Numsens regiment?

VH Lisbeth

Poul-Erik Dahl

Hej Lisbeth , hej alle

Det med Frederik Numsen fandt jeg i dåbsindføringen for Thor i Sahl sogn, Ginding Herred, Ringk. Amt 1736-1806 , dåb, opslag 138.  som jeg nævnte ovenfor tidligere. Jeg mener at huske at der stod at han var tilknyttet Numsens regiment der. :-)

mvh
Poul-Erik

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg har lige været på daisy for at bestille div arkivalier fra rigsarkivet ang. rytterregimenter i Jylland på den tid. Måske er Erich Thorsen nævnt et sted. Er der nogen der ved hvor han er født?
Vh Jacob

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej igen,

Jeg har engang (men hvor?) set, at hans søn Thor skulle have tilnavnet Norsker.....
Stambøgerne må kunne afsløre det. Ligeledes Abelone Margrethes far underkorporal (tror jeg) Jørgen Beyer -
Rigtig dejligt, hvis vi kunne finde ud af, hvorfor Beyer'ne er kommet til det nordlige Salling fra Slesvig.

VH Lisbeth

Lisbeth Balslev Pallesgaard

......der var så nr. 4 Thor. 1778 i Sahl i Ringkøbing - jeg havde set på Sahl i Viborg amt .....
Erich er rytter ved Sr. genneralmajor Numsens regiment.
Der er ganske rigtigt tre faddere fra Rydhave: en snedker, en rytter og forvalterens kone Madame Hansen.

VH Lisbeth

Karen Riberholdt

Hej

Thor, der bliver født i Sal sogn, bliver hjemmedøbt 22. dec, hvor kirkeåret lige er begyndt (altså født i året 1777) og dåben bliver så publ. 5te p Epiph 1778.  Det må næsten være den samme Thor, der dør i Vile 1778, 10 mdr. gammel.

Mvh Karen

Poul-Erik Dahl

Godmorgen Karen , godmorgen i hele familien

Tak skal du have Karen; det var lige disse tanker jeg sad med i bilen på vej til jobbet i dag, at det med d. 22 december i min hukommelse stod lidt "højt" oppe i kirkebogen, så jeg ville lige checke en ekstra gang ved lejlighed. Der kom du så først.

altså hjemmedøbt 22.december 1777 og døbt 8. februar 1778 (5. søndag efter Hellig3Konger), så det passer meget godt med 10 måneder i 1778 i Vile. Så er vi nede på 3 gange Thor  igen, ikke :-)


Og de er i Sahl i 1777/1778 og tager derfra op til Salling. Så vi skal måske nok lede i Rydhave,Sevel,Sahl området i perioden efter 1770 ? til 1777 efter flere spor.

masser af hilsner herfra
Poul-Erik

Poul-Erik Dahl

#22
Hej alle

Poul-Erik proudly presents :


Jeg har fundet vielsen i Handbjerg 1777.  Det ligger tæt opad Ryde sogn.

20 august trolovet og viet 9.oktober 1777

Ringk. Amt, Hjerm Herred, Handbjerg sogn 1775-1806 opslag nr 57.

Jeg kan ikke helt tyde hvad der står foran; men det er jeg sikker på at en af familien her kan  :)

Trolovet Rytter.... Erich Thorsen

What´a wonderful world

Poul-Erik

Jacob Nørhaven Larsen

Godt gået Poul Erik! Så har den kære Margrethe (som hun sikkert har foretrukket at blive kaldt) været 6-7 måneder henne. Det har været på høje tid  ;)
Jeg kan ikke se hvad der står mere end Rytter, det kan vist ikke blive til Rytterofficer...
Vh Jacob

Karen Riberholdt

Ja, godt klaret ...

Der står 'bare':  Trolovet Rytteren Erich Thoersøn - osv.

Mvh Karen

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg har fundet en anden vielse som jeg godt vil høre jeres mening om. Vi ved at Erich Thorsen var ca. 40 år da han blev gift med Abel Margrethe Jørgensdatter Beyer. Hvad hvis han har været gift før?

Prøv at se her: Københavns amt, Sokkelunds herred, Garnisons kirke 1732-1769 opslag 112
31 Oktober 1764 Erich Thorsen og Gundel Lucie Gunnersdtr.
Vi ved at Garnisons kirke hørte til hæren, ligesom Holmens kirke hørte til søværnet. Er det muligt at Erich Thorsen er kommet til Jylland sammen med Frederik Numsen i 1771 da sidstnævnte blev flyttet til Jylland? Selvfølgelig kan der være andre der hedder Erich Thorsen. Det der står "art-mand" tror jeg står for artilleri mand ligesom i lægdsrullerne, eller står der slet og ret arb-mand (arbejdsmand)?

Måske er der noget af det jeg har bestilt fra arkivet der kan kaste lys over det.
Vh Jacob

Poul-Erik Dahl

hej igen

Jeg tænkte på om nogen af jer har fundet Erich Thorsen og Margrethe i FT1787 noget steds ?
Jeg har tilsyneladende ikke fundet dem. Sad lige og kiggede lidt igen i Vile, Nautrup, Roslev m.m.

PS. så skrev du lige i samme sekund Jacob.

Godt gået og det er da en rigtig god mulighed. Hun lyder norsk, ikke ? eller ...
(tænkte lige på Thor "Norsker" )

Poul-Erik

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Flot Poul-Erik :-)

- og så øv. Jeg sad lige og skrev en lang smøre, som forsvandt i cyberspace - måske da det vrimlede ind med poster. Men nu går jeg ind og spiser, vender tilbage..

VH Lisbeth

Poul-Erik Dahl

#28
Hej igen

Mest til Karen  :)
apropos det med at holde styr på Jørgen Christian Hansen Beyer  og Jørgen Pedersen Beyer

Jeg fandt lige en vist nok svensk side

http://www.bossebus.eu/Hvide.pdf   hvor det ser ud til at de har fået byttet lidt rundt på fætrene og mener at Jørgen Christian Hansen Beyer er fader til vores Abelone Margrethe Jørgensdatter (og Andreas)

Poul-Erik

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej igen.

Perioden i Sal er dækket af to kb. Jeg har nu kigget i 1765-1800. Den er nærmest ulæselig, men jeg fandt Thors fødsel på ops. 76: "Erich Thorsen og Anne! Margrethe Jørgensdatter Baier i Bjert......." så er jeg i tvivl om det næste. Står der: "fødtes hjemme hos Christen Andersen i Bjert"?

"Madame Hansen af Nas ? i Ryed sogn bar den. Fadderne: Christen Andersen af Bjert, Christian Snack og en rytter Engelbret (som?) er fra Rydhauge. Anders Lauritsens datter Karen, Jens Jørgensens datter Ana og Christen Andersen  ???
Erich Thorsens hustru af Bjert og...... introduceret samme dag. Datoen er vist 5. søndag after Helligtrekonger.

På ops. 61 er der en Thorsen der får en datter ? som jeg synes hedder Peder :-) det er vel ikke Erich? Årstallet er o. 1773.

Det lyder interessant med Garnisons. Jeg prøvede at kigge efter børn i 1764-65-66, men intet resultat.
Øverst i vielsesrubrikken står "den danske menighed" (der er også en tysk).
Ville der ikke have stået enkemand ved Erichs (måske) anden vielse? Nå, præsten kendte ham måske ikke så godt.
Jeg har dem heller ikke i FT 1787. Måske har de været ude af sognet den dag tælleren kom forbi. det har jeg set før.

VH Lisbeth