den gamle kirke i Feldborg

Startet af Holger Almholt, 06 Nov 2010 - 20:25

Forrige emne - Næste emne

Holger Almholt

Kirken i Feldborg i  Haderup sogn  ved Aulum er nyopført i 1890 og jeg vil gerne vide om der tidligere har været en kirke i Feldborg. I bogen "Vesterlandets konge - Chresten de Linde"  er der sd. 141 en omtale af en godshandel i 1709, hvori indgår indtægten fra "den nedbrudte kirke i Feldborg".

mvh

Holger Almholt, Sæby

Arne Feldborg

Der må være tale om en anden kirke. Formentlig i Viborg amt, hvor det omtalte gods er erhvervet.

Jeg kender godt bemærkningen fra bogen om de Linde. Men jeg er aldrig stødt på beretninger om, at der skulle have været kirke i Feldborg ved Haderup i ældre tid.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jørn Busk Yde

Det har muligvis været tale om den nedbrudte kirke i Faldborg ved Rødkærsbro i Viborg amt. Der findes -går jeg ud fra stadig - en markering af den nedbrudte kirke tæt på den gamle hovedvej mellem Århus og Viborg, kort efter at man er kommet gennem Rødkærsbro i retning af Viborg.
Jeg er selv født og opvokset i Over Feldborg i Haderup sogn og har som Arne Feldborg aldrig stødt på beretninger om en nedbrudt kirke der.

Mvh

Jørn Busk Yde, Hammel

Holger Almholt

Hej tak til de to svarere , Arne og Jørn,- jeg vil opgive videre søgning i den retning-

mvh

Holger Almholt