Udlagt barnefader til Holmine - Korsør 1814-25

Startet af Kirsten Marianne Nielsen, 16 Nov 2011 - 09:43

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Marianne Nielsen

Kirkebogen 1814-1825, Korsør Skt. Povls, Slagelse, Sorø, opslag 79

Den 17 Decembr 1820 Holmine Clara
Hjemmedøbt d. 19. decembr, kirkedaab d. 4 Febr. 1821
Jomfru Krsistine Blach i Korsør ?????
Barnefader udlagt Holm ??? i ???
Buch?? Andersens kone og Hans Olsens kone, Peder Rasmussen, Hans Buch, Hendrik Kruse alle ?? i Korsør

Mvh

Kirsten Nielsen

Asger Berg

Hej Kirsten,

Jeg mangler npget, men foreslår:

Jomfrue Kirstine Blach i Korsøer xx-
xxxende Nikolai Dulff

Barnefader udlagt Holm, Her-
redsfoged i Sømmeherred
 
Casper Andersens Kone og Hans Olsens
Kone, Peder Rasmussen, Hans Buch
Hendrik Kruse alle Søemænd i Korsør

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Peter Kristiansen

Noget af teksten er vist et indskud - prøver lige at bringe ordene i ret orden:

Jomfrue Kirstine Blach \i Korsøer/ som
Barnefader udlagt \......... Nikolai Dulff/ Holm, Her-
redsfoged i Sømmeherred

Casper Andersens Kone og Hans Olsens
Kone, Peder Rasmussen, Hans Buch
Hendrik Kruse alle Søemænd i Korsøer
M.v.h. Peter Kristiansen

claus ørnskov

Nicolai Ditlev Holm, var herredsfoged i Løve Herred, han var cand. jur fra Københavns universitet og søn af guld og sølvsmed, kongelig hofjuveler og kaptajn i borgervæbningen Andreas Holm.

Holmine Clara er min tip oldemor, hvem er du??

mvh.

Claus

Lars Skovvang Larsen

Hej Claus Ørnskov.

Det er vist dig jeg skal have fat i.
Jeg kan se, at du har Holmine Clara som ane.

Jeg er interesseret i hende og efterslægt, da hendes mand Jørgen Nielsen er en af mine aneefterkommere i Fakse sogn.
Måske jeg også kan supplere dig med nogle aner.

Kan det passe at Holmine Clara i 1840 sad i Rasp- og tugthuset på Christianshavn?

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Kyhl

#5
Hej Lars.

En af mine venner er efterkommer til Holmine. Jeg sender hende et link hertil. Pudsigt nok er Holmine ved FT 1845 tjenestepige hos en søster/datter til en af mine aner fra Store Heddinge.

Mvh. Peter

Lars Skovvang Larsen

Hej Peter.

Tak skal du have.

Jeg fandt Holmine og din ane i folketællingen - til trods for en elendig transskrebering på baggrund af en nydelig håndskrift!

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Karina Nielsen

Hej.
Jeg kan se, at i leder efter Holmine. Jeg har hende også i mine aner. Hendes søn Thorvald Emil Nielsen er min ane. Jeg har Holmine i en folketælling omkring Bøvling. Her står hun skilt fra hendes mand Jørgen Nielsen og at hun forsørges af hendes søn... Mit spørgsmål går på, om i har fundet hendes død. Hvis ja, hvor står den????
Venlig hilsen Karina Nielsen.  :D

Lars Skovvang Larsen

Hej Karina.

Jeg ved ikke mere end i september.

Kan du ikke være lidt mere præcis vedr. folketællingen?
Sogn og år.

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Hej Karina.

Nu har jeg selv fundet den folketælling, som du vist refererede til: Bøvling sogn, Ringkøbing amt 1880.
Holmine boede da hos sønnen (din ane) Emil Thorvald Nielsen i Damhus. Hendes alder er ca. 10 år forkert.
Hun er rigtigt nok angivet at være skilt - men det er da ikke fra Jørgen Nielsen. Han døde da i Adelgade, København i 1856 (Trinitatis sogn, AO ops. 49). Hun er altså blevet gift (mindst en gang) efter Jørgens død.

Jeg kan heller ikke umiddelbart finde hendes død i Bøvling sogn efter 1880.
Flyttede sønnen Emil Thorvald fra sognet? Flyttede Holmine med?
Hvor boede hendes andre børn? Flyttede hun til et af dem?
Er hun kommet på fattighus et eller andet sted?

Hvad ved Camilla Junge, der også har Holmine som ane, og som jeg af en anden DIS-tråd kan se at du har været i kontakt med?

MVH
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Karina Nielsen

Hej Lars.

Beklager. Har haft travlt med min søns konfirmation.  :)

Både Thorvald Emil Nelsen og hans kone Maren Hansen er begravet i Bøvling Kirke.

Emil: 1917 - 1933. Bøvling, Skodborg, Ringkøbing. Opslag 183. Nr. 7.

Maren Hansen: 1917 - 1933. Bøvling, Skodborg, Ringkøbing. Opslag 222. Nr. 12.

Enke efter Thorvald Emil Nielsen. Død d. 5 juli 1927. Sidste fælles bopæl Gadskærhus.
Født 18 juli 1853. Datter af Marie Cathrine Laugesdatter. 80år. 

Hvis du søger på på Bøvling kirkegård, under Emil Nielsen, vil du kunne finde deres gravsten. Det er meget utydeligt skrevet. Men datoen passer. Det ligner en åben bog.  ;)

Hvad der senere er sket med Holmine kan jeg desværre ikke finde ud af. Men jeg leder og leder.   ;)

Jeg mener, uden at kunne huske det nøjagtigt, da jeg ikke har alle mine papirer med. Men mener jeg har fundet Jørgen Nielsen gift påny og hans død. Men som sagt, det skal være som et usikkert svar.  ???

Jeg har skrevet med Camilla Junge. Hun er vist nok ane efter en datter af Holmine. (Kan ikke huske navnet). Camilla kunne på det tidspunkt, heller ikke finde Holmines død.

Hilsen Karina.

Lars Skovvang Larsen

#11
Karina

Jeg repeterer lige de 2 dødsfald i Bøvlig ,sogn - jeg synes der er unøjagtigheder:
1927 - ops. 183: Thorvald Emil død den 5. juli i Gadekærhus (ikke Gadskærhus).
1933 - ops. 222: Maren død den 3. november i Bøvling - med sidste fællesadresse med afdøde mand Gadekærhus.

Holmine - som det hele jo drejer sig om - oplyses ved Thorvald Emils død ved endnu et navn: "Mine Thomsen".
Mine forstår jeg selvfølgelig gods - kort for Holmine; men hvor kommer Thomsen fra?

Skilsmisse: Det er da vel Holmine der er blevet skilt fra en senere mand end Jørgen Nielsen?
Thomsennavnet kommer vel så fra denne mand.

Og så gentager jeg spørgsmålet om Holmines og Jørgen Nielsens øvrige børn:
Ved du hvor de kom til at bo? Kan Holmine være flyttet til et af dem?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Karina Nielsen

Hej Lars.

Jeg ved ikke, hvad der er sket med Holmines andre børn.

Gadekærhus og Gadskærhus, er der i mine øjne kun et S i midten der adskiller. Måske præsten har skrevet sjusket?? ;)

Hvad angår Mine Thomsen... Jeg mener, at jeg engang selv har sat spørgsmålstegn ved det navn og at jeg et sted har set en vielse mellem Jørgen Nielsen og en Mine Thomsen. Problemet er bare, at jeg desværre ikke kan huske, hvor jeg har skrevet dette ned.  >:(  Min overbevisning var dengang, at præsten har brugt Jørgens navn og hans hustru Mines navn under Thorvalds død, i stedet for Holmine, der jo er hans mor. Da skilsmisser ikke var normale i Vest Jylland dengang. Men det er min teori...  :)

Om det er omtalte Jørgens død, der er fundet ovenfor, vides jo ikke. Men det skulle da være mærkeligt, hvis han er den eneste der hed Jørgen Nielsen dengang...  ;)

Karina.  :)

claus ørnskov

Hvis du sender mig en post adr.så kan jeg sende dig det hæfte som jeg har skrevet om Holmine Clara Holm, gift med Jørgen Nielsen og Jens Gadegaard Thomsen. Holmine døde i Trans sogn nov. 1900.