hjælp søges til opslag på ane i USA

Startet af Nanna Viborg Olesen, 13 Nov 2011 - 03:35

Forrige emne - Næste emne

Nanna Viborg Olesen

Jeg har fundet min oldemors bror Emil Sandberg i USA.
Han er født her i DK d. 27/3-1901 i Skydebjerg sogn, Odense amt, og seneste folketælling hvor jeg kan finde ham er i 1925 hvor han står som logerende arbejdsmand i Tommerup Stationsby, Tommerup sogn.

Det jeg så nu har fundet, er hans dato for naturalization i USA d. 2/1 1934 - Men der står intet i dokumentet om hvad dato han er indrejst eller noget andet brugbart, så dette er den første dato hvor jeg med sikkerhed ved, at nu er han "over there". Dernæst har jeg fundet ud af, at han er død i september 1969 i Cook, Illinois, USA.
Jeg har også et gammel social security number, 326-07-4487, men det har jeg forsøgt at søge på, og det står som ubrugt, nok fordi det er så mange år siden han er død.

Jeg har været rundt og kigge på mange sider efter:Dato/år for indrejse, evt. oplysninger om hvilken båd, hvor han er sejlet fra og til.
Ægteskab og evt. børn (Der er en side som koster penge at få adgang til, hvor der står en hustru der hedder Charlotte - ikke noget efternavn - ud fra en Emil Sandberg, men jeg kan ikke se om det er ham, og om der er andre oplysninger uden at skulle betale)
Evt. en mere præcis dato for dødsfald i september 1969 og sted hvor han er begravet.

Alle de sider jeg kan finde hvor der måske kan være nogle af de oplysninger jeg søger, koster penge!
Så jeg håber, at nogen af jeg evt. allerede er medlemmer af siden, og kan søge oplysningerne for mig.

Jeg er helt ny i det med at søge i USA og har ellers brugt https://www.familysearch.org/ og google, samt en søgefunktion i mit stamtræs program (Family tree builder) som kan finde matches på udenlandske slægtsforskningssider - men igen - de koster alle sammen :)

Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej.

Mange hilsner fra Nanna

Anne Mortensen

Hej

Hvis du er medlem af DIS kan du få hjælp under Hjælp Internationalt

For medlemmer:

Om brug af Opslag - Internationalt 

DIS-Danmark betaler abonnement på visse udenlandske databaser af interesse for slægtsforskere.
Pt. drejer det sig om den svenske Genline og den amerikanske Ancestry.com. Disse har hver deres tråd her i gruppen, og her kan medlemmer af DIS bede om hjælp til opslag
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Nanna Viborg Olesen

Jeg er desværre ikke medlem - har ikke haft brug for det og derfor slet ikke overvejet det.

Anne Mortensen

#3
Du skriver:

Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej.

Det er derfor jeg oplyser dig om medlemskab -  hvor du ville kunne få hjælp - som du åbenbart har brug for nu .
--------------------

Ser nu du i dit andet indlæg  har fået megen hjælp - så brug for det har du da haft.  ;)
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Nanna Viborg Olesen

Det var heller ikke ment som at jeg ikke vil melde mig ind, men for at bruge forum, har det ikke være nødvendigt med medlemsskab - vi kan jo godt hjælpe hinanden uden at være medlemmer.... Og jeg kan se i andre tråde i dette forum at der tidligere har været andre der har været behjælpelige i forhold til at søge på udenlandske databaser.... Jeg forestiller mig at det giver mere mening at betale for disse hvis man har mange slægtninge i et andet land, end hvis man som mig har én... Jeg ved ihvertfald at jeg heller end gerne selv ville være andre behjælpelig hvis jeg havde adgangen  ;) Istedet håber jeg at kunne være behjælpelig på andre måder!

Verner Bentsen

Hej Nanna

Her er Emils indrejse i 1926:

New York Passenger Lists, 1820-1957 about Emil Sandberg
Name: Emil Sandberg
Arrival Date: 7 Apr 1926
Birth Year: abt 1901
Birth Location: Denmark
Birth Location Other: anarup
Age: 25
Gender: Male
Ethnicity/Race-/Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Copenhagen, Denmark
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Hellig Olav


Father Niels Sandberg, Tommerup St, Denmark.

friend .N Sørensen
5655 Devison Str, Austin, Chicago, Ill
-------------------------------
Indrejse 2.
Ved denne indrejse nævnes hans naturalizations dato; så det er den rigtige.

New York Passenger Lists, 1820-1957 about Emil Sandberg
Name: Emil Sandberg
Arrival Date: 11 Jun 1934
Birth Year: abt 1901
Age: 33
Gender:Male
Port of Departure: Copenhagen, Denmark
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: United States

mvh Verner

Nanna Viborg Olesen

Hej Verner.

Tusind tak for hjælpen  ;) Som jeg læser det er han emigreret i april 1926, har opnået opholdstilladelse i januar 1934 og indrejsen i juni 1934 skyldes et besøg i DK - og ikke at han har været flyttet tilbage til DK og så gjort et forsøg mere.

Mange tak for det! :)

Mange hilsner fra Nanna

Verner Bentsen

Hej Nanna

Cook County, Illinois Death Index, 1908-1988 about Emil Sandberg
Name: Emil Sandberg
Death Date: 25 Sep 1969
Death Location: Cook County, IL
File Number: 628156
Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Deaths)
Archive repository location: Chicago, IL
Archive repository name: Cook County Clerk
---------------------
Social Security Death Index about Emil Sandberg
Name: Emil Sandberg
SSN: 326-07-4487
Last Residence: 60634  Chicago, Cook, Illinois, United States of America
Born: 27 Mar 1901
Died: Sep 1969
State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951)

mvh Verner

Nanna Viborg Olesen

Hej Verner.

Fantastisk!!!  :) Hvor er det godt - står der evt. noget navn på ægtefælle eller børn/efterladte?

Mange hilsner fra Nanna

Verner Bentsen

Hej Nanna

Jeg har ikke set noget til ægtefælle eller børn.

Du kan købe hans dødsattest for 15USD. Du skal registreres, men det er gratis !!

http://cookcountygenealogy.com/default.aspx

mvh Verner

Nanna Viborg Olesen

Hej Verne.
Det er bare perfekt :) Mange tak for hjælpen!
Hilsen Nanna

Line Thorngaard

Hej Nanna,

Dette kunne være Emil Sandberg:

1930 United States Federal Census about Emil Sanberg
Name: Emil Sanberg
Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois
View Map
Age: 28
Estimated Birth Year: abt 1902
Birthplace: Denmark
Relation to Head of House: Roomer
Race: White
Occupation:
Education:
Military Service:
Rent/home value:
Age at first marriage:
Parents' birthplace: View image
Neighbors: View others on page 
Household Members: Name Age
Agnes Sorensen 42 - Head
Carl Sorensen 14 - Son
Hulga Stephensen 25 - Roomer
Emil Sanberg 28 - Roomer
Alfred Kirkeby 23 - Roomer
Nils Hansen 26 - Roomer
Hans Hansen 30 - Roomer

Year of immigration to the United States: 1925
Occupation: Trucker
Industry: Grocery House

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Nanna Viborg Olesen

Hej Line.

Tusind tak for det, så ved jeg at han med sikkerhed ikke var gift inden han immigrerede.... Og truck driver.... helt uventet :) Det ser ud til at være et helt "dansker-pensionat" eller lignende han boede i på det tidspunkt, ud fra efternavnene på de andre. Mange tak for det! :)

Mange hilsner fra Nanna