Frederiksborg slotssogn på Arkivalieronline

Startet af Thomas grundsøe, 16 Nov 2011 - 14:32

Forrige emne - Næste emne

Thomas grundsøe

Hejsa

Jeg synes ikke der er nogen information når man går ind på Arkivalieronline omkring Frederiksborg slotssogn.

Ved de personer jeg leder efter står der også Skovlyst ? Hvad er Skovlyst, et område, et hus eller ?

Hvad gør jeg så hvis jeg skal bruge information derfra?

MVH

Thomas Grundsøe

Henrik Brandt

Hej Thomas,

I stedet for "Frederiksborg Slots Sogn" skal du vælge "Hillerød". Så får du adgang til kirkebøgerne fra slotssognet. Hillerød ligger i slotssognet.

mvh Henrik

Anna N Rasmussen

Hej Thomas,

Nej, du har ret i, at fanen "Frederiksborg Slotssogn" er tom på AO. Slotssognet var et slags "sogn i sognet".  Jeg tror dog bare at der er sket en linkfejl hos arkiverne, for jeg er næsten helt sikker på, at slotssognet er dækket ind under det øvrige Frederiksborg og Hillerød - og der kommer du hen, hvadenten du vælger Frederiksborg (pas på ikke at forveksle med Fredensborg) eller Hillerød - jævnfør med, at det på listen som du derefter får frem, hedder "Hillerød & Frederiksborg".

Med hensyn til Skovlyst, så var det en kro, der lå ved den sydlige indfaldsvej til byen, altså når man kom til eller fra København. Den lå ved det der hedder Præstevang (en del af skoven Store Dyrehave), og tæt ved søen Sorte Dam. Jeg ved ikke præcis hvornår den blev nedlagt. Idag er der vist nok en tankstation på stedet hvor den lå. Men du kan finde mange ting om den på nettet - sæt fx "skovlyst kro" i citationstegn og kombiner med Hillerød, eller brug ordet gæstgiveri, så får du noget frem på google. Her er fx et link med et gammelt foto af kroen:
http://www.reocities.com/selsoe/hil/hiltopo.htm

Med venlig hilsen
Anna - som blev født i Hillerød
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hihi, Henrik kom mig to minutter i forkøbet, men han svarer det samme som jeg, kan jeg se, så søg bare løs i Hillerød!

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Ja, så er jeg her lige igen, jeg blev jo selv lidt nysgerrig på Skovlyst, og slog op, at kroen nedbrændte i 1915 - her er en lille lokalhistorisk tilbagebliks-artikel fra Hillerødposten, inkl. gammelt foto af den stråtægte kro: http://www.e-pages.dk/hip/276/48

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.