Jørgen Henriksen, født ca. 1839 i Østerhæsinge i Svendborg amt.

Startet af Ruby, 06 Nov 2010 - 22:35

Forrige emne - Næste emne

Ruby

Hej!

Mon nogen kan hjælpe mig med nedenstående lidt "besværlige" aner?

Mette Kirstine Larsdatter, født omtrent 1829 i Haastrup, Svendborg. Hun var gift med:
Jørgen Henriksen, f. omtrent 1839. Iflg. en folketælling er han født i Østerhæsinge, Svendborg. Han var hørbereder.

Ved folketællingen i 1880 boede de med deres børn i Nørre Broby, Svendborg.

Jeg søger først og fremmest Jørgen Henriksens aner, men jeg synes ikke, at jeg kan finde ham døbt i Østerhæsinge.

Mon nogen har mulighed for at hjælpe med disse?

På forhånd mange tusind tak for hjælpen!

Venligst
Helle Ruby

Heidi Ilsoee

Kan det være ham her:

Svendborg, Sallinge, Vester Hæsinge, Ny Stenderup, Et huus, 119, FT-1845, b6655
Jørgen Pedersen   40    Gift      Huusmand og dagleier   Østerhæsinge sogn, Svendborg Amt
Karen Madsdatter   36    Gift      Hans kone   ditto [Østerhæsinge sogn, Svendborg Amt]
Ellen Margrethe Jørgensen   3    Ugift      Deres børn   ditto [Østerhæsinge sogn, Svendborg Amt]
Jørgen Henriksen   7    Ugift      Deres børn   ditto [Østerhæsinge sogn, Svendborg Amt]
Sophie Madsdatter   33    Ugift      Tjenestepige   ditto [Østerhæsinge sogn, Svendborg Amt]
Niels Larsen   74    Gift      Aftægtsmand og skoemager   Jordløse sogn, Svendborg Amt
Anne Marie Pedersdatter   69    Gift      Hans kone   Brahetrolleborg sogn, Svendborg Amt

Svendborg, Sallinge, Vester Hæsinge, Nye Stenderup, 1 hus, 29, FT-1850, C2293
Jørgen Pedersen   45    Gift      Husmand, daglejer   Øster Hæsinge, Svendborg amt
Karen Madsdatter   41    Gift      Hans kone   Hillerslev, Svendborg amt
Jørgen Hendriksen   12    Ugift      Deres børn   Øster Hæsinge, Svendborg amt
Ella Margrethe Jørgensen   8    Ugift      Deres børn   Øster Hæsinge, Svendborg amt
Peder Jørgensen   3    Ugift      Deres børn   Her i sognet [Vester Hæsinge]

Svendborg, Sallinge, Sandholts Lyndelse, Sandholtslyndelse By og Mark, Sandholts Mølle, 53, FT-1860, B0370
Lars Pedersen Møller   49    Gift   huusfader   møller   Haastrup, Svendborg Amt
Rasmine Pedersen   28    Gift   hans kone      Marslev, Odense Amt
Hans Andersen   25    Ugift   møllersvend      Vesterhæsinge, Svendborg Amt
Jørgen Henriksen   22    Ugift   tjenestefolk      do [Vesterhæsinge, Svendborg Amt]

Svendborg, Sallinge, Nørre Broby, Nørre Broby, et hus, 8, FT-1880, B0241
Jørgen Henriksen   41    Gift   husfader, hørbereder      Østerhæsinge sogn, Svendborg Amt
Mette Kirstine Larsdatter   51    Gift   hans kone      Haastrup sogn, Svendborg Amt
Karen Kirstine Jørgensen   17    Ugift   deres børn      heri sognet [Nørre Broby]
Lars Jørgensen   15    Ugift   deres børn      do [Nørre Broby]
Rasmus Marius Jørgensen   10    Ugift   deres børn      do [Nørre Broby]
Anders Rasmussen   55    Gift   husfader, lever af sin jordlod      heri sognet [Nørre Broby]
Dorthe Larsdatter   55    Gift   hans kone      Gjestelev sogn, Svendborg Amt
Rasmus Andersen Lunde   23    Ugift   deres søn, tjener faderen      heri sognet [Nørre Broby]
Kirsten Andersdatter   86    Enke(mand)   husfaders moder, der af ham forsørges      do [Nørre Broby]

Heidi Ilsoee

Har du tjekket Vester Hæsinge, hvor der er en Jørgen Henriksen i FT 1860

Ruby

Hold da op - nej, jeg har ikke checket Vesterhæsinge, men dét vil jeg gøre!!! Og derefter vender jeg lige tilbage hertil!

TAK indtil videre!

Ruby

Nej...øv....jeg kan heller ikke finde ham i Vester Hæsinge kirkebog. MEN jeg har ret stort besvær med at tyde skriften.

Ellen Marie Kaae

#5
Jørgen Pedersen og Karen Madsdatter tjenete begge i Øster Hæsinge Præstegård i 1840:

Svendborg, Sallinge, Øster Hæsinge, Øster Hæsinge Bye, Nr. 1 Præstegaard, 7, FT-1840, C8983
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peter Svitzer 42  Gift  Sognepræst, Provst  
Elise Henriette Svitzer født Høyer?? 41  Gift  hans Kone  
Else Betty Jacobine Svitzer 7  Ugift  Deres Børn  
Helene Jacobine Svitzer 5  Ugift  Deres Børn  
Zeuthen Eiler Frederik Slovan Svitzer 2  Ugift  Deres Børn  
Tyra From 27  Ugift  Lærerinde  
Magrethe Jensen 54  Enke  Passe Børn Hos Præsten  
Dorthe Sofie Rasmusdatter 29  Ugift  Tjenestefolk  
Anne Rasmusdatter 25  Ugift  Tjenestefolk  
Rasmus Sørensen 40  Ugift  Tjenestefolk  
Jørgen Pedersen 35  Ugift  Tjenestefolk  
Peder Rasmussen 28  Ugift  Tjenestefolk  
Karen Madsdatter 31  Ugift  Tjenestefolk  
Johanne Bendzdatter 19  Ugift  Tjenestefolk

Og de blev gift den 24.4.1842, se Øster Hæsinge KB 1842-59, opsl 75

Jørgen Henriksens konfirmation er i Vester Hæsinge KB 1850-70, opsl. 98, nr. 5. Her er som forældre anført Karen Madsdatter og Henrik Jørgensen, og fødelsdatoen 9. marts 1838.

Fødslen findes i KB Øster Hæsinge, 1814-41, opsl. 22, nr. 3. Så vidt jeg kan læse, er den udlagte barnefader kusk, men jeg kan ikke læse hvor.

Prøv at lægge både konfirmationen og fødslen til tydning, jeg tror der gemmer sig flere oplysninger i kirkebogstilførslerne, men jeg kan ikke tyde dem.

Jørgen må have været i pleje i 1840, måske er det ham her:

Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Mellemgaden, 67, , FT-1840, B4924
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
...
Johannes Lund 57  Gift  tømmersvend  
Maren Larsdatter 35  Gift  hans kone  
Anders Lund 6  Ugift  deres søn  
Jørgen Hendriksen 2  Ugift  plejebarn  
...
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ruby

Kære Ellen Marie  -

Mange 10000 tak - du er mildt sagt genial! Det er utroligt, at du kunne læse navnene i kirkebogen. Det er en super vanskelig skrift (efter min mening)!

Mange tak for hjælpen!

Venligst
Helle