lejermålsstraf/bøde

Startet af Birgitte Hansen, 30 Jul 2011 - 22:18

Forrige emne - Næste emne

Birgitte Hansen

Hej

Jeg efterlyser kommentarer til nedenstående:

Et sønnedatter til en af mine forfædre dør i arresten i 1818.

Hun er i en alder af 16 år blevet mor til en uægte datter. Den unge mor er ukonfirmeret. Faderen er en gift gårdmand.

Den stakkels pige er blevet dømt 3 x 5 dage på vand og brød. Hun er svag efter fødslen og dør i arresten. Barnet bliver kun 5 dage gammelt.
Der står i kirkebogen, at hun er dømt efter Kgl. Resolution.

Kunne hun/familien havde betalt en bøde i stedet for fængslet? Og hvor stor ville sådan en bøde havde været på den tid.

Jeg har læst at bøden i 1617 var 6 rd for kvinden, men 12 rd for manden, hvis han var gift, men det er jo 200 år før dette.

Mange hilsner

Birgitte Hansen

Arne Feldborg

Lejermålsbøder blev afskaffet i 1812. Så det må være noget andet hun er dømt for.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Birgitte Hansen

Hej Arne.

Tak for dit svar.

Jeg har også læst det med 1812, men her er, hvad der står i kirkebogen

Begravelse: 1818, Rosmus. Død 19 Juli. Begravet 24 Juli. Ane Marie Hansdatter. Hans Madsens Datter i Balle. 16 Aar.
Hun blev besvangret inden hun var confirmeret af Gaardmand Jens Hansen i Attrup som derfor efter Kongl. resolution Indsattes på Vand og Brød i 3 gange 5 Dage. Hun var meget syg siden Barnefødslen.

Det må vel så ikke være en endelig afskafffelse i 1812?

Mange hilsner

Birgitte

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Birgitte

Jeg tolker teksten som, det er barnefaderen der er idømt 3 gange 5 dage på vand og brød.

mvh Ingelise Jacobsen

Birgitte Hansen

Hej Ingelise.

Ja, du har da ret. Det har da vist været lidt for sent på aftenen, jeg har læst det. Det er da også mere retfærdigt, at han bliver straffet. En mand der sikkert har forgrebet sig på tjenestepigen.

Mange hilsner og god søndag

Birgitte

Jørgen Green

Hej Birgitte

Jeg tror, at man i denne sag skal skelne mellem de to personer. Pigen begik det, man kaldte lejermål, som ikke længere blev straffet på dette tidspunkt.

Manden, som formentlig har været gift, begik hor, som fortsat var strafbart. Bestemmelsen om straf for hor forsvandt først med straffeloven i 1930.

Iflg. § 159 i Borgerlig Straffelov fra 1866, så skulle den, som gjorde sig skyldig i hor, straffes med fængsel. Under formildende omstændigheder med bøder og offentlig påtale fandt kun sted, hvis den forurettede ægtefælle forlangte det.

Det skete bl.a. for den 59-årige gårdmand Ole Sørensen af Vraa Mellemgaard, som af Højesteret den 17. januar 1878 fik stadfæstet en dom om fængsel på vand og brød i 4 gange 5 dage for hor begået med en tjenestepige. Det var hustruen, med hvem han havde været gift med i ca. 30 år og fået 4 børn, der havde krævet ham straffet.

Hvis han var blevet straffet for at have forgrebet sig på pigen, og dette var blevet bevist, så havde dommen været langt alvorligere.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Birgitte Hansen

Hej Jørgen.

Af uransagelige årsager ser jeg først dit svar nu - mange tak for hjælpen.

Mange hilsner

Birgitte