Hvordan når vi det hele og hvordan skal vi prioritere??

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 11 Nov 2011 - 23:34

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Hej alle

Udviklingen går jo stærkt. Vi får flere og flere muligheder, for at se scannede arkivalier på diverse hjemmesider.

Det er jo en dejlig ting, at vi kan se arkivalierne online uden at skulle gå på arkiver, men problemet er jo så, at når de er scannede, så vil vi gerne have mere. Vi vil gerne kunne "søge", så vi ikke skal bladre opslag efter opslag igennem uden at finde det vi gerne vil.

Det store problem er jo så, hvordan får man sat dette i system.

Der har jo gennem tiden været rigtigt mange flittige folk (stor tak til dem), som har siddet og tastet folketællingerne ind til DDB. Her er vi kommet rigtigt langt, hvilket mange sikkert har meget stor glæde af. Nu har DDB også gang i at vi taster data fra kirkebøgerne ind i databaser, så disse også gøre søgbare på DDB.

Så har der været andre projekter, hvoraf jeg blot vil nævne Nygårds Sedler og Politiet registerblade fra København.

Nu får vi så på AO; Københavns Overpræsidiums protokoller og brandforskringer. Og skifteprotokoller er også på vej.

Med alt det nye, som er på vej, som vi også gerne vil have gjort "søgbare", går vi så helt i stå med hensyn til, at få tastet især de nyere folketællinger til DDB. Det kunne jeg godt frygte. Der er dog et begrænset udvalg af personer, som har lyst/tid mm til at gøre tingene søgbare.

Burde vi indenfor foreningen prioritere hvad vi gør noget ved og hvordan vi så gør det?

Min store frygt er, at ting som er påbegyndt lider en hurtig død, fordi at der kommer nye spændende arkivalier, som vi også vil gøre søgbare. Vi kan jo ikke nå det hele på en gang.

PS: må indrømme at jeg ikke selv har været ret aktiv med hensyn til indtastning og "renskrivning". Men har dog nået en folketælling til DDB og en kirkebog på vej. Men det er jo også svært, så længe at man har fuldtidsjob at passe og også gerne vil nå at søge resultater til eget brug.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Peter

Det er et meget grundlæggende og vigtigt spørgsmål du rejser.

Og som med så mange  af livets store spørgsmål er der vist ikke noget entydigt og klart svar. Planlægning alene gør det vist heller ikke.

Som du ganske rigtig påpeger, så vil der naturligt være et ønske om at få indekseret kilder efterhånden som de bliver lagt på nettet. Og med et begrænset antal mennesker der kan og vil indtaste kilder, vil det naturligt øge tiden der går før de allerede iværksatte projekter bliver færdiggjorte.

Jeg tror dog at det er et spørgsmål om hvilke forudsætninger man anlægger. Som jeg ser det, må løsningen være at udvide antallet af indtastere, som minimum proportionelt med antallet af mulige poster der skal indtastes. I bestyrelsen arbejder vi på at få lavet systemer, der muliggør online indtastning af kilder, hvilket vi tror, drastisk vil øge antallet af mennesker der har mulighed for/ønske om at indtaste data.

Dette er naturligvis ikke en løsning, der er uden udfordringer, f.eks. er der hele problematikken om hvorledes vi sikrer at kvaliteten af indtastningerne ikke forringes, når vi åbner for at alle kan indtaste.

Også spørgsmålet om omfanget at indtastningerne for de enkelte kildetyper, er vigtigt og kræver overvejelser.

Lad mig give et eksempel. For øjeblikket arbejder jeg på et system til visning og indtastning af Godsskifter, her er et lille udvalg af spørgsmål, vi har skulle tage stilling til, før vi overhovedet har kunnet gå i gang med projektet.


hvilket omfang skal disse indtastninger have, skal hele skiftet indtastes ordret efter originalteksten eller er det nok med enkelte faste poster og et resume?
skal familieforhold nævnt i skiftet registreres i en fast struktur?
hvordan afgør man om alle skifter fra en protokol er indtastet?
skal der være korrekturlæsning?
skal afskrifter offentliggøres med det samme, eller skal der være en godkendelsesprocedure før offentliggørelse?
skal der være reservering?

F.eks. vil mange selvfølgelig sige at skiftet skal skrives ordret af i hele dets længde, da det jo vil betyde at man kan søge på alle oplysninger og direkte kan læse skiftet uden at kende til gotisk skrift. Men det vil jo samtidig betyde at arbejdet med den enkelte post bliver meget stort og dermed at indtastningsarbejdet vil blive meget langsommeligt.

Som slægtsforskere er vi heller ikke alene i verden, vi ønsker naturligt nok at have let adgang til informationer om personer. Men kilderne indeholder jo også andre interessante informationer, f.eks. er der i godsskifterne masser af oplysninger om formueforhold, som muligvis ville have interesse for historikere, skal vi så lave systemet, således at det også direkte kan bruges af dem?

Det drejer sig med andre ord, om en afvejning af hastighed kontra detaljeringsgrad.

Det var godsskifter, men der er jo stadig folketællinger og kirkebøger, derfor arbejder vi selvfølgelig også sideløbende med at lave indtastning af disse online, således at de ikke bliver glemt i begejstringen over alle de dejlige nye arkivalier på nettet.

Mit håb er, at vi ved at give folk let adgang til at indeksere kilderne, også vil øge antallet af poster der bliver indtastet, og at stigningen i antallet af indtastere overgår stigningen i poster der skal indtastes. Vi er, alene i DIS-Danmark over 7.000 medlemmer, tænk hvis alle indtastede 2-3 poster i en kilde hver gang de alligevel søgte efter deres egne aner, jeg tror det hurtigt kunne blive til rigtig mange poster.


Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Susanne Østergaard Christensen

Hej Morten.

Pudsigt nok lå jeg i de tidlige morgentimer, og spekulerede på, at skrive i dette forum om netop det, du skriver om.

Jeg er nemlig nået dertil i min slægtsforskning, hvor jeg er i gang med skifteprotokollerne.
Og det har med gud bragt mange frustrationer med sig. Hvad jeg ikke har af halvfærdige, kvartfærdige og lige påbegyndte, og da også et par enkelte færdige skifter. Det har frustreret mig helt vildt, at jeg ikke kan få skifterne færdiggjort, simpelthen fordi jeg ikke kan tyde teksten. Ved godt at øvelse gør mester, derfor forsøger jeg også igen og igen

Men når jeg bliver rigtig deprimeret over mine hjælpeløse forsøg  :), kan jeg ikke lade være med at få den tanke, at der derude garantereret sidder mindst 10 personer, som har tydet skiftet før mig.
Og hvor dejligt det ville være, hvis man kunne søge skifterne i en database. Jeg ville med glæde indtaste de skifter jeg har, hvis der var andre som kunne få glæde af dem.

Man kunne måske indtaste skifterne efter en fastlagt skabelon. Og hvis vi alle indtastede de skifter vi hver især har, kunne man måske hurtigt få projektet gjort færdigt.
Den næste problematik bliver så, hvordan man undgår, at det samme skifte bliver indtastet af 50 forskellige.
Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, det har jeg simpelthen ikke den tekniske viden til  :), men hvor ville det være fantastisk hvis projektet kunne blive til noget. Så kunne jeg måske spare nogle af fustrationerne  ;D
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

Lis B. Jensen

Hej Morten

Man kunne jo skele lidt til Politiets registerblades indtastningsform - på den måde kan man vel undgå et et skifte tastes 2 gange.

Ang. Mængden af oplysninger - skal vi nok først lave index for de godsskifter der ikke har det i forvejen.
Dernæst vel hovedoplysninger om afdødes ægtefælle - arvinger og andre personer nævnt - men evt. relation i forhold til afdøde f.eks. familieskab og formynderskab.

Skriverkarl og andre offentlige senere sammen med den fulde tekst - men det vil tage maaange år hvis hele skiftet skal transkriberes.

Det vigtse er vel i første omgang personerne.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Hansen

Slap nu lige af!

Der skal da også være lidt arbejde til alle os som gerne selv vil lave vores slægtsforskning!
Registre, som dem der findes på mange hjemmesider, der nævner stervboets beliggenhed afdødes navn, ægtefæller, andre arvinger, hvis muligt samlet aktiver og passiver (værdi), skiftemyndigheden, formynder og værge, protokol-og folio. og FILMNUMMER, (altså M-film nr, ikke som hos Aurelia filmnummer hos FS), Det er jo ikke os alle der kan komme til netop det landsarkiv som opbevarer netop skifteprotokollen vi gerne ville se!

Et lille suk! -men der har vi jo ingen indflydelse! Bare DAYSY kunne formås til at skrive hvad alle deres M-film indeholder, det er så frustrerende med alle de liniere "Film uden indhold"!

Mvh Egon

Lis B. Jensen

Hej Egon

Derfor også mit forslag om index - med efterfølgende personer ved det enkelte skifte / Journalsag / brandtaxation o.s.v.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Hansen

Hej Lis
Vore mails har krydset!

Jeg burde have set efter opm der var flere indlæg inden jeg sendte mit

Mvh Egon

Peter Bøjesen Jensen

Tak for alle kommentarerne til mit lille debat indlæg.

Ja, det bliver jo spændende, at se hvordan det kommer til at gå. Vi må jo krydse fingre for, at nye indtastningsmetoder mm. kan bringe flere indtastere på banen, så det ikke går for meget ud over allerede igangværende indtastninger som folketællingerne.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Mikkel Eide Eriksen

Hej alle

Jeg tror et vigtigt element er at indtastningen er ukompliceret og kan tilgås online (uden at hente et program ned lokalt). Jeg tastede selv en smule ind på Nygårds Sedler og Politiets Registerblade, og det var/er en rigtig positiv oplevelse, også at det løbende bliver tilgængeligt så man fra dag til dag kan se fremskridt med det samme.

Der er en stor fordel i at have en så lav "barrier of entry" som muligt, så alle kan være med uanset færdigheder eller hvilken maskine de har (Mac/PC/Linux).

Mht. selve afskriften vil jeg for skifters vedkommende foretrække at begynde med et indeks der indeholder ordret afskrift af navne på personer (afdøde + evt. nævnte slægtninge) samt dato/sted. Den ordrette afskrift af navnet kan evt. af administrator kædes sammen med en standardiseret stavemåde så søgninger via fx. Google vil lykkes oftere.

Efterhånden som selve indekset er klart kan der evt. tilføjes fulde afskrifter.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Egon Hansen

EEn , for mig at se, vigtig ting at have med i indexet er protokol nr og folio, og så M-film nummer, så vi kan begynde at bruge det, til selv at læse hele skiftet, eller så meget af det, den enkelte syntes er relevant
M-Filmnummer, fordi vi jo ikke alle kan rejse til det landsarkiv som opbevarer de originale skifteprotokoller.
Filmene kan vi bestille i daysy, til nærmeste godkendte læsesal. men vi skal kende filmnumret, da stadig de fleste film med materiale fra det jysk-fynske område stadig anfæres i registret som "Uden indhold"

Jeg har været glad for at kunne få LAV til at oplyse mig et filmnummer, når de ikke ville sende de originale protokoller, men hvis alt for mange bruger der service , bliver det jo en belastning for arkivpersonalet, og ikke den lettelse som "bestilling gennem daysy" skulle være.

Mvh Egon

Kurt Dahl

Hej alle

Jeg synes at der et helt basalt problem, som bliver overset i denne tråd.

Tidligere lærte man at læse de gotiske skrifter ved at bruge folketællingerne og kirkebøgerne. Når man så var godt rustet udi læsning af den snørklede skrift, så var man klar til at tage fat på andre kilder. Men med den megen indtastning, specielt omrkring folketællingerne og kirkebøgerne, hvor er det så lige at fremtidige slægtsforskere skal lære at læse gotisk?

På sigt bliver nogle få arkivalier tilgængeliggjort for alle som kan læse, men på samme tid bliver de frataget den dejlige oplevelese med de mange dokumenter som ikke er oversat - da de ikke kan læse gotisk.

Venlig hilsen

Kurt Dahl
Venlig hilsen

Kurt Dahl

John Nielsen

Hej Kurt

Jeg deler ikke din bekymring.
Afskrifterne gør det nemmere at finde ting fordi de er søgbare, men de er hjælpemidler og ikke arkivalier.
Så man skal alligevel have fat i originalerne, bl. andet fordi afskrifterne ofte er delmængder, navneregistre eller bare fejlfulde.
Det er opsnusningen af arkivalierne der går væsentligt hurtigere, og dermed kan du bruge tiden på slægtsforskningen istedet.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Hej
Som een af de "gamle" arkivgæster, syntes jeg også at det var med en vis ærefrygt, når vi for over 60 ¨år siden fik lov at låne originale kirkebøger, prentet med gåsepen omkring år 1650,. men trods al vores omhu med de gamle sager skete der jo et slid på dem, så godt at nogen tog vare og affotograferede de gamle sager, så vi nu kan studere, uden at slide på uerstattelige værdier.

Og godt at der stadig bliver indskannet gamle skrifter på nettet så vi kan sidde hjemme i en varm stue og alligevel forske i de gamle gotiske skrifter

Kun kunne jeg ønske mig at AO ville bruge lige så fin teknik som der er brugt på de gamle M-film og micvrofiche.
Eller er det min komputer der ikke er god nok? Er jeg den eneste som har måttet gå til microfiche, fordi jeg ikke kunne læse dele af de gamle kirkebøger på AO?

Mvh Egon

Lis B. Jensen


Hej Egon.
Nej - du er ikke den eneste der må ty til de gode gamle mikrokort.

Men når du ser på Kirkebøger før 1891 - har hvert billede en kode der består af Sognenummer/type/Bognr/KXX-XX - Hvor K=mikrokortnr. og xx = er det billedenr der kan findes på Mikrokortet ( der er Vist omkring 30 sider på hvert mikrokort).

Håber dette kan hjælpe dig.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Egon Hansen

 Pro0blemet er nu ikke så meget at finde de rette microkort, men overhovedet at være nødt til at købe eller gå til et arkiv som har microkort for det område man beskæftiger sig med, når man sidder hjemme ved sin PC, og løber ind i nogle sider som er dårligt skannet.
Jeg har brugt microkort på vores lokalarkiv fra de første kom frem fra LAK, og har været meget glad for dem, især fordi man ved at holde kortet op i lyset, hurtigt kunne se på hvilket kort og hvor på kortet man kan finde aktuelle kirkebogssider.
Men når nu teknikken findes, hvorfor har AO så ikke gjort brug af den?
NB: Det glæder mig at jeg ikke skal ud og købe dyrere PC for at læse AO!
Mvh Egon

Morten Hovedskov Nielsen

@Mikkel jeg giver dig ganske ret.
CitatJeg tror et vigtigt element er at indtastningen er ukompliceret og kan tilgås online (uden at hente et program ned lokalt). Jeg tastede selv en smule ind på Nygårds Sedler og Politiets Registerblade, og det var/er en rigtig positiv oplevelse, også at det løbende bliver tilgængeligt så man fra dag til dag kan se fremskridt med det samme.

DIS-Danmarks kildeudvalg arbejder netop på at lave sådan en løsning, således at vi kan få gjort så meget som muligt tilgængeligt, så hurtigt som muligt og det går faktisk fremad.

Status er at systemet er ved at være klar til den allerførste eksterne test.

I den forbindelse har vi brug for lidt hjælp, så her kommer en stillingsannonce.



Stillingsannonce

Vi søger nogle personer, der har lyst til at hjælpe med udviklingen af et online indtastningssystem for kilder. I første omgang skifter, folketællinger og kirkebøger, men på længere sigt også andre kildetyper.

Kvalifikationer:

alm. computerbruger, der kan anvende normale systemer, men ikke super computerbruger.

kan læse håndskrift (1790-1850).
en fordel, hvis du kender Adelersborg [ Dragsholm slot ], da de testdata med skifter, som vi har i systemet netop er herfra. Men det er ikke et ultimativt krav.

Tidsforbrug: ca. 5-6 timer fordelt over 2-3 uger.
Opgave: at afprøve et online system til visning og indtastning af kilder og give en tilbagemelding om oplevelsen.
Løn: som så meget andet i dette liv, så bærer arbejdet lønnen i sig selv.

Endvidere skal du være typen der ikke får en dyb vinterdepression, blot fordi de 20 personer du lige har tastet ind i en folketælling, pludselig er forsvundet.

Henvendelse til mig via personlig besked eller via min e-mail.


Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lis B. Jensen

Hej Morten

Nu var vi lige godt igang med at teste - men der er åbenbart problemer med forbindelsen - eller er det bare hos mig der er problemer?

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Lis

Det var min forbindelse, TDC og PostDanmark hyggede sig med at gøre det så besværligt, som overhovedet muligt at komme op og køre igen. Men nu ser det ud til at det virker og mit blodtryk er ved at komme ned under "giraf niveau" igen.  :)


Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Lis B. Jensen

Hej Morten
Det var dejligt - og det har da været noget af en kamp - når der er problemer i flere dage.
Jeg forsætter med test.

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/