Den danske urmager-registrant. Har du bogen, kan du måske hjælpe mig?

Startet af Anna N Rasmussen, 16 Nov 2011 - 17:56

Forrige emne - Næste emne

Anna N Rasmussen

Hej alle,

Er der nogen her på forum, der ligger inde med den store to-binds danske urmager-registrant (Jens Ingvordsen: "Urmagere i Danmark før år 1900")? Jeg har brug for et opslag, men bogen findes kun på ganske få bibliotekers læsesale, selv her i Kbh-området, så jeg kan spare en omvej, hvis nogen herinde har værket derhjemme.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Hans Poulsen



Hej Anna

Det var vistnok det værk, jeg havde fingre i for nogle år siden på Frederiksberg Bibliotek - i udlånsafdelingen, ikke på læsesalen. Jeg husker det som værende i *stort format*, således at det lå på en speciel hylde. Hvis det er rigtigt, var det måske værd at spørge dit eget lokale bibliotek, om det kan låne værket hjem til dig.

Du har da lov at ringe til hovedbiblioteket på Frederiksberg og forhøre dig:

http://www.fkb.dk/forside

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anna N Rasmussen

Hej Hans,

Ja, det er en stor grøn djævel i to tykke bind. Jeg er jo gammel boghandler, men har faktisk aldrig selv haft værket i hænderne, da det jo ikke er sådan én som man lige lagerfører, heller ikke i en velassorteret københavnsk boglade med speciale i kulturhistorie, som min lade var. Men jeg har set den beskrevet i anmeldelser mv.

Jeg har spurgt mit lokale bibliotek her i Gladsaxe, og fået den besked, at her i Kbh-området ligger kun Kgl.Bibl og Kunstindustrimuseets bibliotek inde med et eksemplar, og kun på læsesalene. Jeg har kontrolleret oplysningen ved opslag på bibliotek.dk, og den er god nok - den kan således heller ikke (længere? - siden du tidligere har set den på udlånshylderne) hjemlånes centralt via bibliotek.dk.

Men altså, egentlig er det jo lidt af et luksusproblem for københavnersnuden her, for jeg kan jo godt lægge vejen forbi en af de to læsesale. Det ville bare være nemmere - og hyggeligere - hvis én herinde lige havde den stående. Men nu venter jeg lige en uges tid og ser. Tak for din deltagelse, Hans.

Venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bjarne Smedegaard

Håber at det kan tilgives min anmasende facon:

Jeg vil mægtig gerne vide noget mere om
Urmageren i Grauballe, Svostrup sogn,

Søren Henriksen født 12/1 1860 (Østerdal Henriksen siden 1917)

Urmagerbutik fra før 1900, men hvornår, start og slut ved jeg ikke.

Hvis nogen kan hjælpe er det bare skønt. Hvis ikke, så var det dejligt at finde ud af at denne bog findes.
Så må jeg bare ind og kigge i den selv en gang.

mvh. Bjarne Smedegaard

Anna N Rasmussen

Mas bare løs, Bjarne!

Ja, det er ifølge omtalen en så godt som komplet oversigt over urmagerstanden før århundredeskiftet - alle håndværksfag burde have sådan en, synes vi med mange håndværkeraner.

Men Bjarne, hvis jeg (vi) ikke får assistance fra en flink bogejer herinde, så tager jeg selv ind på en af læsesalene og ser den - og så vil jeg da selvfølgelig gerne tage et opslag for dig samtidig  :)

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Knud Madsen

Hej Anne

Jeg har checket på bibliotek.dk, og det eftersøgte værk findes til udlån på masser af biblioteker. Bd. 1 på 40 biblioteker og bd. 2 på 38. Jeg forstår ikke det svar, du har fået i Gladsaxe.

Venlig hilsen Knud

Ulla Nielsen

Hej

Jeg har lige søgt på Hovedbilioteket i Krystalgade på nettet,
de har også bøgerne, som er i 2 bind, har selv fundet aner i
denne bog.

Mvh.
Ulla Nielsen
2000 F

Anna N Rasmussen

Opslaget er klaret!

Tak for kommentarerne, ja det er rigtigt at bogen findes på en række biblioteker – men ikke til hjemlån. Så da jeg bestilte via bibliotek.dk, fik jeg en meddelelse om, at den ikke kunne reserveres. Men nu har jeg været omkring en læsesal, og har fået foretaget mit opslag, hvor jeg dog desværre kun fik afklaret ganske lidt nyt om min ane.

Det drejer sig om et besværligt medlem af min nordsjællandske smedeslægt, og jeg bliver nok snart nødt til at oprette en særskilt efterlysningstråd. Men hvis nogen af jer skulle vide noget, nævner jeg lige hans væsentligste data allerede her. Men som sagt, sæt ikke ind med opslag mm, med mindre du kender til ham:

Jens Jakobsen
født 1768, sandsynligvis i Holgerstrup ved Danstrup Hegn, Tikøb Sogn. Ved sin vielse 1795 i Hillerød formodentlig tilknyttet Frederiksborg Slot, idet kgl. klejnsmed Andreas Svendsen og hofurmager Peter Hinrichsen er vidner. Ved FT-1801 urmager og smed i Esbønderup. Har repareret tårnure på nordsjællandske kirker. Flytter ca. 1806 til Nejede pr. Alsønderup, hvor han dør 1825.
Med sin første hustru Johanne Hansdatter (1769-1808) får han bl.a. sønnen Christen Jensen (1798-1869), som bliver smed i Maarum.  Med sin anden hustru Johanna Svendsdatter får han bl.a. sønnen Jacob Jensen, som bliver urmager i Esbønderup. Hans første svigerfar Johan Christensen (stedfar til Johanne Hansdatter) var smed i Græsted, og svogeren Christen Johansen (Johanne Hansdatters halvbror) var smed i Lopholm.



TIL BJARNE,

Hej, der var også gevinst på dit opslag, men desværre bestod det mest af familiære oplysninger, som du sikkert allerede har?, og indeholdt ikke noget om din anes butik. Jeg tillader mig at overbringe oplysningerne her i tråden, så evt. andre interesserede også kan få glæde af dem:

ØSTERDAL, Søren Henriksen (12.01.1860-20.09.1932)
Søn af husmand Henrik Henriksen og Kirsten Marie Sørensdatter.
Gift 1. gang med Marie Kirstine Kristensen, død 08.08.1891.
Gift 2. gang med Maren Pedersen.
Virksom i Grauballe, Svostrup.
Medlem af Viborg Amts Urmagerforening.

Og så er der en henvisning til Dansk Urmager Tidende årgang 1932, hvor der skulle stå noget om ham på side 194-95.

Måske du kan få mere at vide i urmagerforeningen, eller på arkivet på Viborg Stiftsmuseum? Når han var virksom op i det 20.århundrede, kan du måske også finde noget i vejvisere og aviser.

Men jeg blev jo nysgerrig, og fandt ved websøgning (så den har du muligvis også allerede set?) denne lille lokalavisartikel, skrevet i anledning af udgivelsen af lokalhistorisk kalender fra den gamle Gjern Kommune: http://www.e-pages.dk/folkebladet/138/6  På artiklens ene foto står Søren i 1890 med sin første hustru foran butikken, som ifølge teksten lå på Eriksborgvej i Grauballe.


Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Hans Poulsen



Hej Anna

"..Har repareret tårnure på nordsjællandske kirker..".

Måske skal du lede i bøger, der kun behandler én type ure.

Om der er skrevet bøger alene om  tårnure, véd jeg ikke, men bøger om fx standure, herunder bornholmerure, eksisterer.

Måske skal du have en bibliotekar til at hjælpe dig med at finde disse specialbøger - eller i det mindste oplyse dig om det decimaltal, hvor du finder disse bøger. Så kan du selv løbe bogreolerne igennem.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bjarne Smedegaard

Tusind tak

Jeg kunne kun låne et bind ad gangen og valgte nr.1.

Fandt ikke Henriksen Søren og blev lidt irriteret.

Blev han kun regnet som reparatør, forhandler eller hvad. ikke urmager.

Selv om jeg vidste at han fra 1917 tog navnet Østerdal Henriksen, så havde jeg ikke tænkt at lede under Ø.

Jeg skriver lidt med Gravballekonen.dk som er ansat på arkivet for gamle Gjern kommune og har faktisk selv leveret billedet til kalenderen. Det blev de glade for, da de ikke havde et billede af butikken før.
Desværre er der ikke nogen, som ved nøjagtig start og slut på Urmagerbutikken i Grauballe.

Tak for alle oplysningerne.

Jeg vil kontakte urmagerforeningen.

Bjarne

Knud Madsen

Hej Anna

Jeg synes, det er ærgerligt, at du fortsat fortæller, at omtalte urmagerregistrant ikke findes til hjemlån.

Jeg bestilte værket via bibliotek.dk i mandags. I går hentede jeg bd. 1 og i dag kan jeg hente bd. 2.

V.h. Knud Madsen

Bjarne Smedegaard

Jeg fik besked fra Bibliotek.dk at jeg kun kunne låne 1 bind ad gangen.

Er der forskel på hvor i landet man bor og hvilket bibliotek man forsøger at få bøgerne sendt til?

Jeg er meget taknemmelig for Annas oplysninger.

Uden Annas hjælp, havde jeg ikke tænkt på at oplysningerne stod i bind 2. under Ø.
Jeg troede at han kaldte sig Østerdal Henriksen og ikke Henriksen Østerdal.

Jeg har allerede, på baggrund af Annas oplysninger, bestilt Dansk Urmager Tidende årgang 1932 på bibliotek.dk

Jeg glæder mig til at læse hvad man skriver om ham.
Det er sandsynligvis skrevet i anledningen af at han lige er død. Døde mennesker taler man ofte pænt om, og jeg håber på at man nævner en masse begivenheder i hans liv i sådan en tekst.

Kæmpe tak til Anna.
Ikke kun for oplysningen, men også fordi du tog dig tid til at skrive hele teksten.

Bjarne Smedegard

tina seibæk

hej. undskyld jeg maser på. men hvis en af jer har bogen, vil I så være søde at slå urmager Jens Jesper kofoed op? han var fra Hjørring. Han blev gift i viborg med Elisabeth Seibæk, og fik ihvertfald en søn Mads Mandrup Peter Kofoed og måske flere? :D

Knud Madsen

Koefoed, Jens Casper
Født Hjørring 21.09.1853, død sst 15.04.1908. Søn af urmager Mads Mandrup Peter Koefod i Hjørring og Nicoline Simonsen. Gift Viborg 15.01.1889 med Elisabeth Sejbæk. Nævnt i Hjørring 1866 som urmager og fotograf, borgerskab 16.10.1890 som ur- og instrumentmager Danmarksgade 36, senere Stokbrogade 6. Forretning overtaget 1906 af Peder Nielsen Sams.
Litt: H.L. L. Lampe 1982d, 20. Ochsner 1986, 487.

Fundet i: Jens Ingvordsen: Urmagere i Danmark før 1900, bd. 1, 2004, s.549. 

Her er vist tale om et urmagerdynasti. Er du intereseret i faderen / farbroderen?

V.h. Knud Madsen

Kirsten Didriksen

Hej endnu en der kommer masende!! ;)

Jeg kunne forfærdelig godt tænke mig at vide noget om Urmager og Fotograf
Jens Ole Andreas Kristensen
født 24.2.1867 i Dybe Sogn
Gift den 24.2.1889 med
Ane Marie Kjeldal
født 6.10.1868 også i Dybe, Ringkøbing Amt.

Han står som Urmager i Dybe ved deres bryllup, familien flytter senere til Bonnet hvor han står som Urmager/Fotograf. Efter FT 1911 er Familien helt væk for mig. De får 8 børn men hvor bliver de af?
A. Christensen var en fantastisk god fotograf og der findes mange gode billeder fra ham, men om hans Urmager gerning kendes intet.

Jeg vil blive meget glad for selv det mindste "nyt" om familien!

Mange hilsner og søde tanker til den/dem der kan hjælp mig videre.
Kirsten

Knud Madsen

Christensen, Jens Ole Andreas
Født Dybe 24.02.1867. Gift med Ane Marie Kjeldal, født Dybe 06.10.1868. Nævnt i Raunstoft, Dybe 1890. Meldte i København 10.02.1893, 16.03.1893 og 20.06.1893 udvandring til New York City (New York, USA), sidste opholdssted henholdsvis Lemvig og Dybe (2 gange). Alle kontrakter annulleret. Nævnt Bonnet Stationsby, Ramme 1894-1906 som urmager og fotograf.
Litt: FT 1890. Lampe & Hertzum-Larsen 1976, 111. L. Ochsner 1986, 491. UP D9293C2006, -2209 og -3115.

Kilde: Jens Ingvordsen: Urmagere i Danmark før 1900, bd.1, 2004, s.202.

Familien har 3 gange taget afsæt til at rejse til USA. Mon det lykkedes 4. gang?

V.h. Knud Madsen

tina seibæk

hej og tusind tak for hjælpen til dig Knud. jeg tror oplysningerne hjælper et stykke på vej, da det er hans kone, elisabeth og evt børn jeg søger efter :) så måske adresserne giver et hint.
Der skulle også være nogle i slægten Seibæk, der blev urmagere, kan du se dem i bøgerne?
mvh tina

Knud Madsen

Sejbæk, N.P.Chr.
Født i Viborg 01.03.1877. Gift. Lært i Ålborg hos Mads Mandrup Peter Koefoed, svend 01.11.1895 (Koefoed dog død 1890!). Herefter svend i Randers ca. 1900-17 hos Anders Madsen, i Viborg ca, 15 år hos grossistfirmaet Larsen & Rosenstrand og i Århus ca. 18 år hos grossistfirmaet  Jens Christian Filtenborg. Virke indstillet ca. 1951.
Litt: T&S 1957, 35.

Sejbæk, Sophus Andreas
Født Hjørring 1886. Gift. Meldte i København 22.05.1907 udvandring til Akron (Ohio, USA), sidste opholdssted angivet som Hjørring. Amerikansk statsborger 1913. Atter i Danmark 1939, dansk statsborger 1943. Virksom på Frederiksberg, København. Virksom før 1900?
Litt: Indfødsret 1943/299. UP I0708S0716.

Fundet i værkets bd. II, s.905.

V.h. Knud

tina seibæk

hej igen. du er en sveske :)tusind,tusind tak for oplysningerne.mvh tina

Kirsten Didriksen


Tusind tak for hjælpen Knud!

Det var da noget af en overraskelse, tænk om "vores" gode fotograf var havnet "over there"!
Ja det er han så måske også? men vi har da glæde af hans fotos ind til han rejste til ??
Stod alt det i Urmager opslaget?

Det undrer mig, at de ville rejse (det var måske kun ham)? De får en søn den 6.6.1893 og havde to små i forvejen.  ???
Alle kontrakter annulleret, ved du hvad det betyder?

Håber jeg finder ham igen.
Mange hilsner og tak
Kirsten

Knud Madsen

Hej Kirsten

Jeg har citeret nøjagtigt, som der står i urmagerregistranten.

Alle kontrakter annuleret: Det forstår jeg således, at han tre gange har bestilt rejse til USA, men hver gang har afbestilt rejserne.

Når registranten kun kender "vor urmager" til 1906 og du til 1911, så kunne det jo være, at han (og familien) derefter havde forladt Danmark. Men det er kun et gæt.

Havde han virket i Danmark efter 1911, ville registranten sikket have "fanget" ham. Der er vel også den mulighed, at han døde.

Vh. Knud

Kirsten Didriksen

Endnu engang tak Knud.

Jeg tvivler ikke på det du skriver  ;D syntes bare det er mærkeligt at skrive om noget som ikke blev til noget!
I FT-1911 står han som fotograf og urmager i Ramme Sogn.
Jeg har ikke fundet ham død?

I Politiets-registerblade fandt jeg sønnen Thorvald Kjeldal Kristensen født 6.6.1893 han flyttede til København i 1914 som Urmager.
Vil du være sød og slå ham op hvis du kan? Måske det kan gi nogle oplysninger?

Mange hilsner
Kirsten

Knud Madsen

Hej Kirsten

Jeg har søgt under Christensen, Kristensen og Kjeldal, men ikke fundet Thorvald Kjeldal Kristensen.

Det er der sådan set intet mærkeligt i, for da han først er født i 1893, så er han næppe blevet urmager før i 1900-tallet.

Og det værk, jeg kigger i, hedder: Urmagere i Danmark før år 1900.

V.h. Knud


Kirsten Didriksen

Hej Knud

Det glemte jeg i min iver  ;D

Tak alligevel for dit forsøg!

Kirsten

Bjarne Smedegaard

"alle kontrakter annuleret"
Jeg tillader mig at komme med et gæt, uden at have noget at bygge det på:

Hvis en urmager havde en kontrakt på vedligeholdelse af kirkeur, tårnur eller andet, så måtte han vel afvikle alle sine kontrakter inden afrejsen.

Det kunne altså tyde på at han er meget rejseklar, (denne gang)

hilsen Bjarne

Knud Madsen

Hej Bjarne

Hvis du f.eks. tager et kik i Udvandrerdatabasen, vil du se, at alle har indgået en kontrakt (med rederiets agent?) inden afrejse. Jeg tror, det drejer sig om sådan en kontrakt.

V.h. Knud

Kirsten Didriksen

Tak til Bjarne og Knud!

Da jeg ved at han stadig er i byen ved FT1911, kan han jo ikke være i USA (tredie gang var åbenbart heller ikke lykkens gang)!
I udvandrerdatabasen kan jeg heller ikke se om han kom afsted?  ???
Måske skal jeg sætte en efterlysning i ane efterlysning og så krydse fingre?

Mange hilsner
Kirsten

Kay-Verner Christiansen

Hej Knud!

En urmager Peter Henriksen.. fødested ukendt.. skulle han være i bogen?

mvh

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Knud Madsen

Hej Kay-Verner
Jeg kan ikke hjælpe. Bøgerne er afleveret på biblioteket.
V.h. Knud